• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

bende door lakstift

Patro

Detailing rookie
20 aug 2025
3
2
:( garage heeft plekjes op de bumper aangestipt en ziet er nu zo uit...
in het echt (lastig te zien op de foto) echt een bende van grove plekken en bulten lak.
zelf ben ik een leek maar verwacht dat ik het echt wel ietswat mooier kan krijgen.
nee ik ga het echt niet zo strak als een poetser krijgen maar wil het net even wat verbeteren.

zal ik het ietswat strakker kunnen krijgen met p2000/3000 en mezzo + oranje pad? moeite waard? (mezzo en pad in huis)
en dien ik dan om de plek heen af te plakken met beschermtape? Of dat niet nodig als je een vaste hand hebt.

Schermafbeelding 20 .webp

Nog even voor de zekerheid: ik heb een handpad in huis dus ga met de hand Mezzo gebruiken. Dan zijn jullie nog steeds enthousiast?

En nat schuren heeft jullie voorkeur? Want anders had ik als leek het droog gedaan.

Afplakken met blauwe tape? Welk merk heeft jullie voorkeur die niks achterlaat?

Ik zou inderdaad wetsanden met een fijne korrel. Opschalen kan altijd nog of simpelweg herhalen. Liever vaker met een té fijne korrel, dan één keer te hard gaan met een grove korrel. (''Grote stappen, snel thuis...'')

Gebruik bij het schuren wel iets van een klosje o.i.d. Zo kan je preciezer schuren, doordat je vlakker schuurt en dus alleen de hoge top van de te verwijderen lak raakt.
Probeer ook in een rechte beweging te schuren (bijv; voor-naar-achter) en bij de volgende aanzet juist in haakse richting. (Bijv. links-naar-rechts) Zo krijg je een strak schuurbeeld en wordt het polijsten nadien ook weer makkelijker. (Zeker met de hand)

Door de eerste schuurrichting horizontaal en de volgende verticaal te doen, kun je goed controleren of je de krassen van de vorige korrel hebt weggewerkt. Als je nog horizontale krassen ziet na het verticale schuren, weet je dat je nog niet klaar bent.

@G.Scholtens - Niks is verplicht. ;) Zoals ik al aangaf; voor een strak schuurbeeld. Als je schuurt, kras je in feite rechte lijnen in het materiaal. Als je met dezelfde korrel, of dus een fijnere korrel, haaks op deze lijnen schuurt, krijg je deze 'oude' lijnen beter weg en krijg je dus een mooier c.q. gladder/egaler resultaat.

Opvolgend hoeft een fijnere korrel dus minder te doen. (Wat dus ook een polijstmiddel kan zijn)
Je kan zien wanneer het schuurbeeld niet zo egaal is, wanneer je na het schuren gaat polijsten, de hoogglans weer terugkomt, maar je toch nog diepere schuurkrassen ziet; Het schuurbeeld was dus niet zo egaal.

Als de bijgewerkte plekjes klein genoeg zijn, kun je ook nog een andere methode gebruiken:
- pak een potlood met een gummetje op de achterkant van het potlood
?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.webp

- pak een perforator en druk wat rondjes uit het schuurpapier, plak zo'n rondje schuurpapier achter op het gummetje van het potlood.
?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.webp

- vervolgens kun je met het potlood met schuurpapier heel plaatselijk schuren, bijvoorbeeld door het potlood rond zijn as te draaien. Het gummetje compenseert oneffenheden, en door de lengte van het potlood blijf je makkelijk loodrecht op het oppervlak schuren.

Zelf als je geen perfect resultaat haalt, zal door het vlakker schuren van de aangebrachte lak, en het polijsten de glans van de bijgewerkte plekken behoorlijk toenemen.