• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bentley Continental uit 1990 gepolijst....pad helemaal zwart na één stuk 50x50cm.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
575
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Verleden week heb ik met mijn maat een Bentley Continental uit 1990 onder handen genomen. Zeer mooie auto met donker blauwe lak.
Eerst de wielen en de banden gekuist, daarna de auto gewassen en gedecontamineerd. De lak zag er echt wel goed uit....alleen zag je op sommige plaatsen een soort van lichte vlekken zeer licht door de lak doorkomen. We hebben dan maar beslist om deze mastadont te kleien en te polijsten met een medium pad en met Rupes Uno Advanced Protect....dit bleekt een goede combo te zijn voor deze lak. We hadden als testspot de plaats gekozen op de motorkap waar een vlek was. De lak werd weer mooi diepblauw en de vlekken in de lak waren verdwenen, maar toen ik mijn polijstpad zag schrok ik wel serieus. Het was alsof heel de pad vol verf zat, en dit na maar 1 stuk van 50x50cm te polijsten. Hebben jullie ook al zoiets meegemaakt? Wat moet je doen in zo een situatie? Steeds weer een andere pad nemen? Ik hoef je niet te vertellen dat je dan wel zeer veel pads nodig hebt voor zo een grote auto te doen. Of kan het geen kwaad en kun je rustig verder doen met polijsten en af en toe met borstel de pad eens afkuisen? We zijn gestopt na de motorkap te doen. We kunnen er later nog aan verder werken want hij staat netjes in een grote garage.
 
Zit simpelweg geen blanke lak op, dus je polijst de kleurlak. Als je een auto met blanke lak polijst worden je pads ook zo 'vies' alleen zie je het niet zo goed omdat de lak transparant is. Ik doe dus ook niet veel anders qua schoonmaken van de pads.
 
Dus als ik het goed begrijp kan je rustig verder doen als de pad nog goed werkt en niet verzadigd is? Is de eerste keer dat ik dit meegemaakt heb. Dus bij lak zonder clearcoat heb je steeds deze situatie voor met verf die in je pad kruipt? Is er een manier om te weten te komen of een auto een clearcoat heeft of niet heeft zonder te polijsten?
 
Ik had idd foto's moeten nemen. Ik weet de historie niet van de auto, maar ik zal het eens vragen aan de eigenaar. Alles aan deze auto is kwaliteit. Ook al komt deze auto uit 1990, de zetels zijn de gemakkelijkste zetels waar ik ooit al heb ingezeten. Alles voelt zeer degelijk aan, daarom dat ik ook schrok van hoe zwart de pad was met een zeer licht polijstmiddel. De pad was een licht groene van Chemical G. Dat is een heavy polishing pad, dus geen cutting pad. Ik heb voor het starten een pufje Nanolex Optimiser op de pad gespoten.

Het gaat over deze auto....vriend en nummerplaat onherkenbaar gemaakt wegens privacy redenen.

IMG_20220808_114209.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Stefan O en schaef
Dus als ik het goed begrijp kan je rustig verder doen als de pad nog goed werkt en niet verzadigd is? Is de eerste keer dat ik dit meegemaakt heb. Dus bij lak zonder clearcoat heb je steeds deze situatie voor met verf die in je pad kruipt? Is er een manier om te weten te komen of een auto een clearcoat heeft of niet heeft zonder te polijsten?

Je maakt de pad na 1-2 hits sowieso al schoon om de pad optimaal te laten werken. Wanneer je dus een lak polijst zonder blanke lak, loopt de pad vele malen sneller vol en zal je dus ook sneller schoon moeten maken. (Of een schone pakken)
Pads die verzadigd raken, worden sneller heet en slijpen minder. De pad krijgt dus harder op z'n lazer, slijpt slecht en kan al snel de prullenbak in als je teveel ermee doet.

Oudere auto's met een unikleur zijn veelal zonder blanke lak. (Unilak, zonder metallic-deeltjes erin)
Deze lakken worden sneller dof en verkleuren sneller. (Verkrijten, rode auto's worden roze, etc)

Ik zou zelf een andere plek polijsten en mijn verwachting zou dus zijn dat hier ook geen blanke lak op zit. Wat dus resulteert in opnieuw een verkleurde pad omdat je in de kleurlak aan het slijpen bent.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Ik denk niet dat het spuitnevel was, de klei zag er buiten wat lichte decontaminatie er zeer goed uit. Ik sta gewoon niet graag voor verrassingen....Ik ben wel blij dat ik weer wat geleerd heb. Waarvoor mijn dank aan iedereen hier.
De eerste keer dat ik een auto zonder blanke laklaag polijste stond ik er van te kijken hoe snel mijn pads volliepen. Dat was bij een vrij zachte rode lak. Lichte pad en fijn polijstmiddel waren genoeg om te corrigeren.
Dat was voor mij een mooi voorbeeld waarom er altijd gezegd wordt dat je licht moet beginnen op een testspot en daarna naar zwaarder kan opbouwen.