• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bepaalde manier handmatig wax aanbrengen.

Stofke

Detailing addict
28 feb 2011
380
62
Ben vandaag nog maar eens handmatig waxje aan het aanbrengen met een Monello handpad. Mijn vraag is nu of je altijd cirkelbewegingen moet maken bij het aanbrengen van de wax zoals een Dap doet of kun je ook in rechte banen of kriskras de wax erop uitwrijven ?
Mss een rare vraag maar 'k vroeg het mij af tijdens het waxen. Het wordt dus echt wel een verslaving, 5 weken geleden nog maar wax aangebracht :schaam
 
Ik doe altijd cirkelvormige banen, omdat ik het gevoel heb dat ik dan alles dek. Soms ga ik weer over datzelfde stuk, maar dan in rechte lijnen.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit, als je het maar op een manier verspreid waarbij het laagje overal even dik (dun) is.
 
Moet kunnen, maar ik maak uit gewoonte cirkels
Soms zie je dat er deels glimmende lak onder de pad uitkomt
Dan heeft de wax kennelijk deels niet gehecht.
Met een draaiende beweging vind ik dat persoonlijk beter op te vangen

Hans
 
Ik breng wax ook uit gewoonte in cirkels aan. Gaat onbewust. Maar denk niet dat het wat uit maakt hoe je het aanbrengt.
 
zijn er veel die een Dap hebben die de wax nog handmatig aanbrengen ?
Eens je een dap hebt lijkt waxen mij toch vlugger te gaan of is het handmatig waxen niet te evenaren :)
 
Heb een DAP en rotary (met de laatste breng je sowieso geen wax aan) Ik breng wax altijd aan met de hand, vind dat erg fijn werk. Onstspanning is dat voor mij, krukje erbij en genieten maar.
 
Ook wij hebben de beide DAP's en Pro maar nog steeds brengen wij de wax handmatig aan.

De ene reden daarvoor is dat we zelf altijd een vaste wax (diverse Dodo waxen, Fuzion & Swissvax) gebruiken, andere reden is dat dat zeker net zo snel gaat als met de hand.
Met de machine vindt ik persoonlijk wel een mooi resultaat geven, en heb ook het idee dat het wellicht wat beter "dekt" dan handmatig.
 
Een chemicus van Valentine's schijnt aan te raden wax van dat merk in rechte lijnen aan te brengen. Dat zou de moleculen meer gelijk oriënteren, wat een betere glans op zou leveren. Of dat ook voor wax van andere merken zou kunnen gelden, weet ik niet.

Ik zou gewoon uitproberen of je verschil ziet, als je een stuk met cirkelbewegingen aanbrengt en een stuk met rechte lijnen. In mijn test met Valentine's Road 'n Track wax op een pedaalemmer heb ik geen verschil gezien, maar wie weet, zie ik dat wel als de wax op echte autolak zit, die goed geprepareerd is.
 
Ewald zei:
Een chemicus van Valentine's schijnt aan te raden wax van dat merk in rechte lijnen aan te brengen. Dat zou de moleculen meer gelijk oriënteren, wat een betere glans op zou leveren. Of dat ook voor wax van andere merken zou kunnen gelden, weet ik niet.

Ik meen mij te herinneren dat Goku3 (Cees) vertelde dat je de wax het beste in rechte banen kan aanbrengen. Dit heeft te maken, mocht er onverhoopt iets van vuiligheid in de pad zitten, je geen swirls ziet doordat de "krasjes" in rechte banen staan i.p.v. swirls.

Onder een bepaalde hoek zie je 'rechte baan' krasjes minder dan swirls.

Maar iedereen is vrij om de wax aan te brengen zoals hij/zij dat wil.
 
Even inhakend op die rechte banen..

Met clayen wordt er ook uitgelegd dat je het beste in rechte banen kunt clayen.
Vreemde in dit verhaal voor mij is dat je door de roterende/excentrische werking van een DAP wel swirls kan verwijderen maar geen rechte krassen.

Vanuit dat oogpunt zou je dus beter een ronde kras/swirl kunnen maken dan een rechte ?
 
De manier waarop je wax aanbrengt zou. volgens sommigen, effect hebben op hoe waterdruppels van regen op de wax vormen (beading). Je zou daarom wax in rechte lijnen, van boven naar beneden, aan kunnen brengen.

Heb dit zelf nooit uitgeprobeerd.
 
Wilma zei:
Even inhakend op die rechte banen..

Met clayen wordt er ook uitgelegd dat je het beste in rechte banen kunt clayen.
Vreemde in dit verhaal voor mij is dat je door de roterende/excentrische werking van een DAP wel swirls kan verwijderen maar geen rechte krassen.

Vanuit dat oogpunt zou je dus beter een ronde kras/swirl kunnen maken dan een rechte ?

De reden om in rechte banen te clayen (inderdaad ook gehoord van Cees) is dat eventuele marring in rechte banen
makkelijker weg te krijgen is met polijsten.
 
Dit zijn zo van die dingen die je soms hier en daar leest maar dan meestal zonder dat de eigenlijke reden vermeld staat....:weetniet

Dingen zoals:
-wax in rechte banen aanbrengen of eerst in cirkels en daarna in rechte banen trekken
-rechte krassen in de richting van de wagen vallen minder op (maar zijn dan weer moeilijker te verwijderen naar het schijnt)

Kleien doe ik in het even welke richting (hoewel je toch meestal automatisch de lijnen van de wagen volgt en dus meestal in de lengterichting werkt, ik toch)

Waxen doe ik in cirkels (rechte banen vind ik niet lekker werken en eerst in cirkels + daarna in rechte banen trekken al helemaal niet)

Trouwens hoe zouden degenen die wax aanbrengen met de Dap dit in rechte lijnen moeten doen? :weetniet
 
Virus zei:
Trouwens hoe zouden degenen die wax aanbrengen met de Dap dit in rechte lijnen moeten doen? :weetniet
De DAP niet aanzetten, maar over de lak slepen ;)


Trouwens een testje is natuurlijk zo bedacht. Even een testpaneel goed cleanen. In 3 delen afplakken. 1 deel in lengterichting waxen, 1 deel in dwarsrichting en 1 deel in cirkelvormige beweginen. Daarna uitpoetsen (zelfde richting als het aanbrengen?) en een plens water erop.
 
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ook in banen aangebracht. Dus niet willekeurig heen en weer gegaan.

Ik kan me voorstellen dat als je buiten staat, er van alles op de auto kan waaien. Bij het detailen binnen, is de kans kleiner.
 
Ok, natuurlijk werk je met de Dap in rechte banen maar de pad draait toch... dus is het cirkelvormig aangebracht en niet in rechte lijnen...:-"
 
Zoals gezegd, het maakt geen bal uit TENZIJ er vuiligheid op de lak/in de pad zit.
Als je krasjes maakt dan vallen rechte banen minder op dan cirkelvormige omdat die uit elk oogpunt te zien zijn.
Wel ook dan in rechte banen uitpoetsen.