• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bescherming nieuwe bestelwagen

ShApeBE

Detailing trainee
17 sep 2018
6
45
Aangezien de levering van onze nieuwe Mercedes Vito eraan komt, ben ik vandaag wat op zoek gegaan naar de gepaste bescherming.

Eerst en vooral heb ik gevraagd om de wagen niet te wassen bij de dealer zelf.

Voor de bescherming van de lak had ik gedacht aan een coating. Ik heb nog geen ervaring met het aanbrengen van een coating (ben het wel al wat langer dan vandaag aan het volgen, heb zo nog de lancering van gyeon meegemaakt). Wel heb ik genoeg ervaring met verschillende producten zoals wetcoat, seal n shine, wowo's crystal sealent...

Merk of soort maakt mij niet uit, maar bij het zoeken kwamen er toch wat meer vragen naar boven.
1) Aangezien het hier een bestelwagen is, hoeveel zou ik nodig hebben? Had een voorkeur voor Mohs, daar deze gemakkelijker aan te brengen is, maar deze heeft 2 lagen nodig. Pure heeft slechts 1 laag nodig, maar is blijkbaar wat moeilijker verwerkbaar en afneembaar, waar ze dus blijkbaar ook recent nog de applicatie methode verandert hebben (meer nanolex si3d achtig zeg maar), zou 50ml mohs volstaan voor een gesloten bestelwagen?
2) Voor het aanbrengen van de coating is het aan te raden toch eens te polijsten. Raden jullie een fijne polish aan zoals scholl s30/s40 of zou ik beter onmiddelijk gyeon primer aanbrengen? Ik ben niet op zoek naar 100% defect vrije wagen, maar de glans mag wel een beetje omhoog. ik veronderstel dat ik dit maar echt zal weten eens de bus geleverd is maar zou toch graag jullie ervaringen hierover weten.
 
Heya! :D

1) Ik denk dat je bij een Vito toch wel moet denken aan de 100ml? Ik heb Mohs nog maar één keer aangebracht en dit was op een Audi - S4. Flinke auto waar ik nu nog ongeveer iets meer dan 1/4 over heb van een 50ml-flesje.
Met 100ml kan je dan sowieso twee lagen doen en kwetsbare delen misschien in een derde.

2) Als je kiest voor Mohs, dan zoek je in mijn opinie vooral standtijd en/of hardheid. Persoonlijk polijst ik altijd vóór een coating om de lak zo schoon mogelijk (en defectvrij) te krijgen. Als een lak in goede staat is, dan zou inderdaad een fijne combi kunnen voldoen. Of Primer hier voor voldoet, dan durf ik je niet te zeggen.
Persoonlijk zou ik eerst de lak goed voorbereiden met als doel reinigen en defectvrij maken, dan de Primer gebruiken. Met name ''nieuwe'' auto's zijn vaak niet zo nieuw en schoon als men denkt.
 
Misschien nog vermelden dat ik het dak alvast niet in de coating zal zetten, dat kan toch niemand zien, tenzij je +2m bent :) , daar zal ik de producten die ik nu al heb verder op gebruiken.
Ik had vooral Mohs op het oog omdat deze een van de makkelijker te verwerken coatings zou moeten zijn. Pure is 1-laags en dus wat minder werk, maar blijkt wat moeilijker in gebruik. Iemand ervaring met beidden?

Ik had gyeon primer op het oog, met als bedoeling dat als ik slechts eenmaal hoef te polijsten onmiddellijk een basis zou hebben voor de coating.
Ik heb gezien dat @Zluytr vooral fan is van de primer, blijkt dat je na een medium polish (moest dit nodig zijn) onmiddellijk primer zou kunnen gebruiken?

Iemand nog ervaringen met gyeon pure of nanolex si3d?
 
Ik heb zelf een verlengde VW-transporter in de Gyeon MOHS gezet. Ik heb het dak wel meegenomen en had net geen 100ml nodig voor twee lagen.
Zonder dak moet 80ml toch zeker genoeg zijn. Ook afhankelijk van hoeveel glas/ramen erin zitten.
Ik heb het dak juist wel meegenomen, omdat op dat vlakke gedeelte best veel vuil komt en blijft liggen. Dan is dat in ieder geval goed beschermd.
Groeten Martin.
 
Allereerst zou ik na het wassen de auto kleien: je weet niet hoe lang ie ergens op een opslagterrein (vrijwel altijd in de buurt van spoorrails) heeft gestaan, en dus mogelijk al wat vliegroest heeft gezien. Ik zou daarna een fijne polijstronde (S30, S40 of misschien zelfs S20) doen, er vanuit gaand dat dit voldoende is (maar is ook afhankelijk van de kleur en de conditie van de lak).

Wat het dak betreft: vanuit vrachtwagens, gebouwen enz. is dat wel zichtbaar, en als het een donkere kleur is, zie je echt wel verschil. Wat de coating betreft kan ik je geen goed advies geven.
 
Mijn vader heeft 18 jaar lang een Transporter gehad, en ik kan je zeggen dat ik het dak wel zou doen.
Ik zou het dak in ieder geval in een goede coating zetten, zeker als je er een lange tijd in blijft rijden.
Mijn vader kon niet goed bij het dak met schoonmaken, en dat was na een paar jaar goed te zien.

Veel plezier met de Vito
 
Eerst en vooral, al aan iedereen bedankt voor de snelle reacties!
@Martind8b Heb je op bovenop de mohs nog iets anders geplaatst? En een bijkomende vraag, was je de bus met een handschoen, of gebruik je zoiets als de incredipole? Was me net aan het bedenken dat ik toch een serieus oppervlak moet wassen :laughing:

Na de bovenstaande reacties zal ik het dak er maar bij doen zeker, weer 3m2 erbij alleen maar goed voor carclean zeker :joy:

Als ik wegkom met vb. s30, zou ik liefst de primer ronde schrappen, tenzij het gebruik van een primer het gebruiksgemak alleen maar merkbaar zelf vergroten.
Of kan er iemand zeggen dat het verschil tussen S30 en primer zodanig klein is dat ik best toch gewoon de primer gebruik. Ik zelf vermoed van niet na enkele andere topics gelezen te hebben.
 
Ik heb de Primer zelf nog niet gebruikt, maar mijn idee ervan was dat het primaire doel ervan is om na het verwerken van de Primer niet meer te hoeven ontvetten én om de lak glad te maken en coatings daardoor makkelijker aan te brengen zijn.

'' ... Q² Primer is een ultra-lichte finishing polish ... ''

Ik zou dus denken dat je het niet moet zien als finishing-polijstmiddel zoals Finale/S30/etc, maar als een hele fijne stap zoals bijv. S40?


Persoonlijk zou ik eerst de lak goed voorbereiden met als doel reinigen en defectvrij maken, dan de Primer gebruiken. Met name ''nieuwe'' auto's zijn vaak niet zo nieuw en schoon als men denkt.
Ik zou hier dus ook de nodige aandacht aan besteden; Het reinigen en wassen, met misschien zelfs de nodige defecten die je gaat tegenkomen.
* Ontijzeren met een non-ferro product. (Vliegroest en dergelijke)
* Rondje polijsten met minimaal een fijn polijstmiddel om eventuele wax of andere bende te verwijderen. (Misschien zelfs ook defecten)
 
Dat nieuwe auto's ook (lichte)schade kunnen hebben weet ik hoor.
Ontijzeren, kleien, ontvetten voor aanbrengen coating wordt sowieso gedaan hoor. Indien ik niet met primer polijst maar met iets anders komt voor het aanbrengen van de coating nog een wasje met nanolex prof prewash dus dat zit wel goed.

Ik ben na vandaag ook wel wat meer geneigd om si3d te gebruiken, 100ml is een smak goedkoper te verkrijgen dan mohs of pure, en heeft net zoals pure de mogelijkheid om slechts 1 laag aan te brengen.
 
Ik heb niet ervaring met alle coatings, maar de 4-5 verschillende die ik aangebracht heb waren allemaal prima af te nemen. Uiteraard is er wel wat verschil; Zo vond ik bijv. de eerste laag van Si3D vrij stroef gaan, maar de tweede laag was spekglad. Mohs was ook wat stroever/stroperiger, etc etc.

Maar, allemaal niks bijzonders qua ''vervelend afnemen''. ;)

Als de Vito nou niet bepaald een zachte en/of gevoelige lak heeft, dan zou ik persoonlijk kiezen voor iets als een Si3D-setje met wat extra doeken. Ik denk dat er van Gyeon ook wat vergelijkbaars is met Si3D, zoals Pure o.i.d, maar hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
 
Het eerste topic wat ik in maanden lees... maar jeukt toch even om te reageer :)

1. Als je Mohs stroperig af vind nemen die je toch echt iets verkeerd.

Want het afnemen is voor mij de enige reden waarom ik voor Mohs zal kiezen. Lees zachte lak.

In andere gevallen vind ik Pure een mooiere coating. Dat zou ook mijn advies zijn. En dan red je zeker de hele bus met 50ml.

2. Ik doe net alsof ik de opmerking van het dak niet coaten niet gelezen heb.

3. Ik zou ten aller tijden zeker een rondje doen met een medium polish.

4. Ik ben een groot van van Primer..Maar mocht je voor Pure gaan is het bijna noodzaak. Daar merk je pas echt wat het product doet.