• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beste Carnauba wax

Leonneke zei:
Misschien overbodig maar dan toch ......
Gebruik een wax die zo 'puur' mogelijk is. Vaak bevatten waxen bepaalde oplosmiddelen. Die oplosmiddelen zorgen o.a. voor een betere verwerking van de wax. Helaas kunnen die oplosmiddelen ook vervelende dingen doen met je sealant ........

Heb je toevallig enig idee of bovenstaande ook geldt wanneer je Natty's (de witte in dit geval) over een EX-P laag aanbrengt? Ik heb namelijk tijdens de jubileumaanbiedingen (3 jaar) een pot Natty's gekocht met het idee om die voor de winter over een EX-P laag aan te brengen. Maar als dat nadelig is voor de standtijd van de EX-P-laag dan kan ik dat beter komend voorjaar pas doen. De winter wil ik (net als vele anderen neem ik aan) liefst zolang mogelijk met dezelfde sealantlaag doen.
 
Nici zei:
Heb je toevallig enig idee of bovenstaande ook geldt wanneer je Natty's (de witte in dit geval) over een EX-P laag aanbrengt?

Laat ik eens beginnen met eerlijk te zijn. Ik weet dat er in Natty's een behoorlijk bestanddeel aan carnauba zit. Daar houdt mijn kennis van deze was verder op. De Natty's is redelijk hard en korrelig, dus naar mijn idee redelijk puur. Dat laatste is dus een 'guess'.....

Wel kan ik het volgende vertellen. Mijn aller, allereerste producten waren EX-P en Natty's. De Freelander die ik toen nog reed, heb ik eerst volledig met EX-P behandeld. Pas na 1 week of zo heb ik er Natty's opgezet. Ik kwam met die laag echt prima de winter door.

Later maakte ik kennis met de Marque d'Elegance van Collinite. Tja, die wax bleek een standtijd te hebben die toch wel wat beter was dan de Natty's ....

De EX-P heb ik toen puur op de velgen gezet, zonder wax. Ook de velgen kwamen prima de winter door. Als je het echt op zeker wilt weten, zul je dus verschillende panelen verschillende moeten behandelen.

EX-P is qua standtijd echt erg goed. Natty's ook. Ik ben er zelf een voorstander van de eigen auto's telkens in etappes te behandelen.
Dus in jou geval .........

- Laagje EX-P - lekker laten uitharden
- enkele dagen later nog een keertje EX-P - lekker laten uitharden
- na enkele dagen een laagje Natty's

Vanaf dat moment kun je de totale behandeling prima onderhouden door af en toe de Natty's aan te brengen ( bij mooi weer, in de winter ) ......

Destijds was ik een echte fan van EX-P en Natty's. Ik moest er echt hard op werken, dat vond ik toen wel leuk. De EX-P is in mijn beleving echt een knoeperdje harde sealant die echt wel wat kan hebben. Prima af te werken met een hard-wax. Gewoon doen zou ik zeggen.
 
Als iets mega veel naar voren is geschoven als een top combi voor de beginnende detailer, dan is het de de EXP + Natty's wel !

Alles zal zijn voors en tegen hebben maar ik lees de laatste tijd maar 3 dingen:
1 - oei doei oei, sealant en wax, nou toch wel oppassen
2 - sealant mag niet op een 'met glaze behandelde lak' omdat OF het dan minder pakt OF de standtijd spontaan mega drastisch verkort gaat worden
3 - collinite is juh-van-het; koop svp geen sealant of wat voor een andere wax dan ook .... collinite ( 845 / 915 ) does it all en daarmee klaar

Sorry als ik tegen iemands beentje schop, maar laten we wel reëel blijven:
Er is idd iets zoals goed / beter / best, maar laten we niet met z'n allen elkaar opnaaien of nababbelen.
Tuurlijk zijn er voor bepaalde dingen wat te zeggen, maar aan deze kant van het scherm komt het over alsof de rest dan ineens niet meer meetelt of minder zou zijn.
Houd gewoon je hoofd er bij, lees zoveel mogelijk door en doe wat bij jou het beste past cq ligt

Tuurlijk ben ook ik bezig om stapje voor stapje een stukje wijzer en verder te komen, maar probeer toch wel enigszins met 2 benen op de grond te blijven.

Dat er in een bepaald potje is zit wat de de laag er onder kan aantasten is iets om over na te denken, maar stel je dit voor:
normaliter 3 maanden standtijd en nu 2 maanden, poe poe er zit mééér dan genoeg in de pot om keer extra aan te brengen ( en het is niet zo dat je de auto hoeft te polijsten met 5 stappen ).
Wil je het allemaal zo minimaal mogelijk doen om een extreme winter door te komen of omdat je van te voren weet dat je de komende 5 maanden geen half dagje kan uittrekken, ok ga dan voor de max.
Denk dat 99% van ons de standtijd toch niet red omdat het een té leuke hobby is en weer wat anders gaat proberen.
En zeg nu eerlijk, ik heb nog nergens gelezen dat er bij iemand een half afgedropen laag wax / sealant naar de auto is aangetroffen omdat het 'net effies niet zo lekker pakte'

Maar goed, dit zijn mijn 2 eurocentjes, misschien ben ik de simpel of kijk er te simpel tegen aan, mijn oprechte excuses dan hiervoor, de intentie is in elk geval goed bedoelt, zeker voor het gros dat net als ik
de wereld van het detailen net betreden heeft.
 
nou daar kan ik me wel in vinden....

ik vind het juist ook leuk om eens wat anders te proberen of iets van anderen aan te nemen. Dat is vaak het voordeel van samen detailen.
je leert elkaars favoriete produkten kennen en dat is vaak een eye-opener of juist niet.

het ligt er ook aan wat je ermee wilt....doe je een auto van een ander dan kun je bepalen wat de eigenaar belangrijk vindt. bescherming of extra glans...

een sealant kan geweldig zijn voor de winter. en als er dan geen wax op kan of hoef...prima toch.. als de lak gewassen, gekleid, gepolijst, gevoed en gesealed is....dan zal de eigenaar het verschil niet kunnen zien of er wel of geen wax op zit.
De lak zal dan stralen en de eigenaar ook.

op je eigen auto kun je een dag later nog wax aanbrengen indien gewenst.
en gebruik dan lekker de produkten die je fijn vindt werken...

ik gebruik nu geruime tijd dezelfde serie producten naar volledige tevredenheid.
als het op raakt dan wordt het tijd voor iets anders, maar wel op elkaar afgestemd.
het merk is dan minder belangrijk
 
mk-us zei:
Sorry als ik tegen iemands beentje schop, maar laten we wel reëel blijven:
Er is idd iets zoals goed / beter / best, maar laten we niet met z'n allen elkaar opnaaien of nababbelen.

Ik ben het in zeer grote lijnen met je eens. Maar wil daar heel graag toch iets op zeggen.

Als er op dit forum één combinatie is, die gebruikt wordt vanwege 'nababbelen', dan is het wel EX-P en Natty's. Vooral de Natty's moet het toch wel heel erg hebben van de mond tot mond reclame.

En inderdaad lees je momenteel vaker dat een sealant op een kale, droge en goed voorbereide lak toch wel wat beter blijft zitten. Want wat hebben we met z'n allen enkele jaren achter elkaar 'nagebabbeld'...........

De lak voeden met een glaze en vervolgens de sealant er op. Ik ben het dus zeker met je eens, dat er veel dingen gedaan worden op basis van 'nababbelen'.

Wat ik zelf echter wel heb mogen ontdekken, is dat vooral de Natty's heel erg sterk onderhevig is aan dat 'nagebabbel'. Ik had het hier zeer recent nog over met een redelijk gevorderd forumlid. Natty's is prima, maar is tevens een over de kop getild en gebabbeld waxje.
Verwerkt verschrikkelijk. Is korrelig. Laat een enorm lastig residue achter op de kunststoffen delen. Standtijd is redelijk tot goed, maar absoluut niet uitmuntend.

De punten die je aanhaalt, dus sealant op kale lak, zijn nou net niet gebaseerd op nababbelen. Het heeft juist alles te maken met de samenstelling van een sealant en vooral hoe en waarom deze het beste aan de lak hecht.

Ik begrijp je standpunt dus volledig, laat dat voorop staan. Maar juist jou opmerkingen houden bepaalde visies en verhalen in stand. Ik mis namelijk een onderbouwing. In het verleden bracht ik zelf ook 5 - 8 lagen wax aan. Tenminste, dat dacht ik. Totdat ik me wat verder ging verdiepen in de materie. Ik liet de gebruikers ervaringen voor wat ze waren. Concentreerde me wat meer op goed opgezette testen en metingen. En ontdekte toen, dat er inderdaad veel nagebabbeld wordt in deze wereld.

Dus ik nodig je graag uit, je visie eens nader onder de loep te nemen. Want EX-P i.c.m. Natty's houdt het inderdaad al heel lang op dit forum. Hoe zou dat toch komen ??? Bekijk de verslagen van alle doorgewinterde detailers eens. Is het je wel eens opgevallen dat daar niemand nog Natty's van gebruikt ?
 
Leonneke zei:
Hoe zou dat toch komen ??? Bekijk de verslagen van alle doorgewinterde detailers eens. Is het je wel eens opgevallen dat daar niemand nog Natty's van gebruikt ?

+1

Ik gebruik de Natty's weinig tot zelden, maar meer vanwege de (korte) standtijd.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met de Natty's, het is een leuke 'instapwax' voor een beginner of voor iemand die niet veel geld wilt uitgeven voor een wax.

Leonneke zei:
Wat ik zelf echter wel heb mogen ontdekken, is dat vooral de Natty's heel erg sterk onderhevig is aan dat 'nagebabbel'.

+1

Een mooi voorbeeld is het gebruik van Black Hole i.c.m. NXT Tech Wax of een andere wax waar een lichte cleaner in zit. Mensen schreeuwen van de daken dat de wax de BH verwijderd.
Is dit met het blote oog te zien? Merk je er iets van? Dat het iets verwijderd, ongetwijfeld, maar dat is echt zéér verwaarloosbaar...

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die daadwerkelijk de standtijd van een wax afwachten alvorens opnieuw een laagje aan te brengen.

Soms heb ik het idee dat er een hoop kuddedieren zitten op het forum en de meute volgen qua meningen over een bepaald product.

:roll

Juist de doorgewinterde detailers onder ons stellen steeds hogere eisen aan haar/zijn producten, dus zal men niet snel grijpen naar een "minder" goed product.

Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken. I rest my case. :ja
 
@Leonneke: ik begrijp je volledig hoor !
ik begon met mij verhaal ook met het stukje "beginnende detailer" en vind om die reden alleen al dat een EXP + Natty een goede combinatie is.
De prijs is top, je hebt een redelijke standtijd en je begint te werken met producten vele malen beter dan turtlewax en een ouwe verrotte spons.
( ik lees net dat Patrick in andere woorden het zelfde zegt hierover )

Ik ben ook aan het verder kijken qua producten en het gebruik hiervan, desalniettemin verbrand ik niet al mijn schepen achter mij en gebruik ook gewoon de natty's en de gold class shampoo ( ipv bv de wolfgang autobath )

Ben volledig met je eens betreffende dat een sealant beter pakt op een kale lak. Als je bv de DGPS zou pakken, die schijnt zo goed te zijn dat het gebruik van een glaze niet nodig is omdat ie van nature een mooie glans meeneemt ( porn in a bottle )
( en ja de glans zit 'm voor 98% in het voorwerk ).
De andere producten schijnen dit minder te hebben en kunnen best nog een extra boost gebruiken.
Het is geen noodzakelijk kwaad, of je nu wel / niet een extra glaze of een sealant onder je wax zet, het kan een meerwaarde hebben.

Dat de doorgewinterde detailers bepaalde producten niet meer gebruiken komt door 2 dingen:
1 - willen wat anders proberen dan hetgeen ze al tig keer ervoor hebben gebruikt
2 - gaan een stap verder op de detailingladder ( en met bepaalde producten hebben ze gewoon het plafond bereikt qua mogelijkheden

Lees net dat Patrick ook het zelfde verwoord mbt het opeten van de vorige laag etc, ik gaf ook al aan dat je dit echt niet zo snel zal merken, en indien minder standtijd .... gewoon nieuw laagje

Last Touch: wow wat een waanzinnig spul, perfect voor alles, zelf 1:1 verdunnen en je hebt een geweldig klei-glij-middel.
Nu ontdekt dat er siliconen inzitten en is het ineens helemaal ruk ( gooien we dan met z'n allen alles weg? ( van CC mag het, goed voor de handel HAHA ), of nemen we een stapje terug en laten we gewoon behouden
en stappen voorlopig alleen hen die de 'perfectie' willen bereiken over op een ander product ? !

We zijn het denk ik alle 2 met elkaar eens hoor, mijn visie / insteek zijn 2 dingen:
1 - mensen denk zelf ook even na en probeer eens wat zelf ( dus niet het kuddedier effect )
2 - de basis niet uit het oog verliezen en niet grijpen naar spullen die OF duurder zijn OF door de 'grote meesters' worden gebruikt

Ik weet zeker dat de grote detailers alhier meer weten te bereiken met de goedkopere / mindere ( eigenlijk slecht woord ) spullen dan ik met de creme de la creme,
dit puur door ervaring met de verscheidenheid aan spullen gebruikt in het verleden en de ervaring an sich.
Meer / duurder is namelijk niet per definitie beter.

Wil ook ander voorbeeld geven: Fuzion was juh-van-het, toen was het de supernatural, nu de dgps .... mensen probeer eerst maar eens te genieten van een simpele natty ( ow wat ruikt die lekker ),
kijk hoe het detailen je bevalt en ga dan verder kijken ( dan je neus lang is )

Dat we gaan experimenten en onderzoeken hoe het nóg beter kan >>> geweldig ! Daarvoor zijn we immer hier ook, elkaar helpen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Het is alleen maar goed dat men nu ondervonden heeft dat het soms beter is om het anders te doen, maar schuif de vorige ervaring niet weg in een lade of bestempel het als niet goed :(

Misschien maak ik mij nu even niet populair bij het gros, pech gehad, de intentie is goed bedoelt wellicht de verwoording niet helemaal.
Wil de mensen helpen en de oogjes open laten gaan.
 
mk-us zei:
Misschien maak ik mij nu even niet populair bij het gros, pech gehad, de intentie is goed bedoelt wellicht de verwoording niet helemaal.
Wil de mensen helpen en de oogjes open laten gaan.

Jawel hoor, je legt de zaken helder uit. Daar kunnen beginnende detailers zonder meer mee geholpen zijn. Ook Nicknameless zet dit prima op een rijtje. En in grote lijnen, zullen de meeste detailers die al wat langer bezig zijn, in dezelfde richting denken.

Ik ga volledig met je mee, dat we het absoluut niet op de productkeuze moeten gooien. Het is juist een taak van de meer ervaren detailers om de beginner duidelijk te maken dat hij moet leren DETAILEN .........

Op zich zie je die omslag heel langzaam een beetje ontstaan. En die verantwoording moeten wij, mensen die al wat meer ervaring hebben, ook nemen. Ik bedoel ook ...............:

Ik registreerde mij 2 jaar geleden op dit forum. Binnen enkele dagen had ik eigenlijk alle topics gelezen. Echt allemaal. Ik kreeg snel door wie er wat meer verstand van hadden en ik kon redelijk gemakkelijk mijn weg vinden. Ik heb nooit een miskoop gedaan, wel veel te veel aangeschaft :-b :-b

Maar de detailer die NU begint en lid wordt van dit forum. Tja, die wordt dus echt helemaal knettergek van alle info die hier te vinden is. De meesten moeten nog letterlijk leren, hoe je een auto goed en veilig kunt wassen. Worden ze volop getracteerd op Sheeting, Beading, Standtijden, Sealants, Waxen, Verwerkbaarheid en ga zo maar door.

Op het Jaguar Forum schreef iemand mij een p.m.
Honderden vragen over dit soort zaken. Hij zag letterlijk door de bomen het bos niet meer. Ik heb hem toen een heel simpel aanbod gedaan:

1) Lees je in voor wat betreft het 5 stappenplan
2) Geef me je budget door
3) Afhankelijk van het budget, neem direct een goede starterskit met een DAP

Ik kreeg snel respons en kon deze jongen direct heel goed helpen. Zijn budget was niet direct een probleem, dus voor mij gemakkelijk om hem direct te laten kiezen voor de DAP 900. Dan hoeft die later ook nooit meer te twijfelen of hij van 500 naar 900 moet doorstappen.

Bovendien heb ik hem direct aangeboden om een keertje enkele uurtjes langs te komen. Zo kan die rustig leren kleien, met polish leren werken en met een DAP leren werken. Ik ben absoluut geen pro, maar kan deze jongen lekker op weg helpen. Hij hoeft zich geen zorgen te maken over waxjes en sealants.

En vooral dat leren werken met een machine. Ik zou willen, dat ik in het eerste half jaar een beetje les had gekregen. Ik heb zelf echt het meeste kunnen leren toen ik bijvoorbeeld Dibbuz & Stimpy met een machine zag werken. Rustig, nog rustiger en veel tijd nemen. Vooral er van genieten.

Ik probeer zelf de beginners juist zo hoog mogelijk te laten instappen. Probeer ze duidelijk te maken, dat je op den lange duur toch bij de betere en beste producten uit gaat komen. Niet bezuinigen op goede pads en goede polijstmiddelen. Elke beginnende detailer ligt te klooien met polijst restanten op de bumpers enz. Dus 'stuur' ik hen bewust in de richting van de meer vriendelijke polijstmiddelen.

Waarom zou je gaan liggen klooien met te kleine pads, als je later toch bij de grotere en fijnere pads uitkomt ???

Kortom, ik ben het eigenlijk roerend met je eens. Nicknameless, Dibbuz, Stimpy, BartR123, B.K. en ga zo maar door ..... Ze proberen de beginners vaak hetzelfde duidelijk te maken. Dat is iets, waar wij een bijdrage aan kunnen leveren.

Het is en blijft toch echt de energie die je in je producten steekt. De technieken van het machinaal detailen. Aan de andere kant blijft het voor de beginner natuurlijk leuk z'n eigen weg te ontdekken.
Maar goed, het 5-stappenplan en het leren werken met een machine ...... That is still the bottom line !!!!!!
 
Kan er weinig aan toevoegen, goede verwoording en volledig met je eens !
Heb altijd 2 kleine dingetjes in mijn achterhoofd:
1 - leg de lat niet al te hoog voor de beginner; moet immers leuk ( plezier hebben in de hobby en niet alleen voor het eindresultaat van een auto gaan ),
2 - overspoel de nieuweling niet met allerlei puntjes op de i.

( daar willen we uiteraard wel naar toe, is immer detailing en geen poetsen ;) )
 
Ik ben het met jullie eens over het gehyp van producten, het nababbelen van velen die het product nog niet eens gebruikt hebben. op dit forum zag ik dat met bijv. Fuzion en hierna de DGPS, PB's Leather Stuff en daarna Gliptone. Op detaling world of autogeek zag ik dat met bijv. Jetseal, M16, Glossworkz. Het één volgt het ander op, maar dat wil niet zeggen dat het vorige troep is.

Kijk ook maar naar Natty's, een uitstekende wax voor zijn prijs. Vroeger gehypet, maar nu nog steeds een populaire wax, vooral onder beginners. Dat menige show-off detailer hier tegenwoordig grijpt naar een andere wax, wil niet zeggen dat deze 'minder' is geworden. Het is volgens mij wel een bewijs dat menig detailer van de allereerste pot Natty's al is overgestapt naar een exclusievere wax.
Je ziet ook dat menig detailer nog steeds aan vele beginners deze wax aanraad, omdat het goedkoop is en heel gemakkelijk te verwerken is. Een uitstekende introductie tot je eerste vaste wax dus. Ik had het er laatst nog over met Blamm op de rotary clinic: Hij is één van de weinigen die nog nooit in de beginnersfase met Natty's had gewerkt.

Leonneke zei:
Wat ik zelf echter wel heb mogen ontdekken, is dat vooral de Natty's heel erg sterk onderhevig is aan dat 'nagebabbel'. Ik had het hier zeer recent nog over met een redelijk gevorderd forumlid. Natty's is prima, maar is tevens een over de kop getild en gebabbeld waxje.
Verwerkt verschrikkelijk. Is korrelig. Laat een enorm lastig residue achter op de kunststoffen delen. Standtijd is redelijk tot goed, maar absoluut niet uitmuntend.

In dit stuk kan ik mij dus ook echt niet vinden. Natty's korrelig? Misschien in de pot als deze lang niet is gebruikt, maar nooit bij de verwerking. De verwerking is juist hét unieke van dit product, dat vind je terug op dit forum, maar ook op internationale fora als Detailing World, Detailing Bliss of Autogeek, want het staat juist bekend als één van de gemakkelijkst te verwerken waxen. Gemakkelijk te spreiden, zonder korrels, en zeer gemakkelijk af te wrijven. Ook al is het er te dik opgesmeerd, ben je het na 2 uur vergeten, in de hitte of in de kou: het wrijft nog steeds zo weg. Op mijn kunststof delen heb ik ook nog geen lastige residu vlekken gehad.

Het is dus gehypet in het verleden, dat ontken ik niet. Zeker na 2 duurzaamheidstesten, waarin Natty's hoog eindigde, werd er wel érg vaak over gesproken. Ik denk dat niemand hier nu Natty's zal omschrijven als de beste wax ooit. Maar wat er over is van die hype, is toch echt geen 'over de kop getilde' wax, maar een goede, zeer gemakkelijk verwerkbare wax met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Althans, volgens mijn gebruikservaring met Natty's, Natty's Blue, vele andere waxen en van wat ik ook lees op de diverse buitenlandse fora.
 
mijn bestelde producten zijn aangekomen en als wax heb ik voor natty's gekozen.

Via dit forum weet ik nu dat er nog een stappen hoger zijn maar om ten volle van die producten te kunnen genieten, moet ik natuurlijk weten wat Natty doet op een Black hole + EX-P laag. Ik ga ze ook eens rechtstreeks toepassen, zonder glaze en sealent. Ben heel benieuwd.

bedankt voor de nuttige info op deze topic!
 
Natty's is prima keus, verwerkt bij mij makkelijker zelfs dan dodo rainforest rub.
Heb de red editie (aardbeiengeur) jammer genoeg was deze limited edition
 
Leuke discussie; ik ben nu enkele maanden lid op dit forum en heb me inderdaad ook suf zitten lezen over wat je nou het beste kunt gebruiken.
Vooral de juiste volgorde van producten vond ik erg lastig te achterhalen: er zijn vele merken en alternatieven en werkwijzen.
Uiteindelijk ben ik het gewoon gaan uitproberen; en wat is het bij mij geworden:
De gepolijste en/of goed gereinigde lak behandelen met een glaze (in mijn geval Black Hole); daarna sealen met EX-P en toppen met DDJ Purple haze (mijn lakken zijn donker vandaar deze producten)
Ik heb het zowel op mijn Jaguar als op mijn Audi geprobeerd en de beading is fantastisch! Ook de houdbaarheid is uitstekend: nu 8 weken verder en nog steeds top. Moet wel zeggen dat mijn
auto's altijd binnen staan en dus weinig te lijden hebben van omgevingsinvloeden. Wassen doe ik eens in de 3 a 4 weken afhankelijk van de vuilgraad.
Let wel: dit is wat ik geprobeerd heb en wat mij goed bevalt; voor ieder ander kan dit anders zijn, maar wilde jullie deze ervaringen toch niet onthouden.
En blijf vooral schrijven want ik leer er iedere keer weer een stukje bij.:-)^
 
Ik ben hier echt wel beetje nieuw... maar nadat focusio mijn auto begin september eens grondig gedaan heeft, begon het bij mij ook te jeuken.
Hij was geeindigd met een laagje EXP, daarna wou hij nog coll 915 derop zetten, maar de tijd ontbrak mij, bovendien vond ik het resultaat toen als zéér bevredigend.
Vorige week heb ik dan na grondig wassen (2 emmermethode,enz) , mijn wagen met een DAP in de 845 gezet.
Gisteren nog eens grondig gewassen en vandaag 2 de laag 845 derop... man man, ik ben fier op mezelf ... auto is prachtig nu. beter dan nieuw, bijna 4 maand geleden... 10.000 km nu. lol
Groetjes Mini.
 
Upje aan dit topic

De vraag was eigenlijk: Wat is de beste Carnaubawax ? Nou is het topic een beetje afgedwaald en ik ben hier zonder meer (ook) schuldig aan. Eventjes terug naar de vraag dan, want dat is uiteindelijk toch het doel van topic-starter.

Ik zou absoluut NIET weten wat de beste carnaubawax is, puur vanwege het enorme aanbod aan goede waxen, 'all over the world'...... Zelf schat ik zo, dat er een groot aantal waxen zijn die onder de noemer 'beste carnauba wax' kunnen vallen.

- zoveel mogelijk pure carnauba in de wax
- liefst zo zuiver en puur mogelijk gemaakt ( hoewel ik niet weet, of dit ook echt verschil maakt )
- zo verwerkbaar mogelijk gemaakt

En zo zijn en blijven er tal van criteria, die voor jou belangrijk kunnen zijn. Mij maakt het eerlijk gezegd niet zoveel uit, welke wax de titel Beste Carnaubawax mag dragen.

Dus om een duidelijk antwoord te geven op de vraag. Volgens mij bestaat er niet zoiets als de Beste Carnaubawax. Daarom zoek ik er ook niet naar. Ik kan met heel veel waxen enorm tevreden zijn. Met één trouwens ook. Ik ben in elk geval blij dat ik ooit begonnen ben met Commandant en Turtle Wax. Zelfs ooit pure bijenwax op de auto gezet en meubelwax. Wist ik veel ............ :lol :lol :lol
 
Dat beste carnauba wax is toch wel persoonlijke omstandigheden,weersinvloeden en ga zo maar door,ook kan een hype ook nog roet in het eten gooien.
Ik zou persoonlijk nu zeggen de Dodo juice sn2.0,geen geur,kleur of andere rare zaken in aanwezig en nog een hoog carnauba gehalte ook,verwerkbaar heid is ook zeer oke,want easy-on easy-off,cuurtijd volgens omschrijving 5-15 minuten NICE