• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is de beste wax voor een beginner?

TNThomas

Detailing addict
24 jul 2020
57
50
Hallo allemaal,

Gedurende de afgelopen maanden ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het ‘detailen’ van mijn auto. Ik heb bijvoorbeeld mijn auto een tijd geleden laten polijsten, het interieur laten reinigen en zelf de koplampen opgeknapt door ze op te schuren en een nieuwe blanke laag (SprayMax 2K Clear Coat) aan te brengen. Verder begin ik steeds meer plezier te krijgen in het poetsen van mijn auto. Lang verhaal kort, ik ben momenteel op zoek naar de beste wax voor een beginner en ik heb de volgende eisen:
- Makkelijk aan te brengen
- Zo lang mogelijke standtijd
- Goede UV-bescherming
- Betaalbaar (dus een fles wax die ik vaak kan gebruiken of die goedkoop is)

Zelf heb ik natuurlijk ook al wat zoekwerk gedaan en ik kwam uit op de volgende merken wax:
- Collonite No. 845: ik lees vaak dat dit de favoriet is van mensen.
- Optimum Car Wax: schijnt erg goede UV-bescherming te hebben.
- Turtle Wax ICE Seal and Shine: in Europa heet deze volgens mij Hybrid Sealant Wax en het schijnt een verrassend goede wax te zijn voor de prijs.

Mijn vragen zijn:
1. Welke wax raden jullie een beginner aan met mijn eisen?
2. Hebben jullie nog tips voor het kiezen, aanbrengen of onderhouden van een wax?

Mocht ik trouwens dingen verkeerd begrijpen/beschrijven, dan hoor ik dit graag!
 
Als een mede beginner kan ik je de collinite 845 van harte aanraden. Het aanbrengen is super simpel en ook makkelijk af te nemen als hij wat langer gecured heeft. Ik heb hem opgebracht en gewoon gewacht tot de swipe test goed was. Ik was bij een paneel vergeten dit te doen en na een half uur kon deze nog makkelijk afgenomen worden.

Ik heb hem inmiddels er al een paar weken opzitten en de beading en bescherming is nog prima.

Tevens gebruik je amper product wat ervoor zorgt dat 1 fles goed kan zijn voor jaren plezier.

Hou er wel rekening mee dat als je het goed wilt doen je het stappenplan (zonder polijsten dan) evengoed het beste kunt volgen voor het aanbrengen van de wax. Dus eerst goed wassen en daarna eventueel kleien als het nodig is voor je de wax erop brengt zodat de lak schoon is.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
Bedankt voor de reacties! Ik ga de Collinite No. 845 bestellen als deze weer op voorraad is bij Carclean. Nog enkele (beginner)vragen:
- Welke pad kan ik het beste gebruiken voor het aanbrengen van 845?
- Kan ik 845 ook gebruiken voor de koplampen?
- Is het genoeg om de auto goed met de hand te wassen en dan de 845 aan te brengen?
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga de Collinite No. 845 bestellen als deze weer op voorraad is bij Carclean. Nog enkele (beginner)vragen:
- Welke pad kan ik het beste gebruiken voor het aanbrengen van 845? Aplicator Deze werkt erg fijn. Vooral belangrijk om een heel dun laagje aan te brengen.
- Kan ik 845 ook gebruiken voor de koplampen? Ja
- Is het genoeg om de auto goed met de hand te wassen en dan de 845 aan te brengen? Ik zou voor het waxen kleien sowieso als de auto nog niet eerder is gekleid. Ik gebruik de monello klei deze vind ik erg fijn en is goed geprijsd. Klei en een goede clay lube. Deze clay lube heb je ook in concentraat dan kun je hem zelf verdunnen met demi water om nog voordeliger uit te zijn. Concentraat clay lube
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
Bedankt voor de reacties! Ik ga de Collinite No. 845 bestellen als deze weer op voorraad is bij Carclean. Nog enkele (beginner)vragen:
- Welke pad kan ik het beste gebruiken voor het aanbrengen van 845?
- Kan ik 845 ook gebruiken voor de koplampen?
- Is het genoeg om de auto goed met de hand te wassen en dan de 845 aan te brengen?
-Collinite kan ook op koplampen
-wassen en waxen ja het kan maar het zou net wat beter zijn om de auto te kleien ,cleaner/polijsten alvorens te waxen.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
Bedankt allemaal! Ik ga maandag (dan is Collinite No. 845 weer op voorraad hoop ik) de genoemde klei, clay lube, applicator en natuurlijk de wax bestellen. Leuk om een beetje te starten met detailen! :)
 
Laatst bewerkt:
Nog één vraag: wat is het merkbare verschil tussen een wax (zoals Collinite No. 845) en een sealant?

Op Google lees ik veel vage beschrijvingen en soms spreken ze elkaar tegen. Vaak wordt de nadruk gelegd op de bestanddelen i.p.v. wat je er als gebruiker van merkt qua verschil(len), vandaar mijn vraag.
 
Hallo allemaal,

.....Lang verhaal kort, ik ben momenteel op zoek naar de beste wax voor een beginner en ik heb de volgende eisen:
- Makkelijk aan te brengen
- Zo lang mogelijke standtijd
- Goede UV-bescherming
- Betaalbaar (dus een fles wax die ik vaak kan gebruiken of die goedkoop is)

Zelf heb ik natuurlijk ook al wat zoekwerk gedaan en ik kwam uit op de volgende merken wax:
- Collonite No. 845: ik lees vaak dat dit de favoriet is van mensen.
- Optimum Car Wax: schijnt erg goede UV-bescherming te hebben.
- Turtle Wax ICE Seal and Shine: in Europa heet deze volgens mij Hybrid Sealant Wax en het schijnt een verrassend goede wax te zijn voor de prijs.
....

UV-bescherming is niets anders dan geldklopperij! UV-bescherming heeft eigenlijk alleen nut op ongelakte kunststof, zoals koplampunits, achterlichten, zijknippers en dergelijke, omdat het de veroudering van de kunststof vertraagd. Daarnaast zijn er echt maar heel weinig stoffen die UV-licht doorlaten, ooit in een oude job reflectie en transmissiemetingen gedaan aan honderden materialen, en eigenlijk het enige materiaal dat UV-licht door liet was puur kwartsglas. Dus ook de verhalen over zonnebrillen die beschermen tegen UV is onzin, voor mij ook altijd reden om ergens anders te gaan kopen, waar er geen onzin verteld wordt.

Verschil tussen sealant en wax is dat een sealant synthetisch is, en een wax natuurlijk (bevat meestal carnauba). In het gebruik merk je dat wax iets meer vuil vasthoudt, en iets kortere standtijd heeft, maar wel een mooiere diepere glans oplevert. Om het extra lastig te maken heb je dan ook nog producten die een mix van wax en sealant zijn (vaak met de term 'hybride' in de naam).
 
UV-bescherming is niets anders dan geldklopperij! UV-bescherming heeft eigenlijk alleen nut op ongelakte kunststof, zoals koplampunits, achterlichten, zijknippers en dergelijke, omdat het de veroudering van de kunststof vertraagd. Daarnaast zijn er echt maar heel weinig stoffen die UV-licht doorlaten, ooit in een oude job reflectie en transmissiemetingen gedaan aan honderden materialen, en eigenlijk het enige materiaal dat UV-licht door liet was puur kwartsglas. Dus ook de verhalen over zonnebrillen die beschermen tegen UV is onzin, voor mij ook altijd reden om ergens anders te gaan kopen, waar er geen onzin verteld wordt.

Verschil tussen sealant en wax is dat een sealant synthetisch is, en een wax natuurlijk (bevat meestal carnauba). In het gebruik merk je dat wax iets meer vuil vasthoudt, en iets kortere standtijd heeft, maar wel een mooiere diepere glans oplevert. Om het extra lastig te maken heb je dan ook nog producten die een mix van wax en sealant zijn (vaak met de term 'hybride' in de naam).
Bedankt voor je uitleg! Als ik het dus goed begrijp is het dus wel geschikt om vergeling van koplampen te remmen?

Op de site van Collinite staat dat de No. 845 een hybride is. Nu begrijp wat dat precies is, bedankt!
 
Inderdaad daarvoor werkt dit, maar iedere andere wax ook. Stel je er niet teveel van voor: om inderdaad met een waxlaag een deel van het licht (dus ook UV) volledig te blokken moet er een dikke laag op, en als je al zo'n dikke laag aanbrengt poets je 'm (met veel moeite) weer uit. Het is een beetje hetzelfde als de beschermfactor van zonnebrand die op de verpakking staat: om die factor inderdaad te halen, moet je het zo dik smeren dat er een witte film op je huid zit.
(Ooit eens gemeten uit pure nieuwsgierigheid, na die metingen begrijp ik de waarschuwingen van de deskundigen veel beter, en weet dat ik die beschermingsfactor ook een beetje met een flinke korrel zout moet nemen.
 
  • Leuk
Reactions: TNThomas
Met de TurtleWax Hybrid Sealant, Sonax BSD en SurfCity Barrier Reef is ook niets mis mee, zijn makkelijk te verwerken en de prijzen zij ook ok.