• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxen zonder kleien etc?

DubbelO

Detailing rookie
3 jun 2012
36
0
Goedenavond!

Ik ben al een tijdje aan het rondsnuffelen hier, over kleien etc.

Ik heb sinds 3 weken een Golf 4 uit 98 en wil m mooi gaan oppoetsen enzo, het is mijn 1e auto!

Maar is het daadwerkelijk nodig om je auto te wassen, klein, polijsten etc.

Als ik de auto ff in de wasbox schoonmaak en vervolgens ga waxen, zit hier echt zo veel verschil in?
 
Ik zou hem gewoon vuil laten. Als je de auto niet wast krijg je ook geen swirls.

En snel afmelden bij dit forum, voor je het weet ben je detailverslaafde en post je foto's over hoe de regendruppels op je autolak liggen of wat er gebeurt als je de hoge drukspuit op je auto richt...
 
Waarom denk je dat je bij iedere show off ook het Clayen vermeld ziet staan ?
Dat is niet omdat die mensen tijd over hebben oid, als dat niks zou toevoegen of niet essentieel zou zijn dan zou niemand dat meer doen.

Moet het ? Nee. Is het verstandig ? Zeker weten !


Door alleen te wassen verwijder je de lichte oppervlakkige vervuiling maar de zware vervuiling blijft gewoon op je lak zitten.
Op dat vuil ga jij dan een wax aanbrengen.

Mocht je twijfelen aan het idee dat je auto niet schoon is na het wassen, pak dan eens zo'n dun boterhamzakje, steek daar je hand in en wrijf daarmee maar eens over je lak als je de auto hebt gewassen en afgedroogd.
 
zoals de vorige al zeiden: kleien doen we niet voor niets.

De stap kleien kost je hoop en al een halfuurtje extra en je wordt daar niet moe van.

Als je het minimum wil doen voor een goede bescherming, sla dan de stappen polijsten en glazen over..

dus :
stap 1 : wassen
stap 2 : kleien
stap 3 : waxen


door het kleien zal je minder snel je waxlaag verliezen dus minder snel de boel moeten herhalen....niet waar de meesten op dit forum (waaronder mezelf) voor staan, maar toch een goede bescerming voor je lak.
 
Voor je nieuwe Golf zou je kunnen beginnen met grondig te wassen. De stap kleien kun je overslaan, de gemiddelde autobezitter zal het niet doen of überhaupt het bestaan er niet van weten. Kleien is wel aan te raden om een mooier eindresultaat te behalen. Samenvattend; de auto in de wax zetten zonder te kleien kán wel, maar liever niet!
 
Golf 4 uit 98

Dat is niet echt een nieuwe Golf ;) Ik zou het kleien echt niet overslaan, waarom?:

In de loop van de jaren zijn er veel verontreinigingen op je lak gekomen (teer, boomhars en andere vervuiling) deze krijg je met wassen niet weg, met kleien wel. De verontreinigingen vormen min of meer een laag die de diepere glans tegenhoud, plus het feit dat je straks een wax gaat smeren op een laag verontreinigingen waardoor het niet goed kan hechten. Hierdoor zal de duurzaamheid van je wax vele malen minder zijn. Een wax moet kunnen hechten aan je lak, niet aan de "vieze laag".

Kleien dus! :ja
 
Oke straks een setje klei halen dus! Bij de halfords staat een klei van meguiars dat moet goed zijn dacht ik, of raden jullie me iets beters aan? Zoals poorboys clay als in het volledig exterieur topic staat? Ik moet dus in ieder geval de medium hebben, niet hard drukken, voelen dat ie pakt en als ie glijdt op naar het volgende stukje.

Het is niet zo dat ik niet wil kleien, maar in mijn directe omgeving heeft vrijwel niemand van kleien gehoord, vandaar dat ik hier van alles er over las en me af vroeg of het echt een meerwaarde geeft.

Maar de medium klei is goed, de harde haalt de lak er af toch? Of is een zachte toch beter als begin?
 
Als je dief bent van je eigen beurs moet je dat setje halen....

Deze kun je beter bestellen, de klei is niet zo agressief en je krijgt meer dan het dubbele aan klei vergeleken met Meg's, terwijl de kwaliteit minstens even goed is.

Er is trouwens geen klei die lak eraf haalt, echter hardere klei kan marring veroorzaken waardoor je iedere keer opnieuw moet polijsten. De zachte heeft dat niet.
 
DubbelO zei:
Het is niet zo dat ik niet wil kleien, maar in mijn directe omgeving heeft vrijwel niemand van kleien gehoord

Is niet alleen in jouw omgeving hoor : als ik willekeurig 100 of 1000 mensen aanspreek en vraag of ze iets weten over "een auto kleien" dan weet geen enkele hier een antwoord op :-"

Zolang je maar genoeg glijmiddel gebruikt is er niks aan de hand , en kan je na het kleien én terug wassen van de wagen een wax zetten op je auto . :ja

Vraag is meestal nu : welke wax ?
 
Ik had bij de halfords Sonax extreme 3 gehaald. (ben van plan deze eerst op te maken en daarna deze te gaan gebruiken: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Reflections_Advanced_Car_Wax_473ml_10016_100220 )
 
Goeie keuze !
Heb ook enkele producten van dit merk :

P1090013.jpg

:-b
 
Enkele zegt ie! haha!

Maar de Sonax die ik op dit moment heb ben ik eerst van plan om te gebruiken of zeg je dat verschil is zo enorm groot gebruik meteen de Mother's Wax. Hoe ziet een marring er eigenlijk uit , wanneer weet k of ik wel of niet moet polijsten?
 
Ik ben zelf ook net begonnen met het detailen.

En ik heb de eerste paar keren de auto gewassen en daarna met
Een harde wax lichtjes ingewaxt... Sinds ik nu klei voordat ik wax
Glimt het niet alleen vele malen beter, maar de wax blijft ook veel langer zitten.

Mvg,

Aram
 
Naar het schijnt is de klei van auto-finesse de klei die het meest aanleunt met die van Mothers :-" .............en voor een zacht prijsje !

Als mijn klei op is , ga ik ervoor .:ja