Goedemiddag, ik zie dat dit een oud forum is, maar het probleem is van alle dag. Recentelijk is er bij mij in de kofferbak ook 5 liter aan benzine verdwenen. Grote schrik want ik dacht echt dat ik mijn interieur voorgoed had verpest. Voor diegenen die het waardevol vinden leg ik uit wat ik de afgelopen 3 weken stap voor stap heb gedaan; maar eerlijk is eerlijk, het interieur is droog en de geur is weg (afgezien van wat koffiedamp, maar dat is een teaser, leg ik zo verder uit
Probleemomschrijving:
De benzine was in de kofferbak uit een jerrycan gelekt en onder 2 stoffen kofferbakplaten terecht gekomen op de kale carrosserie.
Ook in de carrosserie gelopen via ventilatie gaten en in de naden rond rubberen doppen in de carrosserie.
De benzine die niet in de ventilatiegaten terecht was gekomen was doorgesijpeld onderdoor de linkerkant van de achterbank en helemaal door naar beneden bij het voetengedeelte achter de chauffeursstoel.
Oplossing:
Direct de kofferbakplaten en linkerachter bekledingspaneel (tegen de wand) uit de koffer verwijderd en buiten de auto behandeld met 50/50 mix van water en azijn, afwasmiddel en baking soda. Het ''voordeel'' was dat dit me overkwam in de zomer en dan zijn de de zon en warmte je grootste vriend. De bekleding die ik uit de auto kon halen was zodoende door reinigen en zonnen volledig schoon binnen een week.
De achterbank ( zit gedeelte) heb ik ook verwijderd, was opvallend eenvoudig. Schuimrubber aan de onderkant van het zitgedeelte ook behandeld en goed laten drogen in de zon. Ook binnen een week schoon.
De benzine die in het vloerkleed was getrokken onder het voetengedeelte linksachter was het meest hardnekkig omdat het schuimrubber aan de onderkant van het tapijt daar het dikst is en omdat je het er simpelweg niet uit kan krijgen tenzij je gaat snijden.....
Wat ik wel heb gedaan -> vloerbedekking aan de zijwand (tegen de deur) losgemaakt en naar binnen getrokken.
Op deze manier kon je het vloerkleed bol zetten ( van onder naar boven duwen) voor ventilatie en behandeling.
Behandeling was wel een paar keer nodig vanwege de dikte van het schuimrubber. Daarna de auto zo weggezet met de achterdeur open zodat de zon direct op het gebolde vloerkleed kon inwerken. Absoluut belangrijk om volledig te laten drogen ivm met mogelijke schimmel.
Let aub wel op om geen fohn of andere elektrische apparaten te gebruiken om het drogingsproces te versnellen
Je bent immers bezig met benzine en een minimale restdamp in combinatie met een klein vonkje wil je echt niet!
Dus eerst behandelen, behandelen, behandelen, dan drogen, drogen, drogen en ventileren, ventileren, ventileren.
Als finishing touch, nadat ik wist dat het schuimrubber aan de onderkant droog was, maar er aan de bovenkant van de bekleding nog wat restgeur van benzine was heb ik 24 uur lang een handdoek neergelegd met daarop een flinke hoeveelheid filterkoffie. Klinkt gek, maar werkt echt.
Niet wanneer er ergens nog een flinke plas benzine ligt natuurlijk, maar wel om de restgeur weg te werken.
Check voor de zekerheid trouwens ook de kabelgoot in je deurpost om te zien of daar geen benzine terecht is gekomen. Bij mij was dat gelukkig niet zo, maar als dat wel zo is vergt dat zeker een specifieke aanpak. Je kunt vaak makkelijk de kabelgoot openen door een kunsstof strip onder op je deurpost los te wippen (kan met de hand)
Andere handige tips:
Check of er in je kofferbak ergens PU-schuim zit (meestal gebruikt om rijgeluid te dempen)
Als de benzine hier is geweest, dan zal het materiaal volgezogen zijn. Dat was bij mij zo en ik heb het verwijderd ( eenvoudig te vernieuwen)
Ditzelfde geldt voor een mogelijke isolatie-mat onder je kofferbakplaat maar bovenop de carrosserie ( die was bij mij ook volgezogen)
In de ventilatiegaten van de carrosserie heb ik azijn geneveld en een dag later droog geblazen met een compressor.
De elektrische compressor heb ik pas op het einde gebruikt toen ik wist dat de natte bronnen weg waren en ik met de restgeurtjes bezig was.
Zo, ik voelde de behoefte om dit te delen met mogelijke mede-strijders, wie weet helpt het jullie
Laat maar weten als er vragen zijn of als mijn aanpak ergens beter had gekund