• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bijhouden na een goede poetsbeurt

Arbi

Detailing trainee
22 jan 2017
35
30
37
Goedenavond allen,

Om te beginnen: uiteraard heb ik eerste gegoogled, maar kon het antwoord niet (echt) vinden). Dus mijn excuses als het ergens makkelijk te vinden is.

Afgelopen zaterdag heb ik het volgende gedaan: wassen, kleien, paint cleaner, black hole en collinite 845. Omdat ik deze hele riedel niet elke 2 weken ga doen, vroeg ik mij af hoe jullie de auto bijhouden. Ik las al dat je een milde shampoo nodig hebt zodat je de waxlaag er niet af haalt. Ik heb DoDo Juice Born to be Mild en die schijnt goed te zijn.

Ik zie nu alweer dat de velgen wat vuiler worden. Daarom vraag mij af of ik dan Non Ferro kan gebruiken en afspoelen met hoge druk spuit (of een minder krachtige spuit). Zullen Non Ferro spetters de waxlaag aantasten of zal een hoge druk straal de waxlaag aantasten.

Ook vraag ik mij af als ik over een maandje of 3 (of eerder als ik zin heb ;)) weer al mijn stappen wil doen, hoe ik dat het beste kan aanpakken. Is een "zwaardere" shampoo dan genoeg om de lagen black hole en wax er af te krijgen of moet ik iets anders doen?

Nog een vraag m.b.t. het drogen: Ik heb mijn auto gedroogd met de Monello - Senza Acqua Piazz. De echte nattigheid werd wel opgenomen, maar het liet wel een "water-spoor" na. Alsof het het water verdeelde. Om eerlijk te zijn: een maat hielp mij met het drogen en gebruikte een (goedkope) MF doek, en die droogde wel beter. Misschien is het de bedoeling dat een droogdoek het water verspreidt zodat het geleidelijk droogt?

Hoor graag van jullie.

Groet,

Otto

Hallo Otto,

Over de non ferro hoef je jezelf geen zorgen te maken. Dat tast de was niet aan... Ik gebruik het zelfs op mijn lak!
Over de hoge druk straal zal ik me ook niet druk maken. De waslaag word gewoon langzaam minder, ook met wassen. Als je dat niet wil moet je hem binnen laten staan ;)

Als de zelfde stappen weer neemt hoef je geen "zwaardere" stappen te nemen. Ik lees dat soort dingen wel vaak, maar dat is echt helemaal niet nodig. Met de paint cleaner zal je de oude waslaag weg halen. Een paint cleaner of een polijst middel is ook echt de enige manier om een wat te strippen.

En wat betreft je droogdoek... Dat klinkt mij niet bekend in de oren. Ik heb hier geen last van met de zelfde doek. Ik ben er zelfs heel tevreden mee. Misschien dat een was beurt met een speciaal MF was middel kan helpen de doek weer knap te krijgen.

+1 voor @Zluytr , of eigenlijk +2 :P

Afgelopen zaterdag heb ik het volgende gedaan: wassen, kleien, paint cleaner, black hole en collinite 845. Omdat ik deze hele riedel niet elke 2 weken ga doen, vroeg ik mij af hoe jullie de auto bijhouden. Ik las al dat je een milde shampoo nodig hebt zodat je de waxlaag er niet af haalt. Ik heb DoDo Juice Born to be Mild en die schijnt goed te zijn.
Alles stappen die je genomen hebt zorgen voor een mooie glans en de wax verzegelt deze eigenlijk. Wil je over enige tijd de boel opnieuw doen, omdat je het leuk lijkt of dat de wax ná wassen niet echt meer lijkt te werken, dan kan je met de paint cleaner opnieuw beginnen om zeker te zijn dat je oude lagen weghaalt.

Ik zie nu alweer dat de velgen wat vuiler worden. Daarom vraag mij af of ik dan Non Ferro kan gebruiken en afspoelen met hoge druk spuit (of een minder krachtige spuit). Zullen Non Ferro spetters de waxlaag aantasten of zal een hoge druk straal de waxlaag aantasten.
Nope, gewoon lekker met de HD afspuiten en de Non-Ferro spetters zullen geen kwaad doen.

Ook vraag ik mij af als ik over een maandje of 3 (of eerder als ik zin heb ;)) weer al mijn stappen wil doen, hoe ik dat het beste kan aanpakken. Is een "zwaardere" shampoo dan genoeg om de lagen black hole en wax er af te krijgen of moet ik iets anders doen?
Zie de eerste vraag.

Wat betreft de droogdoek; Ik ken het verschijnsel ook. De doek neemt dan simpelweg niet goed het water op. Wassen met een MF-wasmiddel zou een oplossing kunnen zijn. (Is sowieso goed om je doeken mee te onderhouden)

Greeetz

Dank jullie wel heren!

Het is een geruststelling dat ik niet heel voorzichtig de boel hoef schoon te houden. Kan de Non Ferro dus op normale wijze voor de velgen gebruiken en de auto op normale wijze wassen. Merk je ook dat het vuil makkelijker er af gaat nu er een waxlaag overheen zit?

Verder zal ik het MF-wasmiddel kopen, maar ze droogden de eerste keer (ongewassen) ook al slecht. Dacht dat het lag aan het feit dat ze nog niet gewassen en in de droger waren geweest. Maar dat maakte dus niets uit. Kan deze doeken natuurlijk wel gebruiken om de ergste nattigheid op te drogen en daarna met een andere (MF)doek de strepen droog "poetsen".

Nu ik dit typ, vind ik het een beetje mierenneukerij :yum, maar vind het toch vreemd. Had bij die (dure) doeken toch een soort wonder verwacht haha.

Gebruik je je droogdoek direct om te drogen? En ietwat vochtige doek neemt vaak het water beter op dan een compleet droge doek. Ik gebruik vaak een beetje spray and wipe om de doek iets te bevochtigen, dit helpt een hoop bij het streeploos drogen van de auto :)

Gebruik je je droogdoek direct om te drogen? En ietwat vochtige doek neemt vaak het water beter op dan een compleet droge doek. Ik gebruik vaak een beetje spray and wipe om de doek iets te bevochtigen, dit helpt een hoop bij het streeploos drogen van de auto :)
Ik begon wel met een compleet droge doek. Maar als deze eenmaal wat natter is, kreeg ik hetzelfde resultaat. Ook de techniek (er op leggen of vegen) maakte niet uit. Heb in totaal 3 droogdoeken gebruikt. Eerst een deel het ergste er af vegen en dan met een droge doek navegen. Het werkt uiteindelijk zo ook hoor, maar had een ander (beter) resultaat verwacht...

Heb je de doek eerst gewassen of direct uit de verpakking gehaald en gebruikt?
De eerste keer (auto van vriendin) direct uit de verpakking. Daarna gewassen en in de droger gedaan en op mijn auto gebruikt. Maakte helaas geen verschil.

Persoonlijk vind ik al die kleine droogdoekjes ook niet geschikt om heel je auto mee te drogen,...

Gewoon eerst met een normale (grote) droogdoek drogen. Denk dat je daar sowieso beter resultaat mee bereikt omdat je een groter droog oppervlak gebruikt om de auto te drogen.

Een kleintje gebruik ik voor langs de onderzijde en eventuele stukjes waar nog wat vocht op zou kunnen liggen.

Een nieuwe doek overigens altijd eerst op correcte manier uitwassen. Tevens moet een nieuwe droogdoek eerst een aantal keren worden gebruikt voordat die echt goed zijn werk doet.

Je droogt jezelf na het douchen ook niet af met een washandje lijkt me :D

• Leuk
Reacties: Zluytr
Vanmorgen auto gewassen, maar inderdaad, lees je eens in op de juiste afspoelmethode. Na de afspoelmethode lag er bij mij bijna geen water meer op. Na een rondje met de Monello Senza Aqua (de grote versie) was deze doek gewoon klam. En niet doorweekt van het water,... maar de temperatuur, luchtvochtigheid en andere weersomstandigheden en de manier van werken kunnen ten alle tijde een rol spelen tijdens het eventuele slechter drogen van de auto,...

Oké, dat maakt ook niets uit dus.
Wat @Jansen al aan gaf, de doeken wassen zonder wasverzachter is beter.
Heb je de auto afgespoeld met open straal? Zo blijft er minder water op de auto achter dan wanneer je dat met een HD reiniger probeert te doen.

Vanmorgen auto gewassen, maar inderdaad, lees je eens in op de juiste afspoelmethode. Na de afspoelmethode lag er bij mij bijna geen water meer op. Na een rondje met de Monello Senza Aqua (de grote versie) was deze doek gewoon klam. En niet doorweekt van het water,... maar de temperatuur, luchtvochtigheid en andere weersomstandigheden en de manier van werken kunnen ten alle tijde een rol spelen tijdens het eventuele slechter drogen van de auto,...
Daar heb ik nog niet aan gedacht inderdaad! Heb het idd met een HD afgespoten en ook nog eens op een afstandje omdat het een behoorlijk krachtige HD is. Zo krijg je meer nevel en blijft er meer op liggen. Goede tip voor de volgende keer! Dank jullie wel!