• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bilt-Hamber Touch-Less (on)geschikt voor gebruik op natuurlijke wax beschermde auto?

Hendrik_frl

Detailing rookie
7 mrt 2025
10
15
Ik heb onlangs Poorboy's World Natty's Blue aangeschaft om mijn auto goed in de wax te zetten ter bescherming. Deze wax is gebaseerd op natuurlijke carnaubawax. Als pre-wash is Bilt-Hamber Touch-Less zo’n beetje de standaard op dit forum, dus ook dat product heb ik in huis gehaald.

Nu las ik dat Touch-Less natuurlijke waxlagen kan aantasten, waardoor er weinig bescherming overblijft na het wassen. Mijn bedoeling is niet om na elke wasbeurt de auto opnieuw te waxen, dus dat baart me wel zorgen.

Voor het handmatig wassen gebruik ik Dodo Juice Born to be Mild.

In een ouder topic op het forum (zie link hieronder) werd in een filmpje ook aangetoond dat Touch-Less inderdaad invloed heeft op natuurlijke wax:
https://forum.carclean.com/threads/ph12-geschikt-voor-onderhoudswasbeurten.25973/

Mijn vraag: hoe gaan jullie hiermee om?
Gebruiken jullie allemaal synthetische waxen of kiezen jullie voor een andere pre-wash en alleen Touch-Less als de auto echt erg vies is?

Ook te overwegen is om bijvoorbeeld Monello Acquafobia als bescherming te gebruiken van de lak en het hele stappenplan met Poorboy’s World Professional Polish, Black Hole en Natty’s Blue maar te laten voor wat het is. Dat zou ook een hoop tijd schelen.

• Leuk
Reacties: Xen
Goeie vraag, ben ik ook wel benieuwd naar.

Was ook van plan om stappenplan met Poorboy’s World Professional Polish, Black Hole en Natty’s Blue te gaan doen. En ik heb inderdaad Touch-Less in huis gehaald als pre-wash, maar als dat de standtijd van de wax nog verder beinvloed kan ik misschien beter een duurzamere wax kopen of een ander pre-wash.

Aquafobia heb ik nu als bescherming op de auto en scheelt zeker tijd, maar wou wat meer glans/opvulling en vandaar naar Black Hole en Natty’s Blue gekeken.

Je kunt uiteraard minder Touchless gebruiken, want een auto in de wax maakt makkelijker schoon. Je kunt eens de hoeveelheid Touchless halveren om te kijken of deze dan nog naar wens voor reinigt. Als je de Touchless verder verdunt zal het ook minder schadelijk zijn voor een wax

• Leuk
Reacties: Het Zonnetje
Ikzelf heb nog niet de ervaring gehad dat Touch-Less een LSP sloopte. Ik heb de TL gebruikt op bijv. de Collinie - 915, welke wat meer een concourswax is, en geen nadelige effecten kunnen spotten. (Fusso Coat/815/476S/915/Wetcoat/Bathe+/Waxaddicts/etc)

Het betreft misschien een ''natuurlijke wax'' omdat er ''100% Carnauba'' bij vermeld staat, maar een wax die voor 100% uit carnauba bestaat, die is in feite gewoon zo hard als een baksteen. Er wordt bedoeld dat de was die erin zit, alleen maar carnaubawas is. (Dus geen paraffinewas, bijenwas, etc)
De rest van de ingrediënten zijn bedoeld om de wax smeerbaar te maken - oplosmiddelen, geur, kleur, eventueel cleaners, etc.

Ik heb door het filmpje skipped, maar;

* Is de wax wel correct aangebracht? (Curetijd, nazweten, etc)
* Hoe was de voorbereiding?
* Een PIR van 5% is erg stevig en de inwerktijd eveneens. Ook is de TL gebruikt als prewash en niet als foam.
* Er kan per product een tijdelijke verlaging van de oppervlaktespanning optreden.

Na wat rondneuzen, kan ik (denk ik) wel stellen dat de Natty's behoorlijk meer standtijd heeft dan de PS21 en dus minder ''natuurlijk'' is. Ik kan het niet feitelijk vinden, maar ik verwacht dat de Natty's een hybride is en dus synthetische ingrediënten heeft, wat hem in dit geval dus ook meer bestand maakt tegen TL.

In het geval van de gebruikers die een glaze + wax gebruiken om tot maximaal resultaat te komen, zou ik sowieso adviseren om een boostend-product te gebruiken bij de wasbeurten. Je wilt immers je werk zo lang mogelijk laten zien en je resultaat is de voeding van de glaze én wax. Wanneer je een booster erbovenop gebruikt, behoud je langer je werk omdat de booster fungeert als beschermlaag én als offerlaag wanneer een voorwas-product te sterk is. (Of het idee dat dit zo is)

• Leuk
@Quantoxx In het geval van de gebruikers die een glaze + wax gebruiken om tot maximaal resultaat te komen, zou ik sowieso adviseren om een boostend-product te gebruiken bij de wasbeurten. Je wilt immers je werk zo lang mogelijk laten zien en je resultaat is de voeding van de glaze én wax. Wanneer je een booster erbovenop gebruikt, behoud je langer je werk omdat de booster fungeert als beschermlaag én als offerlaag wanneer een voorwas-product te sterk is. (Of het idee dat dit zo is)
Op welk moment zou je de booster aanbrengen? Tijdens het afspoelen bij de eerstvolgende wasbeurt?

De Touch-Less wordt gebruikt als pre-wash, waardoor schade aan de waxlaag al vóór het aanbrengen van een booster ontstaat. Dat effect is bovendien misschien cumulatief bij elke wasbeurt. Als je een booster zoals Monello Acquafobia aan het einde van de wasbeurt aanbrengt, maskeer je dan niet vooral het verlies of de afwezigheid van de oorspronkelijke waxlaag?

Tenzij Acquafobia wél een beschermende laag geeft die de nog resterende wax bij een volgende wasbeurt enigszins afschermt van de impact van de Touch-Less.

Je kunt uiteraard minder Touchless gebruiken, want een auto in de wax maakt makkelijker schoon. Je kunt eens de hoeveelheid Touchless halveren om te kijken of deze dan nog naar wens voor reinigt. Als je de Touchless verder verdunt zal het ook minder schadelijk zijn voor een wax
Klopt, maar dan is het effect en nut van het product ook minder.

Ik vraag me af of een mildere PH neutrale foam misschien beter is om de wax te beschermen als de auto niet heel erg vies is?

Op welk moment zou je de booster aanbrengen? Tijdens het afspoelen bij de eerstvolgende wasbeurt?

De Touch-Less wordt gebruikt als pre-wash, waardoor schade aan de waxlaag al vóór het aanbrengen van een booster ontstaat. Dat effect is bovendien misschien cumulatief bij elke wasbeurt. Als je een booster zoals Monello Acquafobia aan het einde van de wasbeurt aanbrengt, maskeer je dan niet vooral het verlies of de afwezigheid van de oorspronkelijke waxlaag?

Tenzij Acquafobia wél een beschermende laag geeft die de nog resterende wax bij een volgende wasbeurt enigszins afschermt van de impact van de Touch-Less.
Na het verhaal van Quantoxx te hebben gelezen verwacht ik dat de Natty's in ieder geval wel 1 wasbeurt met TL kan overleven zonder teveel invloed op de wax laag.

Als je dan vervolgens als laatste stap bij die wasbeurt een aquafobia of andere booster gebruikt is deze daarna de laag die aangetast kan worden door TL ma.ar is synthetisch dus heeft minder effect.

Dit alles ligt ook weer aan hoe vaak je wast, hoeveel km je maakt enz volgens mij

Persoonlijk was ik van plan ongeveer elk kwartaal (las dat standtijd rond de 8 week is, dus inclusief boosten moet 12 wel te doen zijn?) een nieuwe laag Natty's te doen en boosten met aquafobia/future armour om de 3 weken ongeveer.

Stel dat de TL inderdaad flink je wax aantast, wat ik mij bij correct gebruik eigenlijk niet voor kan stellen;

1: Wassen (Met voorwas)
2) Drogen indien je booster daarom vraagt.
3) Booster

Volgende week of enkele weken later.

4) Booster zou nog aanwezig moeten zijn en dus extra bescherming bieden.
1) ''
2) ''
3) ''

Als booster zijn er vele opties; Foams met toevoeging, detailers met toevoeging, shampoo met toevoeging, wetcoats, etc.

• Leuk
Op de Fiat zit een Carnauba Wax, niet bij CC gekocht, en ik gebruik ook de TL in een handfoamer of aan m'n Nilfisk. Ik merk niet echt dat ie de wax aantast... Bescherming zit er vanaf Oktober op.

Klopt, maar dan is het effect en nut van het product ook minder.

Ik vraag me af of een mildere PH neutrale foam misschien beter is om de wax te beschermen als de auto niet heel erg vies is?
Hier merk ik weinig extra effect van 4% t.o.v. 2% (ik heb de oude formule nog staan maar dit zou bij de nieuwe dus 2% en 1% zijn) juist door de bescherming op de lak maakt het makkelijker schoon. Op de auto van m’n vrouw welke ik niet zo goed bij houdt ben ik wel echt de 4% nodig.

Aan de andere kant Nederlands drinkwater heeft blijkbaar ook niet gewoon pH7, juist vrijdag op een cursus geleerd dat het water dat bij de meeste mensen uit de kraan komt ongeveer een pH van 7,5 heeft, dus ietsje basisch. Dat heeft dus ook effect als je mengverhoudingen wil gaan bepalen op basis van pH-waarde.

Het verschil zal niet wereldschokkend zijn, maar het is dus anders dan ik decennialang heb gedacht.

Bilthamber Touchless heeft een pH van 10,5
bron: https://www.theultimatefinish.co.uk/documents/MSDS/BiltHamber-Touch-Less.pdf

Als je dat verdunt tot 10% hou je een pH over van 9,5
Verdunnen tot 1% levert een pH op van 8,5
In de praktijk zal je dus ergens rond de 9 zitten.

Bij bovenstaand ga ik ervan uit dat het kraanwater een pH van 7 heeft.

Overigens kan de pH waarde van Nederlands kraanwater blijkbaar oplopen tot 8,5
bron:

Dusja, eigenlijk valt er niet zo gek veel te zeggen op welke pH je uitkomt. Wat dat betreft: meten is weten. Lakmoespapier kost geen rochel. Maarja, dan heb je lakmoespapier gekocht, en de pH van je oplossing gemeten en dan; wat weet je dan?