• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Binnenkant inlaatspruitstuk reinigen

S.killz

Detailing rookie
17 jun 2009
33
0
Hey mensen,

Ik zit met het volgende :
Bij het vervangen van de waterpomp moest ook deels het inlaat traject gedemonteerd worden.
Zodoende kwam ik er na het verwijderen van de EGR klep er achter dat mijn inlaatspruitstuk bijzonder sterk vervuild is.
Het is een soort vettige smoesige laag welke op sommige plekken zelfs circa 4-5 mm is.
Waar het uit bestaat durf ik niet te zeggen maar verwacht dat een mengsel van neergeslagen roetdeeltjes en diesel is.

Nu heb ik een zogenoemde blankingkit besteld om van de egr klep af te komen, echter wil ik bij montage dan wel natuurlijk mijn inlaatspruitstuk weer netjes hebben.

Zodoende vroeg ik mij af of jullie misschien goede suggesties hebben?
Het spruitstuk wordt los gehaald dus spoelen/weken in een bak is ook een optie.

Zelf denk ik er aan om zoveel mogelijk met doeken ze verwijderen en het daarna te lijf te gaan met Meguiar's Super Degreaser.
Momenteel heb ik geen geschikt middel staan dus er moet sowieso iets gekocht worden!

Hopelijk heeft er iemand een erg goede tip.

Gr.
 
Als je hem eraf haalt kan je met een busje Remreiniger en een stalen Veer o.i.d. + borstels aan de slag.
Nog veel beter is Air Intake Cleaner van Forte, dat is er speciaal voor. Afhankelijk of het een diesel of benzine is.

Het spul is dusdanig aangekoekt dat je met standaard ontvetter niet ver zal komen.
 
Ligt eraan wat voor inlaat spruitstuk het is en wat je tegenkomt, bij opel zit er bijvoorbeeld bij sommige modellen kleppen in het inlaat spruitstuk, en bij anderen helemaal niks en kun je het perfect schoonkrijgen met een dremel met koperborsteltje erop.

Mark
 
brindo zei:
Als je hem eraf haalt kan je met een busje Remreiniger en een stalen Veer o.i.d. + borstels aan de slag.
Nog veel beter is Air Intake Cleaner van Forte, dat is er speciaal voor. Afhankelijk of het een diesel of benzine is.

Het spul is dusdanig aangekoekt dat je met standaard ontvetter niet ver zal komen.

Op het eerste oog valt het mee hoe aangekoekt het is, het is eerder een dikke vette smurrie laag.

Heel erg bedankt voor de tip over de stalen veer, daar had ik zelf nog niet aangedacht.
Ik zoek een product welke vet het beste oplost, ik wil het spruitstuk zo schoon en vet vrij als mogelijk maken.

Verwachten jullie dat thinner problemen gaat geven bij een spruitstuk welke opgetrokken is uit kunstof?

Ik ben benieuwt, bedankt voor alle reactie's tot nu toe :)^
 
Ik ga uiteindelijk inderdaad die tip op volgen.
Mijn turbo is momenteel aan het overlijden dus zodra deze te revisie gaat, kan de rest van het inlaat traject onder gedompeld staan.

Bedankt voor alle responses!
 
Diesel en brons gaan niet goed samen, dus wel even nagaan of de lagers misschien (deels) uit brons bestaan
Dat is, als de EGR er niet los vanaf gehaald zou kunnen worden ...
Anders even de delaer vragen of die het weet / hoe die het aanpakt, anders dan een nieuwe er op gooien