• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen binnenkant velg Mazda mx5

Seb

Detailing rookie
3 feb 2023
24
15
Mazda mx5 16” gunmetal velgen. Zijn deze velgen gelakt? Ik ben niet zeker, maar Ze zijn heel fragiel !!!

Met welke borstel zou ik de binnenkant van mijn velgen kunnen reinigen?
Aangezien de fragiele velg verkies ik microvezel borstels maar geen enkele past.

Rond de schijfrem zit een kunststof bescherming. En daardoor is er nog maar Max 3cm opening om een borstel tussen te krijgen. Tussen de velg en de remklauw is nog minder plek !!!

Zou de blauwe EZ detail brush passen?
En zou die geen krassen maken op dit type velg? In de beschrijving staat krasvrij, maar is deze claim wel 100% voor alle oppervlakken …

Mvg
Seb



4E7A35D4-EA11-4D25-BD6C-9FC978F14786.jpeg
 
Nee hoor. ;) Ik heb mijn Whoolie erbij gehaald... Ik dacht dat ik de small had, maar het is zelfs de medium. Wanneer ik het foam zachtjes in druk, meet ik 2,6cm diameter. De steel is maar 13mm, dus er is flink wat speling.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Seb
De RUSH wheel whoolie small heeft een diameter van 3.5 en zal nog minder zijn doordat deze wat kan indrukken bij krappere ruimtes.
Ikzelf heb een vergelijkbaar model als deze en moet zeggen dat ik quasi overal goed bij kan.

Ben je trouwens zeker dat die afdekking rond de schijf uit kunststof is gemaakt en niet uit metaal?
 
Kan metaal zijn inderdaad. Maar het is heel licht als je er op klopt. Aangezien de hitte die daar zit zal het geen simpele kunststof zijn. Eerlijk, ik ken daar niks van. Zou dat in mijn handen moeten hebben om te zeggen uit wat het gemaakt is.

Goed nieuws dat rush een woolie heeft van 3.5 cm. Wanneer die nat is wordt die meestal iets compacter.

Want…. Iets laten passen tussen twee vlakke wanden is makkelijker (zeker met voorwaartse en achterwaartse bewegingen) dan tussen een vlakke wand en een dunne plaat die daar loodrecht op staat. De haren van de borstel zullen telkens blijven haken aan die beschermplaat. Het is ook niet de bedoeling om die plaat te beschadigen op termijn.
 
Heb met en lat gemeten en de afstand tussen die plaat en velg is exact 2 cm

Ik heb een platte microvezel borstel gevonden ! En het past! Was niet niet extreem duur. 20 euro. Van een onbekend merk.
Past tussen minder dan 2cm droog. Morgen de velgen wassen om te testen. Ben benieuwd hoe stevig het is en hoe lang het zal meegaan ….
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Wat dacht je er van om de velgen te demonteren, goed schoon te maken en daarna te behandelen met een coating zoals Gyeon Rim?

Kost je een dag werk maar daarna kun je ze vrij makkelijk schoon houden met een restant sopje en minimale moeite.
Eens in de zoveel tijd een rondje Monello Non-Ferro en Gyeon Wetcoat en/of Monello Acquafobia of ze een boost bescherming te geven.
 
  • Leuk
Reactions: Seb
Ja ik overweeg dit wel. Heb deze velgen dubbel. Voor winter en zomer. Dus ik kan dat wel doen op de zomer velgen nu. Hoe lang houdt zo een coating ? 6 maanden toch zeker hoop ik…
 
Exact zoals @nicknameless beschrijft doe ik het ook; velgen in de coating en schoonmaken is super makkelijk, met de hogedrukreiniger spuit je zelfs al veel eraf. Ik spuit af en toe Geyon Wetcoat erop en iedere 2 jaar (circa 80.000 km) breng ik een nieuwe laag coating aan.
 
goed dat je dat zegt. ceramiek coaten wil dus niet zeggen dat je helemaal niet meer moet contact washen...
Heb vorige herfst die spray coating van soft99 gebruikt. aangezien ik niet super veel rij heeft dat wel 3 maanden gehouden. echt heel hoog af parelend effect.
Nu heb ik een Spray WAX gekocht van Dr Wack voor de velgen en die is ook wel echt mooi. geeft glans en beading. zou 3 tot 4 wasbeurten moeten meegaan. maar is dan ook super makkelijk aan te brengen !
 
Dit kan je prima doen, maar ik verwacht dat dit niet heel lang stand zal houden. (Watergedragen) Zodra je in de regen rijdt of wast, zal dit de dressing al snel afnemen.

Wat ik zelf veelal doe; Waneer ik de banden in de Gyeon - Tire smeer, neem ik ook de wielkasten mee. Ik doe dit voornamelijk bij auto's waarbij de wielkasten enorm zichtbaar zijn en het droog-uitziende plastic een doorn in het oog is.
 
  • Leuk
Reactions: Seb
Leuke tip!!! Bedankt. Ik gebruik toevallig ook Gyeon tire. ;)
Daarna wil ik Carpro darkside testen. Ervaring mee ?
 
Nee, daar heb ik geen ervaring mee.

Wat je ook nog kan gebruiken is een caoting zoals Gyeon - Trim. Echter ben ik daar zelf altijd terughoudend mee bij wielkasten, aangezien deze flink te verduren krijgen. Een lekkere 'vette' dressing is dan makkelijker, sneller en vaker aan te brengen.

Ikzelf blubber de wielkasten vol met Tire + kwast. Laat dit veelal gewoon zo zitten, maar je kan dit ook na het intrekken weer afnemen met ouwe doek. Dit afnemen doe ik sowieso als ik weet dat de auto meteen weer gebruikt gaat worden en bij droge weersomstandigheden het overtollige product een hoop zand kan vasthouden. (Wielkasten en banden)