• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blanke lak van het velgbed verwijderen (vervolg)

Omegauser

Detailing addict
16 sep 2008
66
52
Beste mensen,

Ik zit met een probleem. Ik heb een mooi stel velgen onder mijn auto. Deze velgen heb ik tweedehands gekocht. Van de rechterachtervelg is door de vorige eigenaar de blanke lak van het velgbed verwijderd. Door periodiek te poetsen met AMP en daarna wheelwax blijft dit velgbed mooi, zie hieronder:

P4210764.jpg


Van de overige velgen laat de blanke laklaag op het velgbed hier en daar los:

P4210765.jpg

Linker achtervelg

P4210768.jpg

Linker voorvelg

Nu zou ik graag van de overige velgen ook de blanke laklaag van het velgbed verwijderen om daarna dit deel van de velg te polijsten. De vier velgen zijn dan ook weer gelijk.

Vraag 1: Hoe verwijder ik de blanke laklaag?
Vraag 2: Heeft iemand nog suggesties voor het daarna polijsten van het velgbed.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet,

Walter
 
Havanna heeft het vaker gedaan geloof ik. Had een heel mooi topic maar dat kan ik 123 niet vinden.
 
Kan je alleen antwoord geven op vraag 2 en dat is: bescherm je gepolijste velgen nooit met blanke lak, want door die meuk is het niet bij te houden en word je velg dof na het spuiten ervan! Er bestaat wel een speciale blanke lak voor gepolijste delen, maar beste is gewoon goed bijhouden met Belgom alu/all metal polish goed bijhouden en 1x per jaar bij alleen zomergebruik even polijsten en desnoods 3.000/4.000 schuren en dan nog keer polijsten. scheelt je hoop tijd zonder al het voorwerk dat je al eens gedaan hebt.
 
Randen ontdoen van blanke lak doe je met verfafbijt.
Opsmeren met een kwast, wachten totdat het gaat bubbelen en je spoelt het er zo van af.

Let dus wel op dat de verfafbijt niet op het hart of andere delen van de velgen komt (en kijk ook uit met je huid), want het is zeer aggresief spul.
Goed de boel afplakken en beschermen dus.

De rest staat omschreven in de link volgens mij, let wel op dat dit om hoogglans polijsten gaat, dus dat gaat nog veel meer glimmen dan de velg die alleen van de blanke lak ontdaan is ;)
 
JeePee zei:
Randen ontdoen van blanke lak doe je met verfafbijt.
Opsmeren met een kwast, wachten totdat het gaat bubbelen en je spoelt het er zo van af.

Let dus wel op dat de verfafbijt niet op het hart of andere delen van de velgen komt (en kijk ook uit met je huid), want het is zeer aggresief spul.
Goed de boel afplakken en beschermen dus.

De rest staat omschreven in de link volgens mij, let wel op dat dit om hoogglans polijsten gaat, dus dat gaat nog veel meer glimmen dan de velg die alleen van de blanke lak ontdaan is ;)

Zo heb ik laatst ongeveer een zelfde soort velgen ook de randen behandeld. Ik gebruik de verfafbijt van albastine. Even erop smeren en 10 minuten later zie je de lak gewoon loskomen. Best een raar gezicht.
Aangezien je Borbet velgen hebt kan het best zo zijn dat je de randen 2 a 3x moet behandelen aangezien de lak hiervan vrij hard/sterk is. Als daarna de hele velgrand kaal is kun je gaan beginnen met polijsten. Als je de manier van toepast die Sonador heeft beschreven is zijn topic moet het helemaal goed komen.

Als je met verfabijt aan de slag gaat zorg er dan ook voor dat je je banden goed aftaped als je deze niet eraf haalt. Hiervoor gebruik ik duck-tape. Verfafbijt is een nogal ''bijtend'' middel dus ik kan me niet voorstellen dat het bevordelijk is voor je banden.

Als je nog andere vragen hebt mag je ook een Pb sturen.

Groeten,
Vincent
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik denk er nog even over na. In eerste instantie wilde ik de velgen laten poedercoaten. In dat geval ben ik dan wel het "heldere" velgbed kwijt. Toen werd het dus blanke laklaag verwijderen en polijsten (vandaar mijn vraag hier op het forum). Voor het echt mooie resultaat zullen de banden eraf moeten. Ik moet dat laten doen omdat ik hiervoor het gereedschap niet heb.

Ik twijfel nu nog tussen het zelf verwijderen van de laklaag en het polijsten daarna of het laten doen. De kosten in het laatste geval blijken aardig mee te vallen.

@Vincentos:
Dank voor je aanbod. Mocht ik zelf aan de gang gaan dan kom ik nog even bij je op de lijn.

Groet,

Walter
 
Niet de verfafbijt van alabastine gebruiken, die werk slecht vindt ik.

Die van de gamma (niet de mileuvriendelijke) zelf werkt heel goed.

Desnoods een beetje water op verstuiven voor het nog beter inwerken!

Polijsten zelf is niet zo moelijk, er gaat alleen enorm veel tijd inzitten.
Ik heb hier in dit gedeelte ook nog een topic staan met een klein verslagje!
Hoe dan ook veel succes met het opknappen van de boel.

:)^
 
Zo, het is al weer even geleden, ondertussen druk in de weer geweest met de velgen. Na het goede advies hier op het forum ben ik zelf aan de slag gegaan.

Eerst het velgbed afgeplakt en daarna de verfafbijt van Flexa met een kwast aangebracht:
P5020795.jpg


Na enkele keren opnieuw opbrengen en afnemen met een pannensponsje was de laklaag verdwenen.
Daarna met de hand met AMP gepolijst:

P5030799.jpg

Voorvelg

P5090825.jpg

Achtervelgen

P5090828.jpg

Achtervelg weer in gemonteerde toestand.

Omdat de wielen er toch af waren heb ik meteen de remklauwen weer van de originele kleur voorzien. Al met al heeft het mij twee weekenden gekost om de velgen in deze staat te krijgen.

Vrij snel daarna is de auto naar de autospuiter geweest om een kleine beschadiging op het rechter achterscherm te laten bijwerken. Toen ik de auto weer ophaalde bleek dat de velgen heel schraal waren en dat er een doffe aanslag op zat. Het was niet helemaal duidelijk wat hiervan de oorzaak was (mogelijk had de hoge temperatuur tijdens het moffelen na het spuiten een slechte invloed op de velgenwax) maar het slot van het liedje was wel dat ik weer aan de slag kon. Omdat ik het nu toch wat meer machinaal wilde doen heb ik bij Carclean een Powercone van Mothers aangeschaft met daarbij de Mothers Wax Mag & Aluminum Polish.

Na weer een weekendje doorwerken waren de velgen weer in een staat zoals hierboven:

P6030916-1-1.jpg


Ik zal van mijn belevenissen met de Powercone nog een review schrijven.

Groet,

Walter
 
Mooi resultaat, verfafbijt vind ik altijd een hels karwei.

Heb je het oppervlak daarna nog opgeschuurd? mocht je hier tijd en zin in hebben dan kun je dit resultaat behalen:
IMG_6982.JPG


Zeker als de velgen gemonteerd zijn zul je een hoger contrast krijgen
 
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik bewaar dat voor een volgende keer. Ik had al zoveel met die velgen meegemaakt dat ik het even genoeg vond. Het resultaat is zo ook al redelijk goed.

Ik heb wel van 1 velg door het opschuren met waterproof schuurpapier wat lichte stoeprandschade verwijderd. Ik zag toen meteen welke resultaten mogelijk zijn met het opschuren.

Even weer moed verzamelen en dan gaat het waarschijnlijk alsnog een keer gebeuren.

Groet,

Walter
 
Heb je die zelf helemaal zo tot hoogglans gepolijst Hendrik? Waren dit eerst velgen met een laklaag erover??