• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bluspoeder

MTyn

Detailing guru
29 aug 2010
461
150
Vandaag in het nieuws :

Auto´s in Arnhem onder de bluspoeder. 21 stuks. Voor de lol gedaan waarschijnlijk maar het zal je auto zijn.. :sob:
Zeker voor de niet-detailer zonder enige bescherming op de lak... zou dat nog schoon te krijgen zijn?

IXBTpHcF?format=jpg&name=small.jpg


EqKlXIIXcAIi5k_?format=jpg&name=small.jpg
 
Ik weet niet hoe zeer de stof bijt in de laklaag maar als je snel bent met reinigen lijkt het mij wel op te lossen, desnoods een polijstbeurt wat iets weg kan halen maar dat ligt er natuurlijk aan hoe diep een dergelijke stof door de lak heen bijt, daar heb ik geen idee van
 
Dat vraag ik me ook af. De lak en ruiten kan nog veel mee.. maar rubbers en kunststof delen zijn altijd wat lastiger te reinigen.
 
Buitenkant valt mee, juist door de lak. Mocht het aan bv de binnenkant gebeuren (2x mee mogen maken o_O) dan heb je een groter probleem. Zouten die er in het bluspoeder zitten, vreten het metaal helemaal weg...

Maar zoals gewoonlijk in de BV Nederland, weer een paar vrolijke pretletters die de boel verpesten voor een ander... *zucht*

Greetz Emiel
 
Spoelen, spoelen en heel veel spoelen. Met water.

Het poeder van een ABC-blusser bestaat uit een mengsel van ammoniumfosfaat en ammoniumsulfaat.
Het poeder van een BC-blusser bestaat uit een mengsel van natriumbicarbonaat en kaliumbicarbonaat
Poeder van een D-blusser bestaat uit natriumchloride.

Brandklasse A​

Dit is een brand van vaste stoffen zoals: hout, papier, meubels, gordijnen.
Geschikte blusmiddelen: brandslanghaspel, poederblusser, sproeischuimblussers en een blusdeken.

Brandklasse B​

Dit is een brand van vloeibare stoffen zoals: benzine, dieselolie, aceton, was.
Geschikte blusmiddel: sproeischuimblussers, CO2 blussers of poederblussers.

Brandklasse C​

Dit is een brand van gassen zoals: propaan, LPG, aardgas.
Het beste om een brandklasse C te blussen is om als eerste de gaskraan dicht te draaien anders is er kans op explosiegevaar.
Geschikte blusmiddel: poederblusser.

Brandklasse D​

Dit is een brand van metaal zoals: aluminium, metaal, magnesium.
Geschikte blusmiddel: poederblusser geschikt voor brandklasse D, ook wel metaalbrandblussers genoemd.

Brandklasse E​

Dit zijn elektriciteitsbranden. Let op: brandklasse E is in Nederland vervallen omdat elektriciteit wel een oorzaak van brand kan zijn maar zelf niet brand. Door kortsluiting gaat bijvoorbeeld een computer branden. De computer staat in brand en niet het elektriciteit. Dit is dan brandklasse A brand en geen E.

Brandklasse F​

Dit is een brand van (frituur)olie en vetten zoals: bakolie of frituurvet.
Geschikte blusmiddelen: vetblusser of een sproeischuimblusser dat geschikt is voor brandklasse ABF.


brandklassen-1.jpg


 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Cordoba en RoyR
@nicknameless

Dit is buiten en er zijn al wat uren overheen gegaan
Het zout is nu al nat en gehecht, dat gaat met een zuiger niet mee lukken
Droog moet je er zeker binnen een uur bij zijn.

Dat een industrieele zuiger wordt gebruikt is omdat een gewone stofzuiger de zooi weer uitblaast
Naast dat dat niet helpt met opruimen is inademen een dingetje. De diaree die je daarvan krijgt ....
Dus is een fijnfilter vereist of een waterlabirint
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Triest dit... Het zou inderdaad je auto maar zijn. Je zelf altijd voorzichtig met je spullen om, terwijl andere het zinloos molesteren.
 
@RedCat Ik miste klasse F in je overzicht, maar zag dat ie wel in het Wiki-linkje terug is te vinden.
Overigens heb ik speciaal voor de auto een sproeischuimblusser aangeschaft, omdat die na gebruik niet zoveel schade aanricht aan de elektronica/elektrische systemen van de auto. De poederblussers die vaak voor in de auto verkocht worden blussen wel, maar leveren vaak zoveel gevolgschade op dat je de auto net zo goed uit kunt laten branden (als er geen mensen/dieren in gevaar zijn).
 
Tja verschillende fabrikanten verschillende samenstellingen van het poeder wat erin zit, eerst maar met hoge druk alles afspuiten, zo te zien hebben ze ook met modder erop gezeten en gewreven over de motorkap van de rode wagen, het is maar de vraag wat daar voor schade aangericht is, nou is aan de kleur van de bumpers te zien dat de eigenaar toch niet veel gaf om zijn wagen dus daar zou ik me niet te veel zorgen maken.
 
@RedCat Ik miste klasse F in je overzicht, maar zag dat ie wel in het Wiki-linkje terug is te vinden.
Overigens heb ik speciaal voor de auto een sproeischuimblusser aangeschaft, omdat die na gebruik niet zoveel schade aanricht aan de elektronica/elektrische systemen van de auto. De poederblussers die vaak voor in de auto verkocht worden blussen wel, maar leveren vaak zoveel gevolgschade op dat je de auto net zo goed uit kunt laten branden (als er geen mensen/dieren in gevaar zijn).
sterker nog. bij de brand en blusmiddelen opleiding die ik heb gehad werd me verteld dat al die brandblussertjes in onze auto absoluut niet voldoende zijn.
moest je ooit een beginnende brand hebben in je motorruimte moet je eigenlijk de auto aan de kant zetten en proberen om minstens 2 wagens aan de kant te krijgen met brandblussers en dan pas beginnen blussen
 
Met een handblusser kan je hoogstens een beginnend brandje blussen.
Sta je buiten dan moet je al zorgen voor beperkte verwaaiing (motorklep alleen op kier)
Ik zie die dingen meer als bescherming voor mijzelf, dan als bescherming voor het object.
Bij vloeistofbranden moet je als onbeschermde partij maken dat je op afstand komt.

Sproeiblussers bevatten schuimmiddel, lijkt op het spul van de afwas en dan op anabolen
Die zijn inderdaad uit zichzelf minder schadelijk