Afgelopen zaterdag stond er een blauwe BMW 120i voor de deur. Geen onbekende want deze is van mijn zwager, ik wist dus dat het geen kleine klus zou gaan worden.
Mijn zwager heeft goed geholpen waardoor we in relatief korte tijd toch een prima resultaat hebben behaald.
Algehele staat van de auto:
Heel veel swirls, veel RDS, hologrammen en onverklaarbare defecten op de lak.
Om 10:00 uur begonnen met het hele proces.
Aanpak
- Auto gefoamed met Supa Snow Foam via de nieuwe Karcher 4.500, de ander was ineens stuk dus 's ochtends nog een nieuwe moeten halen.
- Alle moeilijk bereikbare delen met een Detail kwast aangepakt.
- De drie emmer methode gebruikt. Wassen met overmatig BTBM, spoelen en velgen/banden.
- Velgen alleen met BTBM gewassen, m'n zwager had ze namelijk een week ervoor helemaal aangepakt en in de Wheelwax gezet.
- Met de Karcher de auto afgespoten
In verband met de harde wind zijn we na het wassen naar mijn schoonvader gegaan. Hij is een garage aan het bouwen en had aangegeven dat we bij hem in de nieuwe garage mochten staan.
- Uiteraard na aankomst de auto opnieuw gewassen en naar binnen gereden.
- Met Super Natural Medium Clay i.c.m. Born slippy de auto gekleid. M'n zwager met de Medium Mothers Clay i.c.m. Spray & Wipe.
- Auto droog gemaakt en met de Air Blaster alle overige delen gedroogd.
Tijd om te beginnen met een testspot op de lak.
- Alle kunststof en rubberen delen afgeplakt met 3M tape.
- Testspot M105 met oranje pad op de Flex PE14-2 150. Resultaat was aardig maar niet goed genoeg.
- Testspot M105 met gele pad, de perfecte combinatie maar wat was die lak hard zeg! Wol was geen overbodige luxe maar dat vind ik te rigoureus.
- Vervolgens M205 met witte pad op de Flex 3401 VRG afgewerkt.
- Mijn zwager voor het eerst met de machine aan het werk gezet. Dat hij de Flex 3401 VRG mocht gebruiken was een hele eer.
- Uiteraard eerst goed uitgelegd wat de bedoeling was en hem aan het werk gezet. Dit was wel even wennen maar hij vond het erg leuk om te doen.
- Alle lastige delen met de spotpad behandeld.
Toen was het inmiddels 22:00 uur, tijd om te stoppen. Op eerste paasdag (bij hoge uitzondering!) maar even afwerken.
Om 13:30 aangekomen om de laatste hand te leggen aan de BMW.
- Mijn zwager had de auto inmiddels al gewassen met de twee emmer methode. Al het polish residu verdwenen als sneeuw voor de zon.
- Auto voorzien van een laagje Black Hole.
- Met de Natty's Paste Wax Blue de auto afgewerkt tot een zeer mooie wetlook glans.
Het was hard werken maar we zijn content met het behaalde resultaat. Op sommige delen had ik meer resultaat kunnen behalen maar door de beperkte tijd is dit helaas niet overal gelukt.
De beelden spreken voor zich
Voor
Swirls
RDS
50/50
Na correctie
Reflectie van de ladder
Mooie natte glans
Reflectieshot
Geen swirls
Nog een paar voor en na shots
En de 17" velg nog even op de gevoelige plaat vastgelegd
Mijn zwager was net als ik erg blij met het behaalde resultaat. Helemaal omdat hij er zelf mede verantwoordelijk voor is geweest.
Weer een geslaagde Detail achter de rug....
Bedankt voor het lezen!
Mijn zwager heeft goed geholpen waardoor we in relatief korte tijd toch een prima resultaat hebben behaald.
Algehele staat van de auto:
Heel veel swirls, veel RDS, hologrammen en onverklaarbare defecten op de lak.
Om 10:00 uur begonnen met het hele proces.
Aanpak
- Auto gefoamed met Supa Snow Foam via de nieuwe Karcher 4.500, de ander was ineens stuk dus 's ochtends nog een nieuwe moeten halen.
- Alle moeilijk bereikbare delen met een Detail kwast aangepakt.
- De drie emmer methode gebruikt. Wassen met overmatig BTBM, spoelen en velgen/banden.
- Velgen alleen met BTBM gewassen, m'n zwager had ze namelijk een week ervoor helemaal aangepakt en in de Wheelwax gezet.
- Met de Karcher de auto afgespoten
In verband met de harde wind zijn we na het wassen naar mijn schoonvader gegaan. Hij is een garage aan het bouwen en had aangegeven dat we bij hem in de nieuwe garage mochten staan.
- Uiteraard na aankomst de auto opnieuw gewassen en naar binnen gereden.
- Met Super Natural Medium Clay i.c.m. Born slippy de auto gekleid. M'n zwager met de Medium Mothers Clay i.c.m. Spray & Wipe.
- Auto droog gemaakt en met de Air Blaster alle overige delen gedroogd.
Tijd om te beginnen met een testspot op de lak.
- Alle kunststof en rubberen delen afgeplakt met 3M tape.
- Testspot M105 met oranje pad op de Flex PE14-2 150. Resultaat was aardig maar niet goed genoeg.
- Testspot M105 met gele pad, de perfecte combinatie maar wat was die lak hard zeg! Wol was geen overbodige luxe maar dat vind ik te rigoureus.
- Vervolgens M205 met witte pad op de Flex 3401 VRG afgewerkt.
- Mijn zwager voor het eerst met de machine aan het werk gezet. Dat hij de Flex 3401 VRG mocht gebruiken was een hele eer.
- Uiteraard eerst goed uitgelegd wat de bedoeling was en hem aan het werk gezet. Dit was wel even wennen maar hij vond het erg leuk om te doen.
- Alle lastige delen met de spotpad behandeld.
Toen was het inmiddels 22:00 uur, tijd om te stoppen. Op eerste paasdag (bij hoge uitzondering!) maar even afwerken.
Om 13:30 aangekomen om de laatste hand te leggen aan de BMW.
- Mijn zwager had de auto inmiddels al gewassen met de twee emmer methode. Al het polish residu verdwenen als sneeuw voor de zon.
- Auto voorzien van een laagje Black Hole.
- Met de Natty's Paste Wax Blue de auto afgewerkt tot een zeer mooie wetlook glans.
Het was hard werken maar we zijn content met het behaalde resultaat. Op sommige delen had ik meer resultaat kunnen behalen maar door de beperkte tijd is dit helaas niet overal gelukt.
De beelden spreken voor zich
Voor
Swirls
RDS
50/50
Na correctie
Reflectie van de ladder
Mooie natte glans
Reflectieshot
Geen swirls
Nog een paar voor en na shots
En de 17" velg nog even op de gevoelige plaat vastgelegd
Mijn zwager was net als ik erg blij met het behaalde resultaat. Helemaal omdat hij er zelf mede verantwoordelijk voor is geweest.
Weer een geslaagde Detail achter de rug....
Bedankt voor het lezen!