• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail 2019 BMW 118i

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
463
135
Vorig weekend de BMW van @Jenny2 onder handen genomen. Eerst het resultaat:
IMG_1655.jpg

IMG_1639.jpg
IMG_1664.jpg

IMG_1660.jpg

We hebben de auto deels samen gedaan, waarbij ik uitleg heb gegeven over het juist wassen en ze heeft ook een stukje gepolijst. Daarmee goed voorbereid om de auto netjes te houden. De auto was een BMW Premium Selection occasion. Op zich in een goede staat maar wel onder de swirls en twee diepere krassen. En als je die swirls eenmaal ziet… Dus de gevolgde stappen:
  • Wielen reinigen.
  • Auto foamen, wassen, etc.
  • Ijzer, teer, kleien, drogen.
  • Aftapen, ontvetten.
  • Lakdikte meten, testspot.
  • Twee staps polijsten.
  • Ontvetten, coaten met Gyeon Mohs EVO.
  • Velgen demonteren, coaten met Gyeon Rim.
  • Interieur opfrissen.
  • Div details.
We begonnen zaterdag vroeg met wassen, de auto was behoorlijk vies. Eerst de velgen goed gereinigd, daarna foamen met Bilt Hamber, grondig afspuiten, wassen met twee emmers (drie eigenlijk, een voor de velgen), afspoelen met open slang, ijzer met non-ferro, beetje teer hier en daar en vervolgens kleien. Het zonnetje scheen en ook al was het niet heel warm met een zwarte auto was het toch zaak om deze geregeld nat te houden. Daarna de auto nogmaals afgespoeld met een open slang, afgedroogd en binnen gezet en daar met een blower de restjes water uit kieren etc geblazen. De lakdikte was zo rond de 130 gemiddeld en geen bijzonderheden. Testspots zoals altijd begonnen met Rupes Geel – Geel. Dat deed eigenlijk ietsjes meer als ik had verwacht, maar lang niet genoeg, dus wel hard maar niet keihard. Na verschillende combi’s gesettled op een Blauwe Lake Country HDO CCS foampad met een grove polish en een witte Rupes pad met Rupes ultra fine finishing polish. De dag afgerond met een wasje met dreft zoals voorgeschreven door Gyeon.

De volgende dag eerst de auto volledig 2x ontvet. En toen kwam ik een behoorlijke kras tegen die me eerder niet was opgevallen. Toch maar even aangepakt met de Rupes iBrid. Kofax dry schuurpapier 1500 – 2000 – 2500 – 3000 en daarna gepolijst en er was niets meer van te zien. Daarna twee lagen Gyeon Mohs EVO voor maximale duurzaamheid. Deze is goed te verwerken en af te nemen, ik werk altijd met een led paneeltje om met diffuus licht te kunnen controleren of er nog high spots zitten, na de eerste laag de auto toch even naar buiten gereden om in daglicht nog een extra controle te doen maar geen vlekken over het hoofd gezien dus weer naar binnen voor laag 2 en een herhaling van zetten. Wat is die Mohs EVO toch lekker glad. Recent ook Syncro EVO gebruikt maar dan verlies je dat gevoel toch een beetje.

Vervolgens de velgen een voor een gedemonteerd en grondig gereinigd. Ook al had ik ze in eerste instantie al goed gewassen, als ze er eenmaal af liggen zie je pas hoe vies ze dan toch nog zijn van binnen. Maar met de juiste borstels, non-ferro, APC, etc werden ze al snel weer schoon. Daarna licht gepolijst, ontvet en in de Gyeon Rim. Zo ben je dan toch al snel een uurtje zoet per velg maar dat is het zeker waard. Daarna nog wat details zoals de voorruit in de Turtlewax Clearvue, het interieur een beetje schoongemaakt, etc en daarna mocht hij nog een nachtje logeren om de coating uit te laten harden. In totaal ongeveer 15u werk.

Soms heb je na een detail nog wel eens dat je weet dat er nog wat defecten in de lak zitten die redelijkerwijs niet haalbaar waren (danwel om practische of budgetaire redenen) maar dit keer kon ik eigenlijk niets meer verzinnen wat nog veel beter had gekund. Toen @Jenny2 de auto kwam halen was ze er zelf net zo blij mee was als ik :). Dan is het ook extra leuk als je onderdeel bent geweest van het proces.

Als bonus mocht ik nog een paar lelijke plekken op de auto van haar partner verwijderen wat wonderwel is gelukt maar daar maak ik een aparte post over.

Nog wat plaatjes:
IMG_1547.jpg

De nodige swirls en krassen:
IMG_1553.jpg
IMG_1567.jpg

Een van de diepere krassen:
IMG_1704.JPG

Goed voorbereid, ik nummer de doeken altijd anders vergeet ik gegarandeerd welke kant ik al gehad heb...:
IMG_1612.jpg
IMG_1611.jpg

Mohs gaat zweten als je het kan afnemen, vrijwel direct:
IMG_1598.jpg
IMG_1613.jpg

En tot slot de before & after:
IMG_1673.JPG
 
@GuidoA heeft zijn belofte waargemaakt dat hij mijn auto mooier zou maken dan toen hij nieuw uit de fabriek kwam. Ben er zo blij mee! Was ook heel leerzaam om uitleg te krijgen en te oefenen met wassen, drogen en polijsten. Geweldige ervaring.
Nu rust op mij de zware verantwoordelijkheid om de auto de komende jaren zo krasvrij mogelijk te houden ;) Zoals mijn partner zegt: “Dit forum heeft een autoschoonmaakmonster gecreëerd!” ;)
 

Bijlagen

  • 46FFB5AE-785C-4E90-B34F-760088918F59.jpeg
    46FFB5AE-785C-4E90-B34F-760088918F59.jpeg
    461,8 KB · Weergaven: 80
  • 9D74B75E-0CAA-47EF-806D-04C48B2091EF.jpeg
    9D74B75E-0CAA-47EF-806D-04C48B2091EF.jpeg
    471,2 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:
@GeBas Dank je! Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem te laten zitten. De eerste (paar) keer is dat schuren wel even spannend maar als je het met beleid doet, dwz lage snelheid, geen druk en maar een pass per keer, goed afneemt en goed blijft kijken dan valt het eigenlijk wel mee. Ik vind dat schuurpapier waarmee je droog kan werken erg fijn. En als je de lakdikte voor en na meet dan valt het ook wel mee hoeveel je echt weg haalt. Als de lak echt dun is zou ik er niet aan beginnen. En soms moet je genoegen nemen met 80/90%. Dit was de andere kras:
IMG_1709.jpeg
 
Wat een super resultaat weer. Leuke bunker ook om de auto's te doen. Ideaal.
Geen last van klagende bewoners?

Dat schuren lijkt mij ook een spannende uitdaging. Ik heb toevallig ook 2500 van Kovax liggen. Maar nog niet gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA en Jenny2
Mooi resultaat weer en je werk op die krassen…petje af! Heb je de krassen hier niet hoeven opvullen, oftewel de krassen zaten niet door de blanke lak heen? Ik durf dat schuren ook nog niet aan, toch maar eens een oefenpaneeltje op de sloop scoren om wat gevoel ervoor te ontwikkelen.
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA en Jenny2
@RoyR het is idd een fijne ruimte, 4,5m breed. Vrij uniek in Amsterdam. Ik doe erg mijn best om de geluidsoverlast te beperken maar ik heb wel heel veel buren.. Gelukkig valt het mee.

@Thomaso idd zonder vullen. Ze waren niet heel diep. Oefenpaneeltje is zeker een goed idee. Ik heb er een keer een cursus voor gevolgd, ook nuttig. Je merkt wel of je misschien wat moet laten zitten, door droog te werken kan je heel goed zien wat je doet.
 

Vergelijkbare onderwerpen