Beste medeforummers en glansidioten
,
Een aantal leden zal de auto al voorbij hebben zien komen in het topic ''hebben we nog iets gedaan vandaag'', maar hierbij ook een showoff.
Een week geleden een BMW 523I in de kleur (donker) grijs mogen verzorgen. De auto wordt behoorlijk netjes onderhouden, regelmatige handwas en bij uitzondering een keer door de carwash. Voordat ik aan de klus begon eerst even langs gegaan en de wensen en verwachtingen doorgesproken. Hierbij zijn we uitgekomen op een full detail welke exterieur bestond uit buitenzijde polijsten + coaten, binnenzijde netjes maken inclusief leder cleanen + voeden, en onder de motorkap een opfris beurtje
Totale tijd besteed aan dit project: +- 37,5 - 40u.
Zoals ik al aangaf wordt de auto aardig netjes onderhouden, alleen het interieur heeft (mede door de lichte kleur) en drie kids te lijden tijdens het gebruik. Hierbij een paar foto's van het lijdend / leidend voorwerp bij aanvang:
De auto uiteraard eerst klaargestoomd met het bekende foam, was, non ferro en klei-ritueel over de gehele auto. Tevens onder de motorkap een en ander opgeschoond.
De lakdikte gemeten en tevens de lak gecontroleerd op krassen / oneffenheden. Een groot gedeelte van de auto is ooit overgespoten, dit was direct te zien aan verschillende lakdiktes. Het dak was rond de 120-130Um waar andere delen de 250 - 320 aantikten.
De gebruikte machines voor het polijstwerk:
- Rupes LH19E rotary, verschillende packingplates
- Rupes LHR75E mini
- Rupes Ibrid Longneck
- Dap900V3
Gebruikte materialen:
- Pads: Rupes + Gyeon
- Polijstpasta: Menzerna + Rupes
In eerste instantie dacht ik weg te komen met alleen de excentrische machine (voorpaneel op de eerste dag) maar dit bleek later toch niet het geval. Een beetje getest en kwam op best een interessante combinatie uit. Ik heb voor het gros van de auto de volgende stappen gebruikt:
- Roterend, Rupes gele pad, menzerna hcc 400 polijstpasta
- Roterend, Rupes witte pad, menzerna SF 3500 polijstpasta
- Excentrisch, Gyeon witte finishing pad, Rupes geel d-a finishing polijstpasta
Ik kon roterend finishen maar ben voor een extra ronde excentrisch gegaan, stukje meer zekerheid omtrent hologrammen ( ook al had ik hier de gehele auto uitvoerig op gecontroleerd ) en ik wilde er nog een stukje meer glans uithalen. Iets met perfectionisme
50/50's om de verbetering in de lak weer te geven:
Een aantal foto's tijdens het polijsten:
Na de polijstwerkzaamheden heb ik de auto naar buiten gereden voor een check in de volle
. Daar bleek de motorkap flinterdunne lange krassen te hebben van boven naar beneden
, de rest was helemaal prima. Ik vermoed dit zelf te hebben gedaan tijdens het afnemen van de polijstpasta resten of tijdens het nalopen van de motorkap voor de check. Shit happens, daar is de check voor, terug naar binnen en met de excentrische machine, een gyeon finish pad en rupes fine polijstpasta de motorkap met een hit strak getrokken. Weer naar buiten en toen was het helemaal top
. Auto gewassen en terug naar binnen voor een rondje Gyeon Prep.
Tijd voor het aanbrengen van de coating:
De Gyeon Syncro betreft een 3 laagse coating waarbij je twee lagen Mohs aanbrengt met minimaal een uur tussen de eerste en tweede laag aan brengt en daarna de skin. De 5 serie kosten me ongeveer een uur en een kwartier tot anderhalf uur om rond te gaan dus ik kon in 1 weg achter elkaar door. Vier uur later heb ik de derde laag (Gyeon skin) aangebracht. In de 4 tussen uren de ''zooi'' een beetje opgeruimd, velgen in de wax gezet, uitlaatjes (schoorstenen) schoongemaakt en nog een paar kleine dingetjes gedaan. Deze waren op sommige punten helaas vergane glorie, ik heb er het beste van gemaakt. Daarna was het goed geweest voor die dag.
De laatste dag aan het interieur besteed. Stofzuigen, interieur cleanen en voeden, leder cleanen en voeden, raampjes schoonmaken enz.
Gebruikte materialen:
- Nanolex interior cleaner
- Poorboys APC
- Valet pro kwasten
- Gliptone liquid leather cleaner & conditioner kit
- Pennello Doppio - Horse Hair & Nylon Brushes
- Zal vast nog iets vergeten zijn.
Hierbij een aantal plaatjes van het eindresultaat:
Tevens een paar filmpjes van de sheeting:
Dank voor het lezen van deze show off
En alvast excuses voor de vele foto’s, ik zal de volgende keer een topic in projecten aanmaken
Een aantal leden zal de auto al voorbij hebben zien komen in het topic ''hebben we nog iets gedaan vandaag'', maar hierbij ook een showoff.
Een week geleden een BMW 523I in de kleur (donker) grijs mogen verzorgen. De auto wordt behoorlijk netjes onderhouden, regelmatige handwas en bij uitzondering een keer door de carwash. Voordat ik aan de klus begon eerst even langs gegaan en de wensen en verwachtingen doorgesproken. Hierbij zijn we uitgekomen op een full detail welke exterieur bestond uit buitenzijde polijsten + coaten, binnenzijde netjes maken inclusief leder cleanen + voeden, en onder de motorkap een opfris beurtje
Totale tijd besteed aan dit project: +- 37,5 - 40u.
Zoals ik al aangaf wordt de auto aardig netjes onderhouden, alleen het interieur heeft (mede door de lichte kleur) en drie kids te lijden tijdens het gebruik. Hierbij een paar foto's van het lijdend / leidend voorwerp bij aanvang:
De auto uiteraard eerst klaargestoomd met het bekende foam, was, non ferro en klei-ritueel over de gehele auto. Tevens onder de motorkap een en ander opgeschoond.
De lakdikte gemeten en tevens de lak gecontroleerd op krassen / oneffenheden. Een groot gedeelte van de auto is ooit overgespoten, dit was direct te zien aan verschillende lakdiktes. Het dak was rond de 120-130Um waar andere delen de 250 - 320 aantikten.
De gebruikte machines voor het polijstwerk:
- Rupes LH19E rotary, verschillende packingplates
- Rupes LHR75E mini
- Rupes Ibrid Longneck
- Dap900V3
Gebruikte materialen:
- Pads: Rupes + Gyeon
- Polijstpasta: Menzerna + Rupes
In eerste instantie dacht ik weg te komen met alleen de excentrische machine (voorpaneel op de eerste dag) maar dit bleek later toch niet het geval. Een beetje getest en kwam op best een interessante combinatie uit. Ik heb voor het gros van de auto de volgende stappen gebruikt:
- Roterend, Rupes gele pad, menzerna hcc 400 polijstpasta
- Roterend, Rupes witte pad, menzerna SF 3500 polijstpasta
- Excentrisch, Gyeon witte finishing pad, Rupes geel d-a finishing polijstpasta
Ik kon roterend finishen maar ben voor een extra ronde excentrisch gegaan, stukje meer zekerheid omtrent hologrammen ( ook al had ik hier de gehele auto uitvoerig op gecontroleerd ) en ik wilde er nog een stukje meer glans uithalen. Iets met perfectionisme
50/50's om de verbetering in de lak weer te geven:
Een aantal foto's tijdens het polijsten:
Na de polijstwerkzaamheden heb ik de auto naar buiten gereden voor een check in de volle
Tijd voor het aanbrengen van de coating:
De Gyeon Syncro betreft een 3 laagse coating waarbij je twee lagen Mohs aanbrengt met minimaal een uur tussen de eerste en tweede laag aan brengt en daarna de skin. De 5 serie kosten me ongeveer een uur en een kwartier tot anderhalf uur om rond te gaan dus ik kon in 1 weg achter elkaar door. Vier uur later heb ik de derde laag (Gyeon skin) aangebracht. In de 4 tussen uren de ''zooi'' een beetje opgeruimd, velgen in de wax gezet, uitlaatjes (schoorstenen) schoongemaakt en nog een paar kleine dingetjes gedaan. Deze waren op sommige punten helaas vergane glorie, ik heb er het beste van gemaakt. Daarna was het goed geweest voor die dag.
De laatste dag aan het interieur besteed. Stofzuigen, interieur cleanen en voeden, leder cleanen en voeden, raampjes schoonmaken enz.
Gebruikte materialen:
- Nanolex interior cleaner
- Poorboys APC
- Valet pro kwasten
- Gliptone liquid leather cleaner & conditioner kit
- Pennello Doppio - Horse Hair & Nylon Brushes
- Zal vast nog iets vergeten zijn.
Hierbij een aantal plaatjes van het eindresultaat:
Tevens een paar filmpjes van de sheeting:
Dank voor het lezen van deze show off
En alvast excuses voor de vele foto’s, ik zal de volgende keer een topic in projecten aanmaken
Bijlagen
Laatst bewerkt: