• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW Dakota leder hoe zit het nou?

Gilster

Detailing guru
19 nov 2019
130
105
Hi,

Oorspronkelijk dacht ik dat het schoonmaken en bijhouden van mijn Dakota lederen interieur/bekleding redelijk straight forward was en heb zodoende de leder cleaner en conditioner van gliptone besteld bij Carclean. Het gaat hier om een BMW 4 gran coupe f36.

Voor daadwerkelijk aan de slag te gaan heb ik het forum afgespeurd en zag ik berichten dat een conditioner geen zin heeft ivm coating op het leer. Na Googlen ben ik de weg kwijt...

Er zijn topics te vinden waar men zegt dat conditioner geen zin heeft en men beter een APC kan gebruiken om schoon te maken. Er wordt door sommigen gesteld dat leder conditioner/cleaner eigenlijk voor alle nieuwere auto’s geen zin heeft (afgezien van niveau rolls etc) en dat de laag die je schoonmaakt/bijhoudt kunststof is.

zou ik een (verdunde) APC moeten gebruiken? Dit is het advies van sommige detailers gevonden via google...

Heb ook PB natural look aangeschaft (origineel voor het dashboard en verdere interieur delen in kunststof), kan ik daarmee in 1 stap Dakota leder schoonmaken en conditioning aanbrengen of is dit slechts een dressing?

als laatste bij een Dakota lederen van BMW zijn alle delen ‘leder’ (met coating) of zijn er dan ook delen ‘nep leer’?

alvast bedankt!

groet,
Gilster
 
Laatst bewerkt:
Ik heb indertijd advies gevraagd voor mijn (toen) nieuwe lederen interieur en daar stelde men een Mothers leathertech setje voor om het leer te behandelen en ik bemerk dat dit gewoon in het leer trekt met een prima mat resultaat.
Ik heb ook wel eens het (sterk vervuilde) lederen interieur van een VW new beetle behandeld met verdunde APC en Natural look en het resultaat viel op zich zeker niet tegen.
Ik zou als ik jou was gewoon een milde dedicated leer cleaner+dressing gebruiken of een setje van Gyeon.
 
Eerst zeker weten of het natuurlijk leder is ...
Ik zou het toch echt eerst bij de importeur navragen.

Bij ouder gelakt leer kan een dressing in het leer trekken waardoor de lak loslaat
 
BMW maakt gebruik van de volgende leersoorten:

  • Montana:
Het Montanaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.

  • Nasca:
Het Nascaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.

  • Dakota:
Het Dakotaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht.

  • Bison:
Het Bisonleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer met een sterk reliëf. Dit reliëf is kunstmatig aangebracht. Het BMW Bisonleer is niet te verwarren met BMW Buffelleer.

  • BMW-Buffelleer:
Het BMW-Buffelleer is leer van de waterbuffel en was oorspronkelijk leer met open poriën. De nieuwste generatie BMW buffelleer wordt vanwege de sensitiviteit ook gepigmenteerd.

  • Monza:
Het Monzaleer van BMW is een gepigmenteerd glad leer.

  • BMW-Nappa / Merino:
Het BMW-Nappaleer is een gepigmenteerd leer met een natuurlijk reliëf. In tegenstelling tot bij alle andere BMW leer is het reliëf niet gestempeld. Daarom is ook de pigmentlaag op het leer kleiner dan de leersoorten die gestempeld zijn.

  • Lavalina (Alpina):
Het Lavalinaleer van BMW is ook een Nappaleer.

  • Cinghalino:
Cinghalino (Italiaans voor: "biggetje") is een leersoort in BMW's waarin de poriën van wild zwijnenleer nagemaakt is.

Voor het onderhoud van jouw Dakota leer zou ik het advies van @Ric325i volgen: milde lederreiniger en daarna voeden met een lederproduct.
 
Laatst bewerkt:
Ter info, heb vandaag het Dakota leder schoongemaakt en behandeld.

Stappen:
1. Meguiars Detailer Lijn APC (1/10 verdund) met Monello borstel en afgedaan met microvezeldoek
2. Waxaddict Leatherbalm met Monello applicator
3. 15-20minuten in laten trekken
4. Buff-en met monello microvezeldoek

Uitstekend resultaat, aanrader wat mij betreft:).
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2
@Gilster, hoe is het nu met je Dakota-leer?
Ik heb sinds kort een BMW118i F40 met zwarte Dakota-lederen zetels. De auto is van januari 2020 en het leer ziet er nog goed uit. Dat wil ik graag zo houden. Maar ook ik raak in de war door de tegenstrijdige informatie op internet. Doe ik het leder een plezier met een conditioner na reiniging of is zo’n conditioner geld- en tijdverspilling omdat er een kunststof laagje op het leer zit dat de conditioner niet doorlaat?
Iemand ervaring met onderhoud van Dakotaleder van een redelijk recente BMW?