• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail BMW E82 123d Le Mans blue

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen dagen bezoek gehad van een BMW E82 123d (bj 2012) in Le Mans blue.

Zijn recent aangeschafte BMW 1 coupé was door de dealer niet helemaal in topstaat gepoetst en eigenaar zag daar graag verandering in.
Aan mij de schone taak dit voor elkaar te boxen, en ik moet zeggen dat het naar mijn mening aardig is gelukt.

De 123d is een schitterende auto om te zien, het model vind ik persoonlijk erg geslaagd.
Ik was niet bekend met de 23d motor en ben er enthousiast over geraakt. Het diesel-roffeltje op de koop toe genomen.
Maar wat rijd zo'n apparaat zeg. Zoals de eigenaar zelf al aangaf is het vermogen vrij lineair door de kleine + grote turbo, en ook blijft hij doortrekken tot een kleine 5000 toeren.
Iets wat ik niet gewend ben van een diesel. Wat een snelheid.
Verder is de auto mooi uitgevoerd, zwart sportlederen interieur e.d.
Het mooist vind ik nog wel de kleur. Onlangs ook een E91 in deze kleur gedaan en nu ik deze weer zag... wederom verlieft op de kleur. Prachtig.

De staat van de lak viel op zich mee, alleen inderdaad zoals de eigenaar ook wel aangaf poetsbanen / hologrammen op motorkap en voorste zijschermen.
Verder wel de gebruikelijke swirls, maar niet in overmate.

Het volgende heb ik gedaan:

- Demontage kentekenplaten
- Grondig afspuiten met HD reiniger
- Naden en kieren ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en ingeborsteld met een Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
- Gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss in een hoge dosering
- Velgen ingespoten met onverdunde Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Monello – Non ferro
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger

De velgen werden niet schoon genoeg, met name de voorwielen hebben nogal wat ingebeten remstof.
Omdat het nog een tijdrovende klus is om dit allemaal te verwijderen (minimaal 1 uur per veld) en de wielen 100% te krijgen heb ik hier geen werk van gemaakt.
Om te kijken in hoe verre het wel schoon is te krijgen heb ik 1 stuk van het rechtervoorwiel wel schoongemaakt.
Ik heb deze voor de 2e keer ingespoten met Monello – Non ferro, beetje Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover toegevoegd en de wielen zo gaan kleien.
Het is een tijdrovend klusje maar it get's te job done.
Hieronder links hoe het was na het wasproces, en rechts hoe het er uit ziet na het kleien.
Nog niet perfect, maar dit geeft goed weer dat de zwarte remstof er wel af wil.
Dus als de eigenaar zich een zaterdagmiddag verveelt, dan heeftie wat te doen :)
1k0.jpg



Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Er kwam niet veel vervuiling van de lak. Op de standaar plekken rond de wielkasten en de skirts wel het nodige teer, maar niet erg veel.

Vervolgens nogmaals gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en weer afgespoten.
Binnen gereden en gedroogd met een Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm en nagelopen met een Gyeon - Q²M Waffle Dryer XL - 60x80cm.

Gezien de temperatuur buiten (aflopen vrijdag 13 mei) wilde ik de auto eerst binnen hebben om het interieur te doen. Dus verder gegaan met het interieur.
Stofzuigen, 2 euro vinden, en het leer en overige interieur schoongeboend met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10.
Het dashboard e.d. behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing
Vervolgens het leder behandeld met Gliptone - Liquid leather conditioner
Leder is er iets donkerder van geworden en is weer gevoed.
(Zie foto, links voor, rechts na. Op de rechterfoto zie je dat alleen het middelste vak is gedaan)
1k0.jpg


Ondertussen ook de motorruimte als volgt behandeld, was behoorlijk netjes maar nu nog net iets zwarter / netter / schoner.
- Overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
- Afspuiten met HD reiniger
- Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
- Na een aantal uurtjes afgenomen met MF doek.
1k0.jpg


Vervolgens kon het polijsten gaan beginnen, de volgende stappen genomen:
- Afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed
- 1 en bepaalde stukken 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
- Nawerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello Finale polish

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg



Na het ontvetten met CarPro Eraser werd het tijd om de wax aan te brengen.
Ik had afgelopen week een voor mij nieuwe was binnen gekregen waar ik veel goede verhalen over heb gehoord, namelijk de Soft99 - Fusso Coat Dark Wax 12 Months.
1k0.jpg

Ik was zeer benieuwd hoe me deze zou bevallen. De geur is wel wat chemisch, t.o.v. andere waxen die volgens mij vaak hun best doen om hem zo lekker mogelijk te laten ruiken.
Aanbrengen ging heel makkelijk (met de meegeleverde applicator), mede door het warme weer was de wax al ietwat zacht geworden.
Ik kreeg van Carclean gratis een Monello Senza Bordi edgeless towel bij mijn laatst bestelling en heb de wax daarmee afgenomen na de swipe-test. Ook dat gaat verrassend makkelijk.
Het best van deze wax is dat het m.i. ECHT wat toevoegd aan de glans. Veel waxen roepen dat wel, maar hierbij was het erg duidelijk. Wat een glans kwam er ineens van het Le Mans Blue af. Prachtig.

Na het waxen de banden nog in de Auto Finesse - Gloss tyre dressing gezet en de eindfoto's gemaakt.
Was wederom een mooie klus om te doen, schitterende auto en kleur:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg
 
Wat een prachtige auto en een heel mooi resultaat van de detail! Le Mans blauw is wat mij betreft 1 van de mooiste kleuren voor een BMW. Had vroeger een poster van een E39 M5 in die kleur boven mijn bed hangen. Zo'n 123 loopt trouwens ook echt geweldig!