Dit weekend stond deze BMW Z3 gepland voor een exterieur detail. Deze had ik al een jaar of 6 geleden een keer gedaan en het werd tijd om de wagen weer eens aan te pakken.
De auto bij aanvang, helaas geen foto's gemaakt, maar wel een filmpje. (iets met gedachten afgedwaald of het was vroeg... 06:30 uur )
Pre-wash, foamen wassen:
zoals altijd begin ik met foamen om het vastzittende vuil los te weken, zo wordt deze veilig afgevoerd zonder aan te raken. Het stoffen cabrio dak heb ik geprobeerd zo veel mogelijk te ontzien, ik wilde hier geen foam op hebben... Na grondig de auto te hebben afgespoten, deze gewassen.
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- Waxaddict shampoo
- washmitts
Het cabriodak heb ik met een lichte oplossing (1:15) APC gereinigd, hiervoor een zachte borstel gebruikt zodat het toch al tere dak niet beschadigd zou raken. Dit heb ik 3x gereinigd zodat het dak goed schoon zou zijn voor verdere behandeling. Met een brede harde straal uit de hogedruk reiniger werd het dak schoon gemaakt zodat alle reinigingsproduct uit de stof zou zijn.. Naderhand nogmaals met een zachte open straal uit te tuinslang alles nagespoeld.
- Poorboy's World APC
- zachte borstel
De velgen leken op het eerste gezicht best schoon, maar een rondje de-ironizer liet toch nog enige vervuiling zien. Het product opgespoten, even laten inwerken en daarna nogmaals geheractiveerd.
- Monello Non-Ferro
- wheelwoolies en washmitt
Lak reiniging:
Nadat alle was benodigdheden opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, mezelf vol gegoten met een paar bakken koffie, was het tijd om de lak nóg verder schoon te maken middels klei. En dit was wel nodig.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy;s World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
de Z3 zit op sommige delen dik in z'n velletje, dit omdat er in het verleden herstelwerkzaamheden zijn gedaan, met name aan de voorzijde.
Polijsten:
Een goede 6 jaar geleden had ik de BMW al een keer gedaan en destijds heb ik de lak gepolijst met de Festool rotary en de DAP900 omdat de lak best wel hard is.
We zijn nu een aantal jaar verder, de producten zijn verbeterd, de werkwijze is beter geworden, de kennis is een stuk hoger (kuch kuch ) en het machinepark is uitgebreider.
Ditmaal gebruik gemaakt van diverse Scholl Concepts pads en pasta's waaronder de nieuwe S2 Black Extreme Cut Compound.
Als eerste de Scholl Concepts S2 Black getest, dit gaf na de eerste hit een prima resultaat, zelfs zo goed, dat je niet eens zou hoeven te finishen, al raden ze dat wel aan.
En ja, het is onverstandig om zoiets te doen, maar het laat wel goed het resultaat zien.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
De koplampen konden ook wel wat aandacht gebruiken. Deze zijn in 3 stappen gepolijst en gecoat en zoals je ziet, is schuren niet altijd nodig om een prima resultaat te behalen. 100% strak worden ze niet meer, immers de dame is al 17 jaar oud/jong hè
- Scholl Concepts S3 + paarse spotbuff pad + rotary
- Scholl Concepts S3 + oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot mini
- Scholl Concepts S17 oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot Mini
- 2 laagjes Gyeon Trim
Na al het polijsten werd de lak afgedekt met folie. Dit om er voor te zorgen dat er geen product bestemd voor het cabriodak op de lak terecht komt.
De RaggTopp werd in 3 lagen aangebracht om de 15 minuten. Na elke behandeling werd het product met een zachte borstel ín de stof gemasseerd zodat het diep in de vezels dringt.
En ik hoor jullie al denken: "hey, die borstel heeft hij ook gebruikt om het dak te reinigen". Ja dat klopt, maar ik heb de borstel goed en grondig schoon gemaakt alvorens de RaggTopp er mee te doen
Ook onder de (enorme!!!) motorkap werd de boel schoon gemaakt en behandeld:
- APC, kwasten, doeken en wat borstels
- Gyeon Preserve
Uitlaat behandeld met Great Lion Ultra Metal Polish op een polijstbal met de accu boormachine.
Details, details, details... gevalletje OCD?
Nadat de lak meermaals ontvet is met Gyeon Prep en een inspectierondje met de Scangrip Sunmatch 3 en de Monello Faro, kon de wax erop.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen schoon gemaakt met Waxaddict Magicglaze Glass Cleaner
- banden voorzien van Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- trims behandeld met I******* W** Rubber Wax
- kunststof interieurdelen en lederen stoelen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- lederen stoelen beschermd met Gyeon Leather Coat
En toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang, helaas geen foto's gemaakt, maar wel een filmpje. (iets met gedachten afgedwaald of het was vroeg... 06:30 uur )
Pre-wash, foamen wassen:
zoals altijd begin ik met foamen om het vastzittende vuil los te weken, zo wordt deze veilig afgevoerd zonder aan te raken. Het stoffen cabrio dak heb ik geprobeerd zo veel mogelijk te ontzien, ik wilde hier geen foam op hebben... Na grondig de auto te hebben afgespoten, deze gewassen.
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- Waxaddict shampoo
- washmitts
Het cabriodak heb ik met een lichte oplossing (1:15) APC gereinigd, hiervoor een zachte borstel gebruikt zodat het toch al tere dak niet beschadigd zou raken. Dit heb ik 3x gereinigd zodat het dak goed schoon zou zijn voor verdere behandeling. Met een brede harde straal uit de hogedruk reiniger werd het dak schoon gemaakt zodat alle reinigingsproduct uit de stof zou zijn.. Naderhand nogmaals met een zachte open straal uit te tuinslang alles nagespoeld.
- Poorboy's World APC
- zachte borstel
De velgen leken op het eerste gezicht best schoon, maar een rondje de-ironizer liet toch nog enige vervuiling zien. Het product opgespoten, even laten inwerken en daarna nogmaals geheractiveerd.
- Monello Non-Ferro
- wheelwoolies en washmitt
Lak reiniging:
Nadat alle was benodigdheden opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, mezelf vol gegoten met een paar bakken koffie, was het tijd om de lak nóg verder schoon te maken middels klei. En dit was wel nodig.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy;s World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
de Z3 zit op sommige delen dik in z'n velletje, dit omdat er in het verleden herstelwerkzaamheden zijn gedaan, met name aan de voorzijde.
Polijsten:
Een goede 6 jaar geleden had ik de BMW al een keer gedaan en destijds heb ik de lak gepolijst met de Festool rotary en de DAP900 omdat de lak best wel hard is.
We zijn nu een aantal jaar verder, de producten zijn verbeterd, de werkwijze is beter geworden, de kennis is een stuk hoger (kuch kuch ) en het machinepark is uitgebreider.
Ditmaal gebruik gemaakt van diverse Scholl Concepts pads en pasta's waaronder de nieuwe S2 Black Extreme Cut Compound.
Als eerste de Scholl Concepts S2 Black getest, dit gaf na de eerste hit een prima resultaat, zelfs zo goed, dat je niet eens zou hoeven te finishen, al raden ze dat wel aan.
En ja, het is onverstandig om zoiets te doen, maar het laat wel goed het resultaat zien.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
De koplampen konden ook wel wat aandacht gebruiken. Deze zijn in 3 stappen gepolijst en gecoat en zoals je ziet, is schuren niet altijd nodig om een prima resultaat te behalen. 100% strak worden ze niet meer, immers de dame is al 17 jaar oud/jong hè
- Scholl Concepts S3 + paarse spotbuff pad + rotary
- Scholl Concepts S3 + oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot mini
- Scholl Concepts S17 oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot Mini
- 2 laagjes Gyeon Trim
Na al het polijsten werd de lak afgedekt met folie. Dit om er voor te zorgen dat er geen product bestemd voor het cabriodak op de lak terecht komt.
De RaggTopp werd in 3 lagen aangebracht om de 15 minuten. Na elke behandeling werd het product met een zachte borstel ín de stof gemasseerd zodat het diep in de vezels dringt.
En ik hoor jullie al denken: "hey, die borstel heeft hij ook gebruikt om het dak te reinigen". Ja dat klopt, maar ik heb de borstel goed en grondig schoon gemaakt alvorens de RaggTopp er mee te doen
Ook onder de (enorme!!!) motorkap werd de boel schoon gemaakt en behandeld:
- APC, kwasten, doeken en wat borstels
- Gyeon Preserve
Uitlaat behandeld met Great Lion Ultra Metal Polish op een polijstbal met de accu boormachine.
Details, details, details... gevalletje OCD?
Nadat de lak meermaals ontvet is met Gyeon Prep en een inspectierondje met de Scangrip Sunmatch 3 en de Monello Faro, kon de wax erop.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen schoon gemaakt met Waxaddict Magicglaze Glass Cleaner
- banden voorzien van Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- trims behandeld met I******* W** Rubber Wax
- kunststof interieurdelen en lederen stoelen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- lederen stoelen beschermd met Gyeon Leather Coat
En toen kon de auto naar buiten...
Laatst bewerkt: