• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW Z3 2.2i Sport Line

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Dit weekend stond deze BMW Z3 gepland voor een exterieur detail. Deze had ik al een jaar of 6 geleden een keer gedaan en het werd tijd om de wagen weer eens aan te pakken.

De auto bij aanvang, helaas geen foto's gemaakt, maar wel een filmpje. (iets met gedachten afgedwaald of het was vroeg... 06:30 uur :eyes: )



Pre-wash, foamen wassen:
zoals altijd begin ik met foamen om het vastzittende vuil los te weken, zo wordt deze veilig afgevoerd zonder aan te raken. Het stoffen cabrio dak heb ik geprobeerd zo veel mogelijk te ontzien, ik wilde hier geen foam op hebben... Na grondig de auto te hebben afgespoten, deze gewassen.
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- Waxaddict shampoo
- washmitts

foto 01.jpg


Het cabriodak heb ik met een lichte oplossing (1:15) APC gereinigd, hiervoor een zachte borstel gebruikt zodat het toch al tere dak niet beschadigd zou raken. Dit heb ik 3x gereinigd zodat het dak goed schoon zou zijn voor verdere behandeling. Met een brede harde straal uit de hogedruk reiniger werd het dak schoon gemaakt zodat alle reinigingsproduct uit de stof zou zijn.. Naderhand nogmaals met een zachte open straal uit te tuinslang alles nagespoeld.
- Poorboy's World APC
- zachte borstel

foto 02.jpg


De velgen leken op het eerste gezicht best schoon, maar een rondje de-ironizer liet toch nog enige vervuiling zien. Het product opgespoten, even laten inwerken en daarna nogmaals geheractiveerd.
- Monello Non-Ferro
- wheelwoolies en washmitt

foto 03.jpg


Lak reiniging:
Nadat alle was benodigdheden opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, mezelf vol gegoten met een paar bakken koffie, was het tijd om de lak nóg verder schoon te maken middels klei. En dit was wel nodig.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy;s World Spray&Wipe

foto 04.jpg


Lakdiktemeting:
de Z3 zit op sommige delen dik in z'n velletje, dit omdat er in het verleden herstelwerkzaamheden zijn gedaan, met name aan de voorzijde.

foto 05.jpg


Polijsten:
Een goede 6 jaar geleden had ik de BMW al een keer gedaan en destijds heb ik de lak gepolijst met de Festool rotary en de DAP900 omdat de lak best wel hard is.
We zijn nu een aantal jaar verder, de producten zijn verbeterd, de werkwijze is beter geworden, de kennis is een stuk hoger (kuch kuch o_O) en het machinepark is uitgebreider.
Ditmaal gebruik gemaakt van diverse Scholl Concepts pads en pasta's waaronder de nieuwe S2 Black Extreme Cut Compound.

foto 7.jpg


Als eerste de Scholl Concepts S2 Black getest, dit gaf na de eerste hit een prima resultaat, zelfs zo goed, dat je niet eens zou hoeven te finishen, al raden ze dat wel aan.

En ja, het is onverstandig om zoiets te doen, maar het laat wel goed het resultaat zien. :eyes:

foto 07.jpg




foto 08.jpg

foto 09.jpg

foto 010.jpg

20200607_094638.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 014.jpg


De koplampen konden ook wel wat aandacht gebruiken. Deze zijn in 3 stappen gepolijst en gecoat en zoals je ziet, is schuren niet altijd nodig om een prima resultaat te behalen. 100% strak worden ze niet meer, immers de dame is al 17 jaar oud/jong hè o_O

- Scholl Concepts S3 + paarse spotbuff pad + rotary
- Scholl Concepts S3 + oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot mini
- Scholl Concepts S17 oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot Mini
- 2 laagjes Gyeon Trim

foto 011.jpg

20200607_103506.jpg


Na al het polijsten werd de lak afgedekt met folie. Dit om er voor te zorgen dat er geen product bestemd voor het cabriodak op de lak terecht komt.
De RaggTopp werd in 3 lagen aangebracht om de 15 minuten. Na elke behandeling werd het product met een zachte borstel ín de stof gemasseerd zodat het diep in de vezels dringt.
En ik hoor jullie al denken: "hey, die borstel heeft hij ook gebruikt om het dak te reinigen". Ja dat klopt, maar ik heb de borstel goed en grondig schoon gemaakt alvorens de RaggTopp er mee te doen ;)

foto 015.jpg


Ook onder de (enorme!!!) motorkap werd de boel schoon gemaakt en behandeld:
- APC, kwasten, doeken en wat borstels
- Gyeon Preserve

foto 012.jpg


Uitlaat behandeld met Great Lion Ultra Metal Polish op een polijstbal met de accu boormachine.

foto 013.jpg


Details, details, details... gevalletje OCD? :p

foto 016.jpg


Nadat de lak meermaals ontvet is met Gyeon Prep en een inspectierondje met de Scangrip Sunmatch 3 en de Monello Faro, kon de wax erop.

foto 017.jpg


Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen schoon gemaakt met Waxaddict Magicglaze Glass Cleaner
- banden voorzien van Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- trims behandeld met I******* W** Rubber Wax
- kunststof interieurdelen en lederen stoelen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- lederen stoelen beschermd met Gyeon Leather Coat

En toen kon de auto naar buiten...
 
Laatst bewerkt:
Uhm.....ik snap hem niet. Ben ik de enige want ik voel me wel een beetje dom nu....of ik heb de verkeerde humor. Dat kan natuurlijk ook. Kan iemand mij vertellen waarom de belastingdienst in deze show off staat?!? Update: bovenstaande post is ineens weg....:laughing:

mooi resultaat en ik was benieuwd naar je ervaring met de S2black. Ik ga hem (hopelijk) binnenkort ook gebruiken.

Toch een beetje IW gebruikt;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Dit weekend stond deze BMW Z3 gepland voor een exterieur detail. Deze had ik al een jaar of 6 geleden een keer gedaan en het werd tijd om de wagen weer eens aan te pakken.

De auto bij aanvang, helaas geen foto's gemaakt, maar wel een filmpje. (iets met gedachten afgedwaald of het was vroeg... 06:30 uur :eyes: )



Pre-wash, foamen wassen:
zoals altijd begin ik met foamen om het vastzittende vuil los te weken, zo wordt deze veilig afgevoerd zonder aan te raken. Het stoffen cabrio dak heb ik geprobeerd zo veel mogelijk te ontzien, ik wilde hier geen foam op hebben... Na grondig de auto te hebben afgespoten, deze gewassen.
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- Waxaddict shampoo
- washmitts

Bekijk bijlage 128971

Het cabriodak heb ik met een lichte oplossing (1:15) APC gereinigd, hiervoor een zachte borstel gebruikt zodat het toch al tere dak niet beschadigd zou raken. Dit heb ik 3x gereinigd zodat het dak goed schoon zou zijn voor verdere behandeling. Met een brede harde straal uit de hogedruk reiniger werd het dak schoon gemaakt zodat alle reinigingsproduct uit de stof zou zijn.. Naderhand nogmaals met een zachte open straal uit te tuinslang alles nagespoeld.
- Poorboy's World APC
- zachte borstel

Bekijk bijlage 128972

De velgen leken op het eerste gezicht best schoon, maar een rondje de-ironizer liet toch nog enige vervuiling zien. Het product opgespoten, even laten inwerken en daarna nogmaals geheractiveerd.
- Monello Non-Ferro
- wheelwoolies en washmitt

Bekijk bijlage 128973

Lak reiniging:
Nadat alle was benodigdheden opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, mezelf vol gegoten met een paar bakken koffie, was het tijd om de lak nóg verder schoon te maken middels klei. En dit was wel nodig.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy;s World Spray&Wipe

Bekijk bijlage 128974

Lakdiktemeting:
de Z3 zit op sommige delen dik in z'n velletje, dit omdat er in het verleden herstelwerkzaamheden zijn gedaan, met name aan de voorzijde.

Bekijk bijlage 128975

Polijsten:
Een goede 6 jaar geleden had ik de BMW al een keer gedaan en destijds heb ik de lak gepolijst met de Festool rotary en de DAP900 omdat de lak best wel hard is.
We zijn nu een aantal jaar verder, de producten zijn verbeterd, de werkwijze is beter geworden, de kennis is een stuk hoger (kuch kuch o_O) en het machinepark is uitgebreider.
Ditmaal gebruik gemaakt van diverse Scholl Concepts pads en pasta's waaronder de nieuwe S2 Black Extreme Cut Compound.

Bekijk bijlage 128976

Als eerste de Scholl Concepts S2 Black getest, dit gaf na de eerste hit een prima resultaat, zelfs zo goed, dat je niet eens zou hoeven te finishen, al raden ze dat wel aan.

En ja, het is onverstandig om zoiets te doen, maar het laat wel goed het resultaat zien. :eyes:

Bekijk bijlage 128987



Bekijk bijlage 128984
Bekijk bijlage 128985
Bekijk bijlage 128986
Bekijk bijlage 128990

De glans en reflectie zit er weer goed in.

Bekijk bijlage 128992

De koplampen konden ook wel wat aandacht gebruiken. Deze zijn in 3 stappen gepolijst en gecoat en zoals je ziet, is schuren niet altijd nodig om een prima resultaat te behalen. 100% strak worden ze niet meer, immers de dame is al 17 jaar oud/jong hè o_O

- Scholl Concepts S3 + paarse spotbuff pad + rotary
- Scholl Concepts S3 + oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot mini
- Scholl Concepts S17 oranje spotbuff pad + Rupes Bigfoot Mini
- 2 laagjes Gyeon Trim

Bekijk bijlage 128988
Bekijk bijlage 128989

Na al het polijsten werd de lak afgedekt met folie. Dit om er voor te zorgen dat er geen product bestemd voor het cabriodak op de lak terecht komt.
De RaggTopp werd in 3 lagen aangebracht om de 15 minuten. Na elke behandeling werd het product met een zachte borstel ín de stof gemasseerd zodat het diep in de vezels dringt.
En ik hoor jullie al denken: "hey, die borstel heeft hij ook gebruikt om het dak te reinigen". Ja dat klopt, maar ik heb de borstel goed en grondig schoon gemaakt alvorens de RaggTopp er mee te doen ;)

Bekijk bijlage 128993

Ook onder de (enorme!!!) motorkap werd de boel schoon gemaakt en behandeld:
- APC, kwasten, doeken en wat borstels
- Gyeon Preserve

Bekijk bijlage 128994

Uitlaat behandeld met Great Lion Ultra Metal Polish op een polijstbal met de accu boormachine.

Bekijk bijlage 128995

Details, details, details... gevalletje OCD? :p

Bekijk bijlage 128996

Nadat de lak meermaals ontvet is met Gyeon Prep en een inspectierondje met de Scangrip Sunmatch 3 en de Monello Faro, kon de wax erop.

Bekijk bijlage 128997

Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- ramen schoon gemaakt met Waxaddict Magicglaze Glass Cleaner
- banden voorzien van Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- trims behandeld met I******* W** Rubber Wax
- kunststof interieurdelen en lederen stoelen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- lederen stoelen beschermd met Gyeon Leather Coat

En toen kon de auto naar buiten...
Netjes weer gedaan Patrick,
had de foto’s ook al op fb voorbij zien komen
heeft weer ff wat werk gekost maar dan heb je ook weer wat
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Esmid ,

de S2 Black stoft veel minder dan de Shock2Cut. Ik heb het idee dat de S2 Black iets gebruiksvriendelijker is voor de normale detailer/poetser. De Shock2Cut is wel een serieus grove pasta. Bij verkeerd gebruik kan 'ie meer schade maken dan je lief is.

De Shock2Cut is de 1 na grofste pasta na de de S0 matting compound.

s20_black_1kg_en-3.jpg


shock2cut_1kg_en.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Esmid en Rémon
Geen zon, toch glans....zegt ook genoeg he! Ziet er top uit en inderdaad: wat een motorkap!

Je hebt de nieuwe ninja pads dus niet getest? Die zaten bij de set die je kocht, toch?

Al met al weer leuk en motiverend! Keep it coming :)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless