• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How to: een veilige 50/50 maken.

Geachte detailers,

Men zei:
Laat me eens een resultaat zien waarbij je een hoogte verschil hebt gemaakt.

In het hele verhaal praten we wel over microns. Deze zijn met het blote oog niet eens te zien...

De non-believers gaan binnen afzienbare tijd op hun wenken bediend worden.

Ik was donderdagmorgen even bij ons aller favoriete webshop annex winkel op bezoek om een kleine bestelling af te halen. Na de hartelijke ontvangst door Dennis, werd ik door hem uitgenodigd om hem te volgen naar Diventa Bella, alwaar een geprepareerd zwart paneel op de poetsbrug lag.

Ik laat de uitleg en de onderbouwing aan Carclean, want zij hebben er tijd en moeite in gestoken om ons op onze wenken te bedienen. Dennis kon het mij goed uitleggen in ieder geval en ik begreep het ook nog. Ik verwacht dat dit topic binnenkort een interessante aanvulling zal krijgen vanuit CC-HQ.

In sommige verslagen zie ik wel eens foto's van een vierkant dat met tape is afgezet, waarna vervolgens een test-spot wordt gemaakt in dat vierkant. Ik zou dat helemaal nooit meer doen...

Ter afsluiting kan ik bevestigen dat ik het met mijn eigen ogen gezien heb en dat de waarschuwing niet voor niets is geweest.
Ook mooi om te zien dat de theorie en praktijk met elkaar overeenkomen.
We hebben niets gemeten, maar alleen maar vertrouwd op het blote oog en dat was voldoende.

Aficior
 
@ Aficior,

worshippy.gif


Dank je wel voor de bijval. Zie je wel dat ik niet de enige gek ben die beweert hoogte verschil te kunnen zien na een 50/50 polijst sessie.
 
Een toevallige passant zal het mogelijk niet zien, maar wij detailers zullen ons denk ik met ons scherpe oog verbazen.

Mooie avatar trouwens Patrick! Nog van harte gefeliciteerd met je mooie prijs en titel.
 
In het filmpje valt het nog mee, in het echt was de lijn veel duidelijker te zien.
 
Misschien voor de geinteresseerden nog even vermelden welke polijstgangen er zijn gedaan voor en na het weghalen van de tape?
 
Hier is gewoon een compound, een medium polish en een finishing polish gebruikt. Vanaf een micron of 3 werd de lijn permanent zichtbaar en met een zachte lak in slechte staat zit je daar in een zucht op.
 
Ik blijf het bizar vinden, maar het kan blijkbaar. Heb het al zo vaak gedaan maar nog nooit een lijn kunnen bemerken. Ik heb zo'n gevoel dat je er al serieus voor moet gaan beunen om het klaar te spelen. Ach uiteindelijk maak je 50/50 toch enkel voor de foto, dus geen foto's meer voor mij. Opgelost :D
 
Heb gelukkig nog nooit het plaatwerk in delen getaped om een 50/50 of testspot te maken.
Had dit idee (eventueel zichtbare lijnen) al toen ik begon met detailen.

Zat ik toch goed met m'n gevoel......
 
Dit was een beetje een medium lak.

Het risico zit vooral in zachtere lakken i.c.m. redelijk zwaar polijsten.
Maar ik zeg er ook bij, op de camera lijkt het minder erg.
Met het blote oog was het namelijk veel sterker aanwezig.

Dat betekent dat je met een minder zware combinatie het niet zo erg is maar dat je het toch ziet.
En het zal je maar gebeuren op de auto van iemand anders.
Het probleem is dat de lijn recht is, erg onnatuurlijk in een auto lak.
Zou je geen tape hebben en zwaar polijsten dan is de ene kant ook dunner dan de ander maar dat zie je niet.
Het is de rechte lijn die zo opvalt omdat je het niet verwacht.

En waarom? Omdat je een mooie foto wil maken. Misschien dat je zelf het nog wel waard vindt om daarna te polijsten om het een beetje weg te werken maar de eigenaar zal dat denk ik niet zo zien.

En een 50/50 met een voorscherm naar de deur of zoals ik gedaan heb in het Aston Martin topic is net zo indrukwekkend.
 
Ik schrik hier toch best van, maar het bewijs is er.....

Iets met "de aarde is rond, niet plat"..... Het zal je inderdaad maar gebeuren op een klantenauto.:auw
 
rodders zei:
Maar is er na het verwijderen van de tape ook de rest nog gepolijst?

Feit is natuurlijk dat je na het verwijderen van de tape niet alleen onder de tape polijst, maar ook alle plaatwerk er omheen. Je neemt dus lak weg van het bovenliggende gedeelte, maar ook rondom.

Ik kan beamen dat het met het blote oog goed zichtbaar was.
 
Vandaag met eigen ogen dit paneel mogen aanschouwen (rotary clinic) en het is inderdaad heel erg opvallend. We dachten eerst zelfs dat het een vouw was in het (voor de rest ook) gedeukte motorkapje, maar het was dus gewoon lakdikteverschil. Voor mij dus geen 50/50's meer met tape!
 
Op Detailworld staat een write-up van een Engelse detailer die op een oude Clio Williams nog even knotser doet namelijk een vierkant aftapen en vervolgens machinaal schuren met 2000-3000 machinaal tegen de randjes aan:
IMG_5650.jpg


Dan neem je wel heel erg veel risico op de auto van een klant voor een foto op een forum...