• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How to: een veilige 50/50 maken.

8-o

Ik zie nog steeds afgeplakte 50/50 voorbij komen in de show-off's. Tot het een keertje fout gaat en we hebben topic waarin een jankende klagende forummer zijn relaas doet....
 
Ja, en ik moet nog altijd de eerste keer tegenkomen waar het is misgegaan... Buiten dan die foto van in Diventa Bella.
 
Het komt ook zeker niet vaak voor, zowel ik als Johan hebben het een aantal keer gezien (afzonderlijke auto's).

Het is gewoon een risico wat je neemt voor het nemen van een foto voor op internet.
Vaak op de auto van iemand anders ook nog.

Als je het op je eigen auto doet vind ik prima maar op andermans auto vind ik niet verstandig.
 
Kan het niet gewoon worden weggeschreven onder de noemen: "voorkomen is beter dan genezen" ?
Scheelt hoop heen en weer gediscussieer lijkt mij.

ik zet 'm in het zelfde hokje als bij het gebruik van een rotary: iedereen kan het, de vraag is alleen of het raadzaam is om zonder goede tekst/uitleg/ervaring er meteen mee aan de slag te gaan.
Gaat veelal goed, maar wee o wee als niet goed gaat .... zeker bij object van een ander lijkt me niet handig om dit risico zo 1,2,3 te willen nemen
( maar goed dat is mijn insteek in elk geval )
 
Het gaat me vooral om de mentaliteit. Vroeger deden ze het allemaal en nu plots is het heiligschennis...
En dat terwijl enkel jullie twee/drie (cc medewerkers) het blijkbaar ooit hebben gezien.
Zelf doe ik het niet vaak, een 50/50 maken maar het is gewoon ooit gemakkelijk om bijvoorbeeld net aan een eigenaar het verschil te laten zien.
Maar ik zal het nooit meer doen, God zou me maar eens moeten straffen.
 
Krijg nu een beetje het idee alsof je denkt dat we het verzonnen hebben...
Toen ik het afgelopen zaterdag op een clinic uitgelegd had was er ook iemand die het gezien heeft op een auto, het zijn dus zeker niet alleen cc medewerkers.

Een 50/50 maken met een medium/lichte polish is vrijwel risico vrij maar het wordt wat anders als je zwaar gaat compounden of zelfs wetsanden tegen een recht lijntje aan.
Soms zie je een diepere kras die precies ophoudt bij de tape, er is dan stevig gepolijst tegen het randje aan om een mooie 50-50 te krijgen.
Op dat moment neem je gewoon een risico en moet je jezelf afvragen of het risico de moeite waard is voor alleen een mooie foto te maken.
Dat is waar het mij om gaat.

Heiligschennis is het zeker niet, ja ik heb het vroeger ook gedaan alleen je leert dingen erbij en doet ervaring op.
Lijkt me volkomen normaal dat je je techniek daarop aanpast?
 
Aangaande dat tapen:
Neem gewoon een voor foto en een na foto toch?

Lekker gaan rommelen en proberen op een sloop paneeltje maar is mijn persoonlijke mening hoor verder niemand bekritiserend in hoe hij/zij op een forum plaatjes wilt schieten voor anderen om te laten zien.
 
Denders zei:
Aangaande dat tapen:
Neem gewoon een voor foto en een na foto toch?
Of zoals in de openingspost, een foto van een voorscherm en deur of bij een 4 deurs auto, de voor en achter deur, zo kun je ook makkelijk en op een ricisovrije manier de 50/50 laten zien.

benzSLK26.jpg
 
Maak gewoon een 50/50 shot door 2 delen op de foto te zetten waarvan 1 deel al gepolijst is.
Zoals foto hier boven nick was net iets sneller met plaatsen.
 
Dibbuz zei:
Krijg nu een beetje het idee alsof je denkt dat we het verzonnen hebben...
Toen ik het afgelopen zaterdag op een clinic uitgelegd had was er ook iemand die het gezien heeft op een auto, het zijn dus zeker niet alleen Carclean.com medewerkers.
Het zal zeker en vast bestaan, volgens mij is het iets uitzonderlijks maar dat is echte sticky paint bijvoorbeeld ook. Het gaat me ook niet zozeer om jou reactie.


Dibbuz zei:
Een 50/50 maken met een medium/lichte polish is vrijwel risico vrij maar het wordt wat anders als je zwaar gaat compounden of zelfs wetsanden tegen een recht lijntje aan.
Soms zie je een diepere kras die precies ophoudt bij de tape, er is dan stevig gepolijst tegen het randje aan om een mooie 50-50 te krijgen.
Op dat moment neem je gewoon een risico en moet je jezelf afvragen of het risico de moeite waard is voor alleen een mooie foto te maken.
Dat is waar het mij om gaat.
Ieder bepaalt natuurlijk zelf wat hij doet, en beter voorkomen dan genezen, dat is een feit.

Dibbuz zei:
Heiligschennis is het zeker niet, ja ik heb het vroeger ook gedaan alleen je leert dingen erbij en doet ervaring op.
Lijkt me volkomen normaal dat je je techniek daarop aanpast?
Het gaat me vooral om de reactie van bepaalde leden die het nu afdoen als de grootste zonde ter wereld terwijl ze er zelf nog nooit ervaring mee hebben gehad.
Enkel van horen zeggen... Ik heb al veel dingen gehoord, maar zolang ik het zelf niet ervaren heb ga ik het niet groots vertellen.

Maar ik zal het hierbij laten.
Ieder zijn ding.
 
Dibbuz zei:
Krijg nu een beetje het idee alsof je denkt dat we het verzonnen hebben...
Toen ik het afgelopen zaterdag op een clinic uitgelegd had was er ook iemand die het gezien heeft op een auto, het zijn dus zeker niet alleen Carclean.com medewerkers.

Als je de Rotary clinic bedoelde dan was ik het, je zag duidelijk een andere reflectie. Ik geloofde hier eerst ook niet echt in maar nu wel.
 
Kom net deze foto tegen op Facebook van een bekende Engelse detailer.
Als ik het goed lees is deze met 2000grit geschuurd van een Caddy en daarna deze 50/50 gepolijst.
Ook moet je goed tegen de tape aan polijsten om alle schuurkrasjes weg te krijgen.

Hier had ik toch even een facepalm moment bij:
526656_517837624920930_245635251_n.jpg
 
Die gaat het niet eens zien vrees ik.
Zoveel risico alleen voor een foto voor je op Facebook op de auto van een klant.
 
Op het Dodo Juice forum zie ik ook de prachtigste 50/50's voorbij komen, gemaakt door DAD's. Je zou denken dat deze "pro's" wel nadenken, maar blijkbaar niet...
 
Gaat er niet echt om wie het was, het is in ieder geval geen hobby poetser zeg maar.
Op de Engelse fora zie je het constant, van een Fiat tot een Ferrari.
Nu is het zo dat je het bij swirls niet zo snel hebt maar in dit geval met 2000grit schuren is het voor mij een flater van de bovenste plank.
 
Misschien ligt er dan een schone taak om alles helder vertaald en in beeld op op de Engelse fora te plekken.
Dit wellicht met vooraf goed overleg met de mods aldaar om aan te geven dat het echt een tip en geen flame is; indien die overtuigd zijn/worden, dan volgt de rest in elk geval sneller ( dan wanneer solistisch wat plaatst )
Zou feitelijk niet mogelijk zijn, maar wellicht heeft men er echt gewoon nooit bij stil gestaan ( net al wij: zoals eerder gemeld werd het hier ook al járen gedaan en sinds kort pas het kwartje gevallen )
 
Overigens: voor mensen die wel een 50/50 foto willen plaatsen waarbij het niet over 2 verschillende panelen gaat, is er toch een veilige oplossing. Zet de camera op een statief op een plek waar ie kan blijven staan tijdens de behandeling, maak een vóór-foto en na de behandeling een ná-foto en maak met photoshop (of een ander fotobewerkingsprogramma) een 50/50 foto met deze 2 foto's.

Nog een opmerking: vergis je niet in de gevoeligheid van het menselijk oog, zeker als je de juiste verlichting hebt. Het volgende voorval (uit de vorige eeuw) kan dit duidelijk maken: een collega van me was bezig om plaatjes grafiek netjes vlak te polijsten (hoe en waarom doet er even niet toe), en was al 20 minuten onder een binoculair (bepaald soort microscoop, waar je goed stereo mee kunt zien) bezig om te zien of de plaatjes al netjes vlak en krasvrij waren. Ik loop toevallig langs de tafel waar de collega bezig was, en zie tijdens het langslopen direct duidelijke krassen op het plaatje. Ik maak tegen de betreffende collega een opmerking in de trant van 'Ruud, zitten er nu nog zulke krassen op?' Waarop zijn antwoord is, ik zit al 20 minuten te kijken, en krijg het niet zichtbaar, jij loopt langs en ziet het direct. Overigens zag ie het zelf op dat moment ook, doordat ie de juiste hoek van kijken en belichten had gevonden. Kortom de opmerking over kijken met een microscoop is een beetje onzinnig: het blote oog is soms beter, en bovendien is er geavanceerde apparatuur om dergelijk zaken te meten. Vroeger moest dit vooral met tasterpennen, tegenwoordig gaat dit vaak optisch met een klein lasertje (vergelijkbaar met wat er in een CD-speler zit).