• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How-To: Je brommer wassen en poetsen!

De Race Glaze Alubright Deoxidiser is alleen geschikt voor (blanke) metalen.

Als je ook de kunststoffen onder de motorruimte wilt doen, gebruik dan de Autoglym Engine Cleaner.

Zie ook mijn show off van de motorruimte of de review van Autoglym Enigne cleaner
 
Mooie howto! Lekker veel foto's en mooi beschreven.

Alleen die bokkepoot waarmee je bij je voorwiel bezig bent...
Je hebt een set mooie kwasten/borstels (eerste foto) bestaand uit kunstof en dan een bokkepoot met een stuk metaal bij de haren =-o .
Ik zou gaan kijken naar iets zonder metaal of, wanneer dit niet gevonden kan worden, dan tenminste het metalen gedeelte afplakken met tape voordat je het in gebruik neemt.

Die metalenrand kan mooie krassen achterlaten.
Spreek helaas uit ervaring. Gelukkig niet op lak, maar op mijn set op te knappen wintervelgen, maartoch. Voorkomen is beter :cool:
 
Even deze how to een schopje geven...

Over een paar weken ga ik de brommers van mijn oom onder handen nemen, dit zal een zundap en een honda zijn.
Vandaar dat ik dit topic even aandachtig door heb gelezen. Maar bij het doorlezen kwamen er een paar vragen bij me op:

1: Het is toch ook mogelijk om de brommer te kleien en te polijsten en dan in de wax te zetten toch? Ik wilde gebruik maken van de ssr van poorboys of monello.

2: gaat over het volgende stukje de cylinder optisch restaureren:
Met Race Glaze Alubright Deoxidiser wordt de oxidatie op het metaal verwijderd. Moet dit product gebruikt worden of is het ook mogelijk om de alu & mag van mothers en/ of apc hier voor te gebruiken?
En wanneer schoongemaakt wordt er gebruik gemaakt van de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer om het kale metaal te beschermen tegen invloeden van buitenaf! Is het hierbij niet mogelijk om een gewone sealant, wax of carpro reload op te zetten?

Ik vraag dit omdat ik deze producten niet in mijn collectie heb en verder ook weinig ga gebruiken, dus als het ook mogelijk is met producten die ik wel heb, zou dit fijn zijn.

grt,
Linda
 
Even een vraag van mijn kant.

Ik had vandaag de gedachten op mijn fiets een een grote poetsbeurt te geven. Hoe zit het eigenlijk met de stickers? Ik kan me voorstellen dat die los gaan laten bij het behandelen? Zeker met kleien foamen etc?
 
Linda,

1 ja tuurlijk kan dat. TS gebruikt hier een product dat vol met "fillers" zit. hiermee ben je dus 1 klap klaar.
je zult er een vervaagde lak niet mee doen laten glimmen en je zult krasjes opvullen. maar iedere keer krasjes wegpolijsten houd ook een keer op, en dan is resin polish ideal (en zeker omdat op een motor of brommer die krasjes en swirls iets sneller terug komen :confused: )

2 je zult met een metal polish niet alle oxidatie wegkrijgen, alubright is echt een magisch product dat ontzettend goed werkt op onbehandelde metalen.
de jetlag zal ook in het metaal trekken zover dat mogelijk is, en langer een mooiere finisch achter laten. uiteraard zijn er meer wegen naar rome en kun je dus ook een normale sealant gebruiken.


dus ja met je huidige producten kun je ook de brommers weer laten glimmen!
succes :party: :cool:


FFF zei:
Even een vraag van mijn kant.

Ik had vandaag de gedachten op mijn fiets een een grote poetsbeurt te geven. Hoe zit het eigenlijk met de stickers? Ik kan me voorstellen dat die los gaan laten bij het behandelen? Zeker met kleien foamen etc?

ik poets mijn brommers en motor al jaren.
stickers kunnen geen kwaad, en zul je niet verwijderen!
het polijsten ervan is wel lastiger maar dat terzijde.
let wel op bij het kleien ervan dat je altijd van de sticker "af" kleid en dus nooit naar de sticker, want anders blijven er klei resten achter.

foamen kan al helemaal geen kwaad op de OEM stickers.
 
Oke bedankt voor je antwoord!

Het is dus beide gemaakt voor onbehandelde metalen, ik ben echt een leek op dat gebied, want hoe zie/ weet je dat zoiets onbehandeld is. Glimt het dan niet of..?
Ik las bijvoorbeeld dat de alubrightner ook op uitlaten te gebruiken is, kan dit op alle uitlaten, want dan zou aanschaffen nog wel kunnen!?

Grt,
Linda
 
Mooie How-to, met duidelijke uitleg hoor.
Blijf het grappig vinden wat je allemaal niet kan detailen, persoonlijk heb ik niets (meer) met brommers toen ik 18 werd heb ik daar zeg maar afscheid van genomen :ja
Maar deze richtlijnen kun je ook hanteren voor je motorfiets, of zelfs je fiets natuurlijk. Mijn oude achterbuurman deed ook altijd zundapp's en kreidlers, als je ziet waar die dingen voor verkocht worden :eyes: .

1 ding valt me op, en nog het meest omdat niemand er hier in de comments er iets over heeft aangehaald.

IMG_4816.jpg


Je werkt me 1 emmer waar je al je benodigdheden instopt, dus handschoen, borstels etc etc, lijkt me zonde voor je lakwerk en washandschoen zodoende heb je mogelijk meer polijstwerk
 
dat zie je goed.

nou maakt de brommer van TS waarschijnlijk geen honderden km's op de snelweg. dus erg smerig is hij niet.

de manier van detailen zoals TS zal ook wel niet beschreven staan als het ultieme 60-stappenplan.

hij laat wel zien dat hij net zoals ons veel oog voor detail heeft en hij veel plezier steekt in het poetsen van zijn brommer!


@Linda,
bewerkte metalen glimmen meestal iets of zien eruit alsof er een laagje opzit(erg lastig uit te leggen)
alubright is ideaal! ik gebruik het overal voor, mijn motorblok, uitlaat, enz.

maar vooral op gietalluminium blokken zoals TS doet het wonderen ;)


PS we zijn hier niet om de manier van detailen van TS uit te pluizen en commentaar te geven!
ik ben ook zo begonnen :cool:
 
+1 Bartezzz.

Tevens is dit een topic van 2009.... ;)

En hij zegt zelf:

Ik wil hierbij zeggen dat het mijn manier is om hem te poetsen. Er zijn genoeg andere technieken, maar deze werken in mijn ogen het snelst en het best.
 
Was vanuit mijn kant niet de bedoeling om hier negatief over de topicstarter te oordelen.
Viel me gewoon op van die emmer met spullen, had idd ook gezien dat een topic uit 2009 was, maar er was weer in gereageerd en toen viel mij het topic pas op, ben zolang niet eens lid.

Ik probeerde mijn opmerking ook enigszins te nuanceren, ik zie de laatste tijd bij veel showoffs commentaren langs komen o.a. over flessen op een auto zetten en door mensen op een heel belerende toon (alsof je 3 bent) wat je wel en niet fout doet.
 
het geeft niet. de laatste keer dat TS zich heeft aangemeld was in 2009.

er is alleen een verschil.
die mensen bij show-offs met flessen op hun lak zien daar letterlijk het kwaad niet van in, en die willen/zijn het 60-stappen plan aan het uitvoeren.
dan is het logisch dat je een correcte opmerking krijgt met de dingen die fout gaan.

TS poets hier zijn brommer op zijn manier met de spullen die daar geschikt voor zijn.
dus daar schort nog wel het een en ander maar TS weet beter want hij heeft wel 2 emmers (bekijk zijn collectie pagina maar)
 
Hallo iedereen,

Ik heb deze How-to geschreven omdat ik het idee heb dat er erg veel onduidelijkheid is op het gebied van poetsen. Want hoe was je bijvoorbeeld je brommer? Kan je wel een hogedrukspuit gebruiken?
Hoe maak je je banden weer mooi zwart? En kan je ook wat aan die doffe cylinder doen?

Ik heb een uitgebreide handleiding gemaakt zodat jij je brommer weer mooi kunt oppoetsen.
Ik heb de volgende hoofdstukken:

- Wassen
- Poetsen van de gelakte onderdelen
- Poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
- Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
- Het schoonmaken en onderhouden van je banden
- Je cylinder optisch restaureren.

Ik heb veel ervaring op het gebied van poetsen en het leek mij leuk om jullie te laten zien hoe ik mijn brommer optisch onderhoud!
Ik wil hierbij zeggen dat het mijn manier is om hem te poetsen. Er zijn genoeg andere technieken, maar deze werken in mijn ogen het snelst en het best.

Ik gebruik veel middelen die jullie waarschijnlijk niet in huis hebben. Deze kan je bijvoorbeeld op internet bestellen. Ik werk niet voor de bedrijven van de producten die ik promoot, ik ben door veel proberen er achter gekomen dat deze middelen goed en snel werken.

Veel lees en poets plezier!

Je brommer wassen
Je brommer wassen is de belangrijkste stap. Met het wassen haal je de meeste vervuiling weg.
Voor het wassen heb je een aantal dingen nodig:
- Shampoo
- Water
- Emmer
- Diverse kwasten
- Een washandschoen
- Een droogdoek

Dit zijn de borstels die ik heb:
Bekijk bijlage 62154

Mijn emmer:
Bekijk bijlage 62155

Dit is de washandschoen. Hij is gemaakt van schaapswol, dit is heel veilig voor je lak. Het krast niet en neemt vuil goed op. Een spons is not done. Het vuil blijft namelijk op de oppervlakte van je spons liggen, en vervolgens kras je dit over het gehele oppervlakte heen. Dit veroorzaakt uiteraard hele (fijne) krasjes.
Als je zo'n washandschoen niet hebt, kan je ook een microvezel doek gebruiken. Dit werkt wat minder handig, maar is nog 10 keer beter dan een spons.
Bekijk bijlage 62156

Een goede shampoo is ook belangrijk.
De shampoo die ik gebruik werkt goed om veel vuil weg te krijgen, maar als je brommer eenmaal gepoetst is, is hij ook mild tegen de beschermende lagen die je hebt aangebracht. Shampoos van bijvoorbeeld Valma zijn alleen maar ontvettend en verwijderen deze lagen dus weer.
Ik gebruik de Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner:
Bekijk bijlage 62157

Hiervan gooi ik 3 dopjes in de emmer:
Bekijk bijlage 62158

Tijd om de brommer te bekijken:
Bekijk bijlage 62159

Bekijk bijlage 62160

Bekijk bijlage 62161

Bekijk bijlage 62162

Bekijk bijlage 62163

Bekijk bijlage 62164

Bekijk bijlage 62165

Bekijk bijlage 62166

Bekijk bijlage 62167

Bekijk bijlage 62168


De brommer is erg vuil, vooral in kleine hoekjes waar het vuil zich makkelijker opstapelt. Het is tijd om de brommer nat te spuiten. Het ergste vuil spuit je er van af, en een natte ondergrond is belangrijk tijdens het wassen. Gebruik een gewone tuinslang met spuit. Geen hogedrukspuit. Het water komt hier met veel te veel kracht uit, en bovendien is het slecht voor onderdelen als lagers.
Bekijk bijlage 62169

Bekijk bijlage 62170

Bekijk bijlage 62171


Tijd om te beginnen met wassen! Het is belangrijk om systematisch te werken. Ik begin bijvoorbeeld met het lakwerk:
Bekijk bijlage 62172

Bekijk bijlage 62173

Bekijk bijlage 62174

Bekijk bijlage 62175


Daarna doe ik het metaal:
Bekijk bijlage 62176

Bekijk bijlage 62177


En dan de kleine kiertjes en hoekjes:
Bekijk bijlage 62178

Bekijk bijlage 62179

Bekijk bijlage 62180

Bekijk bijlage 62181

Bekijk bijlage 62182

Bekijk bijlage 62183


De brommer is nu gewassen:
Bekijk bijlage 62184

Tijd om hem af te spuiten:
Bekijk bijlage 62185

Bekijk bijlage 62186

De brommer is nu nat, maar wel schoon:
Bekijk bijlage 62187


Natuurlijk moet hij gedroogd worden. Dit kan je het best doen met een microvezel doek. De doek die ik gebruik is extra groot en is er zacht. Zo voorkom je krasjes.
Bekijk bijlage 62188

Bekijk bijlage 62189

Bekijk bijlage 62190

Bekijk bijlage 62191

Bekijk bijlage 62192

Bekijk bijlage 62193

Bekijk bijlage 62194

En voilá, je brommer is gewassen!
Bekijk bijlage 62195




Het poetsen van de gelakte onderdelen
Nu je brommer is gewassen, kun je hem poetsen. Poetsen is belangrijk om je lak te onderhouden. Van een goed poetsmiddel wordt je lak weer glad en waterafstotend. Tevens moeten krasjes worden verwijderd zodat je lak weer glimt als in de fabriek.

Ik gebruik Autoglym Super Resin Polish. Dit is een AIO-product.
Dit staat voor All-in-one. Dit houdt in dat het polijst en beschermt in een stap. Er zit dus een polijstend middel in wat krasjes verwijderd, en een wax. Deze wax beschermt de lak tegen weersinvloeden zoals regen en zoute lucht.

Autoglym Super Resin Polish is in mijn ogen het beste poetsmiddel ter wereld. Ik heb met wel 25 middelen gewerkt, maar dit product springt er echt ver bovenuit door zijn gebruiksgemak en resultaten.

Ik breng de poets aan met een schuimpad. Deze is van Autoglym, en blijft makkelijk aan je hand zitten. Dit schuimt werkt het best op poets aan te brengen. Je kunt ook met een oud t-shirt poetsen, maar zorg er dan voor dat deze écht schoon is!

Bekijk bijlage 62196

De 'pad' blijft goed aan je hand zitten:
Bekijk bijlage 62197

Dit is genoeg om je hele tank mee te doen:
Bekijk bijlage 62198

Goed inpoetsen in cirkelvormige en rechte bewegingen (afwisselend), zorg dat je alles goed inpoetst.
Bekijk bijlage 62199

Bekijk bijlage 62200

Er verschijnt een lichte waas op de lak. Tijd om het uit te poetsen! Ik doe dit met een microvezel doek, omdat dit zacht is voor de lak en zo beperk je de kans op krasjes.
Bekijk bijlage 62201

De Super Resin Polish laat een geweldige glans achter:
Bekijk bijlage 62202

Bekijk bijlage 62203


Je kunt je lakwerk het best elke maand even poetsen. Dit is zo gebeurd. Ik kan het lakwerk in 10 minuten poetsen. Tevens blijf je de lak zo goed beschermen!





Het poetsen van het chroom, aluminium en andere metalen
Vooral op oude brommers zit veel glimmend metaal. Dit kan dof worden en dat is zonde. Je kunt het vaak nog makkelijk oppoetsen met een goede metaalpoets!

Ik gebruik Meguiar's NXT All Metal Polysh. De naam zegt het al, een poetsmiddel voor alle metalen. Je kunt dit op chroom, aluminium, nikkel, en ga zo maar door gebruiken. Het werkt echt geweldig.

Dit middel laat ook een beschermende laag achter, om roestvorming en oxidatie weer tegen te gaan!

Ik breng het aan met een microvezeldoek die ik om mijn vingers wikkel.
Bekijk bijlage 62204

Bekijk bijlage 62205


Dan goed inpoetsen:
Bekijk bijlage 62206

Bekijk bijlage 62207

Bekijk bijlage 62208

Bekijk bijlage 62209

Bekijk bijlage 62210

Bekijk bijlage 62211

Je ziet dat de doek zwart wordt. Dit is metaalresidu, en soms vuil. Schrik hier niet van. Als dit niet gebeurt, dan onmiddelijk stoppen met poetsen! Dan is het metaal gelakt en de metaalpoets is veel te grof voor lak.
Bekijk bijlage 62212

Je kunt het ook op het glas van je spiegels gebruiken:
Bekijk bijlage 62213


Nu moet je het even laten drogen, ongeveer 10 minuten. Nu kan je het uitpoetsen met het liefst een microvezeldoek:
Bekijk bijlage 62214

Resultaat:
Bekijk bijlage 62215

Bekijk bijlage 62216

Bekijk bijlage 62217

En het glas is streeploos schoon:
Bekijk bijlage 62218


Je chroom is nu weer prachtig mooi, en bescherm tegen water en bijvoorbeeld pekel! Herhaal deze stap regelmatig om het resultaat te behouden.





Het schoonmaken en onderhouden van je buddyseat
Je zult merken dat je buddyseat wat grijzig wordt na verloop van tijd. Ook kan het water door laten waardoor het sponzig wordt.
Omdat je vaak op je buddyseat zit, zit hier ook erg veel vuil op. Ook de buddyseat is belangrijk om te onderhouden!

Je moet beginnen met het schoonmaken van het vinyl (of leer). Dit doe ik met een allesreiniger speciaal voor de autoschoonmaak industrie ontwikkeld. Heb je dit niet in huis, dan kan je wat allesreiniger van je moeder lenen (zoals Ajax). Ik kan niet garanderen of dit werkt!
Bekijk bijlage 62219


Ik spuit wat van de allesreiniger op de buddy:
Bekijk bijlage 62220

Met een nagelborsteltje met zachte haren borstel ik HEEL voorzichtig het vinyl schoon, in ronddraaiende bewegingen:
Bekijk bijlage 62221

Bekijk bijlage 62222

Bekijk bijlage 62223

Daarna wrijf je het droog met een doek.
Nu is het tijd om het vinyl of leer te voeden met een speciaal product. Ik gebruik Meguiar's Motorcycle Leather Cleaner & Conditioner.
Dit product is speciaal ontwikkeld voor zowel leren als vinylen buddyseats. Het beschermt het weer en brengt de originele kleur terug.
Misschien valt het je op dat het ook cleaner heet. Deze cleaner is echter mild en als je buddy dus nog nooit echt schoongemaakt is kan je het beter eerst met allesreiniger schoonmaken.
Bekijk bijlage 62224

Dit is genoeg om je hele buddyseat mee te doen:
Bekijk bijlage 62225

Goed aanbrengen over de gehele buddyseat:
Bekijk bijlage 62226

Ik heb een helft afgeplakt om goed te zien wat het doet. Rechts is behandeld, links niet:
Bekijk bijlage 62227

Je moet dit middel een kwartiertje laten intrekken, en dan wrijf je het schoon met een oude doek. De eerste dag is je buddyseat wat glad, maar dit zal snel minder worden!





Het schoonmaken en onderhouden van je banden
Diepzwarte banden staan naar mijn inzien mooi en trekken ook de aandacht. Door dit detail zal je brommer enorm opknappen.
LET OP: Ik heb het hier alleen over de wanden van de band! DUS NIET OVER HET LOOPVLAK.

Als eerst moet je de banden goed schoonmaken. De bandenzwart hecht beter op schone banden. Ik maak de banden altijd schoon met Dasty, een huis tuin en keuken ontvetter wat je bij de Wibra kunt kopen. Ik spuit een beetje op de microvezeldoek en wrijf het over de band heen.
LET OP: ALLEEN OVER DE WANDEN. NIET OVER HET LOOPVLAK.
Bekijk bijlage 62228

Bekijk bijlage 62229

Er komt erg veel vuil van de banden:
Bekijk bijlage 62230

Een schoon resultaat:
Bekijk bijlage 62231

Nu is het tijd voor de bandenzwart. Breng dit alleen aan op de wanden! Dit spul is vettig en je kunt dus al raden dat dit niet goed werkt op het loopvlak van de banden! WEES DUS ZEER VOORZICHTIG met het aanbrengen van de bandenzwart.

Ik gebruik Meguiar's Endurance Tyre Gel:
Bekijk bijlage 62232

Deze bandenzwart blijft lang zitten en geeft een mooi resultaat. Een beetje op de doek en zeer voorzichtig aanbrengen!
Bekijk bijlage 62233

Bekijk bijlage 62234

Resultaat:
Bekijk bijlage 62235

Bekijk bijlage 62236

Wil je een wat mattere afwerking, dan moet je na een half uurtje de banden nog even nawrijven.





Je cylinder optisch restaureren
Je cylinder is van kaal metaal. Dit heeft de neiging om te oxideren. Hierdoor wordt de cylinder mat, wat vaak niet mooi is. Veel denken dat stralen dan ook de enige optie is om de cylinder weer mooi te krijgen.

Dit is niet waar! Er is een middel op de markt wat dit geweldig kan opknappen. In mijn geval is de cylinder 75% opgeknapt!
Voor:
Bekijk bijlage 62237

Bekijk bijlage 62238

Bekijk bijlage 62239

Bekijk bijlage 62240

Bekijk bijlage 62241

Met Race Glaze Alubright Deoxidiser heb ik de oxidatie op het metaal verwijderd. Ik heb het ingewerkt met diverse borstels:
Bekijk bijlage 62242

Bekijk bijlage 62243

Bekijk bijlage 62244

Bekijk bijlage 62245

Na de Alubright:
Bekijk bijlage 62246

Bekijk bijlage 62247

Bekijk bijlage 62248

Daarna in de Race Glaze Jet Lag Non Paint Laquer gezet om het kale metaal te beschermen tegen invloeden van buitenaf!
Bekijk bijlage 62249

Met als eindresultaat:
Bekijk bijlage 62250

Bekijk bijlage 62251





Het eindresultaat!
Al het harde werk wordt beloond door een mooi resultaat. Een brommer die eruit springt, een brommer die glimt in de zon en bovendien brengt een schone brommer meer op!
Bekijk bijlage 62252

Bekijk bijlage 62253

Bekijk bijlage 62254

Bekijk bijlage 62255

Bekijk bijlage 62256

Bekijk bijlage 62257

Bekijk bijlage 62258

Bekijk bijlage 62259

Bekijk bijlage 62260

Bekijk bijlage 62261

Bekijk bijlage 62262

Bekijk bijlage 62263

Bekijk bijlage 62264

Bekijk bijlage 62265

Bekijk bijlage 62266

Bekijk bijlage 62267




Veel van de bovenstaande artikelen zijn te verkrijgen op
www.Carclean.com of www.lekocar.nl


Ik wens jullie veel poetsplezier, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!




groeten,

Matthijs
Hallo, heb je tips voor de matzwarte onderdelen zoals bijvoorbeeld een matzwarte carterdeksel? Schoonmaken likt goed maar waarmee kun je hem behandelen zodat hij weer mooi diepzwart wordt. Zo'n onderdeel wordt ook redelijk warm dus durf er niet zomaar iets op te smeren.

Ik hoor het heel graag.