• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies machinaal wassen en poetsen gevraagd

Ciedric

Detailing addict
9 jul 2016
41
50
Hoi, ons appartement gaat de verkoop in ik ben het namelijk zat om telkens vanuit mijn appartement met twee 20 liter emmers naar beneden te sjouwen, geen toegang tot een tuinslang te hebben, etc. We hebben ons oog laten valen op een woning met garage (met toegang tot water warm en koud en stroom) en oprit. Ook nog een mooie tuin voor onze kleine man. Dus is er in de toekomst ruimte voor een tuinslang, HD-reiniger en een betaalbare DAP-poetsmachine. Maar mijn kennis binnen deze apparaten is nihil.
Ik heb al aardig wat topics gevonden betreft de HD-reiniger en zie dat de Nilfisk veelal wordt aangeraden.

Even een kort beeld hoe ik mijn auto in de huidige situatie was en poets.
Ik maak gebruik van de twee emmer methode inclusief grit guards en de 6L Orion handfoamer.

Eén keer per jaar doe ik aan de grote schoonmaak/poetsen. Tussendoor blijf ik de auto uiteraard wassen en drogen, moet wel met een witte lak. In de winter gebruik ik shampoo met wax en Acquafobia.

Ik begin met de wielen in een aparte emmer. Ik doe dit gewoon met een sopje autoshampoo, washandschoen voor de wielen, een kwastje en een wielborstel. Eens per jaar was ik de wielen wanneer deze van de auto zijn op mijn balkonnetje. Handig een winter- en zomersetje. Ik gebruik dan ook producten zoals non-ferro of soortgelijks van Adams en voor de wielen van een laagje Fusso Coat en wheel wax.

Na de wielen foam ik de auto met de Orion handfoamer. Wanneer het foam van de auto druipt, ren ik snel naar binnen, spoel de foamer om en doe er alleen water in. Vervolgens draai ik de kop van de lans af waardoor ik een soort van water onder druk op de auto kan sprayen. Vervolgens was ik de auto met de bekende twee emmer techniek. Hierbij gebruik ik twee washandschoenen met lange haren. Eentje voor de boven en de ander voor onder.

Hierna ga ik de boel kleien en maak daar gebruik van detailspray en een sopje van warmwater en autoshampoo. Eenmaal klaar met kleien nog even een handwasje en daarna met de handfoamer afspuiten en de auto drogen met twee droogdoeken.

Pas dan kan ik mijn Fusso Coat toepassen op de auto. Deze smeer ik op de auto met een foam padje en poets ik later uit met een microvezeldoek. Ik voorzie de auto van twee lagen Fusso en één laag Carnauba wax van Surf city's garage voor wat extra glans.

Het resultaat mag er wezen mijn auto is weer hagelwit, glimt goed (doet zeer aan je ogen) en een mooie beading. Ik ben hier de hele dag van vroeg tot laat mee bezig. De buren verklaren mij voor gek en de bekende opmerking "die van mij mag je ook doen" krijg je dan ook naar je kop. Uiteraard moet je goed de weervoorspelling in de gaten houden want de volle zon is funest voor auto en eigenaar en de regen, ach je snapt hem wel.

Nu ik hopelijk binnen kan gaan werken kan ik het uitspreiden over bijvoorbeeld twee dagen in het weekend of meerdere in een vakantie.

Nu vroeg ik mij af of zo'n HD-reiniger lief is voor je lak en of ik daar mijn waslaag niet vanaf spuit? Ik wil het apparaat waarschijnlijk ook gebruiken voor de oprit en de achtertuin.

Ook vroeg ik mij af hoe dat nu zit met machinaal poetsen met bijvoorbeeld een DAP. Ik ben dat uitpoetsen met de hand zo langzaam aan zat.

Kortom, ik ben opzoek naar simpele tips ;)
 
Laatst bewerkt:
Kort en bondig;

Een HD reiniger is gewoon heerlijk om erbij te hebben. Ook kan je dan foamen en ook dit is voor mij wel een must-have.
Wax spuit je er niet af met een HD, haha! :)
Een goede HD voor je auto alleen is al fijn, maar ook zeker voor andere klusjes als een tuin/oprit/etc. ;)

Hoe het zit met een DAP? Uitpoetsen?
Een DAP is gewoon een goede machine en hiermee behaal je sneller, meer en beter resultaat als met handmatig polijsten. P Glans bestaat voor 90% uit polijstwerk en het dus mooi maken van je lak. Stel dat je hierna geen wax o.i.d. aanbrengt, is je resultaat al goed en duurzamer.
 
  • Leuk
Reactions: BMW F11
Welke hd-reiniger gebruik jij?
Ik had wel eens gehoord dat een te sterke straal voor lakschade kan zorgen. Ik moet dus opletten dat ik niet één hd-reiniger met teveel bar koop? Of kun je het apparaat nog op verschillende standen zetten?

Betreft de Dap dacht ikzelf ook aan het uitpoetsen. Welk padje moet ik daar voor gebruiken? Ik zie veel verschillende en voor allerlei functies.

Met hetzelfde apparaat zou ik ook swirls kunnen uitpoetsen?
 
Ik heb zelf een Nilfisk C120.3-5 die al jaren in gebruik is. (Compact - 120 bar - type 3 - 5 meter slang) Deze heb je al voor €120 met alles erop-en-eraan en is ruim voldoende om de auto af te spuiten en je oprit te doen. :D Een luxeprobleem is de typerende stugge/krullende slang die ook aan de korte kant is. Daarom ga ik morgen een C145 aanschaffen.
Een te sterke straal... Dan heb je het wel over heeeul veeeeul bar én op enkele centimeters afstand van je lak. :p Maak je hier maar geen zorgen over, tenzij je een professionele machine koopt die er voor bedoeld is. :D

Machinaal uitpoetsen..? :p Tja, dat is ook een idee, maar niet bepaald logisch. Ik neem maar even aan dat je bedoeld ''polijsten''.
Met een polijstmachine + pad + polijstmiddel kan je inderdaad polijsten en dus swirls verwijderen, maar ook krassen en verwering.

Verdiep jezelf even in de stof, want dit is teveel om te kunnen/willen uitleggen. :p

Check even het Stappenplan om mee te beginnen.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Welke hd-reiniger gebruik jij?
Ik had wel eens gehoord dat een te sterke straal voor lakschade kan zorgen. Ik moet dus opletten dat ik niet één hd-reiniger met teveel bar koop? Of kun je het apparaat nog op verschillende standen zetten?

Betreft de Dap dacht ikzelf ook aan het uitpoetsen. Welk padje moet ik daar voor gebruiken? Ik zie veel verschillende en voor allerlei functies.

Met hetzelfde apparaat zou ik ook swirls kunnen uitpoetsen?

Als je op te korte afstand met een HD-reiniger spuit, kun je inderdaad schade veroorzaken, en ook een vuilfrees moet je niet in de buurt van de auto gebruiken.

Uitpoetsen doe je niet met een DAP (of andere machine) maar gewoon met een goede microvezeldoek, het aanbrengen van wax kan wel met een DAP. Ikzelf gebruik de DAP ook voor het aanbrengen van Collinite 845 wax, die ik vooraf dan au-bain-marie heb verwarmd naar een graad of 40. De wax is dan dun vloeibaar, en met een DAP kun je die dan mooi dun opbrengen, waardoor uitbuffen een fluitje van een cent is. Wat de DAP betreft: ik denk dat je even beter in moet lezen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en m@rio
Uitpoetsen doe ik inderdaad met een microvezeldoek.

Alsik het goed begrijp gebruik je de Dap voor echt polijstwerk en niet het poetswerk wat ik bedoel.

Werk je bijvoorbeeld met Commandant Geel dan polijst je echt lijkt mij.

Waarom zou je een Dap gebruiken voor het aanbrengen van wax? Lijkt mij dat je hem eerder gebruikt voor uitpoetsen zodat je sneller klaar bent.

Ik ben hier idd een leek in vandaar mijn topic ook ;)
 
HELP, het forum zit weer onder de Commandant. :scream: De clou met het aanbrengen van vloeibare wax is dat je 'm veel dunner aan kunt brengen, waardoor ie beter/sneller cured, en uitbuffen makkelijker gaat. Allereerst waren er tot voor kort geen microvezelpads, maar uitbuffen gaat ook niet sneller met een machine. Een goed aangebrachte en gecure-de wax, buf je in 10-20 minuten uit, en dat is een fluitje van een cent. Als je kracht/moeite hebt met uitbuffen van wax, dan is ie gewoon veel te dik aangebracht en/of nog niet klaar om uit te buffen. Begin eens te lezen in het stappenplan dat @Quantoxx al heeft aangegeven, dan ben je beter in staat om zinnige vragen te stellen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Wat is er mis met Commandant, CC verkoopt het gewoon? Ik weet dat het een oude mannetjes merk is net zoals Turtlewax.
Ik heb Gele Commandant 5 gebruikt om verweerde witte kunststofdelen weer wit te krijgen. Dit ging namelijk niet met klei. Maar is het slecht? Gekocht op aanraden van het schadebedrijf, nadat ze na schadeherstel een spuitnevel achter hebben gelaten op mijn zomerwielen.

Ik heb het stappenplan net zitten lezen, maar om nu te stellen dat ik onzinnige vragen stel dat ben ik niet met je eens. De één weet nu eenmaal meer dan de ander, ik kom hier niet voor niets. Dat ik te dik wax dat klopt ;) Een vervelende eigenschap van mijzelf die mijn foampadjes sloopt. De pest is dat je een dun laagje niet tot nauwelijks ziet zitten met als gevolg dat ik meer toevoeg.

Producten die ik op de plank heb
Adams klei, shampoo, deep wheel cleaner en detailspray. Jammer dat CC het niet verkoopt. Duur maar goed spul.
Fusso Coat, wit
Surf City's Garage Great Barrier reef wax en shampoo
Monello non-ferro en acquafobia
Wolf Chemicals yellow foam.
 
Laatst bewerkt:
Er word bedoeld dat er vrij simpel een basis aan kennis gevormd kan worden door even te zoeken op het forum en dan kan je specifiekere vragen stellen. :) Dat is wat @Cordoba bedoeld, lijkt mij. ;)
Het moge dan ook duidelijk zijn dat je jezelf nog niet echt verdiept hebt, dat ben ik het met hem eens. :p

Witte kunststofdelen weer wit maken met een polijstmiddel, want dit lukte niet met klei? Wat kan ik mij hier bij voorstellen? Wit ongelakt kunststof? :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
In het stappenplan wordt niets genoemd over welke pad waarvoor. Dan kan ik leuk gaan zoeken maar dan ben ik vijf avonden verder. Ik heb dit gedaan betreft de hd-reinigers en daar staan ook een bak aan topics van open. Blijkbaar is dat gewoonweg niet duidelijk op het forum ;)

Nee geen ongelakt kunststof. Denk hierbij aan spoilers en scoop.
Linksboven is aangepakt, de rest niet en is ook geen schaduw:

2017_03_26_18_32_42.jpg


2017_03_26_18_32_47.jpg
 
Tja, er word veel besproken op een forum en er zijn ook veel mensen die verwachten dat als zij zich aanmelden er ook binnen 5 minuten antwoord is op alle vragen. Vandaar dat er ook zoveel topics zijn. :)

Maar... Net als bij het Googlen naar dingen, moet je gewoon een goede zoekterm invullen en dan kom je er wel.

Zo vind ik in 2 seconden een topic over pads... geen 5 avonden. ;)

* LINK *


Ik kan het via mijn telefoon niet goed beoordelen, maar dit lijkt op gelakt kunststof. (Single stage die misschien verkrijt?)


Anyways... effe verdiepen! :)
 
Kunststof is gespoten, zoals ik eerder al meldde. Of het verkrijting is durf ik niet te zeggen.

Heb het gevonden op de scoop op de motorkap, spoiler op de achterklep en lichtjes op de achterbumper. Niet op skirts en voorbumper. De voorbumper is later geplaatst ivm een upgrade naar facelift model.
 
Er zijn op dit forum twee scheldwoorden: Commandant en Dasty... :joy:
Commandant is veel te agressief voor de klussen die wij hier doen. Dat een schadebedrijf dat adviseert, begrijp ik ook wel, want zo sta jij weer eerder bij hun op de stoep omdat je door je blanke laklaag heen zit. ;)

De kunststof delen die je laat zien, lijken mij gewoon gespoten kunststof en daaroverheen zit een blanke laklaag. Het resultaat is op de LT wel goed te zien, maar de foto's zijn imo te klein om te beoordelen of er geen schade aangericht is. Mij lijkt overigens dat er voor dit soort vervuiling (die wel behoorlijk is) andere middeltjes te gebruiken zijn, zonder dat ze meteen een slijpend effect hebben op je lak (Misschien Dasty ontvetter:p).
De vervuiling die ik denkt te zien lijkt mij meer op een industriële/ stedelijke vervuiling van fijnstof en vettigheid.

Zoals eerder ook al mensen aangegeven hebben, is het toch goed om het stappenplan eens door te lezen, daar worden veel vragen waar je als beginneling mee zit, al beantwoord. Er staan inderdaad geen schema's in, maar die zijn elders op de website te vinden. Zelf heb ik pas twee auto's met de DAP bewerkt, maar ik kijk eigenlijk nu al nauwelijks meer op die schema's.
Zelf gebruik ik Scholl als polijstmiddel, gewoon omdat ik het fijn vind om mee te werken en sommige middelen (S20/S30+) ideaal zijn omdat je ze als één stap middel kun gebruiken.
chart_schleifpasten_poliermittel_original.jpg
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ik denk ook eerder aan vervuiling opgelopen in de stad/verkeer. Het ging er met M5 makkelijk af. Maar ik zou dus mijn blanke laklaag eruit gepoetst hebben? Het is de M5 dus mildste vorm of is dat ook nog te agressief?
Ik kan hier ook wel naar Googlenen maar dan krijg ik kamp voor en kamp tegen.

Autoshampoo, afwasmiddel en klei verwijderde de vlekken niet. Wat had ik ipv M5 moeten gebruiken.

Dasty ken ik alleen van naam, zelf nooit gebruikt. Ik ken mensen die mooie resultaten behalen op wielen of in de motorruimte.

Als ik dat zo zie kan ik het beste met een auto uit 2009 met wat love marks, met een licht polijstmiddel en oranje pad beginnen.
 
Welke hd-reiniger gebruik jij?
Ik had wel eens gehoord dat een te sterke straal voor lakschade kan zorgen. Ik moet dus opletten dat ik niet één hd-reiniger met teveel bar koop?

Je hebt nooit teveel bar, eerder te weinig. je moet wel heel raar doen dat je met een HD schade krijgt aan je lak.
Ik heb een HD staan met 185 bar, nog nooit gemerkt dat ik schade heb gemaakt aan het lakwerk.
 
Bedankt! Aan dit soort dingen heb ik wat!
Nu zie ik op foto's zo'n vuilfrees, wat niet geadviseerd wordt bij de auto, maar is dat niet de standaard lans?
Ik bedoel wat heb ik naast een hd-reiniger nog nodig. Sowieso een foamgun, daar ga ik niet te veel geld insteken:

 
Ok. Aan jou de keus natuurlijk. Maaaar, paar dingen die wel meetellen zijn. Die gast (met een zonnebril in huis loopt) vult 1/3 van zijn foam fles met zeep. Ja dan krijg je wel dik foam. Wat ik in vergelijking de hoeveel met bv Monello nog mee vind vallen.

Twee, hij heeft volgens mij best een flinke HD. Een van basis principes om een goede foam laag te krijgen.
 
Ik zie dat andere forumleden de vragen van Ciedric aan mij al hebben beantwoord.:heart:
Wat de gelakte kunststof betreft: dat zijn altijd de meer riskante delen om aan te werken. Bij metalen delen verspreidt de warmte zich snel doordat het metaal de warmte goed geleidt, bij kunststof wordt de warmte nauwelijks geleidt, en hoopt de warmte zich op, op de plek waar je bezig bent. Een poosje terug bij de buurman een kras op het kunststof spatbord van zijn Nissan aangepakt. Dit was een redelijk diepe kras doordat ie te kort langs een struik was gereden op een 80 km weg. Met de DAP voor een deel met Monello Finale polijstmiddel en witte pad aangepakt, maar doordat het scherm erg slap is (wegbuigen onder lichte belasting) heb ik het vooral met witte handpad gedaan, en de kras vrijwel onzichtbaar gekregen.

Wat de HD-reiniger betreft: geen vuilfrees (is ronddraaiende straal, loodrecht op lans/handvat) maar wel een goede lans om af te spuiten en een foamlans. Wat @Bikkel zegt: normaal heb je niet zo snel last van lakschade door een HD-spuit, maar als er ergens een kleine schade zit (bijv. door steenslag), kan een HD-spuit die schade wel verergeren.
 
Thanks!

Ik heb het kunststof met de hand aangepakt, ik heb namelijk nog geen machines ;)