• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polishing en Cutting Pads

BMW-Ka

Detailing addict
11 mei 2016
26
63
34
Spaubeek
Heren,

Ik zat me op het forum en webshop even te verdiepen in het machinaal bewerken m.b.t. de juiste keuze pad met pasta.

Nu kom ik verschillende pads tegen welke bestemd zijn voor Polishing en Cutting. Vrij vertaald is dit polijsten en snijden. zo ver was ik al.

Wanneer ik deze begrippen technisch benader is Cutting iets wegnemen van het te bewerken oppervlak.
Maar wat is Polishing dan!? Bij polijsten neemt men toch ook een fractie van het te bewerken oppervlak?

Dus op grond van wat moet ik de pad kiezen?
 
Polishing en cutting zijn in feite gewoon hetzelfde, maar cutting is grover dan polishing.

Als je hele zware krassen hebt of een hele harde lak, dan zal je cutting pads en cutting polijstmiddel moeten gebruiken. Als je een zachte lak of slechts minimieme krasjes hebt is een polishing pad met polishing polijstmiddel genoeg. Kwestie van proberen wat het gewenste resultaat oplevert.
 
@BMW-Ka ,wat ik vermoed is dat de lak van de Ford Ka qua hardheid medium naar zacht toe is.
Alleen een testspot zal dat ter plekke uit kunnen wijzen maar ik vermoed dat monello Mezzo op Oranje al resultaat op zal leveren als het gaat om bv swirls. Diepere krasjes kun je met een kleine 4" pad (mf of spiderpad) terplekke aanpakken met Scholl S3 bv om vervolgens uiteindelijk te finishen met Finale op een monello witte pad.
Ik kan ook aanraden om edgeless mf doeken te gebruiken bij het afnemen. De laatste Ford (Fiesta) die ik deed vond die hardere randjes van sommige doeken niet zo prettig dat was vrij gevoelige lak.
 
Laatst bewerkt:
Een overzichtje van de Monello pads en pasta lijn.
Handleiding Polijsten.jpg
 
Een overzichtje van de Monello pads en pasta lijn.Bekijk bijlage 82140

Zie bij Mezzo de Orange Light Cutting staan. Maar ook een Green Heavy Polishing. Dat is juist mijn vraag. Ze zouden het zelfde resultaat bieden volgens de tabel. Wanneer en waarom is een pad Cutting of Polish.

Datzelfde geld in feiten ook voor Finale met White Polishing pad en Black Finessing Pad. Maar hierbij "geloof ik het wel" omdat hierbij het risico op lakbeschadiging nihil is.

Ik zal vanavond eens aan de slag gaan. Mogelijk wordt dan het e.e.a. dan duidelijk wanneer ik het zienderogen zie veranderen.

Ook staat in de planning een motorkap te halen op de sloop en hier eens op te oefenen.
 
Polishing en cutting zijn in feite gewoon hetzelfde, maar cutting is grover dan polishing

Wat @Jansen al zei; de orange Light cutting pad is dus een fractie grover dan de green Heavy polishing pad, en zal derhalve met hetzelfde polijstmiddel (in dit geval Mezzo) een fractie meer polijsten dan de green,

Het verschil in de witte en de zwarte is dat de witte een heeeele lichte polijstfoam heeft, en de zwarte niet.

Zo zul je op een gegeven moment ook tegen het probleem aanlopen dat merk X haar polijstmiddel een polish noemt, terwijl merk Y een cleaner als polish noemt.........
Poorboys World maakt het nog gekker: die heeft Professional Polish 2 met een afbrekende schuurkorrel, terwijl er in Polish with 100% carnauba wax totaal geen schuurmiddel zit!
Welkom in de wondere wereld van detailen ;).
 
Als je het in getallen moet zeggen waarbij 0 alleen wrijven is en 10 het hardst polijsten dan zijn de volgende combinaties als volgt :

Pad : Zwart (0) + Polish : Finale (1) = 1
Pad : Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2
Pad : Groen (2) + Polish : Mezzo (2) = 4
Pad : Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Pad : Oranje (3) + Polish : Veloce (3) = 6
Pad : Geel (4) + Polish : Veloce (3) = 7
Pad : Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8

Wel altijd proberen af te schalen volgens het tabelletje

Voorbeelden :
Geel + Veloce (7), Oranje + Mezzo (5), Wit + Finale (2)

Zelf neem ik kleinere stappen maar dit is echt een keuze.

Oranje + Veloce (6), Groen + Mezzo (4), Wit + Finale (2)

Zoals je ziet zijn combinaties mogelijk maar begin nooit direct met Veloce.
Bij lichte krasjes eerst Finale op Wit en kijken wat je haalt. Indien er meer af moet kun je altijd opschalen naar Mezzo, of nog hoger naar Veloce.
 
  • Leuk
Reactions: Niels87
Wat @Jansen al zei; de orange Light cutting pad is dus een fractie grover dan de green Heavy polishing pad, en zal derhalve met hetzelfde polijstmiddel (in dit geval Mezzo) een fractie meer polijsten dan de green,

Het verschil in de witte en de zwarte is dat de witte een heeeele lichte polijstfoam heeft, en de zwarte niet.

Zo zul je op een gegeven moment ook tegen het probleem aanlopen dat merk X haar polijstmiddel een polish noemt, terwijl merk Y een cleaner als polish noemt.........
Poorboys World maakt het nog gekker: die heeft Professional Polish 2 met een afbrekende schuurkorrel, terwijl er in Polish with 100% carnauba wax totaal geen schuurmiddel zit!
Welkom in de wondere wereld van detailen ;).

Duidelijk!

Dus ik zal de komende tijd hier wel wat uurtjes doorbrengen:laughing:

Wanneer de Ka af is zal ik een foto posten!
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Als je het in getallen moet zeggen waarbij 0 alleen wrijven is en 10 het hardst polijsten dan zijn de volgende combinaties als volgt :

Pad : Zwart (0) + Polish : Finale (1) = 1
Pad : Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2
Pad : Groen (2) + Polish : Mezzo (2) = 4
Pad : Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Pad : Oranje (3) + Polish : Veloce (3) = 6
Pad : Geel (4) + Polish : Veloce (3) = 7
Pad : Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8

Wel altijd proberen af te schalen volgens het tabelletje

Voorbeelden :
Geel + Veloce (7), Oranje + Mezzo (5), Wit + Finale (2)

Zelf neem ik kleinere stappen maar dit is echt een keuze.

Oranje + Veloce (6), Groen + Mezzo (4), Wit + Finale (2)

Zoals je ziet zijn combinaties mogelijk maar begin nooit direct met Veloce.
Bij lichte krasjes eerst Finale op Wit en kijken wat je haalt. Indien er meer af moet kun je altijd opschalen naar Mezzo, of nog hoger naar Veloce.

Kijk, naar zo'n tabel zocht ik! Deze wordt bij de DAP gestoken.

Veloce heb ik niet. Deze verwacht ik ook niet nodig te hebben.
 
Als je het in getallen moet zeggen waarbij 0 alleen wrijven is en 10 het hardst polijsten dan zijn de volgende combinaties als volgt :

Pad : Zwart (0) + Polish : Finale (1) = 1
Pad : Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2
Pad : Groen (2) + Polish : Mezzo (2) = 4
Pad : Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Pad : Oranje (3) + Polish : Veloce (3) = 6
Pad : Geel (4) + Polish : Veloce (3) = 7
Pad : Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8


Ik vind dit wel een hele duidelijke uitleg, zeg!
Kan me nog herinneren dat ikzelf in het begin hier ook tegenaan liep......
Inmiddels al veel bijgeleerd, zo heb je hetzelfde "probleem" met Scholl Concepts polijstprodukten en -pads.
Oh ja, om het plaatje van Monello compleet te maken: er is ook nog een rode pad, deze is geheel vergelijkbaar met de zwarte!
 
Enne let ook op je snelheid!

Hoe hoger de snelheid hoe minder de afwerking.

Dus veloce op 6, mezzo op 5, finale op 4.
Deze snelheden staan ook in de tabel tussen haakjes.
Dit wil zeggen de snelheid stand op een DAP500 of DAP900.
Kan me herinneren dat er ook machines zijn die tot 40 gaan op de knop waar 40 dan gelijk is aan 6
 
Ik gebruik om af te ronden regelmatig een licht groene monello pad.
Die zit tussen zwart en wit in maar wordt niet meer verkocht als ik het zo bekijk.

In het verleden had je lichtgroen en donkergroen met verschillende hardheid van pad. Als je oudere posts/topics leest, moet je daar ook altijd goed op letten. Gelukkig is er tegenwoordig nog maar één groene pad.