• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen en poetsen binnen en buiten

Hellracer

Detailing addict
13 nov 2017
7
60
31
Groningen
Beste allemaal,

Ben op deze website gekomen daar ik op google heb gezocht naar wassen en waxen van mijn auto, een Alfa Romeo 147 1.9 JTD uit 2005. Met nu 213.000km op de teller en gekocht twee maand geleden met 206.000km

Zo bekeek ik 'm;
10huetz.jpg

2efkxzt.jpg


Zo stond ie voor m'n huis met de vorige Alfa. Die vorige Alfa had 493.000km gelopen dus werd tijd voor vernieuwing.

2nw0eon.jpg


De vorige Alfa 1.9 JTD;
w7n8so.jpg

Zelf gepoetst maar waar het mee was weet ik niet meer, het liet wel een witte waas achter en was volgens mij van Valma of iets dergelijks.
29ejio7.jpg

bf5r8y.jpg

2eqam8w.jpg


Interieur;
2iv1o5g.jpg

a258cp.jpg

493.000km gelopen en zag er erg keurig uit! 3 jaar in gereden van 350.000km tot 493.000km

Na de auto gewassen te hebben. De auto laten polijsten door (achteraf spijt van, wat een beunhaas) een bedrijf. Zag het er zo uit.

aw9le.jpg

Van een afstandje zoals hier; Perfect. Kom je dichtberbij zoals bijvoorbeeld in het donker met het licht erop schijnend zie je dit;
mm8mft.jpg


Na het blinderen van de ramen en vaak de auto gewassen te hebben is dit het resultaat. Stuk plezieriger rijden zo.
67qm9g.jpg

2v2cols.jpg

2ms1wt0.jpg


2d6nsbs.jpg

se9ls9.jpg

aaho61.jpg


De binnenkant;
qybgxj.jpg

2ufbxag.jpg
2dvrlp5.jpg
[/IMG]
97jpyb.jpg


Zoals je kan zien beetje instapschade aan de bestuurdersstoel.

Mijn vragen;

1. Hoe krijg ik mijn auto perfect gewassen? Ik gebruik nu Turtle Wax. Maar misschien is er wat beters te verkrijgen? Als ik mijn auto was heb ik twee emmers; Een gebruik ik met warm water om alle viezigheid mee af te halen. Als dat klaar is spuit ik 'm af met warm water. Daarna was ik 'm met shampoo van Turtle Wax.

2. Ik wil m'n auto graag poetsen. Om onder andere die swirls weg te krijgen en de lak in betere staat te krijgen. Let wel; Blauw is mijn lievelingskleur dus doe er graag wat extra moeite voor om haar te laten glanzen.

3. Waarmee krijg ik mijn leer weer in perfecte staat. Of alleen om het leer te onderhouden?

4. Waarmee kan ik mijn dashboard of eigenlijk mijn hele interieur reinigen? Heb bij een automaterialen zaak schoonmaakdoekjes gekocht waardoor het er alweer toonbaar uit ziet. Maar de finishing touch onbtreekt.

Ik wou bij deze even de vorderingen delen.

Groeten Thomas. Alias Hellracer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie net dat dit in een verkeerd subforum geplaatst is. Kan een moderator deze verplaatsen daar waar het hoort? Alvast bedankt!

[mod] Aangezien dit je eerste bericht is, dit maar naar het voorsteltopic verplaatst. [/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst welkom Thomas. Leuk dat je er bij bent.

Om antwoord te geven op de nog al behoorlijk open vraag (hoe was ik het beste) wil ik je eerst wat andere topics laten lezen.
Hierin staat de basis beschreven van hoe, wat en waarom. Allerbelangrijkst nog, een auto glimt niet door zijn wax, manier van wassen of producten die je gebruikt. Hoe strakker de lak, hoe mooier de glans. Strakke lak haal je door alle swirls en marring weg te halen. Dit doe je doormiddel van goed te polijsten. Deze hou je mooi door op de juiste manier te wassen.

Hier de basis uitleg :
https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4223/
https://forum.carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4222/
 
Welkom op het forum! :D

Leuke bak! :p Kan inderdaad nog wel de nodige liefde gebruiken.

Van een afstandje zoals hier; Perfect. Kom je dichtberbij zoals bijvoorbeeld in het donker met het licht erop schijnend zie je dit;
Hij is niet gepolijst geweest, lijkt mij. Er zal wel een lading olien overheen gesmeerd zijn waardoor je krasjes en dergelijke minder opvallen. ;)

+1 voor @Istnogferarie :D Verdiep jezelf even in de stof middels die topics, dan heb je een basis.


1. Hoe krijg ik mijn auto perfect gewassen?
Perfect wassen is niet alleen de auto schoon krijgen, maar grotendeels de auto VEILIG schoon krijgen. Zonder veel krassen en dergelijke te veroorzaken en bijv. een wax niet meteen weer te slopen.

* 2-emmer-methode met Grit Guards - washandschoen die veel water én vuil opneemt - goede shampoo.
* Geschikte droogdoek.


2. Ik wil m'n auto graag poetsen. Om onder andere die swirls weg te krijgen en de lak in betere staat te krijgen.
Polijsten is de enige manier om deze defecten te verwijderen. Polijsten kan handmatig, maar machinaal scheelt je een hoop sportschool bezoekjes en je resultaat is er sneller én beter.

* Polijstmachine + toebehoren. (DAP-setjes, bijvoorbeeld)


3. Waarmee krijg ik mijn leer weer in perfecte staat. Of alleen om het leer te onderhouden?
Leer kan je reinigen om vuil te verwijderen en de oorspronkelijke kleur weer te doen opleven. Na het reinigen voed je het leer weer en beschermt het hierdoor ook.

* Mothers - Leathertech Kit (Bijvoorbeeld)

4. Waarmee kan ik mijn dashboard of eigenlijk mijn hele interieur reinigen?
Reinigen kan met Interieur Reinigers of een veelzijdig product zoals een APC. (All Purpose Cleaner) Na het reinigen wil je het ongelakte kunststof/rubbers/etc. weer voeden en beschermen met een dressing.

* Nanolex - Interior Cleaner
* Poorboys World - APC+D
* Poorboys World - Natural Look (Interieur)
* Auto Finesse - Revive (Exterieur)


Zo heb je een paar voorbelden. :p
 
Welkom, nou de leestips zijn al gegeven, dus..... succes met lezen!

En heb je daarna nog vragen, eerst even zoeken op ‘t forum en krijg je het dan niet gevonden?? Dan staan er toch een hoop mensen voor je klaar!!

Enjoy
 
Poeh... Er zit toch veel meer schuil achter het "schoonmaken" van m'n auto.
Bedankt voor alle reacties in elk geval!

Daar ik geen polijstmachine heb zal ik het met de hand moeten doen. Zal eens de topics doorlezen welke spullen ik nodig ben voor het wassen, schoonmaken en onderhouden van het leer, het interieur zelf en daarna het waxen van de Alfa.
 
Heb overigens nog nooit m'n Alfa afgedroogd. Misschien daar toch eens mee beginnen. Meestal reed ik 'm gewoon droog. Maar spoelde 'm wel altijd af met kraanwater en had eens gelezen dat kalk niet echt gezond is voor de lak.

@Marcel1973. Ik zit pas net op dit forum dus zou niet weten waar ik het zoeken moet. Maar wil wel eens een poging wagen. Dank in elk geval voor de behulpzaamheid aan de reaguurders!
 
Heb overigens nog nooit m'n Alfa afgedroogd. Misschien daar toch eens mee beginnen. Meestal reed ik 'm gewoon droog. Maar spoelde 'm wel altijd af met kraanwater en had eens gelezen dat kalk niet echt gezond is voor de lak.

@Marcel1973. Ik zit pas net op dit forum dus zou niet weten waar ik het zoeken moet. Maar wil wel eens een poging wagen. Dank in elk geval voor de behulpzaamheid aan de reaguurders!

Als ik zoek doe ik meestal via google via de zoekterm:
*dat wat je zoekt* site:forum.carclean.com
Dat werkt vele malen beter dan via de zoekschermen in de fora.
Dus bijv. op google intypen: welke shampoo site:forum.carclean.com

Probeer maar eens.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Poeh... Er zit toch veel meer schuil achter het "schoonmaken" van m'n auto.
Bedankt voor alle reacties in elk geval!

Daar ik geen polijstmachine heb zal ik het met de hand moeten doen. Zal eens de topics doorlezen welke spullen ik nodig ben voor het wassen, schoonmaken en onderhouden van het leer, het interieur zelf en daarna het waxen van de Alfa.
Poeh... Er zit toch veel meer schuil achter het "schoonmaken" van m'n auto.
Bedankt voor alle reacties in elk geval!

Daar ik geen polijstmachine heb zal ik het met de hand moeten doen. Zal eens de topics doorlezen welke spullen ik nodig ben voor het wassen, schoonmaken en onderhouden van het leer, het interieur zelf en daarna het waxen van de Alfa.

Hallo Hellracer, ik ben ook al meer dan 30 jaar een Alfisti dus als je in de buurt van Zwolle woont of bent dan ben je meer dan welkom om mijn polijstmachine te gebruiken, no problem! Groeten Herman
 
Welkom bij de club. Mooie bolides (oud en nieuw) die goed bereden worden - mooie kilometerstanden ;)
Veel lees-, leer- en detailplezier alvast!

Bedankt! De vorige Alfa JTD die ik verkocht met 492.000km. Heeft de nieuwe eigenaar naar 500.000km gereden.
Van het weekend een foto van mogen ontvangen.
Die motor zal de hele auto overleven. Kon je blind op vertrouwen.
scq9tg.png


Welkom. Aan je auto's valt zeker veel eer te behalen. Leuk dat je er moeite voor wilt doen.
Ja zeker ! Hou van een schone auto. En ben een mierenneuker qua details...

Welkom op het forum. Altijd leuk een alfisti erbij:cool:
Ja toch ! Sinds ik Alfa rijd hoef ik geen ander merk meer te rijden. Het rijd echt super.

Hallo Hellracer, ik ben ook al meer dan 30 jaar een Alfisti dus als je in de buurt van Zwolle woont of bent dan ben je meer dan welkom om mijn polijstmachine te gebruiken, no problem! Groeten Herman
Dat zijn goede berichten Herman! Super! Heb vroeger in een poetsbedrijf gewerkt om auto's te reinigen van binnen en buiten. En te polijsten. Zou de draad met goed polijsten weer op moeten pakken. Zou graag eens bij je langs willen komen als het weer wat beter is! Woon zelf in Groningen dus dat is een uurtje rijden.

Verder de Alfa ook weer schoongemaakt in de afgelopen weken, in mijn afwezigheid.
30xjywo.jpg

33cq53l.jpg


2s8quxx.jpg

aymz2o.jpg

15g2w6f.jpg

Zo op de foto's lijkt het leer in goede staat. Dat is het ook.

Alleen de bestuurdersstoel verdient aandacht.
Iemand suggesties?
2091phf.jpg
 
Mooie 147! Lekkere kleurcombinatie ook!

Ik heb zelf een 156 SW gehad en gebruikte altijd Dodo Juice Supernatural leder reiniger en sealer. Dat maakte het leer heel mooi schoon en soepel en gaf een prachtige matte afwerking.

1561.jpg