• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[How to] Een digitaal vergrootglas maken

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Het gebruik van een vergrootglas is onlangs op de Rotaryclinic al eens de revue gepasseerd. In zijn detail aan de Grand Vitara heeft Nicknameless al duidelijk gemaakt dat het nut van een loep soms verdomd handig kan zijn, en middels dit draadje loopt er een intressepeiling voor een eventuele groupbuy van dergelijke vergrootglazen.
Met die informatie in het kopke ben ik pas geleden is aan de slag gegaan en dat heeft geresulteerd in een digitaal vergrootglas met, ik mag gerust zeggen, zeer nuttige, en ook soms zeer leuke plaatjes.

Zelf doen? Kijk verder en lees mee ;)


Boodschappenlijstje


Wat heb je nodig? Eigenlijk niet zo gek veel. Ik mag aannemen dat iedereen wel over een mobiele (smart)phone beschikt. Een voorwaarde is wel dat deze beschikt over een camera met als het even kan een mogelijkheid om te zoomen, en een optie om te klooien met belichting o.i.d. In deze [How to] is gebruik gemaakt van een Apple iPhone 4, met HDR fototechniek, maar een ander model mag uiteraard geen problemen opleveren en daar zijn dito resultaten mee te boeken.
Verwacht natuurlijk geen wonderen zoals we gewend zijn van de familie Canon en Nikkon, het is en blijft een telefoon, primair bedoeld om mee te bellen... All right, de lijst:


  • Telefoon met camera functie
  • Hoes of case voor de telefoon
  • Een mini microscoopje
  • Stukje vershoudfolie of plastic
  • Beetje secondelijm

Inkopen doen


De hoes of de zogehete case is overal wel te kopen, afhankelijk van je model telefoon uiteraard. In mijn geval ben ik bij DealExtreme.com uitgekomen.
Het bedrijf dat gevestigd is in Hong Kong heeft allerlei gadgets en prelaria, allemaal net voor iets te weinig geld.
Net als de case die ik besteld heb is ook het microscoopje van dit bedrijf afkomstig. Believe it or not, maar de gezamelijke kosten voor deze 2 artikelen waren slecht $ 8,30 (omgerekend naar eurotjes praten we hier het astronomische bedrag van € 6,02) !
En ja, dat is inclusief de verzendkosten vanuit Hong Kong naar Nederland.
Het spul ziet er allemaal aardig uit. Verwacht geen precisie technieken en duurzame materialen, het is "made in China" hè, maar ach what the f*ck, koop is een microfiber doek en je bent bijna meer kwijt, dus duurzaamheid kent z'n tijd zullen we in dit geval maar zeggen :-b


How to

  1. Telefoon en hoesje/case van te voren even passen. Kijk of de uitsparing voor de camera een beetje fatsoenlijk zit etc.

    phoneencase.jpg




  2. Draai het zwarte kijkglaasje van de microscoop af. Dit stukje komt straks tegen de achterzijde van de case aangeplakt.

    Microscoop.jpg




  3. Leg IN de case het stukje vershoudfolie of plastic. Dit voorkomt eventuele lijmtroep op je telefoon als je gaat plakken :confused:
    Als het plastic mooi in de case ligt en je de telefoon erin hebt gedrukt, check dan nog even goed aan de achterkant of de camera goed zichtbaar is. Neem vervolgens de secondelijm ten hande.

    Plasticenlijm.jpg




  4. Wellicht het moeilijkste gedeelte van de How to, maar het vastplakken van het kijkglaasje met secondelijm is een kwestie van mikken en zorgen dat de boel precies gecentreerd voor de camera-uitsparing zit. Denk eraan het is secondelijm!!! In mijn geval was het zelfs binnen de seconde moer- en moervast geplakt aan de case.
    Oké oké, Loctite is misschien iets teveel van het goede geweest maar ik had echt niks anders meer ;)
    Eenmaal vast gelijmd kan je de telefoon uit de case verwijderen en het plastic er weer uithalen. Klaar is je digitale vergrootglas :party:

    Kijkglasvast.jpg
Yes, aan de slag!
Met je vers geprepareerde, digitale vergrootglas, is het leuk werken! :party:
Het eindresultaat zal er -afhankelijk van het model smartphone- ongeveer zo uit komen te zien:

P1120056.jpg


P1120055.jpg





Zoals Nicknameless al in z'n draadje schreef ziet een kras er onder de loep ineens heel anders uit, soms zelfs heftiger dan verwacht.
De krassen op de Punto van de buurman krijgen ineens een hele andere betekenis. Daar waar je normaliter met de fotocamera ongeveer dit resultaat krijgt:

P1120058.jpg



is het met behulp van je digitale vergrootglas ineens een heel ander verhaal...

P1120060.jpg


P1120059.jpg





Maak je vervolgens een foto van hetgeen je op je schermpje ziet, dan krijg je goed een indruk waar het om gaat:

Krasvoor.jpg





Een enkele hit met Intensiv op wit lijkt met het blote oog een heel eind in de richting te komen, maar een 2e foto op dezelfde plek laat toch echt wat anders zien:

Krasna.jpg





Zo zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij krassen onder bepaalde omstandigheden niet of nauwelijks te zien. Zilvermetallic, grijs, en wit, zijn bijvoorbeeld kleuren lak die een kras makkelijker kunnen camoufleren dan lakzwart, rood, of marineblauw.
Over kleur gesproken; ik ben gelijk maar is op onderzoek uit gegaan of er microscopisch gezien verschil zit in de verschillende soorten pads.
Ik heb 5 nieuwe pads gepakt, maatje 4 inch van LC. Los van de prachtige plaatjes die het oplevert is er niet overtuigend te zeggen dat de structuur drastisch anders is van de verschillende pads.
Toegeven, oranje oogt in vergelijking met groen en blauw een stuk opener, maar zwart lijkt wel weer heel veel op oranje qua structuur.

P1120063.jpg


P1120064.jpg


Oranje-1.jpg





Het is natuurlijk ook leuk om van alles nog wat onder de microscoop te bekijken. Het vleugeltje van een fruitvlieg ziet er dan toch best wel aardig uit zo:

Vleugel.jpg





Ook de kop van een langpoot is ineens een regelrechte verschrikking te noemen:

Langpoot.jpg





En zelfs je spijkerbroek ziet er uit als een mooie gebreide broek uit grootmoederstijd:

P1120062.jpg


Spijkerbroek.jpg





Je ziet, genoeg opties en mogelijkheden om is lekker te pielen met zo'n ding. Het kost absoluut de hoofdprijs niet, en voor de paar keer dat je het gebruikt is het nog wel leuk ook. Zoals eerder gezegd, verwacht natuurlijk geen super kwaliteit. Het microscoopje zou 45x moeten vergroten. Tel daar de zoom van je telefoon bij op en je zit voor het gemak op 50x zoom. Best aardig dacht ik zo, maar mocht het allemaal wat minder zijn dan is het ook goed. Ik zie het zo: als het een paar maanden heel blijft, vind ik het allang best. Tegen die tijd kan er altijd weer een nieuwe gemaakt worden.

Have fun met knutselen, en laat de creapy pics maar komen w^^w
Greetz 2 u all!

P@rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: mk-us
Je bent zo lekker bezig Havannaaa......,
Klussen is je ding, Havanna is de king................... :D

Nu even zonder dollen.
Goede vinding
 
Die is goed gevonden zeg, beste idee van nederland:idee , haha

Zal wel eerst een Iphone moeten kopen, want die nokia die ik heb slaat nergens op:schaam
 
knap gemaakt:)^

kan je ook eens een vergroting laten zien van een droogdoek en microvezeldoek....lijkt me ook interessant :ja
 
Geweldige how to.

Die iphone 4 heeft ook wel een geweldig scherm en een behoorlijke lens. Geeft in dit geval echt een super resultaat!

Voordeel van het Iphone scherm is dat je geen foto hoeft te maken omdat het scherm veel duidelijker is als de gemiddelde smartfone. Tevens zou je in 720P kunnen filmen om de voortgang vast te leggen.

Wellicht kan je nog een camera standaard maken, dat je even snel op het scherm kan kijken terwijl je steenslag aan het behandelen bent.

Nogmaals super inspiratie, heb helaas de Iphone 4 nog niet...
 
8-()) 8-())

Da master is in da house :party: :party: :party: :party:

Respect voor deze briljante how to :)^ :)^

Ben benieuwd wat mijn samsung Pixon er van zal bakken.
 
WAUW8-()) je moet er maar op komen en de tijd en risico willen nemen.
Maar begrijp ik het goed dat je iphone nu altijd minimaal het zwarte kijkgaatje erop heeft zitten ?

Super wat je zoal kan zien ik laat mijn spijkerbroeken voortaan door mijn moeder breien:D
 
Nope, daarom heb ik die case er bij gezet, daar monteer je dus het microscoopje op. Tis een kwestie van telefoon erin klikken en kijken maar. Als je klaar bent klik je 'm er weer uit en is het weer gewoon een telefoon ;)
 
Zat net ook al eventjes de eventuele groupbuy te bekijken. Is helaas gesloten. Zeker, omdat ik interesse heb vanwege m'n witte Cuup. Erg lastige kleur om goed vast te stellen hoe de lak er voor staat ......

Compleet off topic;

Ik moet hier ineens denken aan al die spam die ik hier regelmatig over me heen gekieperd krijg:

"Your ###--wirls fifteen times larger in just one click" ....... mwahaha :D
 
Voor de iphone zo goedkoop
maar voor de Sony Ericsson Xperia x10 zo duur:( 28,80 en dan ff omrekenen naar euro's