Enkele weken geleden ben ik aan onderstaande Z4 begonnen. De auto stond bij de garage voor het nodige onderhoud, waarbij ook de optische staat ter sprake kwam. De klant gaf aan een opfrisbehandeling wel te zien zitten, ook waren er wat plekjes waar de groene kant van de schuurspons wat op de lak had gestaan...
Ik ben begonnen met reinigen:
De kap heb ik in de eerste stappen meegenomen, met een zachte borstel ingewerkt, hierna met ruim water afgespoeld tot er geen residu van de Pre-Wash meer mee kwam.
Deze is direct na het binnenzetten geïmpregneerd met BMW Softtop product, dit hadden we nog nieuw staan en wilden we wel eens proberen. Het resultaat zag er netjes, effen, zwart uit.
Nadat de auto binnen stond is de gehele lak gekleid met DodoJuice Supernatural Clay en DDJ Born Slippy clay lube. De velgen heb ik niet beter kunnen bijwerken, een rondje Gyeon Cure met een oude doek, maar deze zullen toch echt gespoten of gepoedercoat moeten worden. De bandjes na het drogen in twee lagen Waxaddict Feeder gezet, aangezien het geheel nieuwe banden waren droogde de eerste laag niet geheel egaal op.
Hieronder duidelijk een plek op het voorscherm die met een schuurspons behandeld is geweest.
Zoals vele plekken op de auto, heb ik deze nat geschuurd met 3000 grit, hierna met de Rupes Rotary en de Scholl Woolpad icm de Scholl S2 pasta (nieuw voor mij, geweldig product voor spots op Deutsche Pantzerlackierung!) de schuur'schade' weggepolijst.
De kofferdeksel had ook allemaal fijne krassen, ook deze met de Rotary weggehaald. Hier met Scholl S3 gewerkt, omdat voor de grotere oppervlakken de S2 toch wat meer stoft dan ik van Scholl gewend was.
De motorkap na 1 hit S3 op de Rupes Coarse Woolpad/Rupes LHR 15. Ik heb niet teveel hits gedaan, de auto hoefde niet volledig krasvrij opgeleverd te worden, hier was ook geen tijd voor.
Gelukkig wel wat glans terug kunnen halen. Uiteindelijk de hele auto met Scholl S3 op de Coarse Woolpad / S30 op de gele Rupes pad met de LHR 15 en de Mini gedaan, met onderstaand resultaat.
De uitlaat tips heb ik met Autoglym Metal Polish gedaan, genoeg resultaat te behalen
Uiteindelijk een laagje Waxaddict Quartz aangebracht, toch wel een van mijn favorieten.
Het interieur is gereinigd met:
Waarna het is gevoed met:
Sponningen zijn behandeld met Gyeon Cure
Onder de motorkap het meeste zichtwerk direct gepakt, met APC+D. Alle plastic delen zijn daarna gevoed met Gyeon Preserve, wat ik echt steeds meer ga waarderen!
Te zien is dat sommige kunststof panelen niet helemaal mooi te krijgen waren, althans, niet door mij in het tijdsbestek dat er was. Het lijkt ook dat het materiaal niet helemaal gelijk is bij andere BMW modellen die ik eerder onder handen heb genomen.
Gelukkig was de eigenaar zeer tevreden, die kreeg zowel optisch als technisch een 'nieuwere' auto terug. Dat vind ik ook erg leuk, ondanks dat je zelf nog niet geheel tevreden bent, springt de eigenaar een gat in de lucht. Hopelijk krijgen de velgen nog wat liefde, dan kan deze auto er eerst weer een tijdje tegenaan!
Ik ben begonnen met reinigen:
- Foamen met Nanolex Pre-Wash
- Velgen inspuiten met Monello Non-Ferro; inwerken met kwasten en mitt
- HD afspuiten
- Gehele koets inspuiten met Non-Ferro, inwerken met Mitt
- Naden en kieren met APC+D en kwasten behandelen
- HD afspuiten
- Gehele koets inspuiten met Valet-Pro Citrus Tar & Glue remover
- Inwerken met mitt, daarna met HD afspuiten
De kap heb ik in de eerste stappen meegenomen, met een zachte borstel ingewerkt, hierna met ruim water afgespoeld tot er geen residu van de Pre-Wash meer mee kwam.
Deze is direct na het binnenzetten geïmpregneerd met BMW Softtop product, dit hadden we nog nieuw staan en wilden we wel eens proberen. Het resultaat zag er netjes, effen, zwart uit.
Nadat de auto binnen stond is de gehele lak gekleid met DodoJuice Supernatural Clay en DDJ Born Slippy clay lube. De velgen heb ik niet beter kunnen bijwerken, een rondje Gyeon Cure met een oude doek, maar deze zullen toch echt gespoten of gepoedercoat moeten worden. De bandjes na het drogen in twee lagen Waxaddict Feeder gezet, aangezien het geheel nieuwe banden waren droogde de eerste laag niet geheel egaal op.
Hieronder duidelijk een plek op het voorscherm die met een schuurspons behandeld is geweest.
Zoals vele plekken op de auto, heb ik deze nat geschuurd met 3000 grit, hierna met de Rupes Rotary en de Scholl Woolpad icm de Scholl S2 pasta (nieuw voor mij, geweldig product voor spots op Deutsche Pantzerlackierung!) de schuur'schade' weggepolijst.
De kofferdeksel had ook allemaal fijne krassen, ook deze met de Rotary weggehaald. Hier met Scholl S3 gewerkt, omdat voor de grotere oppervlakken de S2 toch wat meer stoft dan ik van Scholl gewend was.
De motorkap na 1 hit S3 op de Rupes Coarse Woolpad/Rupes LHR 15. Ik heb niet teveel hits gedaan, de auto hoefde niet volledig krasvrij opgeleverd te worden, hier was ook geen tijd voor.
Gelukkig wel wat glans terug kunnen halen. Uiteindelijk de hele auto met Scholl S3 op de Coarse Woolpad / S30 op de gele Rupes pad met de LHR 15 en de Mini gedaan, met onderstaand resultaat.
De uitlaat tips heb ik met Autoglym Metal Polish gedaan, genoeg resultaat te behalen
Uiteindelijk een laagje Waxaddict Quartz aangebracht, toch wel een van mijn favorieten.
Het interieur is gereinigd met:
- Gyeon Glass
- Poorboys APC+D 1:20
- Autoglym Leather Cleaner
- Heeeel veel stofzuigen en kwasten
Waarna het is gevoed met:
- Poorboys Natural Look
- Autoglym Leather Care Balm
Sponningen zijn behandeld met Gyeon Cure
Onder de motorkap het meeste zichtwerk direct gepakt, met APC+D. Alle plastic delen zijn daarna gevoed met Gyeon Preserve, wat ik echt steeds meer ga waarderen!
Te zien is dat sommige kunststof panelen niet helemaal mooi te krijgen waren, althans, niet door mij in het tijdsbestek dat er was. Het lijkt ook dat het materiaal niet helemaal gelijk is bij andere BMW modellen die ik eerder onder handen heb genomen.
Gelukkig was de eigenaar zeer tevreden, die kreeg zowel optisch als technisch een 'nieuwere' auto terug. Dat vind ik ook erg leuk, ondanks dat je zelf nog niet geheel tevreden bent, springt de eigenaar een gat in de lucht. Hopelijk krijgen de velgen nog wat liefde, dan kan deze auto er eerst weer een tijdje tegenaan!