• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Brandlucht uit auto halen

Defxs

Detailing addict
1 jun 2013
36
65
Carcleaners,

Mijn auto is enkele weken geleden in brand gezet. Gelukkig niet total-loss.

Wie heeft er een tip om die brandlucht er een beetje uit te krijgen?
 
Ik zou starten met een interieur cleaner en een extractor voor de bekleding.
En een interieur cleaner/verdunde apc voor de plastic interieur delen en behandelen met PB natural look.
Heb jij een oprit bv zodat je ook een flinke periode de ramen open kan laten staan?
Kan best nog wel eens een klus worden om die geur eruit te krijgen gok ik.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik denk dat bovenstaande reacties een goed begin is, maar ben heel erg bang dat je deze lucht er ooit helemaal uit krijgt. Vergeet ook niet om al je filters te vervangen.

Succes iig!
 
Trekt in je bekleding en overige stoffen. En dat wordt lastig met een beetje apc etc.
Professioneel reinigen is een must, rest is een begin en afgaande op je vraag , het antwoord wat je zocht.

Voor meer tips, lijkt me @Jeroen aangewezen persoon, want lijkt me dat de verzekering hier een rol in speelt.
 
Je verzekering zou ongetwijfeld iets kunnen doen,... Maar hangt zeker af van je verzekerde dekking.

Brandstichting valt al onder vandalisme schade. Dan kom je sowieso al uit in je eigen All-Risk/Full-Casco of hoe je het maar wilt noemen. Is er een tegenpartij bekend of niet? Dan verhaalt je All-Risk verzekering de claim op de tegenpartij. En anders heeft het consequenties voor je eigen verzekering.

Wat betekend, eventuele terugval in je bonus/malus en sowieso 5 jaar terugval in je schadevrije jaren. (Bij 16 of meer svj val je terug naar 10svj) Maar kosten kunnen vrij hoog zijn om de brandlucht er uit te krijgen, kunt altijd in overleg met je verz.mij kijken of er een oplossing is, vaak hebben ze wel een hersteller die met dit soort zaken om kan gaan. Waar je bij langs kunt voor een offerte om de erzekering te kunnen overhandigen, of ja je doet het zelf.

Vrees alleen dat een paar middeltjes niets gaan helpen hierin zonder de auto uit te kleden,...
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ik zou inderdaad te werk gaan zoals @Ric325i beschrijft, en daarbij niet vergeten om ook de vloerbedekking, matjes enz. mee te nemen. De volgende stap is een ozon behandeling (apparaat huren of laten doen door een reinigingsbedrijf).

Andere tip: vergeet niet om het interieurfilter te vernieuwen.
 
Ligt er ook nog aan waar de brand is ontstaan en of de rookontwikkeling dusdanig zwaar is geweest dat het de cabine heeft gevuld. :S

Ik heb in mijn poetsbedrijf-periode twee auto's behandeld waarbij er bij de één de motorruimte in brand was gestoken en bij de ander was het achterraam ingetikt en het interieur aangestoken. (Station)

De auto met de interieur-brand kon een deel van de rook kwijt via het ingeslagen raam en werd redelijk snel na het stichten al geblust. De motorruimte-brand was een stuk lastiger te blussen en rook was via kanelen en dergelijk de cabine in gegaan.

Beide auto's waren uiteindelijk weer opgeknapt, maar de brandlucht bleef aanwezig. Zelfs na dieptereiniging, stomen en schrobben! :) Uiteindelijk zijn beide auto's naar de bovengelegen garage gegaan en daar zijn de dashboard/stoelen/deurpanelen/etc. verwijderd en de auto's weer bij ons teruggebracht.

Letterlijk ALLES stonk! De geur was overal ingetrokken. Van de luchtkanalen tot de lijm van de hemelbekleding.


Ik bedoel dit niet negatief en wil je geen rare fratsen aanpraten, maar bedenk wel dat wanneer je zelf de boel hebt schoongemaakt zoals eerder vermeld, er nog meer verradelijke plekken kunnen zijn die de geur nog steeds afgeven. :) Een ozon-behandeling helpt al een hoop om de moeilijke plekken te bereiken, dus overschat dit niet. ;)