• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bug Squash als Pre Wash? Welke verhouding?

Nici

Detailing addict
8 aug 2009
301
62
Ik heb gelezen dat Bug Squash als Pre Wash gebruikt kan worden.
Maar wat moet ik dan verstaan onder pre wash? Vul je dan een 10 liter emmer met een mengsel van water en Bug Squash?
En moet je daarna dan nog eens met water en shampoo erover heen?
Kan dit ook zonder de wax/sealant laag al te erg aan te tasten?

Kan iemand me ook zeggen hoeveel Bug Squash en water je in een 10 liter emmer moet doen om Bug Squash als pre wash te gebruiken?

Ik wil namelijk Bug Squash bestellen, maar ik weet nog niet in welke hoeveelheid (473 ml, 946 ml of zelfs 3780 ml). Met de antwoorden op bovenstaande vragen kan ik wat beter een inschatting maken
 
Ik zou het niet als pre-wash gebruiken.

Volgens mij is het puur bedoeld om ernstige vervuiling (bijv vliegenlijkjes) makkelijker te kunnen verwijderen.
Even 1:3 op de plek sproeien, even laten intrekken en dan afspoelen.
Bug Squash tast de waxlaag lichtelijk aan.
 
Je moet het niet in een emmer doen met water, maar een sprayfles verdund met water (1:4 ofzo vond ik altijd voldoende).

Gewoon met de sprayer vernevelen op de lak, onderste panelen en bumpers. Daarna een paar minutjes (1-2) laten weken en dan met de HD afspoelen. = Pre-wash

Je kan het op een droge wagen spuiten of als de wagen al eens is afgespoten. Voor een gewone pre-wash vindt ik een droge lak effectiever en in de zomer voor vliegen is voor mij een natte wagen effectiever.

En zoals Niels al zij, het tast de wax lichtjes aan.
 
om even hierop in te haken, wat is een goed "pre-wash" middel dat de wax niet/minder aantast dan..? :weetniet
 
Een milde shampoo zal je wax in veel mindere mate aantasten, maar nu is het zo dat alles wat reinigt je wax laag aantast.

Dus een milde pre-wash = Foamen.

Dat gezegd, als je wagen goed beschermd is en je wekelijks wast zie ik niet in waarom je een pre-wash zou moeten hebben.
 
dat klopt, maar ik heb helaas niet altijd de tijd om 'm wekelijks te wassen, en met het weer van de afgelopen tijd is pre-wash wel wenselijk...
toch maar HD-reiniger en foamlans op de verlanglijst dan...
evenals extractor...
 
alteaniels zei:
Volgens mij is het puur bedoeld om ernstige vervuiling (bijv vliegenlijkjes) makkelijker te kunnen verwijderen.

Het is ook een Pre-Wash hoor, kijk maar op het flesje. Topicje ook:

http://detailingworld.com/forum/showthread.php?t=133788
 
Tim zei:
Het is ook een Pre-Wash hoor, kijk maar op het flesje. Topicje ook:

http://detailingworld.com/forum/showthread.php?t=133788
in dat topic zeggen ze dat 3 delen water, 1 deel Bug squash de wax laag niet zal strippen. Maar dat doet het wel hoor, bug squash is best agressief dus ik zou het meer aanlengen als je de waxlaag niet wil verwijderen
 
Ligt er een beetje aan welke wax je hebt. De ene wax zal meer weg zijn dan een andere maar goed doet het in ieder geval niet.
Als je het doet zou ik wel daarna weer even waxen.
 
Ok het zo wel een stuk duidelijker geworden. Ik weet nu in elk gaval ook de verhouding voor een pre wash. Maar goed echt een hele emmer van 10 liter vullen met bug squash en water zou betekenen dat je 2,5 liter bug squash nodig zou hebben. Dan kan ik misschien beter (op den duur) een keer gaan investeren in een HD reiniger en en foam lans. Is dan op de lange duur goedkoper denk ik en dat heeft natuurlijk nog andere voordelen.

Neemt niet weg dat ik Bug Squash wel in een van de twee kleinere hoeveelheden (473 ml/ 946 ml) wil bestellen om op individuele teer plekjes te gebruiken voorafgaand aan het kleien.
 
B.K. zei:
Je moet het niet in een emmer doen met water, maar een sprayfles verdund met water

Gewoon iedere keer een sprayfles aanmaken, fles van 500ml bv.

Het is geen shampoo, je hoeft dus echt geen emmers te gebruiken om je wagen te wassen met bug squash.
 
Pre-Wash betekent wat je vóór het wassen gaat doen. Dus voordat je de emmers met shampoo en je washandschoen tevoorschijn haalt.

De ene foamt. De ander spoelt af of doet iets anders. Of een combinatie van beiden.

Wat je met Bugsquash kan doen vóór het wassen (Pre-Wash dus) is een verdunde oplossing, bijv. 1:3, sprayen op de vieze plekken. Er komen dus geen emmers bugsquash aan te pas, is ook niet de bedoeling.

Bugsquash is handig voor hardnekkige vliegen of ander vastzittend vuil. Het tast wel een wax laag aan, afhankelijk van de verdunning en hoe lang je het laat zitten voordat je het afspoelt. Erg veel kwaad kan het denk ik niet als je het sporadisch gebruikt.
 
Ok duidelijk ik heb geen hele emmer met Bugsquash nodig. Ik denk dat ik het daarom bij de 473 ml fles hou, in de meeste gevallen zal ik het toch minstens als 1:3 verdunnen dus dan kan ik met het kleine flesje ook wel even vooruit. Ik wil het binnenkort vooral gebruiken voor teerspetters. Een lichte kleur auto heeft veel voordelen, maar donkerkleurige vervuiling zie je er juist weer heel duidelijk op.
 
Ik heb ook Bugsquash en gebruik het momenteel niet voor m'n eigen auto. Tsja .. veel insecten zijn er nu niet. (gelukkig!!)

Maar ik detail niet alleen m'n eigen auto. Die 'andere' auto's staan toch niet goed in de wax, dus gebruik ik bugsquash lekker in overvloed.

Teer kan trouwens érg hardnekkig zijn. Ik had een witte Mazda 323 uit 97 die vol zat met teer en hars. Bugsquash hielp niet voor alles, maar klei kon gelukkig wel de laatste restjes weg halen. Niet gaan schrobben en boenen als Bugsquash het niet lukt om sommige teervlekken losjes te maken. Het is echt heel verleidelijk om zo'n teer puntje er met kracht af te boenen, omdat je het gewoon voelt. Het liefst zou je het met je nagel eraf krabben. Maar goed, dat is uiteraard niet goed voor je lak. Gewoon klei erbij halen.

Succes nog. :cool:
 
@ GMToyota. Ik haal ze tot nu toe inderdaad met klei weg, maar het duurt me telkens wat te lang als ik "een uur" met het stukje klei over elk teer plekje moet vrijven. Ik hoop dat ik met Bug Squah voor het kleien al wat weg kan halen. Maar het is wel een goede tip van je om niet te hardhandig met de Bug Squash aan de gang te gaan en hetgeen wat niet snel weg wil toch met kleien weg te halen.