• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

building a detailers dream

En vergeet niet de ontslagen bij allerlei gemeentes en inkrimpingen, waarbij je steeds meer zelf kunt doen thuis op de pc in allerlei takken van sport!

Zaterdag weer verder gegaan met het slopen en afgraven van de tuin. Daar hadden we ons flink op verkeken. Er kwam meer zand uit dan ik had gedacht. Ik had al ruim gerekend en een container van 10m3 besteld maar die bleek toch nog te klein :(

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De muur bij de buren is ook gesloopt zodat we straks met het metselen van de garage weer een strakke muur hebben en niet een uit 2 stukken. Uiteindelijk toch weer een container van 6m3 bijna vol.

Na het afgraven van de tuin begonnen met het uitgraven van de fundering. Eigenlijk zou je deze op harde (gele) grond moeten storten. Dus je blijft net zo lang graven tot je die tegenkomt. Na 1 meter diep te zijn geweest zagen we de gele grond nog steeds niet. Een fundering van 80cm diep zal ook niet meer vergaan dus niet meer verder gegraven.

Omdat we al het zand niet meer kwijt konden nog maar een parkeerplaats in beslag genomen. Een deel van de grond zal weer terug de tuin in gaan omdat ik toch weer een bloembak terug wil om nog iets van groen in de tuin te hebben.

Alvast de hemelwaterafvoer opgezocht zodat ik het dak van de buren en straks mijn eigen hemelwater erop aan kan sluiten.

En dan ligt er ineens een flinke bouwput

Ik moet nog een klein stukje van de fundering uitgraven richting de buren en de fundering voor de pinanten van de garagedeur aan de voorkant moet nog uitgegraven worden.
Voor komend week staat er op de planning om de afvoeren aan te leggen, de bewapening erin leggen doorvoeren voor de elektra en water klaar te maken. Vrijdag zou er dan beton gestort moeten worden. Ik kijk er echt naar uit om aan de opbouw te gaan beginnen.

Mooi project, maar wat ik mij afvroeg of je een garage kunt bouwen zonder deze te onderheien.
Hangt erg van de ondergrond af, maar hier heeft een buurman jaren geleden een stuk aan zijn schuur bij laten bouwen.
Na verloop van tijd is het aangebouwde deel 10 centimeter gezakt ten opzichte van de oorspronkelijke schuur.
De ondergrond hier zakt erg snel. Iedere vijf à zes jaar verzakt het terras dusdanig dat je weer op kunt gaan hogen.
Misschien toch iets om even te checken, nu het nog kan.

Ik ben uitgegaan van de bouwtekeningen die toen der tijd ingediend zijn door mijn buren. De garage waar ik de mijne naast bouw staat al 15 jaar en is nauwelijks verzakt. Dit weet ik toevallig doordat de buurman van 2 huizen verder bouwvakker is en 1x per jaar de verzakking registreert dmv vaste ijkpunten. Ik heb daar wel vertrouwen in dat hij niet gaat verzakken. De grond hier is ook behoorlijk hard. Het koste ook flink moeite om tot die 75 a 80 cm te komen vooral die laatste 40cm waren zwaar.

Dat scheelt inderdaad.
Bedankt dat je het blijft volgen. Leek mij wel leuk om dit te delen en misschien komen er nog tips naar voren van mede leden of ik breng de tips voor de volgende die een dergelijk project aangaat. Het wordt voor mij straks toch de plek waar ik ga detailen dus probeer nu ook om daar met de bouw rekening mee te houden. Ik heb van de buren iig al voldoende tips mee gekregen aan zaken waar ik aan moet denken omdat hen die vergeten waren.

Zonder bouwtekening is het natuurlijk wat lastig tips geven ...
Hang je het dak aan de muur van de buren ?
Aan de ene kant was dat al zo, maar aan de andere kant niet
Juist aan die kant zou ik dat even op papier zetten
Je wilt geen gezeur als de buurman verhuist

Dak licht houden en isoleren, net als de vloer. Zand trekt makkelijk vocht op
Misschien de bestaande tuinmuur schoon laten spuiten en gelijk het geheel hydrofoberen
Putje in de vloer had je waarschijnlijk al aan gedacht, voor nadruppen na het wassen
En een inspectiedop op de regenafvoer :ja
Als je ook wilt takelen, een dikke dakbalk op aparte poeren
En de elektra in een aparte groep

@FRfreak: Dordt is wat anders dan Brabant, qua ondergrond. Ik weet niet hoe het nu is, maar grote delen van Brabant werd 20 jaar terug nog volop gebouwd (ook woonhuizen) door af te graven tot op het 'gele zand' en dan de fundering te storten. Dat is één van de voordelen van de zandgrond, gebieden met veengrond, daar blijft de boel verzakken, zoals in Dordt de wijk Sterrenburg, maar ook nieuwbouwwijken in plaatsen als Gouda, Waddinxveen, Boskoop hebben daar een chronisch probleem.

Klopt, het grootste deel van de bebouwde kom hier in Dordt staat in een vm. polder. De huizen blijven staan, de rest zakt weg. Mijn huisje (begin jaren '30) staat op staal, dus dat zakt mooi mee met de omgeving :-b

Als ik een tip mag geven?; mss het regen water afvoer op een grote ton (ingraven onder de vloer) met daarop filter en een pomp zodat je dit kunt gebruiken voor het wassen?

Regenwater van een plat dak en dan ook nog zo'n klein oppervlak :no

Vergt minimaal een UV lamp en eigenlijk een carbon filter
En de opslag bereikbaar voor een jaarlijkse schoonmaakbeurt
Doe maar gewoon een afsluitbare waterleiding met een ontharder

@RedCat, dat is ook de bedoeling straks. Een ontharder tussen de waterleiding. Het ingraven van een regenton laat ik aan mij voorbij gaan, ik heb al genoeg gegraven. :(