• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cabrio dak impregneren, hoe aan te brengen?

hi_sven

Detailing trainee
7 mrt 2013
381
20
Ruim voor mijn detail tijd heb ik bij de BMW dealer een kit gekocht "Original MINI CareProducts Cabrio kit". Heb het echter nog nooit gebruikt (regen als je het wou gaan gebruiken, tijdgebrek je kent het wel).

Ik weet dat veel van jullie een extractor gebruiken, maar die heb ik niet in mijn bezit en deze kit lijkt me prima voor de lichte vervuiling die ik heb. Het is geen voetbalveld zoals HIER.

Nu wil ik komend weekend met dit mooie weer in het vooruitzicht de Cabrio kap eindelijk eens schoonmaken en impregneren.

De reiniger zit in een een sprayfles en daarvan begrijp ik de omschrijving erg goed. Even opsprayen, inborstelen even laten inwerken (3min) en dan met veel water afspoelen (en de auto even wassen). So far so good.

Maar daarna moet je natuurlijk impregneren. Ik citeer even de instructies:
"Voor het na-impregneren van de stoffen kap van een cabrio evenals voor leder (ruw en glad leder) en textiel. Vervuilde plekken met cabriokapreiniger schoonmaken. Vervolgens met helder water grondig afwassen. 3 afsluitdopjes per liter water toevoegen en met een schoon zeem in voldoende mate aanbrengen. De overtollige vloeistof die er niet intrekt met een zeem verwijderen, anders kunnen er vlekken ontstaan. Breng de impregneeroplossing in de schaduw aan. Drogen in de zon."

Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie dit aanbrengen? De verhouding klaarmaken in een emmer en met een goedkope microvezel in de emmer dompelen en de kap behandelen? Of misschien de verhouding in een Spray fles doen en direct op de kap spuiten en even inwrijven met een goedkope microvezel? Of misschien wel een hele andere oplossing?

Daarnaast: is het wellicht een idee om C.Pro C.Quartz Fabric & Leather te gebruiken na de behandeling? De video is wel erg overtuigend maar een echte review met beeld en standtijd van een cabrio kom ik nog niet tegen.

De kit van MINI zelf:
MIN_convert_kit_md.webp

Bevat:
1.) Cabriokapreiniger
2.) Impregneermiddel
3.) trim&cockpit cleaner/restorer
4.) Vogelpoep & hars schoonmaakmiddel voor lak en cabrio kap.

Ik zou de impregneer aanmaken in een sprayflacon en dan aanbrengen op de kap.
Eventueel na wrijven met een licht bevochtigde (met het aangemaakte impregneer) kortharige microvezel.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 303.
Ik meen gelezen te hebben dat de CarPro kleverig kan blijven.

Heb inmiddels diverse cabrio's behandeld waarbij ik het liefst de 303 gebruik.
Een andere optie is RaggTopp, hier ben ik ook zeer over te spreken.

Wat ik echter nog steeds een keer wil proberen is de Swissvax Lotus.
Ziet er veel belovend uit maar wel erg aan de prijs.

Tip: voor het reinigen eerst de kap stofzuigen eventueel icm een zachte borstel.
Zo verwijder je het ergste vuil/stof voordat deze vochtig/nat wordt waardoor het vuil zich in de poriën van de kap kan nestelen.

Succes

Dank voor de reacties. Ik zal eerst de MINI kit proberen in een Sprayflacon. Als die niet bevalt of het is op zal ik zeker de 303 gaan testen. Zie ook dat het gehele asortiment van 303 bijna uitverkocht is overigens.

Was inderdaad vergeten op te schrijven de kap eerst te stofzuigen en tijdens het impregneren af te plakken en de lak te bedekken.

Als het inderdaad waar is dat de C.Pro plakkerig is dan wordt dat hem niet, dat moeten we niet hebben ;-)

Ik zal het na het weekend even laten weten hoe het is bevallen.

Vandaag het dak behandeld met de kit dus even een korte review leek me wel gepast:

Eerst dus stofgezogen. Daarna met het reinigingsmiddel het dak behandeld. Het reinigen deed ik door eerst een deel (30cmx30cm) in te sprayen en vervolgeba inwrijven met een nagelborstel die even in het water heeft geweekt (is die wat zachter). Het schuimde lekker en het vuil kwam goed los. De geur was ook goed!

Vervolgens de boel goed af gespoeld (met een iets harde straal) en laten drogen. Daarna behandeld met het impregneermiddel. Dat ruikt een beetje naar lijm/Pritt. Omdat de sprayflacon van het reinigingsmiddel inmiddels leeg was kon ik hier het impregneren mengsel in doen. De Sprayer werkt overigens erg prettig. Ik heb eerst op een goedkope, schone MF doek flink gesprayed. Het impregneer heb ik rechtstreeks op de kap aangebracht in een horizontale beweging. Ook hier heb ik in vlakken gewerkt. En met de zon was alles zo droog.

Toen wou ik nog een extra laag impregneren doen. Dat heb ik gedaan maar merkte dat het middel niet overal goed werd opgenomen (de eerste laag deed zijn werk dus al goed!). In de zon heeft alles lekker kunnen drogen.

Toen alles weer droog was zag de kap er weer mooi schoon uit. Waterdicht zal ook wel maar kunnen we morgen pas testen ;)

De andere 2 flessen (trimms en vogelpoep) heb ik niet gebruikt. De trims doe ik morgen met Black Wow maar zal ook een stukje testen met de fles van MINI.

Goed om te lezen dat het allemaal naar je zin is gegaan.
Met de waterafstotendheid zal het ook wel goed zitten als ik zo lees.

Enjoy!

Vanmorgen een mooie beading op de lak, maar wonderbaarlijk ook (een iets minder mooie) op het dak! :jippie

Het is nog maar 2,5 week geleden maar dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht!

imag0790u.webp