• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900) ***20-11-15 Update geplaatst***

Oud topic.
Mijn vraag is of deze nog van toepassing is?
Ik wil over 2 weken mijn auto volledig aanpakken voor de vakantie en dit stappenplan lijkt me wel wat.
Een dap 900 heb ik al.
Tevens wil ik wat steenslag gaan aanpakken.
Hiervoor heb ik een lakpen/stift gekocht.
Tussen welke 2 stappen zou ik dit het beste kunnen doen?

Bvd

@Rubbere ronnie - De laatste update, volgens titel, is van 2015, maar de essentie blijft altijd hetzelfde;

1) (Voor)wassen
2) Reinigen. (Kleien, eventuele specifieke reinigers zoals teer-hars-ontijzeraar)
3) Polijsten.
4) Beschermen.

Als je steenslag wilt aanpakken, zou ik hier nog even dieper in duiken. Zo komt daar vaak ook schuren bij kijken.
Je zou deze 'stap' doen tussen 1+2 en 3. Zo is de lak zo schoon mogelijk om de steenslag aan te stippen en bij het polijsten kan je het teveel aan lak dan meenemen.

• Leuk
Reacties: Rubbere ronnie
wat ik op het programma heb staan (alles is aangeschaft dus redelijk definief)is de volgende lijst:
Hogedruk afspuiten voor loszittende vuil
velgen goed reinigen met borstels
Snowfoamen van de auto en weer afspuiten.
Het wassen van de auto met mitts en een shampoo
auto volledig drogen met doeken
Volledig kleien
polijsten in 2 of 3 stappen(denk dat een middel en daarna fijn polijst voldoende zullen zijn)
Glazen van de lak
ceramic coating
Verder met interieur

dus dan zou het aanstippen moeten gebeuren na het wassen maar voor het kleien denk ik dan?

het schuren zal ik zeker niet doen.
Niet omdat ik het niet wil, maar omdat mijn kennis niet ver genoeg hiervoor gaat.

we gaan dit met zijn 2en doen en trekken er 2 dagen voor uit.
En het gaat om een cabrio dus dak zal niks mee gebeuren want die is nog goed(dus denk dat het goed gaat komen qua tijd).

Laatst bewerkt door een moderator:
@Rubbere ronnie - Ik zou je willen adviseren om nog eens (meerdere) stappenplannen door te nemen. ;) Normaliter zou ik ook adviseren om je bij Carclean.com te laten adviseren, maar gezien een moderator je post heeft aangepast, vermoed ik dat je elders producten (online) hebt aangeschaft.

Enkele punten;

- Snowfoam is een voorwas, dus hier begin je mee.
(Vervuiling losweken en afvoeren voordat je de auto aanraakt)
- Velgen alleen reinigen met een sopje en borstel is veelal niet afdoende, tenzij deze in een goede bescherming staan.
(De-ironizers, reinigers)
- Drogen van de auto, vóór het kleien, is niet nodig.
(Je maakt de auto daarna weer ''nat'' met glijmiddel)
- Aanstippen met lak ná het reinigen en kleien van de lak.
(Zo is de auto brandschoon en dit geeft een beter beeld + veiliger werken)
- Welke gradatie van pad + polijstmiddel je nodig hebt, dat hangt af van de hardheid van de lak.
(Na een testspot weet je pas welke combinatie van pad + polijstmiddel je nodig hebt)
- Van een grove polijststap naar een fijne polijststap (middelste overslaan) heeft niet de voorkeur.
(Tenzij je goed inziet met welke lak je te maken hebt, hoe je hier met om moet gaan, hoe je polijstmethode is, wat voor een machine je gebruikt, het type polijstmiddel + pad en de combinatie van dit alles)
- Tijdens en na het polijsten gebruik je een geschikte ontvetter.
(Controle na een stuk polijsten + laatste cruciale ontvetting alvorens een coating)
- Een glaze zou niet nodig moeten zijn na goed polijsten.
(Glaze verhult, terwijl er na goed polijstwerk niks meer te verhullen valt. Zijn er nog wél imperfecties, dan sluit je deze op onder een coating )
- Een glaze alvorens een ceramische coating is uit den boze.
(Brandschone lak, anders slechte tot géén hechting)
- Tenzij je heeeeel nauwkeurig kan aanstippen, komt nat schuren veelal aan bod. Je moet immers het teveel aan lak kunnen wegschuren (top) en als je dit middels polijsten moet wegslijpen, kan dit erg lang duren.
(Daarbij raak je zéér hoogstwaarschijnlijk lange tijd gezonde lak, met gevolgen van dien)
- Mits je ook twee machines hebt, gaat twee man sterk je niet veel tijdswinst geven. (
(Tenzij de ander het interieur flink aanpakt met dieptereiniging en ook een halve restauratie uitvoert, zal degene die polijst vele malen langer bezig zijn dan de ander. Dit is misschien nog op te vangen als de ander bijv. ook de motorruimte aanpakt o.i.d.)

Waarom mijn post is aangepast weet ik niet, maar nee heb mijn spullen die ik tekort kwam bij carclean online besteld.
Wilde er eigenlijk langs rijden, maar ik werk best veel en in het weekend zijn ze dicht.
Er waren uiteraard nog spullen die ik al had zoals polijstmiddelen, dus die heb ik niet hoeven te bestellen(maar dus ook niet ergens anders besteld).

Ik ben je erg dankbaar voor je uitgebreide antwoord en wil daar wel even op reageren zodat ik je goed begrijp.
Vwb het voorwassen had ik eerst afspuiten en niet direct de foam. Maar had de foam wel voor het wassen staan. Dus ik heb eigenlijk een extra stap met het eerst afspuiten en daarna snowfoam en weer afspuiten.
Kost iets meer tijd maar niet meer moeite.
Het reinigen van de velgen heb ik idd alleen borstels geschreven, maar heb ook nog velgenreiniger hiervoor staan maar had dat niet opgeschreven.
Helaas hebben de wielen echter ook aanslag wat er niet meer uitkomt, dus gaan we zoveel mogelijk onze best doen erop.
Ook had ik begrepen dat je eerst je velgen doet voor je je auto gaat wassen.
De reden dat ik de auto wilde drogen is omdat ik een monello perfetto detailer spray heb(zat bij de klei set) en lijkt me het beste als die gebruikt word ipv de shampoo/alleen water. Dus afdrogen van de auto om het met die perfetto weer nat te krijgen.

De hardheid van de lak weet ik uiteraard niet.
Maar had begrepen dat de originele lak van een mercedes vrij hard is.
Maar heb gewoon voor de zekerheid een grove/medium en zacht polijstmiddel.
En daarbij de bijbehorende pads dus ook 3 verschillende soorten.
Ik was van plan de grofste niet te gebruiken omdat de lak er eigenlijk prima bij staat(in mijn ogen althans).
Dus beginnen met de middel en afmaken met de zachte.
Wel heb ik wat minuscule krasjes linksachter bij mijn wielkast. Daar wilde ik alle 3 de middelen stapsgewijs gebruiken.

Ja dat aanstippen blijft een dingetje.
Iets wat ik nooit gedaan heb, wat ik dus ook echt niet weet hoe ik dat moet doen.
Misschien dan beter dit op een later tijdstip een te laten doen door een expert.

Goed dat je zegt dat een glaze dus niet mag worden gebruikt.
Heb hem wel gekocht maar dan sla ik die stap over.

Waarom met 2 man: heel veel spullen heb ik dubbel nog uit het verleden.
Dus wassen, kleien velgen reinigen zullen we met 2 doen.
Het polijsten uiteindelijk zal ik idd alleen doen.
Dus dit was mijn idee verder maar sta zeer zeker open voor adviezen en verbeterpunten.

• Leuk
Reacties: Quantoxx
Uhm bold? Deze digibeet niet eens hoe dat moet of juist niet moet.

Nee ik waardeer dit forum(ondanks dat ik hier niet vaak kom).
Vandaar dat ik bewust bij cc had besteld.
En ben niet zo van de online aanbieders zoals detailrs die alleen hun "eigen" merk aanbieden.

Dus ik heb eigenlijk een extra stap met het eerst afspuiten en daarna snowfoam en weer afspuiten.
Foam breng je bij voorkeur op een droge auto aan, dus niet eerst afspoelen.

Het water maakt een film laagje over de lak en het vuil waardoor de foam minder goed het vuil op kan pakken en af kan voeren.
Op een droge lak blijft het beter plakken en kan het beter het vuil losweken en meenemen als je de foam er weer afspuit.