• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan machinaal (DAP500/900) ***20-11-15 Update geplaatst***

Van het weekend aan de gang met de dap500.
Ik heb de mezzo en finale van monello in huis gehaald.
Wanneer zie je nou of je voldoende hebt gepolijst? Na een run met de mezzo haal je de residu met een doek weg, dan pas zie je resultaat.
MAAR na de mezzo komt ook nog is de finale....
Kortom: doorgaan met de mezzo tot de swirls weg zijn en dan de finale?
 
Polotsi;n401857 zei:
.... Na een run met de mezzo haal je de residu met een doek weg, dan pas zie je resultaat.

Als je geen IPA , Prep oid hebt om je residu ook daadwerkelijk IN de poriën weg te nemen , dan kan het zijn dat je denkt dat de swirls weg zijn MAAR soms is het zo dat je de swirls hebt dichtgepolijst met de oliën die in je polijstmiddel zitten...eens die oliën vervlogen zijn zie je terug de swirls die weg waren.....

Ontvetten is de boodschap , zo weet je of ze echt weg zijn . Eens je die "testspot" gemaakt hebt en het resultaat is er dan kan je bvb deel per deel polijsten ( in stukken van max 40 x 40 cm ) en ontvetten. Dan een ander deel volledig polijsten enz....

Heb je zo geen ontvetter ( geen APC gebruiken !!! ) dan kan je nog altijd een ruitenschoonmaakmiddel nemen MET alcohol . ;)
 
grandscenicman;n401860 zei:
Als je geen IPA , Prep oid hebt om je residu ook daadwerkelijk IN de poriën weg te nemen , dan kan het zijn dat je denkt dat de swirls weg zijn MAAR soms is het zo dat je de swirls hebt dichtgepolijst met de oliën die in je polijstmiddel zitten...eens die oliën vervlogen zijn zie je terug de swirls die weg waren.....

Ontvetten is de boodschap , zo weet je of ze echt weg zijn . Eens je die "testspot" gemaakt hebt en het resultaat is er dan kan je bvb deel per deel polijsten ( in stukken van max 40 x 40 cm ) en ontvetten. Dan een ander deel volledig polijsten enz....

Heb je zo geen ontvetter ( geen APC gebruiken !!! ) dan kan je nog altijd een ruitenschoonmaakmiddel nemen MET alcohol . ;)


Ik denk dat u deze bedoeld: https://www.Carclean.com/product/Gyeon...rep_500_102604
Lees dat veel mensen de auto na polijsten volledig wassen met dit spul om zo de polijstresten te verwijderen.
Lijkt mij ook een behandeling die noodzakelijk is voordat de wax erop gaat.

Edit:
Zie op het forum al het 1 en ander staan hierover. Vanmiddag de Prep maar even halen.
 
Polotsi,


Geen probleem als je de hele auto wilt behandelen met vanalles en nog wat maar denk dat het effectiever is om te weten waarom je iets doet en wanneer. Boodschap van Grandsenciman was duidelijk anders, dit doe je op een testspot om te controleren of je een resultaat gaat behalen wat wenselijk is met de materialen die je hiervoor gebruikt. Dat was het antwoord op uw vraag. Testspot is een stukje van 40x40 maar niet heel de auto.In geval dat er een coating gebruikt gaat worden ter bescherming dan zou ik het wel meer dan 1 x doen gebruiken op de gehele auto. Bij gebruik wax of glaze niet dus, wel kunt u de auto geheel nog eens wassen na al het polijsten om deze stofarm te krijgen. Vergeet niet dat een glaze droge olien bevat en wax veelal petroleum.
 
Blinque;n401867 zei:
Polotsi,


Geen probleem als je de hele auto wilt behandelen met vanalles en nog wat maar denk dat het effectiever is om te weten waarom je iets doet en wanneer. Boodschap van Grandsenciman was duidelijk anders, dit doe je op een testspot om te controleren of je een resultaat gaat behalen wat wenselijk is met de materialen die je hiervoor gebruikt. Dat was het antwoord op uw vraag. Testspot is een stukje van 40x40 maar niet heel de auto.In geval dat er een coating gebruikt gaat worden ter bescherming dan zou ik het wel meer dan 1 x doen gebruiken op de gehele auto. Bij gebruik wax of glaze niet dus, wel kunt u de auto geheel nog eens wassen na al het polijsten om deze stofarm te krijgen. Vergeet niet dat een glaze droge olien bevat en wax veelal petroleum.

Ik was in de veronderstelling dat de residu van de polijst niet alleen weg te halen is met een microvezeldoek, en dat het wel een must is dat de auto vrij is van polijst voordat de wax word aangebracht....
Uit een ander forum:
Na het polijsten neem je het residu af met een schone MF doek. Als het meeste weggeveegd is, spray je er wat Prep op en veeg je het na met een andere schone MF doek.
Prep gebruik je dan om de laatste restjes polijstmiddel te verwijderen (in polijstmiddel zitten namelijk vaak olieën, en die verwijder je niet door alleen weg te vegen, Prep verwijderd die wel).
 
Polotsi, die veronderstelling klopt. Olien die in het polijstmiddel zitten blijven aanwezig op de auto en neem je niet weg met een droog doekje. Als je perse alles uit de standtijd wilt halen van je wax dan kun je gerust ontvetten(sterke shampoo oplossing kan ook!), de vraag is of je dit wilt. Gebruik dan ook geen glaze vooraf. In de winter wellicht een wenselijk iets om de standttijd van een wax maximaal te houden.. zover zijn we nog niet. Persoonlijk doe ik het dus niet momenteel, ieder zijn keuze dus.. vind het zelf geen must. Mijn colli 915 zit er een maandje of 4 op en doet het prima, over een tijdje ga ik nog eens kleien, diepreiniger gebruiken om ales voor te bereiden op een paar laagjes sealant(winter bescherming).
 
Dibbuz,

Is het mogelijk om het overzicht nog eens aan de huidige tijd aan te passen? Je hebt dit prachtige overzicht 5 jaar geleden gemaakt. Er zullen ongetwijfeld betere middelen op markt zijn.
Ik denk dat je er heel veel mensen weer een groot plezier mee zal doen.
 
subaquaal;n421399 zei:
Dibbuz,

Is het mogelijk om het overzicht nog eens aan de huidige tijd aan te passen? Je hebt dit prachtige overzicht 5 jaar geleden gemaakt. Er zullen ongetwijfeld betere middelen op markt zijn.
Ik denk dat je er heel veel mensen weer een groot plezier mee zal doen.


Daar dacht ik ook eventueel al aan. Misschien wilt iemand anders het doen?
 
Vraagje over de stappen. (swirls verwijderen)
Wat is de volgorde na een witte pad met mezzo.
Zwarte pad met final en dan zwarte pad met white diamond
Of
final overslaan en meteen zwarte pad met white diamond?
 
Met de hand zou ik Finale overslaan, mag wel natuurlijk maar met de hand is het al een klus genoeg.

Zodra ik tijd heb doe ik een update maar op dit moment zie ik geen gaatje in mijn schema :-(
 
Stap 1: wassen
Stap 2: kleien
Stap 3: polijsten
.
.
.

Komt hier tegenwoordig geen stap bij, nl. het lakwerk ontijzeren (met bv. Non-Ferro)?
Of is die stap overbodig als er gekleid en gepolijst wordt? En indien wel, voor of na het kleien dan?
 
Ontijzeren kan worden toegevoegd als stap vóór het kleien. Je wilt je lak natuurlijk zo min mogelijk aanraken, dus alle vervuiling die je kan verwijderen voordat je de lak aanraakt is mooi meegenomen. Door gebruik te maken van Non-Ferro o.i.d. verwijder je alle ijzerdeeltjes en die hoef je dus niet meer te verwijderen met je klei. Minder vervuiling op je lak voordat je gaat kleien = minder vervuiling in je klei = minder kans op beschadigingen.

Als je gaat kleien en polijsten komt uiteindelijk ook alle zooi uit je lak, maar dan komt het in je klei en je pads. Ontijzeren is dus vooral om de kans op swirls en dergelijke kleiner te maken.
 
Ik krijg het nergens gevonden maar ik heb gisteren mijn DAP binnen gekregen.
Nu vroeg ik me eigenlijk af of iemand mij kon vertellen hoeveel "kracht" je op het apparaat moet geven wanneer je een glaze of polijst gaat gebruiken met de DAP.
Moet je echt drukken (volgens mij niet in de filmpjes gezien) of moet je gewoon zorgen dat het apparaat niet zijn eigen leven gaat lijden zeg maar.

Wellicht kan iemand mij ook vertellen hoe de Poorboys SSR middelen zich verhouden tot de molens varianten die ik nu in de kit heb zitten bij mijn DAP 900.
Ik heb namelijk nog een SSR1 en SSR 2

Alvast bedankt
 
@Dibbuz Dennis, de foto's waar je op pagina 1 naar verwijst (er staat van 'links naar rechts') staan pas helemaal onderaan de tekst, niet tussen de tekst. Wellicht bug van het forum?
Wellicht was iemand dit al opgevallen en is dit een dubbel post.

Nog een vraag:

Wat is het verschil van de Qyeon Q2M Mitt en de Microfiber Madness Incredimitt?
 
Jep, is bekend en wordt nog aan gewerkt.

Verschil is dat de Gyeon Smoothie (die bedoel je neem ik aan) kleiner is en een stiknaad heeft in het midden. De Madness Mitt is vrij groot maar heeft wel iets langere vezels. Beiden glijden ultra slick over je lak. Hoe minder frictie hoe minder kans op swirls alleen moet je wel wat vaker over je lak heen voor optimale reiniging.