• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cabriodak reinigen

Marob

Detailing trainee
21 aug 2017
41
23
31
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik een kevertje om terug proper te maken. Hij heeft een cabriodak dat redelijk vuil is dus nu vraag ik me af, kan ik die gwwn met valvet carpet cleaner reinigen of toch iets speciaal nodig? Hij komt ook alleen buiten in de zomer dus zouden jullie een coating over het dak doen of toch gewoon zo laten?

Fijne avond!
 
@RedCat Ja nergens staat of het met de carpet cleaner gedaan kan worden. Daarom dat ik het apart vraag, ik had gezocht alvorens te posten hoor. :)
 
Bij cabrio's is het naar mijj mening toch een must om de kap de nodige check-ups te geven bij goede bedrijven. (Reinigen, impregneren, waterdichtheid, etc)

Schoonmaken deed ik dan veelal door het bij de was-stappen te foamen en af te spuiten. Zachtjes borstelen met een paardenhaarborstel was meestal wel het meeste wat ik deed. :)
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Gewoon doen met een product dat er niet speciaal voor is bedoeld, is geen aanrader.

Een carpetcleaner richt zich op los vuil en straatvuil / schoenslijtage
Bij een cabriodak heb je het over vuil dat meerdere malen achter elkaar vochtig en droog is geworden
Daarnaast is de vezel en de vleug van het materiaal volkomen anders.

Als het een oudere auto is, wil je het oorspronkelijke materiaal niet teveel fysiek belasten
Dan begin je met stofzuigen (buis op kleine afstand, bijv door vinger op de rand)
Daarna met borstel op de zuigmond en daarna pas een mild product om het lichte vuil te reinigen
Als er dan vuil achter blijft heb je zwaardere producten nodig, speciaal daarvoor bedoeld of iets van Biotex tot APC
En dat laat je er slechts kort op, dus bij voorkeur in combinatie met een extractor

Die keuze vraagt om ervaring, zou ik niet zomaar doen op de auto van een ander
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Marob
Hoe is het gegaan met dat dak?
En ziet dat dakje er ongeveer zo uit?


IMGP5499.jpg
 
Ik krijg in het voorjaar een VW new Beetle te doen waarvan het mij niet zou verbazen wanneer het (beige) dak er ook ongeveer zo uit ziet qua algen meuk.
Ik twijfel nu of ik een dedicated soft top cleaner ga gebruiken of gewoon APC (speciaal voor de extractor).
Kijk was het dak nou goed onderhouden had ik niet getwijfeld en voor de soft top cleaner gegaan maar in dit geval...
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Groen >> Biotex

Sopje maken en met nat/droog zuiger of extractor weer afnemen
Herhalen tot er geen meuk meer af komt. Dan heel goed drogen en daarna pas beschermen