• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Can I Cancoat?

MX5

Detailing rookie
7 dec 2018
18
15
hey geyon fans,
Ik gebruik nu de nanolex washcoat wat zeker een meerwaarde geeft aan de glans en bescherming. Natuurlijk zie ik veel mooie plaatjes van de geyon Cancoat voorbij komen en wil dit ook proberen. Kleien en polijsten van de hele auto heb ik bij voorbaat geen zin in en of tijd voor. Het gaat mij puur om een betere glans of bescherming van de lak. Ik heb alleen een aantal beginners vragen:


1) Kan ik het op de zij ramen gebruiken.
2) 1 of 2 lagen aanbrengen.
3) Hoeveel MX5 kun je er mee doen.
4) Kan ik vlekken maken?
5) Auto staat in de wax en washcoat, hoe te verwijderen.

alvast bedankt voor het meedenken.

Mijn verzonnen stappenplan:

Monello foam
Afspuiten
Born to be mild
Drogen
Geyon prep
Geyon Cancoat
24 uur in garage (met stof)
 
Gyeon CanCoat is geen spraywaxje dat je er zo even opspuit zoals Washcoat.

Als je geen zin hebt in de voorbereiding, dan kun je het net zo goed laten...
Als de voorbereiding ruk is, is het resultaat ook ruk...

1) nee
2) 1 is prima, 2 is beter
3) stuk of 3
4) ja
5) wassen, kleien, polijsten en ontvetten
 

3 auto’s met 200 ml coating?

Ik gebruik gemiddeld 20ml per auto. (1 laag)
En een Mx5 is niet zo heul groot.

Ben het er overgens helemaal mee eens dat er eerst gepolijst moet worden.. of op zn minst een paint cleaner.

Strip down is hier zeker geen alternatief voor in mijn ogen.

Zal er nog even een standaard quote in gooien: “glans krijg je door polijsten”

En en nog 1! “Glans zit niet in een potje” (of spuitfles)
 
Men schrikt vaak al bij: ''Je moet polijsten'' :p Maar bedenk je dat een rondje met een fijn polijstmiddel in mijn opinie nooit verkeerd is en vrij simpel;

(1) Je verwijderd sowieso alle wax en/of bende die er op je lak zit. (Uiteraard goed wassen/kleien vooraf)
(2) Je ontvet en bevorderd dus de hechting van je aan te brengen product.
(3) Je verwijderd lichte defecten en creëert meer hoogglans. (Je verwijderd waarschijnlijk onmeetbaar weinig lak)

Nummers (1) is je doel, nummer (2) maakt het beter en nummer (3) is mooi meegenomen en maakt alles nóg beter. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Men schrikt vaak al bij: ''Je moet polijsten'' :p Maar bedenk je dat een rondje met een fijn polijstmiddel in mijn opinie nooit verkeerd is en vrij simpel;

(1) Je verwijderd sowieso alle wax en/of bende die er op je lak zit. (Uiteraard goed wassen/kleien vooraf)
(2) Je ontvet en bevorderd dus de hechting van je aan te brengen product.
(3) Je verwijderd lichte defecten en creëert meer hoogglans. (Je verwijderd waarschijnlijk onmeetbaar weinig lak)

Nummers (1) is je doel, nummer (2) maakt het beter en nummer (3) is mooi meegenomen en maakt alles nóg beter. ;)

Mee eens, ik heb een meguiars dual action machientje. Wat heb ik nog meer nodig?
 
Kweenie welk ''machientje'' je hebt. :p

Buiten de was-spullen om, zou je kunnen denken aan een finishing/fijn polijstmiddel zoals bij. Monello - Finale / Scholl Concepts - S3 / etc.
Om tijdens/daarna de lak brandschoon te maken pak je een ontvetter zoals bijv. Gyeon - Prep / Nanolex - EX.

Bij deze stappen gebruik je bijv. de Monello - Peluche Verde / Bianco doeken.

Kleien en polijsten van de hele auto heb ik bij voorbaat geen zin in en of tijd voor. Het gaat mij puur om een betere glans of bescherming van de lak.
Laat deze stappen nou flink (lees: vrijwel alles) bijdragen aan wat je wilt :p Voor zowel je glans als bescherming. Je gaat immers een bescherming aanbrengen (Cancoat) die staat voor o.a. duurzaamheid, dus dan is het zaak deze bescherming over een brandschone lak legt om zo de hechting ervan te verbeteren. Slechte hechting is slechte standtijd en zelfs werking.

Als je écht geen tijd/zin hebt om te kleien/polijsten, dan zou ik eerder een wax aanbrengen of zelfs alleen maar met spray-on producten werken, zoals detailers met wax erin / wetcoats / shampoos met wax erin / etc etc.
 
Bedankt voor je reactie, ik heb nu een beter idee wat het geyon product precies inhoud. Ik dacht dat het gewoon een easy on off product was, maar voorbereiding is alles.
Ook begrijp ik dat kleien echt een key factor is. Ik heb vd zomer de motor serieus gedaan en dat was een berg werk. Ik zal dat voortzetten
 
Ook begrijp ik dat kleien echt een key factor is
Naja.. Key factor is de lak brandschoon te maken alvorens je een beschermlaag aanbrengt. Dit geldt natuurlijk voor simpele dingen als kunststofdressings, wax o.i.d. over je lak, maar zeker bij coatings. Hechting! :p

Alles wat je kan doen om de hechting te verbeteren is meegenomen.

Stel dat je een brandschone auto hebt, dus zonder /teer/hars/vliegroest/etc, maar hier ligt al een waxlaag overheen. Hier leg je uiteraard geen wax/sealant/coating overheen. Deze bestaande laag wil je verwijderen. Dus dan pak je op zijn minst een paint cleaner die je lak chemisch zal reinigen. Vervolgens neem je deze af met doeken, maar je wilt dat er van deze paint cleaner ook weer niets aan residu achterblijft, dus neem je alles nogmaals af met een ontvetter erbij.

Nu is je lak echt schoon en kan een wax/sealant/etc. optimaal hechten. Bij een coating is dit zéééér belangrijk. ;) Of je nou wél of niet al een bestaande bescherming had, je wilt dus die schone lak hebben.


Waarom dan polijstmiddel en niet gewoon die paint cleaner?
Nou... Een polijstmiddel is een paint cleaner, maar daarbij ook korrels erin. Wanneer je dus licht polijst, verwijder je niet alleen bende van je lak, maar corrigeer je eventueel fijne krasjes/swirls en breng je eventueel simpelweg wat hoogglans terug. Meerdere vliegen in één klap dus! :D (Schone lak + mooie lak + goede hechting van je beschermlaag)