• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Car Dryer aanschaffen, of...?

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Nu bekend is geworden dat CC een mooie Black Friday aanbieding heeft voor de Monello Maestro Car Dryer, begin ik toch te twijfelen om er misschien eentje aan te schaffen. Kwalitatief weet ik dat dit apparaat uitstekend is na het lezen van meerdere reviews. Echter, ik probeer voor mezelf te bedenken of het ook echt toegevoegde waarde heeft buiten het normaal drogen met een droogdoek en drooghulp.

Daarom de vraag: Waarom is een Car Dryer een toegevoegde waarde voor een hobby detailer en wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om er toch eentje te hebben?
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Oplossing
Ik heb mijn Monello Maestro ook al vanaf de pre-order. Mijn gedachte was om daar bij elke wasbeurt de auto mee droog te blazen, maar in de praktijk blijkt dat ik hem daar niet elke keer voor uit de tas haal. De voornaamste reden hiervoor is dat het toch langer duurt dan ik gedacht had
Toch heb ik zeker geen spijt van de aankoop. Ik gebruik hem toch regelmatig, nl. altijd voordat ik ga polijsten of waxen. Anders heb ik daarbij altijd wel last van druppels die later nog tevoorschijn komen uit spiegels en kieren.
Hij heeft dus zeker een toegevoegde waarde en ik zou hem niet meer willen missen.
Nog een tip: ik gebruik tijdens het droogblazen ook altijd een doek, die ik naast de plek houdt waar ik aan het blazen ben. Zo blaas je de...
Ik zie er de toegevoegde waarde wel van in.
Vooral bij de kieren, naden en de spiegels wil er nadien nogal wel eens redelijk wat water uitdruppelen na het drogen met een doek.
Ik droog de wagen momenteel nog met een bladblazer (welke enkel hier voor dient). Echter is een toestel als die van monello ( of eender welk ander merk) net iets makkelijker te hanteren, minder zwaar, minder lomp, etc.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Ik heb mijn Monello Maestro ook al vanaf de pre-order. Mijn gedachte was om daar bij elke wasbeurt de auto mee droog te blazen, maar in de praktijk blijkt dat ik hem daar niet elke keer voor uit de tas haal. De voornaamste reden hiervoor is dat het toch langer duurt dan ik gedacht had
Toch heb ik zeker geen spijt van de aankoop. Ik gebruik hem toch regelmatig, nl. altijd voordat ik ga polijsten of waxen. Anders heb ik daarbij altijd wel last van druppels die later nog tevoorschijn komen uit spiegels en kieren.
Hij heeft dus zeker een toegevoegde waarde en ik zou hem niet meer willen missen.
Nog een tip: ik gebruik tijdens het droogblazen ook altijd een doek, die ik naast de plek houdt waar ik aan het blazen ben. Zo blaas je de nodige druppels die doek in, die ze vast houdt. Anders kun je soms druppels wat langer rond blijven blazen voordat ze van de auto af zijn.
 
Oplossing
Ik loop al lang te kijken naar een Bigboi mini om toch de auto verder te drogen na het drogen met een doek. Enige is wat ik me steeds afvraag ga ik deze vaak gebruiken. Nu merk ik wel dat ik steeds vaker de Husqvarna bladblazer op accu uit de schuur haal. Maar ja die is niet echt heel handzaam om de kiertjes van de auto droog te blazen. En de lucht is ook niet verwarmd. Dus toen ik de BF aanbieding voorbij zag komen was mijn interesse meteen gewekt.
Moet wel zeggen dat ik de Bigboi mini er iets beter vind uitzien. Wat ze tegenover elkaar doen in een vergelijk heb ik gelezen op het forum.
Maar de Bigboi mini koop je voor 179€ en dat is zonder onderstel met wielen.

Het lijkt mij dat je dit in de winter ook wel gaat gebruiken als drogen wat lastiger word i.v.m buitentemperatuur.
 

Bijlagen

  • 967976102_1-HUSQVARNA 120IB ACCU BLADBLAZER INCL BLI20 QC80.jpg
    967976102_1-HUSQVARNA 120IB ACCU BLADBLAZER INCL BLI20 QC80.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
Je bent sneller, beter droog bij de kiertjes, bv bladeren en rommel wegblazen uit de kiertjes en motorruimte, interieur schoonblazen, en vooral contactloos dus geen onnodige krasjes.

Oja, ook een supergoede bladblazer voor je gazon ;) (alleen niet richting je blower blazen svp)

Ik ben er superblij mee, echt de beste aankoop (naast de Rupes machines) sinds jaren.
 
Tja, als je de laatste druppel wil najagen met een autoblower ben je inderdaad sneller met de droogdoek. Mijn blower blaast ook warme lucht, en juist dat droogt veel sneller op zeker in bv deurposten waar een droogdoek nooit bijkomt.

Een droogdoek die krasjes achterlaat zorgt er echter ook weer voor dat ik tijd moet steken in het wegwerken van die onnodige krasjes. Dan is de vraag niet meer wat sneller werkt wat betreft droogtijd, maar dan is de vraag wanneer ik sneller klaar ben met mijn auto mooi maken.

Een auto in de wax of coating ben ik sneller met de blower dan een droogdoek, ik zal binnenkort een test doen met de helft van mijn ogen auto in de wax met een blower, de andere kant met droogdoek. Alle kiertjes droog, klaar voor verdere behandeling. Stopwatch met resultaat erbij.
 
Mijn ervaring:

Apparaat zelf, echt niks mis mee. Super ding! Geen slecht woord over!

Gebruikte ik hem in de praktijk? Nee! De auto compleet drogen met de droger duurde echt heel veel langer dan met een droogdoek. Een bijkomend nadeel als je de auto afspuit met hard water (lees veel kalk) is dat je kleine waterdruppels droog blaast en deze onmiddelijk kleine vlekjes achterlaten. Dan zou ik er als nog met een doek/detailer achteraan moeten.

Voor de kieren en naden is het ideaal. Daar kom je nooit bij met een droogdoek, er zijn altijd plekken waar nog ellenlang druppels uit blijven komen.

Ik heb een waterfilter aangeschaft dus ik maak mij ook geen zorgen meer om de kieren en naden. Wat opdroogt is vlekvrij. :)

Voor mij persoonlijk was het dus geen blijvertje, maar niet omdat het apparaat niet goed was! :)
 
Ik denk dat de combinatie doek + droger het snelst werkt en dat de vergelijking tussen drogen met een doek of een blower niet helemaal juist is.

Kan je de auto helemaal drogen met een blower? Ja, maar het duurt langer dan wanneer je er ook een doek bij gebruikt.

Kan je de auto helemaal droger met een doek? Nee, want er zijn in mijn ervaring altijd plekken waar een doek simpelweg niet komt.

Dus je kan de auto helemaal niet sneller drogen met een doek dan met een blower, simpelweg omdat je voor de lastige plekken altijd nog een blower nodig hebt en dat is de reden waarom ik denk dat de vergelijking mank gaat.

Je zou jezelf de volgende vragen kunnen stellen:

1. Ga ik voor maximale kraspreventie? Zo ja, kies dan voor drogen alleen met blower.
2. Ben je tevreden met een auto die alleen gedroogd is met een doek en maakt het je niet zoveel uit dat er her en der nog water zit? Zo ja, hou dan je geld op zak en blijf bij de droogdoeken.
3. Wil je wel een auto die helemaal droog is, maar is snelheid ook wat waard? Zo ja, gebruik dan een doek en een blower.

Bonusvraag: Zie je de meerwaarde van de blower op andere gebieden?

Het is denk ik ook een beetje afhankelijk van de auto die je hebt. Mijn auto is wat ouder en heeft her en der wat roestplekjes en daarnaast een hoop plekken waar water achter blijft zitten, zoals de lijsten in de dorpels. Ik wil graag dat de auto zo droog mogelijk om roest en andere ellende te voorkomen. De constructie van nieuwere auto's zijn vaak wat beter, met minder plekken waar water kan blijven staan, dus dan is het misschien niet zo belangrijk dat alles helemaal droog is.