• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Caravan weer netjes

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.820
190
Utrecht
Gisteren bij CarClean in Berkel & Rodenrijs geweest. Machtig leuke demodag.

Er lag nog een pakketje op mij te wachten. Daarnaast heb ik mijn verlanglijst meegenomen.
In die verlanglijst ook de Autobrite Underbody Lance, die gelijk in actie mocht komen.

En wat beter dan daar ook een voor mij nieuwe foam in te doen, de Valet Pro Snow Foam Combo
Van beide zal ik ook kort apart verslag doen.

Moe en voldaan thuisgekomen eerst de BBQ aan en gegeten. Daarna de caravan uit de stalling geplukt.

Dat is gelukkig niet te ver weg. Vorig jaar hadden we hem vuil en al in de stalling gezet, dus dat beloofde wat.
De foto’s zijn niet optimaal, de schemering begon al in te vallen. Maar als je een hobby hebt, …….

Ik was eigenlijk al aan het foamen, bedacht ik mij dat foto’s wel essentieel zijn bij een verhaal op dit forum.
Dak dus in een 50 / 50 in het foam. (achteraan)

C1.webp

En de achterkant voor de vóór foto

C2.webp

Als ook de voorkant, maar daar speelt het licht al een rol, ziet er beter uit dan werkelijk

C3.webp

Achterkant in de afdruipende foam.

C4.webp

Foam was wat dun, maar dat was mijn fout, HD had te weinig water ….

C5.webp

Vuil werd heel mooi losgeweekt. Let wel meer dan een jaar oud en inclusief alg.

C6.webp

Een 30 / 70 van de achterkant. En nu komt ie, …. De Autobrite Underbody Lance een halve slag gedraaid in de pistoolgreep van de Hogedrukreiniger maakt er een Upperbody Lance van.
:jippie :jippie
C7.webp

Voor de (on)duidelijkheid in de schemer, foto van dichtbij.

C8.webp

En als afsluiter, het naderde 23:00, een stukkie dak.

C9.webp

Vandaag proberen nog een stuk verder te komen. Er komt regen aan :cool

Hans

@ Harold,

Ik ben aan het twijfelen, even de voortgang en het weer afwachten.
Vanochtend nodig gehad voor nog een keer wassen en de helft van het dak met Mezzo op wit
Het zijn weer zoveel meters :-/ Maar het heeft geen haast, we zijn al op vakantie geweest ;)

Hans

Vandaag verder gegaan waar ik gisterenavond gebleven was.

Er moest nog een stukje van het dak schoongespoten worden. Dat gedaan en daarna nog maar eens gefoamd.
Er stond nog wat SSF, daar een beetje ValetPro SnowFoam combo bijgedaan.

De valetPro ruikt naar de Bilt Hamber surfex ontvetter. Beetje chemisch, maar het werkt wel. Niet inademen dus :-&
Uiteraard is het één jaar oude opgewaaide vuil op een caravan wel anders dan de roadfilm waar het product van ValetPro voor bedoeld is.

C10.webp

Na het foamen afgespoeld met de HD. En toen maar eens de DAP erbij gepakt.
Begonnen bij het dak. De lak is in slechte staat na jaren van mishandeling (door andere eigenaren ]-0 )

Op sommige plaatsen zie je de grondlak, op twee plekken is het aluminium te zien.
Toch wilde ik met een schone en gladde onderlaag beginnen. Voortaan voorkomen dat de lak verder aangetast wordt en dan regelmatig in een sterke bescherming.

Toen ik bij een van de dakluiken de hoekjes aan het polijsten was, had ik wat Monello Mezzo op dat luikje gedaan.
Toen het op was, was er duidelijk een schone vlek ontstaan. De Mezzo’s cleaners hadden hun werk gedaan.
Eerdere poging met de DAP gaf een hoop trilling (en extra losgekomen vuil) en weinig resultaat.
Na deze openbaring het luikje ingesmeerd met Mezzo en even laten inwerken. Afgenomen met een MF doek, zie de 50 /50.

C11.webp

Binnenkort even eraf halen en helemaal doen.

In de loop van de middag ging het weer over van licht bewolkt naar wind en wat druppels.
Gelukkig had ik net het dak af, maar de wanden werden al wat vochtig. Die wanden leken wel schoon, maar de werkelijkheid was anders.
Het hamerslagprofiel kan vuil in de kieren verstoppen.
Wederom de cleanerfunctie van de Mezzo ingezet. Ik wilde niet zwaar gaan boenen, dus een zwarte handpad was voldoende.

Niet te geloven wat er nog af kwam. De zwarte handpad is zo zacht dat hij met de wat vochtige Mezzo een enorme werking gaf.
Daarna was het tijd voor ontvetten, al met al zes liter Bilt Hamber Surfex 1:50 gebruikt.
Vandaag geen avondwerk,…. dus eerder ophouden was het plan.

Dan komt de luie mannen versie om de hoek, :-" ….Glansprotector. Nog geen sterke beading, de laag is nog vers.

C12.webp

Niet te sterke oplossing in de nevelspuit, zo’n vier liter verbruikt in iets minder dan 1:10 oplossing.

C13.webp

Hij is weer alleszins toonbaar, de afwerking doe ik in de loop van de week.
Rubbers, kunststof ramen, wielen even eraf en banden doen etc.

C14.webp

En nog een laatste om het af te leren. ;)

C15.webp

Volgende keer maar weer eens iets van een beperktere omvang. :weetniet

Wel nog een kleine tip, als je niet te vast in de hand bent zeker de kitranden afplakken.
raken van de kit kan lekkage tot gevolg hebben die je laat of nooit ontdekt.
En niet iedereen heeft een buurman met een vochtdetector :jippie (ik wel)

Hans

Prachtig weer RedCat! Weer met veel intresse gelezen en gekeken. Toppie!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mozes kriebel RedCat, doe jij dan alleen maar van die grote caravans??
Ik weet inmiddels wel bij wie ik te rade moet voor dat soort klussen.
Mooi werk en hoop dat het snel op klaart deze week.
Aficior

Soms gaat er ook wel eens iets fout. Zo ook dit keer. :-&
Na het polijsten had ik de caravan ontvet. Daarna ruim met water afgespoten.
Ik dacht dat de resten van het polijstmiddel er wel af waren. Dus met de GP ingespoten.

Wit, en dan nog schoon ook, is wel erg wit. En het was bewolkt en zo …...
De ochtend erna vielen een aantal strepen op. Dat bleek dus achtergebleven polijstmiddel te zijn.
Kennelijk op het dak achtergebleven, door de GP meegenomen en op de achterzijde vastgekoekt.
Zelfs de buurman maakte er een opmerking over ]-0

Dus dan nog maar een sopje er overheen. Restje Valma en een flinke scheut Valet Pro Snow foam combo
Ik had zo stevig de pest in, dan maar wat sterks. Foto's had ik ook ff geen zin in.

Het gekke was dat er na het afspuiten nogsteeds de voor GP zo kenmerkende beading was.
Daarna de drukspuit gepakt en gevuld met zo’n 5 liter handwarm water en de Glansprotector Totaal.
Bij het opspuiten van de GP Totaal laat de beading van de waterdruppels verbreken.

C17.webp

De wand lijkt droog, maar aan de onderzijde zie je de druppels vallen.

C18.webp

Vooraf, gewone druppels op het kunststoffen raam.

C19.webp

Opgespoten ziet het er een beetje zepig uit, en bij het afspoelen zie je dan het wegtrekken.

C20.webp

Ach ik ben van de straat zal ik maar zeggen. Weer wat geleerd. Niet haasten !! :-"

Hans

Super opgeknapt hoor, perfect.

Maar hoe meng je dan?

Ik heb voor mijn Tec van 500 cm afgelopen zondag 2 x een liter gebruikt
gemengd met 2x 100 ml glansprotector.

Volgens mij was het voldoende.

Met 5 liter heb je het hele flesje nodig.

Of doe ik iets verkeerd.

Dat was/bescherm in 1 middel dat er bij zit vond ik maar niets.
Leek meer op een allesreiniger, schuimt niet en om nou te zeggen
dat ik er van onder de indruk was....:-/

jij daar ervaring mee?

Verder sop ik eerst lekker voor met APC van Megs, dan is hij a echt brandschoon.

De mengverhoudingen zijn alsvolgt.

Voor de GP Nano coating [wit] 1:10, ongeveer 1 liter nodig voor een auto en 2 tot 3 liter voor een caravan of camper.
Opbrengen met een sprayer of plantenspuit die je op druk kunt brengen.

De GP Totaal [oranje] is een shampoo. Deze gebruikt 50ml op een normale emmer van een liter of 10 a 12.
Gewoon in een emmer met een mitt of in een grotere drukspuit (ik heb er een van Gloria, 5l. )
Als de oppervlakte schoon is volstaat sprayen en heb je maar 1/3 nodig van met de emmer.

De GP Reiniger [blauw] is eveneens een shampoo (1:200 tot 1:10) die niet zo sterk schuimt.
Heeft geen extra bescherming en in sterkere verhoudingen echt ontvettend.

De GP nano is voor het eerste gebruik. De GP totaal om bij te houden. De GP reiniger is m.i. niet echt bijzonder.

Omdat de lak van het dak van de caravan al ver heen is, zit ik er ernstig aan te denken om er gewoon Collinite 845 overheen te doen.
Als ie niet gebruikt wordt staat ie voortaan toch binnen. Kan die waxlaag misschien wel een jaar mee.

Hans

Schrijf je reactie...