• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Carl uit Vlaanderen

Carl MS-RT

Detailing rookie
16 jul 2026
7
15
Dag allemaal,

Carl is mijn naam, woonachtig te Geraardsbergen, België
57 jaar en bakker van beroep.

Mijn huidige vervoersmiddelen zijn een Ford Transit Custom van 2026,
Mercedes E klasse uit 2000
Ford Scorpio uit 1990
Fiat camper uit 2018

Door de vele YouTube filmpjes te bekijken van Carclean heb ik al veel bijgeleerd en de smaak te pakken gekregen om de wagens wat te poetsen in mijn eigen tijd ipv van naar de carwash te gaan en daar mijn wagen te poetsen. Door de wasstraat zelf ben ik nog nooit geweest. Maar echt zelf poetsen deed ik dus ook niet.
We gaan daar verandering in brengen en wat zelf “detailen”. En met de producten die Carclean aanbiedt. Beetje dankbaarheid is maar om zijn plaats.
Dus nog heel beginnend maar dankzij de filmpjes van Carclean al behoorlijk wat kennis op gedaan.

Heb toch al onmiddellijk een vraagje waar ik nog geen antwoord op gevonden heb, in mijn transit is het ecoleder interieur en blijkbaar mag je dit niet met leder producten behandelen. Wat mag dan wel, met welk product mag ik dit ecoleder dan wel behandelen?

Ben hier beland doordat Carclean me een e-mail stuurde omtrent het bestaan van dit forum.
Doet me denken aan mijn jonge jaren . Forums dedju. Lekker old skool.
Voor mij wel welkom dit feit aangezien ik verder geen sociale media heb. En nu dus iets socialer kan communiceren als ik een vraag heb bvb.

Als er nog vragen zijn, over mijzelf hoor ik het graag.
Ga me ondertussen wat verder verdiepen in het forum.
Maar wou me toch eerst netjes voorstellen.

Beste groeten uit het mooie Vlaanderen.

Carl.

In bijlage mijn huidige vervoersmiddelen.

Bijlagen

• IMG_8756.webp
    IMG_8756.webp
    102,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_7061.webp
    IMG_7061.webp
    448,2 KB · Weergaven: 11
  • af284d6f-18cc-4e05-a993-00683c104133.webp
    af284d6f-18cc-4e05-a993-00683c104133.webp
    158,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG_6039.webp
    IMG_6039.webp
    347 KB · Weergaven: 11
Hallo,

Nee nog geen product in huis of in gedachten.

Heb leder producten voor mijn andere wagens, maar zou af te raden zijn voor ecoleder.
Op Carclean website heb ik al via vergrootglas ecoleder ingetikt maar gaf geen match.

Dus nog zoekende naar product en info omtrent.

Alvast bedankt om mee te denken.

Carl.

Dat was dus eigenlijk de vraag: wat heb je al in huis voor het leder van je andere auto's?
Het is mij niet bekend wat de reden zou zijn om bepaalde lederproducten niet op ecoleder te mogen gebruiken, maar wellicht is wat je nu in huis hebt al best te gebruiken.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Welkom, ik zou enkel de Meguiar's Leather and Vinyl cleaner gebruiken. Test het even uit op een stukje van 10 op 10 cm op plaats die niet echt zichtbaar is. Na een dag of twee kijken of er geen kleurverschil opgetreden is.

• Leuk
Reacties: Carl MS-RT
Welkom, ik zou enkel de Meguiar's Leather and Vinyl cleaner gebruiken. Test het even uit op een stukje van 10 op 10 cm op plaats die niet echt zichtbaar is. Na een dag of twee kijken of er geen kleurverschil opgetreden is.
Merci Brad,

Ik ga het eens proberen, dit product heb ik sowieso staan.
Voorzichtig op een onzichtbaar stukje zoals je aangeeft.

Ik laat zeker iets weten zodat andere er ook mee geholpen zijn.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Welkom!

Gliptone Gentle Cleaner en een paardehaar borstel is hier al jaren het startpunt.
Vaak is rustig en met beleid reinigen al voldoende.
Dankjewel MTyn,
Neem dit product mee in het achterhoofd en staat al op verlanglijstje van Carclean.

Ga wel eerst de Meguiar's Leather and Vinyl proberen, die heb ik al staan.

Wordt gesmaakt dat jullie meedenken en me helpen om het juiste product te gebruiken voor mijn probleem.
Mijn camionette is nieuw en wil het uiteraard verzorgen zoals het moet en niet beschadiging veroorzaken.

Mijn vorige camionette had ik zelf leder laten plaatsen.

De huidige kon ik niet zonder leder bestellen zodat ik achteraf het leder naar kleur en kwaliteit kon laten naplaatsen zoals bij de vorige.

Bij deze was het ecoleder/suide of volledig ecoleder.
Het was ook nieuw voor mij, had nog nooit van ecoleder gehoord.

Groeten

Carl

Welkom op het forum Carl. Wat je ledervraag betreft, ik heb ook al eens gelezen dat de laatste decennia alleen nog echt leer wordt gebruikt in exclusieve auto's, en dat voor normale productieauto's alleen afgeleiden van echt leder zoals het genoemde ecoleder worden gebruikt.