• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroen ID (1961) verzorgd

Archiebald

Detailing chief
20 jan 2012
376
85
Afgelopen maand kreeg ik het verzoek van m'n oom, de aardige man waar ik altijd de oprit van mag gebruiken om m'n eigen auto te doen, of ik zijn hobby auto, een Citroen ID uit 1961, zou willen poetsen. Zondag de 23ste had hij namelijk het najaarsevenement van de ID/DS club en hou zou graag willen dat z'n auto er goed bij stond daar. Uiteraard geen probleem, maar ik wist al wel dat het een aardige klus ging worden. Niet alleen is een ID een lange/grote auto (groter dan welke auto ik ooit had gedaan), ook was dit exemplaar in de 51jaar dat hij bestaat nog nooit serieus gepoetst.......

Hierbij allereerst even m'n stappen:

- auto flink afgespoeld
- rubbers, wielen, wielkasten e.d in gespoten met 1:10 APC en met een kwast schoon gemaakt
- dit alles weer afspoelen
- auto wassen - 2 emmers, monello washmitt + PB Slick & suds
- complete auto gekleid met Mother clay en PB S&W
- complete auto handmatig gepolijst (spierpijn is nu net weg) met Meg's UC en de witte Monello handpad
- auto nogmaals gewassen op dezelfde manier als eerst (2 emmers, schone washmitt + PB SS)
- auto gedroogd
- PB EXP ingwreven
- tijdens het curen van de EXP de deursponingen gedaan met PB APC
- PB EXP afgenomen
- 2e laag EXP gedaan
- tijdens het curen van de EXP de ramen gedaan met Meg's Quick detailer
- PB EXP afgenomen
- alle chrome delen, bumpers, handgrepen, wieldoppen, uitlaat e.d gedaan met Meg's All Metal Polish
- voorruit en koplampen voorzien van RainX


Ik doe het zo even uit m'n hoofd, dus misschien ben ik nog een onderdeel vergeten. In de tussentijd was het ook nog gaan regenen (tijden het kleien), gelukkig hebben ze een carport, dus gauw de auto daar onder gezet en door gegaan :) Ik had mazzel, want niet veel later werd het weer droog. Wel weer een stuk klei laten vallen :mad: Wat betekend dat ik nu nog maar 1 bruikbaar stuk over heb......


Goed, genoeg tekst vind ik, foto tijd!


VOOR
35jw22w.jpg

orqtep.jpg

nb52j9.jpg

2aalush.jpg

auxjtl.jpg


rechter voorscherm, de zwarte plekken in de lak zijn volgens mij niet heeeel goed zichtbaar. Weet iemand wat dit veroorzaakt?
104mi5d.jpg


2dvtlb6.jpg


de klei na een oppervlakte van een A4'tje op het dak gedaan te hebben.
wrfciq.jpg



RESULTAAT
2pocowz.jpg

oaqhkg.jpg

2m4dmoz.jpg

2nkphq9.jpg


Ik dacht altijd dat het een bruin/zwart dak was!
11rdsoy.jpg


t8afc8.jpg


mooie vergelijking
x0nzhl.jpg

1q4g2h.jpg


xlhzm9.jpg

syv439.jpg


hij was erg blij met het resultaat!
6p7n0j.jpg
 
Dat is weer een knap bakkie geworden.
Nu nog even de roestplekjes aanpakken en dan staat hij er weer helemaal strak bij.
 
Kijk dat is een echte auto! :-b maar ik kan me niet voorstellen dat dit de eerste lak nog is, de auto's uit die tijd hadden wel een dikke laag verf maar deze werden snel dof.
en trouwens er zit vrijwel geen chroom aan de auto, het is bijna allemaal RVS! hooguit de deurgrepen en misschien de koplamp randen.
maar verder allemaal RVS, Alu. en een beetje chroom.
verder een mooi resultaat.
 
Ik wil ook graag een DAP hoor. het budget laat dat alleen niet toe helaas.... ooit!

@Wings. Ik geloof je helemaal. ik heb er geen verstand van. de ringen rond de koplampen roesten al best.. Van het dak weet ik het wel. deze hoort normaal bij één ID "doorzichtig" te zijn. en bij deze is hij rood.

nu ik erover denk. de spiegel had wat lak afgesleten en hier leek de auto ook rood te zijn geweest....

Ik moet eerlijk bekennen dat ik. voor handmatig helemaal. best trots op mn resultaat ben :)
 
Prachtige auto en mooi resultaat! Zou inderdaad ook wat aandacht voor de bruine plekjes verdienen..

Je mag de oprit van je oom vast weer vaker gebruiken. :-b
 
Respect hoor om zo'n kar helemaal met het handje te doen.
Het moet eigenlijk verplicht worden om eerst een auto handmatig te doen voordat je een DAP koopt, dan weet je tenminste wat een makkie het met de DAP is.
Jij bent nu officieel DAP waardig Archiebald.
 
Mooi resultaat hoor :cool: , jammer van de roestplekjes maar op die leeftijd moet dit kunnen .


@BlackPassat : is een tankdop al niet genoeg om DAP-waardig te worden :D
 
Dit ziet er zeer netjes uit.
En zo zie je maar dat je handmatig ook al een mooie auto neer zet :)^
 
oe dat is mooi werk! en dat met het handje.... denk dat als je 'n dap hebt, dat je deze dan nog een keer mag doen...
 
@ Wilco, ja maar dat doe ik dan ook wel uit eigen vrije wil hoor! Het lijkt me heerlijk werken met een DAP! :)


MLL zei:
Je mag de oprit van je oom vast weer vaker gebruiken. :-b

Haha ja dat denk ik ook wel! Ik moet de Punto nog winterklaar maken!

BlackPassat zei:
Respect hoor om zo'n kar helemaal met het handje te doen.
Het moet eigenlijk verplicht worden om eerst een auto handmatig te doen voordat je een DAP koopt, dan weet je tenminste wat een makkie het met de DAP is.
Jij bent nu officieel DAP waardig Archiebald.

Thanks, ik kan niet wachten tot ik eens met zo'n apparaat aan de slag kan... Ik ben ook heel erg benieuwd naar het haalbare resultaat dan..

Mark1986 zei:
Poeh! Hij is weer mooi wit geworden man!

Creme it is. Maar inderdaad, en dan te bedenken dat hij nog bijna af wilde zeggen vrijdag's want "De auto was toch niet zo vies" :-"
 
Iets latere reactie...

Maar mooi resultaat hoor ;)
De Godin staat er weer een stuk frisser bij.

Zo te zien zijn vooral de RVS delen flink opgeknapt door die All Metal Polish.
Hoe gebruik je dat precies? Heeft dat veel tijd gekost?

In elk geval goed resultaat :)^