• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Clearcoat herstellen

BertvS

Detailing trainee
3 jan 2022
17
35
Heeft iemand ervaring/tips om de clearcoat op een bumper te herstellen?
Ik wil hem opschuren van 800 naar 3000 en dan met een 2k clearcoat spuiten om hem vervolgens te polijsten.
Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat ik ook over de lak moet schuren of alleen de randen, het lijkt mij dat als ik over de lak schuur en dan clearcoat gaat spuiten je dit blijft zien door de clearcoat.


Clearcoat.jpg
 
Belangrijkste is om te bepalen waarom het loslaat en hoe ver dat gaat
Als je de onderlaag helemaal niet schuurt, krijg je hoogstwaarschijnlijk hetzelfde probleem met de hechting
Je zou minimaal de laatste schuurgraad over het hele vlak (als enige) moeten gebruiken om het verschil na de blanke lak zo klein mogelijk te houden
Gegeven de hoeveelheid kleine schade in het gebied er omheen is een spuitbeurt van het geheel te overwegen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Jouw blanke laklaag laat los en hecht dus niet goed. Zoals RedCat ook al aangeeft is het eerste en belangrijkste, waarom deze loslaat en waar dit loslaten stopt (wat gerust de gehele bumper kan zijn die uiteindelijk helemaal dient herspoten te worden).

Wat het schuren en voorbereiden betreft.
Jouw blanke laklaag is op deze plek helemaal weg, dat je moet schuren voor het aanbrengen van een nieuwe laag is een zekerheid. Maar gezien je gaat schuren over een plek waar geen blanke lak meer ligt, betekent dat je ook jouw kleurlaag gaat aantasten/schuren, over dit gedeelte ga je onvermijdelijk ook lak/kleur moeten spuiten, pas als deze laag helemaal droog is, kan je alles meenemen in de blanke lak.
Hoe ver je dient te gaan met het spuiten, hangt van meerdere factoren af.
Zijn er randjes, karakterlijnen in de buurt van waar de lak loslaat? Zijn er nog schades? Tot waar laat de lak los? ''Uitspuiten'' -> overgang nieuwe lak naar bestaande lak, is een uitdaging, zeker als leek.

Waar je gaat spuiten of wilt spuiten, dient alles geschuurd te zijn, niet geschuurd = geen hechting.
Beginnen met P800 is zeker geen verkeerde keuze, vergeet niet dat je met P800 relatief snel door je blanke lak EN kleurlaag kan schuren, tussentijdse controles zijn aangeraden. Stoppen bij P3000 is ook een goed plan, belangrijkste is dat de stappen tussenin heel goed worden uitgevoerd, wat wilt zeggen dat je steeds je vorige schuurkorrel fijner schuurt d.m.v je fijnere korrel m.a.w. de grovere krasjes wegneemt door fijnere krasjes te maken.

Wil je niet je gehele bumper spuiten dan heb je nood aan ''spotblender'', dit product zorgt voor een fijne overgang van het nieuw gespoten gedeelte naar het oude/ niet gespoten gedeelte. Dit onzichtbaar en perfect uitvoeren is zelfs voor de PRO's een uitdaging. Polijsten na het spuiten wil ik je afraden, zeker als de lak niet gebakken wordt. Wil je dit toch doen? Wacht dan tot het beter/ warmer weer is en zelfs dan kan het weken duren voor je je pas kan wagen aan het polijsten hiervan.

Gaat de gehele bumper gespoten worden (bv. wanneer je erachter komt dat de blanke lak overal loslaat of het uitspuiten gewoonweg niet te doen is), dan moet je niet perse de bumper afnemen, voor het mooiste resultaat kan je wel best de grillen e.d demonteren en zoveel mogelijk openingen afplakken zodat je geen stof of viezigheid in je verse lak krijgt.

Als laatste, voorbereiding is ALLES, niet enkel schuren, maar ook ontvetten en afplakken. het is een EN EN verhaal.
 
Bedankt voor jullie uitgebreide toelichting en tips om een goed resultaat te krijgen!
En ik weet dat ik op een forum zit waar we streven naar perfectie en dit waarschijnlijk niet perfect gaat worden maar ik vind het ook gewoon leuk om te proberen, overspuiten van de bumper kan altijd nog en dat ga ik zeker niet zelf doen.

Dan nog een laatste vraag, polijst ik eerst nog het geschuurde gedeelte voordat de blanke lag erover gaat om het mooiste resultaat te krijgen of moet dit juist niet?
 
Goed schoonmaken en ontvetten voor het schuren
Niet polijsten voor het lakken
Dan wordt het te glad voor een goede hechting en ontvetten na polijsten wordt een risico ...
 
Niet polijsten waar je gaat spuiten. Waar je wel dient te polijsten voor je gaat spuiten is op de "uitspuitzone", waar de nieuwe blanke lak overgaat naar de oude blanke lak. De vernis wordt gespoten tot bijna tegen de grens met waar je hebt geschuurd, dit werk je af dmv de "spot blender" welke ik eerder al noemde. De spotblender gaat dus deels over de nieuwe blanke laklaag en deels over het gepolijste/oude blanke lak gedeelte.
 
@Spotrepair Lees mijn eerste reactie onder deze post nog eens. ;)

'' een plek waar geen blanke lak meer ligt, betekent dat je ook jouw kleurlaag gaat aantasten/schuren, over dit gedeelte ga je onvermijdelijk ook lak/kleur moeten spuiten, pas als deze laag helemaal droog is, kan je alles meenemen in de blanke lak.''
 
  • Leuk
Reactions: Spotrepair