Jouw blanke laklaag laat los en hecht dus niet goed. Zoals RedCat ook al aangeeft is het eerste en belangrijkste, waarom deze loslaat en waar dit loslaten stopt (wat gerust de gehele bumper kan zijn die uiteindelijk helemaal dient herspoten te worden).
Wat het schuren en voorbereiden betreft.
Jouw blanke laklaag is op deze plek helemaal weg, dat je moet schuren voor het aanbrengen van een nieuwe laag is een zekerheid. Maar gezien je gaat schuren over een plek waar geen blanke lak meer ligt, betekent dat je ook jouw kleurlaag gaat aantasten/schuren, over dit gedeelte ga je onvermijdelijk ook lak/kleur moeten spuiten, pas als deze laag helemaal droog is, kan je alles meenemen in de blanke lak.
Hoe ver je dient te gaan met het spuiten, hangt van meerdere factoren af.
Zijn er randjes, karakterlijnen in de buurt van waar de lak loslaat? Zijn er nog schades? Tot waar laat de lak los? ''Uitspuiten'' -> overgang nieuwe lak naar bestaande lak, is een uitdaging, zeker als leek.
Waar je gaat spuiten of wilt spuiten, dient alles geschuurd te zijn, niet geschuurd = geen hechting.
Beginnen met P800 is zeker geen verkeerde keuze, vergeet niet dat je met P800 relatief snel door je blanke lak EN kleurlaag kan schuren, tussentijdse controles zijn aangeraden. Stoppen bij P3000 is ook een goed plan, belangrijkste is dat de stappen tussenin heel goed worden uitgevoerd, wat wilt zeggen dat je steeds je vorige schuurkorrel fijner schuurt d.m.v je fijnere korrel m.a.w. de grovere krasjes wegneemt door fijnere krasjes te maken.
Wil je niet je gehele bumper spuiten dan heb je nood aan ''spotblender'', dit product zorgt voor een fijne overgang van het nieuw gespoten gedeelte naar het oude/ niet gespoten gedeelte. Dit onzichtbaar en perfect uitvoeren is zelfs voor de PRO's een uitdaging. Polijsten na het spuiten wil ik je afraden, zeker als de lak niet gebakken wordt. Wil je dit toch doen? Wacht dan tot het beter/ warmer weer is en zelfs dan kan het weken duren voor je je pas kan wagen aan het polijsten hiervan.
Gaat de gehele bumper gespoten worden (bv. wanneer je erachter komt dat de blanke lak overal loslaat of het uitspuiten gewoonweg niet te doen is), dan moet je niet perse de bumper afnemen, voor het mooiste resultaat kan je wel best de grillen e.d demonteren en zoveel mogelijk openingen afplakken zodat je geen stof of viezigheid in je verse lak krijgt.
Als laatste, voorbereiding is ALLES, niet enkel schuren, maar ook ontvetten en afplakken. het is een EN EN verhaal.