• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Clio ragnotti poetsen

Sennaalbronda

Detailing chief
13 sep 2018
42
75
19
Hallo,
Mijn naam is Senna Albronda.
Ik ben nog vrij nieuw met het poetsen ( heb nog nooit gepolijst) het detailen zelf heb ik wel enigzins onder de knie na anderhalf jaar.
producten die ik gebruik buiten polijsten.
Chemical Guys citrus wash clear= decon wash
dodo juice born to be mild
19 liter emmer van CC met gritguard
smoothie wash mitt
Karcher k4 premium 2012 model
CC schuimkanon
detail brushes van allerlei merken
industriele velgen reiniger van weet ik veel merk werkt erg goed op alle surfaces al ben ik eerlijk
ez detail brush icm small wheel brush
meguiars d108 super degreaser met stiff bristle brush voor velgen en motorruinmte (borstel niet)
meguiars d101 APC voor deurlijsten en instap etc.
meguiars proffesional clay mild en meguiars last touch spray detailer als clay lube
Gyeon droog doek de grootste uit mijn hoofd
collonite 845
menzerna powerlock plus

dan komt het polijsten hier ben ik onbekend
ik heb wel reeds met Black friday een dap 500 met rupes yellow pad en meguiars m205 gekocht
verder had iemand genaamd boempatat een hoop te koop en ga ik hoogst waarschijndelijk zijn pads en m105 en m205 van hem kopen
ik ga de auto in de bijlage dan poetsen.
ik heb nog een IPA en heb hier nog verdere inlichting over polijsten nodig.
graag advies
alvast bedankt
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180817-204009_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20180817-204009_WhatsApp.jpg
    234 KB · Weergaven: 240
Hey Senna! :D

Voordat er hier een hoop reacties over '' hoe te polijsten'' komen, kan ik aanraden om middels de zoekfunctie eens wat rond te snuffelen. Zo tike ik net even snel ''Hoe polijsten'' in en kwam al een hoop tegen.

Hieronder een filmpje waarbij ik de DAP gebruik op een vrij harde lak. (Testpaneel) In dit geval gebruikte ik een grof polijstmiddel met afbrekende korrel welke ik goed doorwerkte tot het polijstmiddel-laagje al flink transparant werd. Een afbrekende korrel wil zeggen dat de korrel grof/groot begint, maar naarmate je hem bewerkt tijdens het polijsten wordt hij kleiner/fijner. (Of de Meguiars 105/205 hebben, dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen)


De methode waarop ik gewerkt heb is desalniettemin de basis:

(1) 2-3 spraytjes water of detailingspray om de pad vochtig te maken. (Zo blijft polijstmiddel op het oppervlak van de pad en niet erin)
(2) 3-4 dotjes polijstmiddel ter grootte van een erwt.
(3) Deppen/stempelen om je polijstmiddel te verdelen.
(4) Machinestand 2 om het polijstmiddel egaal te verdelen over je werkvlak én je pad.
(5) Hoogste stand om het grove polijstmiddel te verwerken, machine langzaam bewegen om de korrels te laten werken.
(6) Dambordpatroon maken. (Polijstmiddel zal transparanter worden)

In het filmpje zie je dat er nog duidelijk polijstmiddel over is (doffe laag), maar deze is een stuk transparanter dan voorheen. Dit wil zeggen dat de korrels al een stuk kleiner/fijner zijn geworden en dat de lubricerende werking al iets minder is. Ik werkte dit polijstmiddel nu nog een keer door op een lagere machinestand om zo al een mooi resultaat te krijgen dankzij de fijnere korrels. (Zo heb je in één stap al een mooier resultaat, kan je daarna nóg een keer alle stappen herhalen, maar nu met een fijner polijstmiddel + pad)
Wanneer je met één zo'n stap (''hit'') niet genoeg correctie hebt of je hebt geen polijstmiddel met afbrekende korrel, dan hoef je niet door te werken. In dit geval neem je het paneel af en start je alle stappen opnieuw. (''Nog een hit doen'')
 
  • Leuk
Reactions: Timm en FarAlley
Zal je denken? Is dat bekend bij renault of alleen bij clio want ik heb wel eens een zwarte gezien en die was betonhard
 
Daar zou ik mee beginnen inderdaad. Ik heb al heel wat renaults gepolijst, en heb enkel een keer een dynamo blauwe rs gedaan die wat harder was. De rest was allemaal met fijn tot medium al strak te krijgen.

Als de 205 niet voldoende is kan je altijd nog opschalen.
 
Mooie Ragnotti!
Ik heb er vorig jaar eentje gefotografeerd. Artikel wat erbij hoort komt over een paar weken online (12 december) :)

Veel succes met polijsten :)
b083df9993d8eefed0230a84d9a3bebc.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Tomas
Een testspot zal moeten uitwijzen welke gradatie je nodig hebt, maar inderdaad zal het hoogstwaarschijnlijk een zachte lak zijn. De enige ervarijg die ik heb met "harde" Renaults was bij overgeblazen Megane Cabrio. ;)