• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating motorruimte verwijderen

Oblivion11

Detailing trainee
5 mei 2015
22
32
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een wagen overgekocht en de vorige eigenaar had een of ander goedje in de motorruimte gespoten. Zijn uitleg was dat het een soort van coating is die tegen corrosie en dergelijke zou moeten beschermen. Geen idee welke goedje het precies was, maar gezien de huidige staat lijkt het me niet dat dit bedoeld was voor in de motorruimte :no.

De coating begint overal af te schilferen en het ziet er totaal niet uit. Iemand een idee hoe ik dit het makkelijkst zou kunnen verwijderen? Heb al enkele uren zitten schrobben met shampoo en ontvetter, maar zonder al te veel resultaat... De coating is echt knoeihard. Op de flexibele delen zoals de rubberen slangen komt het wel wat los na lang schrobben, maar op de metalen en hard plastieke delen behaal ik geen resultaat.

conv_2542.jpeg

conv_2543.jpeg
conv_2544.jpeg
conv_2545.jpeg

conv_2547.jpeg
conv_2546.jpeg
 
Indien het blanke tectyl is zal het lastig te verwijderen zijn , je kunt het proberen los te weken met petroleum.
Een tijdje laten inweken en daarna spoelen met wat water of wegpoetsen met een doek.
En anders de vorige eigenaar bellen om te vragen wat hij gebruikt heeft, dan kun je ook gericht naar een oplossing zoeken.
 
Zow, lijkt inderdaad of hij met een blanke lak heeft lopen spuiten.

Ik zou niets proberen en simpelweg de oude eigenaar contacten. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan toch maar wel de dingen proberen die hier zijn voorgesteld.

RedCat : Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar stel jij nou voor om die rare 'coating' weg te halen met een dressing of een bepaald vet..? Is dit niet bedoeld voor het moment dat die 'coating' weg is?


Greetz
 
Ik verwacht dat het blanke tectiel is
Een dressing kan daar wel eens doorheen trekken en zo de hechting aantasten
Dan hoef je er niet met geweld tegenaan

Van het bedoelde vet staat vast dat het heel veel los maakt
Dat komt waarschijnlijk omdat het onwaarschijnlijk sterk afsluit
Daardoor worden warmte en verdamping tegengehouden
En ook dat tast dan de hechting van de afdeklaag aan
 
Contact opnemen met de vorige eigenaar is vrij lastig. De wagen is in het buitenland aangekocht.

Heb hier nog een bus Poorboys Natural Look liggen. Zal eens proberen of dit helpt.
 
Dit is een 'eikel' coating, het is een extra bescherming geweest voor electrische onderdelen zoals bougiekabels, blijkbaar heeft de vorige eigenaar ergens een spuitbusje gevonden bij de benzinepomp en alles ermee bespoten.
 
opelmark;n429870 zei:
Dit is een 'eikel' coating

Dit is toch meestal voor na een besnijding..?


En ja, ik denk dat de vorige eigenaar dacht; ''Da's mooi spul, jank gelijk de hele motoruimte vol.''

Hoop dat het verhaal van Redcat stand houd en de hechting zal verweken. Anders zit je mooi met die zooi overal.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Deze "coating" werd in het verleden door garagebedrijven veelvuldig gebruikt bij tweedehands auto's.
Voor de verkoop werd de gehele motorruimte schoongespoten met een hogedruk reiniger en daarna voorzien van deze rotzooi zodat het er allemaal weer netjes en glimmend uit zag.
Jammer genoeg is dat niet van lange duur en na verloop van tijd begint het te verkleuren en los te laten.
Naar mijn ervaring is dit spul niet bestand tegen een stoomcleaner en/of HD met warm water.
Je zou dus eens een poging kunnen wagen om het er af te krijgen met de HD of stoomcleaner ( doe dit wel met draaiende motor en spuit niet vol op de ontsteking of andere electrische delen )
 
Heb nog niet de kans gehad om petroleum en dressing te proberen, maar heb wel contact kunnen opnemen met de vorige eigenaar. Hij heeft een foto van het product doorgestuurd. Vind hier geen info over terug op het internet. Maar het lijkt inderdaad een soort van vernis te zijn.

conv_2549.jpg
 
Het is een soort lak, dus petroleum kun je achterwege laten. Verder kan ik er ook nog geen info over vinden.
 
Hé Oblivion, is het je nog gelukt? Ik heb op mijn BMW het zelfde. Ik heb een stukje met wasbenzine geprobeerd en het komt er heel makkelijk af. Met andere reinigingsmiddelen gebeurd er niks. Weet alleen nog niet of wasbenzine niet het lak aantast. Misschien weten jullie dat hier? Bij mij ziet het er ongeveer zo uit als op de foto.
 

Bijlagen

  • 88EC9C8C-D1AC-4642-8454-1A936B203F84.jpeg
    88EC9C8C-D1AC-4642-8454-1A936B203F84.jpeg
    164,8 KB · Weergaven: 70
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het vandaag met WD-40 geprobeerd. Dit werkt ook prima. Is dit een betere/veiligere oplossing? Zouden jullie het zelf ook verwijderen? Twijfel een beetje. Wel erg lelijk. Betreft een oldtimer overigens.
 

Bijlagen

  • 485311B4-87EB-4648-9275-E73EAE39A5AC.jpeg
    485311B4-87EB-4648-9275-E73EAE39A5AC.jpeg
    123,1 KB · Weergaven: 73
  • A675EC80-4869-44FC-AD67-97F3C92E9A83.jpeg
    A675EC80-4869-44FC-AD67-97F3C92E9A83.jpeg
    154,6 KB · Weergaven: 119
  • F2DACCA8-E6A8-4E4F-BE6C-E92867BDECD7.jpeg
    F2DACCA8-E6A8-4E4F-BE6C-E92867BDECD7.jpeg
    111,7 KB · Weergaven: 102