• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite 845 aanbrengen

stephandel

Detailing rookie
14 jun 2013
22
0
Ik had nog even een vraagje.

Nu heb ik vanmiddag mijn auto gedaan, en als finishing touch de Collinite 845 aangebracht.
Nu vroeg ik me af of het zinvol is morgen een tweede laag aan te brengen, ik heb er immers de tijd voor.

Nu nog een vraagje, wat heeft een wax zoals collinite nou eigenlijk voor nut precies.
Het is misschien een domme vraag maar zou graag antwoord krijgen.

De 845 is een uitstekende lak beschermer met een lange standtijd. Mooie glans en met een leuke wetlook (althans op mijn auto).

2e laag kan altijd,zo weet je zeker dat alles in de wax zit. Voor zover ik weet is de 845 niet 'stapelbaar' , in de zin van dat het er extra dik op zit.

Toevallig vandaag ook voor het eerst het hele proces gedaan.

- Wassen
- Kleien
- Paint Cleaner
- Wax

Hij ziet er mooi uit.

De Collonite ruikt erg naar oplosmiddel ik denk inderdaad dat stapelen niet gaat ik denk dat de onderliggende laag oplost bij het aanbrengen van een nieuwe laag.

Nu de doeken en pads nog schoon zien te krijgen.

Ah gaaf dat je het ook hebt gedaan.
Ik ben echt blij met het resultaat ik deed hiervoor altijd al een beetje aanklooien, maar sinds vandaag echt de goede spullen gebruikt.

Hieronder mijn stappenplan met wat vragen!

Beste,

Ben vandaag 7 uur bezig geweest aan de auto, en doe alles handmatig.
Hieronder mijn stappenplan.

- Begonnen met de auto af te spoelen met een hogedrukspuit.
- Twee emmers gepakt, en een gevuld met born te be mild shampoo en eentje met alleen water.
- De Menello wool mitt gebruikt en heel de auto gewassen, deze zag er gelijk een stuk beter uit.
- Toen heb ik de Raffini Mezzo Polish gebruikt, in combinatie met de Orange cut pad van Monello
- Toen heb ik met de black hole de auto geen glaze laag gegeven in combinatie met de witte Monello pad.
- Toen heb ik een wax laag aangebracht met de collinite 845, in combinatie met de Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator
- Toen heb ik de auto ingesprayed met de Dodo juice red mist tropical protection detailer.

Zou jij nu morgen nog een extra laag collinite 845 erop doen?
Wat zou jij doen qua wassen, ik heb elke week wel een gaatje om de auto te wassen.
Ik weet alleen niet of ik elke week kan polijsten waxen en glazen wat raad jij me aan?
En wat is nou echt het voordeel van een wax, dat het goed is voor je auto en het beschermd maar wordt hij ook minder snel vuil enzo?

In afwachting van een antwoord.

elke week polijsten raad ik je ten sterkst af, om het half jaar was al meer als voldoende dacht ik.

qua wassen gewoon de 2 emmer methode en iets minder shampoo in je water doen dan de aanbevolen hoeveel ( zo weet je zeker dat je je waxlaag er niet afwast)
de collinite wax blijft dacht ik 3 maand zitten, dus elke week aanbrengen heeft ook niet echt zin.

Wax zorgt er ook voor dat het vuil minder goed kan hechten aan je lak.

2e laag na 24 zetten loont, als je de mogelijkheid hebt, altijd doen.

Doe anders bij wijze van test 1 stukje niet dubbel, en de rest wel, dan heb je een mooi vergelijk.

Ik heb het voor afgelopen winter ook gedaan, zie onderstaande youtube link, filmpje is gemaakt 4 maanden na aanbrengen.
Voorbereiding qua polijstwerk etc. was voor de hele auto gelijk.
Het hele dak stond in 1 laag Collinite 845 (zwarte lak), en de rest in 2 lagen Collinite 845 (na 24uur de 2e laag), het verschil vond ik meer dan duidelijk.

+1 met Ivo's.

Waar je wel op moet letten is dit:
- Toen heb ik een wax laag aangebracht met de collinite 845, in combinatie met de Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator
- Toen heb ik de auto ingesprayed met de Dodo juice red mist tropical protection detailer.

Red Mist staat bekend om z'n héle sterke oplosmiddelen, die een waxlaag serieus aantasten als deze nog niet uitgehard is. Red Mist tropical is wat milder, maar nog steeds raden ze aan om deze niet direct over een verse waxlaag heen te zetten. Je lost de super verse waxlaag dan gewoon op, wat erg zonde is. Wacht dus een aantal uren, of wacht gewoon enkele dagen / weken en breng het pas aan na een wasbeurt. (http://forum.dodojuice.com/viewtopic.php?f=4&t=2270)

Verder kun je jezelf ook de vragen stellen waarom je Red Mist zo snel al over een nieuwe waxlaag heen zet. Collinite 845 is de eerste paar weken erg goed qua bescherming, Red Mist zal daar in dat stadium weinig aan toevoegen. Pas als de waxlaag minder wordt zou je kunnen overwegen om een spray sealant eroverheen te zetten.

Wil je zo kort na de waxlaag enkele vingerafdrukken opschonen, gebruik dan een normale - watergedragen - quick detailer (zoals bijv. spray en wipe). Maar geen spray sealant dus.

Afsluitend zou ik na de volgende wasbeurt Colli 845 nog een keer opbrengen. Uitstekende wax.

Ik zie steeds vaker dat een glaze zoals Blackhole wordt aangebracht met de witte handpad van Monello. Ik gebruik de zwarte, deze is zachter. Is dit aan te raden of doe ik iets fout?

blackhole heeft geen cutting- of correctiefactor. Een finishing-pad is dan ook OK (ik gebruik ook een zwarte pad, van Monello of van Menzerna, maar dan machinaal).

Ik zou BlackHole ook niet met een witte pad doen. Ik gebruik ook de zwarte. Sommige gebruiken een rode omdat je daarop het kleurverschil beter ziet, wat ook prima is.
Als je graag een lichte correctie wil behalen zou ik een rondje professional polish doen met een witte pad en daarna de BlackHole met zwart of rood.

Waarom zou je de black hole niet aanbrengen met een witte pad?
Ik heb ook een zwarte dus daar zou ik het ook mee kunnen doen.
Waarvoor zou je de witte pad van Monello dan gebruiken?
Aangezien ik met een oranje pad van Monello doe polijsten ivm cutting factor.

GMToyota;339781 zei:
+1 met Ivo's.

Waar je wel op moet letten is dit:

Red Mist staat bekend om z'n héle sterke oplosmiddelen, die een waxlaag serieus aantasten als deze nog niet uitgehard is. Red Mist tropical is wat milder, maar nog steeds raden ze aan om deze niet direct over een verse waxlaag heen te zetten. Je lost de super verse waxlaag dan gewoon op, wat erg zonde is. Wacht dus een aantal uren, of wacht gewoon enkele dagen / weken en breng het pas aan na een wasbeurt. (http://forum.dodojuice.com/viewtopic.php?f=4&t=2270)

Verder kun je jezelf ook de vragen stellen waarom je Red Mist zo snel al over een nieuwe waxlaag heen zet. Collinite 845 is de eerste paar weken erg goed qua bescherming, Red Mist zal daar in dat stadium weinig aan toevoegen. Pas als de waxlaag minder wordt zou je kunnen overwegen om een spray sealant eroverheen te zetten.

Wil je zo kort na de waxlaag enkele vingerafdrukken opschonen, gebruik dan een normale - watergedragen - quick detailer (zoals bijv. spray en wipe). Maar geen spray sealant dus.

Afsluitend zou ik na de volgende wasbeurt Colli 845 nog een keer opbrengen. Uitstekende wax.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb na vier uur de spray aangebracht, maar ik zal dit voortaan dus niet meer doen.
Dus ik moet de redmist puur gebruiken als mijn waxlaag veel minder wordt?
Ik ga de auto een keer in de week wassen, dus dan zet ik aanstaand weekend de auto weer in de collinite goed plan toch?
Nog een vraagje.

Wat is aangeraden qua keren wassen polijsten glazen en waxen per jaar?
De auto rijdt zon 25K per jaar, maar de andere rijdt 60K per jaar dus deze wordt veel sneller vies.
Zou je kunnen aangeven wat het beste is voor beide autos.

• Leuk
Reacties: AppieHeijn
Waxen zou ik bij beidde auto's iedere 3 maanden doen - zeker als je met Collinite werkt en er 2 laagjes op zet zou dat voldoende moeten zijn (wel een etmaal wachten alvorens de 2e laag erop komt). Bij de 60K auto zou je het om de 2 maanden kunnen doen maar doen maar denk niet dat dat nodig is... maar wie ben ik.

Glaze gebruik ik alleen als ik ook een paint cleaner gebruik of gepolijst heb. Anders zet ik er gewoon een nieuwe waxlaag over nadat de auto goed gewassen is.

Mijn eigen planning is 1x per jaar machinaal polijsten + glaze + sealant/ wax (zomer), 1x per jaar paint prep + glaze + sealant/ wax (kerst) en tussen door zet ik 2x een nieuwe waxlaag op of gebruik ik Reload of AF Spray sealant net hoeveel tijd en zin ik heb (lente en herfst).

stephandel;339864 zei:
Dus ik moet de redmist puur gebruiken als mijn waxlaag veel minder wordt?
Red Mists beschrijving zegt het volgende: "Deze super quick detailer spray werkt als een normale detailer, maar geeft toegevoegde bescherming aan het oppervlak. Het is dus eerder een spray sealant."

Wil je het gebruiken als normale Quick Detailer: Dat kan. (Maar "het is dus eerder een spray sealant"). Als QD is het een vrij dure optie: 11 euro voor 473ml spray&wipe of spray&gloss of Dodo's basics of bling QD, tegenover 26 euro voor 500ml Red Mist.

Verder voegt het dus bescherming toe, het is een spray sealant. Daar betaal je voor, voor dat extra aspect. De vraag is: Wanneer is die bescherming nodig? Is dat na het opbrengen van Collinite 845, een wax die duurzamer is dan Red Mist? Nee dus, de wax biedt voldoende bescherming voor de komende paar maanden (hopelijk). Red Mist zal dan niks toevoegen bovenop een nieuwe laag Collinite 845, maar kan wel de lak van meer bescherming bieden als de waxlaag er nog minimaal op zit.

Red Mist, als spray sealant, gebruik je dus als: Het oppervlak onbeschermd is of niet voldoende beschermd (meer) is.

Twee toepassingen dus voor Red Mist: als QD of als spray sealant.

Ik ga de auto een keer in de week wassen, dus dan zet ik aanstaand weekend de auto weer in de collinite goed plan toch?
Goed plan!

Wat is aangeraden qua keren wassen polijsten glazen en waxen per jaar?
Lastig om te zeggen, elke situatie waar de auto in zit kan weer anders zijn.
- woon je in het bos en staat de auto onder de bomen, dan kun je elke dag wel aan de slag met harsverwijderaar en een nieuwe laag wax.
- leent iemand je auto, en brengt deze hem 'gewassen' door de wasstraat terug, dan heb je weer swirls en kun je weer gaan polijsten.
- staat je auto onder een carport, regent het vaak, is er zout gestrooid, is er sahara zand uit de lucht gevallen, enz.

Zie je swirls: polijsten. Is de auto vies: dan ga je wassen (misschien ook kleien). Wordt de bescherming minder: dan ga je waxen.

Ik behandel m'n auto's 1 á 2 keer per jaar met een volledige beurt. Kleien ongeveer 2-4x per jaar. Waxen elke maand, ook al zit er nog zat bescherming op (waxen is fun).

Op de verpakking van Red Mist Tropical staat ook dat het als stand-alone gebruikt kan worden.