In dit topic wil ik mijn ervaringen delen over de Scholl W6 Black Coatwax, hierna Scholl W6 ten opzichte van de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845, hierna Collinite 845.
Reden
Van de Collinite 845 heb ik nog ongeveer een kwart in huis. Deze is makkelijk in gebruik en heeft een prima standtijd. Dat laatste vind ik ook belangrijk voor het klantenwerk. (standtijd is bij mij zonder boosten, op een ongepolijste auto ongeveer 3 maanden)
Ik was al van plan op zoek te gaan naar een alternatief. Gewoon om eens een ander product te gebruiken. Bij toeval liep ik tijdens de End of Summer sale tegen de Scholl W6 aan. Op papier heeft deze een goede standtijd en op video's lijkt het product makkelijk in gebruik.
Producten
Collinite 845
Vanavond de eerder genoemde producten kunnen aanbrengen om te testen. Als voorbereiding de volgende stappen genomen.
1. Motorkap wassen en vervolgens kleien.
1a. Wassen met DDJ Born to be Mild en Voodooride Washmitt.
1b. Kleien met DDJ Medium Clay en DDJ Born Slippy Clay Lube.
2. Verdelen in vier vakken. Voor beide producten een gepolijst vak (boven) en een ongepolijst vak (onder), omdat dit mogelijk de standtijd beïnvloed.
2a. 2-staps gepolijst met DAP900 V3. Monello Mezzo op oranje en daarna Monello Finale op wit.
2b. Ontvetten doe ik altijd na het kleien. Dit keer dus na het polijsten gedaan met Nanolex EX.
3. Collinite 845 rechts (van voor de auto) aangebracht, per vak en met behulp van de swipetest op het juiste moment afgenomen.
4. Scholl W6 links aangebracht, per vak en na 4 minuten afgenomen. Fabrikant geeft hiervoor 3-5 minuten aan.
Eerste indruk
Mijn eerste indruk is dat de Scholl W6 minder chemisch aanvoelt en ruikt dan de Collinite 845. De zoete geur is zelfs prettig te noemen.
Het afnemen daarentegen gaat wat stroever. Misschien iets eerder moeten afnemen, maar ook na het uitpoetsen bleef de doek stroever over de lak gaan dan bij de Collinite 845. Met de bovenkant van de vinger voelen beide oppervlakken enorm glad aan. Geen verschil.
Vanwege de kleur en de opkomende schemer was het wat moeilijker de glans te beoordelen / eventuele 'wolkjes' wat ik bij de Collinite 845 soms heb. Dit leek echter voor beide producten prima te zijn gegaan deze keer.
Eerste foto's
Voor de schemer nog snel wat foto's gemaakt. Ik wilde niet alles nat maken. Mogelijk heeft dit invloed op de wax. Daarom met een sprayer plaatselijk wat beading gecreëerd.
Foto 1 & 2
Foto 3: Scholl W6, gepolijst vak. Foto 4: Collinite 845, gepolijst vak.
Foto 5: Scholl W6, ongepolijst vak. Foto 6: Collinite 845, ongepolijst vak.
Conclusie
Dit was het dan voor nu.
Bij het aanbrengen lijkt mij de Scholl W6 nu al fijner, vanwege de geur. Verder hoeft de Scholl W6 niet voorverwarmd te worden. Daar stoor ik mij nu het kouder wordt toch wat aan bij de Collinite 845.
Bij het uitpoetsen is Collinite 845 wat fijner, vooral omdat de Scholl W6 stroef blijft aanvoelen onder de doek. (volgende keer eerder uitpoetsen)
Beide waxen geven voor nu een goede beading.
Zo, veel leesplezier allemaal. Ik ga jullie op de hoogte houden!
En nu ook nog meer respect gekregen voor de vele forumleden die hun projecten/ervaringen/verhalen delen. Dat schrijven is toch een aardige (moeilijke) klus.
Reden
Van de Collinite 845 heb ik nog ongeveer een kwart in huis. Deze is makkelijk in gebruik en heeft een prima standtijd. Dat laatste vind ik ook belangrijk voor het klantenwerk. (standtijd is bij mij zonder boosten, op een ongepolijste auto ongeveer 3 maanden)
Ik was al van plan op zoek te gaan naar een alternatief. Gewoon om eens een ander product te gebruiken. Bij toeval liep ik tijdens de End of Summer sale tegen de Scholl W6 aan. Op papier heeft deze een goede standtijd en op video's lijkt het product makkelijk in gebruik.
Producten
Collinite 845
- Extreme bescherming voor je auto
- Vloeibare carnauba wax
- Bescherming tot 5 maanden
- Ook geschikt voor pleziervaartuigen
- Hoogstaande wax
- Zorgt voor uitmuntende glans
- Zeer goed bestand tegen alkalische reinigingsmiddelen
- Waterafstotend
- 6-9 maanden sealing, aldus de video van de fabrikant
- Peugeot 308SW (2015)
- Specifiek: motorkap
Vanavond de eerder genoemde producten kunnen aanbrengen om te testen. Als voorbereiding de volgende stappen genomen.
1. Motorkap wassen en vervolgens kleien.
1a. Wassen met DDJ Born to be Mild en Voodooride Washmitt.
1b. Kleien met DDJ Medium Clay en DDJ Born Slippy Clay Lube.
2. Verdelen in vier vakken. Voor beide producten een gepolijst vak (boven) en een ongepolijst vak (onder), omdat dit mogelijk de standtijd beïnvloed.
2a. 2-staps gepolijst met DAP900 V3. Monello Mezzo op oranje en daarna Monello Finale op wit.
2b. Ontvetten doe ik altijd na het kleien. Dit keer dus na het polijsten gedaan met Nanolex EX.
3. Collinite 845 rechts (van voor de auto) aangebracht, per vak en met behulp van de swipetest op het juiste moment afgenomen.
4. Scholl W6 links aangebracht, per vak en na 4 minuten afgenomen. Fabrikant geeft hiervoor 3-5 minuten aan.
Eerste indruk
Mijn eerste indruk is dat de Scholl W6 minder chemisch aanvoelt en ruikt dan de Collinite 845. De zoete geur is zelfs prettig te noemen.
Het afnemen daarentegen gaat wat stroever. Misschien iets eerder moeten afnemen, maar ook na het uitpoetsen bleef de doek stroever over de lak gaan dan bij de Collinite 845. Met de bovenkant van de vinger voelen beide oppervlakken enorm glad aan. Geen verschil.
Vanwege de kleur en de opkomende schemer was het wat moeilijker de glans te beoordelen / eventuele 'wolkjes' wat ik bij de Collinite 845 soms heb. Dit leek echter voor beide producten prima te zijn gegaan deze keer.
Eerste foto's
Voor de schemer nog snel wat foto's gemaakt. Ik wilde niet alles nat maken. Mogelijk heeft dit invloed op de wax. Daarom met een sprayer plaatselijk wat beading gecreëerd.
Foto 1 & 2
Foto 3: Scholl W6, gepolijst vak. Foto 4: Collinite 845, gepolijst vak.
Foto 5: Scholl W6, ongepolijst vak. Foto 6: Collinite 845, ongepolijst vak.
Conclusie
Dit was het dan voor nu.
Bij het aanbrengen lijkt mij de Scholl W6 nu al fijner, vanwege de geur. Verder hoeft de Scholl W6 niet voorverwarmd te worden. Daar stoor ik mij nu het kouder wordt toch wat aan bij de Collinite 845.
Bij het uitpoetsen is Collinite 845 wat fijner, vooral omdat de Scholl W6 stroef blijft aanvoelen onder de doek. (volgende keer eerder uitpoetsen)
Beide waxen geven voor nu een goede beading.
Zo, veel leesplezier allemaal. Ik ga jullie op de hoogte houden!
En nu ook nog meer respect gekregen voor de vele forumleden die hun projecten/ervaringen/verhalen delen. Dat schrijven is toch een aardige (moeilijke) klus.
Laatst bewerkt: