• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Combinatiekit voor handmatig polijsten (beginner)

RRGS

Detailing addict
18 dec 2016
16
60
26
Hey allemaal!

Ik wil deze zomer gaan beginnen om de eerste keer te detailen. Het lijkt me enorm leuk en ik wil toch een stapje verder zetten dan alleen wassen en spraywaxen. Ik heb al behoorlijk wat onderzoek gedaan (ook met het idee om het professioneel te laten doen, maar dan leer je het nooit) en nu zit ik echt met wat goede spullen zijn om mee te beginnen. lk heb het topic van Dibbuz grondig doorgenomen en heb daaruit een selectie van producten gemaakt. Echter ben ik er nog niet uit of dit wel een goede combinatie is en weet ik van sommige producten niet zeker of het wel een goede keuze is (van de kleiset bijvoorbeeld), bij deze mijn lijstje. Ik heb ze ook een beetje in de volgorde geprobeerd te zetten waarin ik ze (zal) gebruik(en).

Stap 1: Wassen

Shampoo: Meguiar's Gold Class Car Wash (heb ik al liggen, vind deze erg fijn).
Wassen met: Meguiar's Super Thick Microfiber Wash Mitt (heb ik ook al liggen, vind deze wel prima).
Drogen met: Meguiar's Water Magnet (heb ik ook al, maar het is zeker geen water magneet zoals de naam zegt).

Stap 2: Kleien

Ik ben er hier echt nog niet uit welke kleiset ik wil gebruiken. Ik heb het nog nooit gedaan en dus ook nog nooit een set gebruikt. Welke setjes raden jullie aan? Ik zit de twijfelen tussen de Monello Dolce Verde kleiset of de Meguiar's Smooth Surface Clay Kit. Beide hebben goede beoordelingen, Monello is wel 10 euro goedkoper. Is de clay lube van Monello goed die bij de set zit (Monello Perfetto Detailer Spray)?

Stap 3: Reinigen/polijsten

Dit is het enige puntje wat ik minder goed begreep aan het topic van Dibbuz maar het ligt ongetwijfeld aan mijn onwetendheid. Moet ik nou een reiniger + polijstmiddel gebruiken, of is het zo dat wanneer je een polijstmiddel gebruikt je automatisch geen aparte reiniger hoeft te gebruiken?

Mijn lak is al meer dan 10 jaar niet meer professioneel behandeld (enkel gewassen en gewaxt) en heeft dus de benodigde swirls en minuscule krasjes (ondanks dat de lak niet professioneel behandeld is, is deze wel bijzonder goed onderhouden). Het lijkt mij dat ik dit wel kan weg polijsten door gebruik te maken van polijstmiddel met een korreltje. Hiervoor had ik de volgende producten in gedachte:

Polijsten met: Monello Raffini Finishing Polish, deze heeft een zachte korrel (Cut 2/5) en laat een mooie glans achter (Gloss 5/5). Kan ik hiermee wel de swirls en minuscule krasjes kan wegwerken?
Handapplicator: Geen idee...je hebt er zo veel. Is deze bijvoorbeeld goed?: Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad

Stap 4: Voeden

Ik heb een donkere auto, daarvoor lijkt Poorboy's World Black Hole mij een zeer geschikte glaze. Ik wil het hele detailgebeuren wel eerst op mijn moeders auto uittesten, het is een lichtgrijze auto maar dat is geen probleem toch? Of is deze glaze echt alleen geschikt voor donkere lakken?

Is Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad ook geschikt voor het aanbrengen van Poorboy's World Black Hole? Uiteraard zou ik dan een ander exemplaar van de handapplicator gebruiken voor het aanbrengen van de glaze.

Stap 5: Waxen

Hier ben ik al 99,9% over uit, tenzij jullie andere suggesties hebben. Ik heb behoorlijk wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat men zeer te spreken is over Collinite 845. Deze wil ik dus ook gaan gebruiken. Maar ook hier weer, welke handapplicator moet ik hiervoor gebruiken? Weer de Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad? Zoals hiervoor aangegeven zal ik weer een ander exemplaar van de handapplicator gebruiken voor het aanbrengen van de wax.

Stap 6: Onderhoud

Makkelijkste van alles denk ik, stap 1 herhalen en daarna een spraywax (Meguiar's Ultimate Quik Wax) eroverheen doen om de waxlaag te boosten.

Een heel bericht, maar even mijn concrete vragen op een rijtje:

1. Welke kleiset is goed/het beste om te gebruiken (voor een beginner)?
2. Moet ik bij stap 3 een reiniger + polijstmiddel gebruiken, of is Monello Raffini Finishing Polish voldoende om een goed resultaat te behalen (en is deze geschikt voor wat ik wil)?
3. Welke handapplicator gebruiken voor zowel polijsten, voeden als waxen (ik denk dus aan Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad voor alle drie)?
4. Kan het kwaad dat ik zoveel merken door elkaar gebruik?

Hopelijk kunnen jullie mij een eindje verder helpen :)

Alvast bedankt!
Groetjes,
RRGS


 
  • Leuk
Reactions: FarAlley en Cordoba
1. Beide kleisets zijn goed voor een beginner. De Monello set heeft wel een betere value-for-money. (Nog beter misschien om losse klei en een detailspray of dedicated claylube (concentraat) te kopen.)

2. Als je eerst kleit en dan handmatig polijst met Raffini dan is een aparte cleaner niet meer nodig.

3. Voor het polijsten met Raffini zou ik de witte pad gebruiken. Al is het de vraag of je daarmee alles gecorrigeerd zal krijgen. Wellicht heb je hiervoor ook een oranje handpad en Mezzo polijstmiddel nodig. Voor een glaze is de zwarte handpad een goede keuze. Ik weet niet of mensen deze ook gebruiken om een wax te smeren... Als je wel dezelfde pad gebruikt voor glaze en wax dan deze tussendoor wel goed schoonmaken.

4. Geen enkel probleem. Gebruik zoveel merken als je wil. ;)

(5.) Black Hole op een lichtgrijze auto... lijkt me niet ideaal. Misschien beter daarvoor White Diamond aanschaffen of de glaze achterwege laten op het oefenobject? (Misschien hebben anderen hier wel ervaring met Black Hole op lichte auto's?)
 
Hallo RRGS, je hebt je huiswerk gemaakt, dat kun je zo lezen ;)
Voor het wassen zit je goed, voor het kleien mag je gerust Meguiar's Smooth Surface Clay Kit gebruiken, fool proof namelijk. De klei gaat jaren lang mee (bij gebruik van 2 x per jaar). De lube is zeker nodig. Sommigen zeggen van niet en gebruiken shampoo met water, maar hiervan gaat de klei kapot.
Voor wat het polijsten betreft sluit ik me aan bij hetgeen The Joy of Detailing zegt, maar ik vrees dat je de krassen en swirls er handmatig niet gaat uitkrijgen.
White Diamond is een betere keuze.
Ik raad Collinite 845 (voor grijze auto) aan met deze applicator: Monello Del Ufo XL Foam applicator, zo kun je zeer gelijkmatig de wax verspreiden (less is better). Zeer gemakkelijk te verwerken, zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen lezen (wel de fles goed schudden en verwarmen in warm water indien bewaartemp onder 20°c zit).
De Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad vind ik persoonlijk niet geslaagd, ze ligt moeilijk in de hand maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Succes!
 
@RRGS Zoals ook al hierboven genoemd, moet je voor fijn polijsten waarschijnlijk toch de witte handpad hebben (die is een stukje harder dan de zwarte), maar als je een auto met een hele zachte lak zou een zwarte handpad ook al wat kunnen doen.

Wat de kleiset betreft: ik zou zonder meer voor de Monello gaan, ondanks het prijsverschil is deze zeker niet minder dan de Meguiar's, en er zijn nog wel wat vergelijkbare kleisets, zoals bijvoorbeeld die van Mothers California Gold.

De zwarte Monello handpad zou ik niet aanraden voor Black Hole: de zichtbaarheid van het product (donkergrijs - antraciet) is matig op de pad, waardoor je te snel weer nieuw product op je pad doet. Die zwarte pad is wel geschikt om wax aan te brengen, omdat je dan beter ziet hoeveel product er nog in je pad zit. Alternatieve pads: rood of zwart. Je hebt sowieso voor ieder product een aparte applicator nodig, tenzij je een stap doet (bijvoorbeeld glaze aanbrengen), dan de applicator grondig wast en wacht tot ie droog is, zodat je met het volgende product verder kan.:p Daarnaast is het handig om voor elk product ook een applicator en doek te hebben die er anders uitzien, dat voorkomt dat je de boel door elkaar haalt. Verder heb je voor polijsten een hardere (steviger) pad nodig dan voor het aanbrengen van glaze/wax/sealant, en voor een grover polijstmiddel gebruik je ook een hardere pad (oranje). Voor handmatig polijsten nooit grover polijsten dan middelgrof, omdat je anders alles niet meer strak krijgt met de hand.

Tegenwoordig is White Diamond goed verkrijgbaar, maar 7-8 jaar terug was dat een stuk lastiger, was er vooral veel Black Hole en dat werd ook voor lichte kleuren gebruikt, het verschil tussen White Diamond en Black Hole is kleiner dan veel mensen denken. Daarnaast zijn er ook sample kits die misschien interessant zijn voor je, bijvoorbeeld deze (helaas momenteel niet op voorraad).
 
Laatst bewerkt:
+1 voor de eerdere reacties. :)

(1) WASSEN - Als deze producten je bevallen, dan is het prima, toch? :) Mocht je voorraad opraken en/of wat anders willen proberen; Born to be Mild (shampoo) Incredimitt (dikke washandschoen) Silk Dryer / Rapid XL (droogdoek) Deze producten hebben zichzelf wel bewezen en worden dan ook veel gebruikt.


(2) KLEIEN - Dolce Verde als losse klei + Born Slippy Concentraat. Meeste product voor je geld, werken goed én goed samen. Dit is een voordelige milde klei en een voordelig glijmiddel. (Bijv. voor €9,- heb je 2,5L eindproduct)


(3) POLIJSTEN / REINIGEN - Of je met een fijne combinatie van pad + polijstmiddel correctie krijgt, dat zal liggen aan de hardheid van de lak. :) Dat wordt dus een kwestie van proberen.
Finale op een witte handpad
Mezzo op een oranje handpad.

Wanneer je gaat polijsten is een Paint Cleaner niet meer nodig.


(4 / 5) VOEDEN / WAXEN - Bij een glaze gaat het om de oliën in het product. De voorkeur bij Black Hole / White Diamond is om het op donkere / lichtere te gebruiken, maar het is geen wereld van verschil. :) Zo kun je bijv. ook de meeste waxen die bedoeld zijn voor donkere kleuren ook gewoon op een witte auto smeren. ;)

De Collinite 845 is en blijft een goede wax. Ik zou deze, en de glaze trouwens ook, aanbrengen met de Disco Rosso / Disco Nero. (Alleen de kleur verschilt) Van deze foampads heb je meerdere varianten, zoals grotere/dikkere/etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de keuze van donkere wax toch liever op een donkere auto behouden , voor lichte wax geld dit overigens niet.
Mijn ervaring is namelijk dat een donkere wax het licht anders gaat "reflecteren" ( nee niet tussen mijn oren ), het is echt 'anders'.

Wat betreft de glaze geldt dit ook niet hbe ik gemerkt.

Hoe dit met de Fusso zoch voordoet: geen idee niet kunnen testen ( moet tzt nog wel een keer gebeuren )
Dde 845/476/915 kan overigens op elke auto

Ik zou wel kijken voor een andere droogdoek want de water magnet is echt rukkieruk.

Kleien: dodo supernatural + dodo born slippy !

Polijsten: zou handmatig voor de Mezzo gaan + witte pad

Door elkaar gebruiken maar niks uit, het gaat om wat het beste is van welk merk dan ook ( zal ekaar niet gaan bijten
( tenzij er bv ergens cleaners in zitten terwijl je dit niet wiilt, maar wat ik zo vluchtig heb gelezen ga jij daar niks van merken )
 
Ontzettend bedankt voor de reacties! Ik heb n.a.v. jullie tips het lijstje aangepast:

Stap 1: Wassen (niet veranderd)

Shampoo: Meguiar's Gold Class Car Wash (heb ik al liggen, vind deze erg fijn).
Wassen met: Meguiar's Super Thick Microfiber Wash Mitt (heb ik ook al liggen, vind deze wel prima).
Drogen met: Meguiar's Water Magnet (heb ik ook al, maar het is zeker geen water magneet zoals de naam zegt).

Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet echt tevreden met mijn huidige droogdoek (Meguiar's Water Magnet). Ik moet soms echt 5 keer hetzelfde stuk afnemen voordat het ook maar een beetje opdroogt. In de toekomst wil ik deze wel vervangen maar is nu nog niet per se nodig. Ik droog nu ook nog na met wat microfiber doekjes (van Monello).

Stap 2: Kleien

Nog steeds twijfels, maar ik ben wel een stuk wijzer geworden van jullie reacties. Ik twijfel nu tussen:

Meguiar's Smooth Surface Clay Kit: prijzig maar de beoordelingen spreken voor zich. Is de meegeleverde Ultimate Quik Detailer een goede clay lube? Zo ja, dan zou deze kit momenteel een beetje zonde zijn omdat ik nog een volle fles Ultimate Quik Detailer heb liggen. Dan koop ik liever alleen losse klei. Echter kan een extra fles nooit kwaad want op termijn gaat het toch wel op, maar in dat geval kies ik alleen voor deze clay kit als de klei van Meguiar's echt buitengewoon goed is (deze kan ik namelijk niet los vinden?)

Of een aparte klei + clay lube:

Monello Dolce Verde klei 150 + 100 gram i.c.m. Dodo Juice Born Slippy Clay Lube Spray 500ml

Stap 3: Polijsten

Polijsten met: Monello Raffini Finishing Polish
Aanbrengen met: Monello Easy Detailing Polishing Hand Pad White


Stap 4: Voeden

Donkere auto: Poorboy's World Black Hole
Lichte auto: Poorboy's World White Diamond (sample 120ml)
, is 120ml genoeg voor een kleine auto (Aygo/C1/107)? Is maar €7,99 dus het is het proberen zeker waard op een lichte auto.
Aanbrengen met: Monello Disco Nero Foam Applicator


Stap 5: Waxen

Waxen met: Collinite 845
Aanbrengen met: Monello Del Ufo XL Foam applicator


Stap 6: Onderhoud (niet veranderd)

Stap 1 herhalen en de waxlaag boosten met Meguiar's Ultimate Quik Wax


Wat vinden jullie van dit lijstje? Het is op jullie suggesties gebaseerd dus ik denk dat het wel redelijk goed zit :rolleyes:. De enige vraag waar ik nog mee zit is de keuze van de klei. Wat denken jullie?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
Ik ken de Quick Detailer niet goed genoeg (alleen samples gehad), maar kan je die niet als detailerspray gebruiken en dan de Born Slippy lleen als clay lube. (Koop wel het concentraat, dat is stukken voordeliger ;) ) Dan kan je bijv. de Dolce Verde klei proberen.

Ik gebruik graag lekker veel glijmiddel. :p Dan verbruik ik voor de gemiddelde auto al snel 500ml.


Een 120ml sample glaze moet voldoende zijn voor een auto. :)


De Ufo pad is wel aan de grote kant. Persoonlijk zou ik een Disco Nero/Rosso gebruiken. Handzamer en makkelijker om kleinere stukken te waxen. ;)
 
Bedankt voor je reactie!

Bedoel je de Dodo Juice Born Slippy clay lube concentrate (1:10) - 250ml met het concentraat? Deze moet ik dan nog wel verdunnen maar het is inderdaad veel voordeliger i.p.v. vooraf verdund. Ik denk dat ik voor de Dolce klei ga i.c.m. de Dodo Juice Born Slippy clay lube. Ik lees over beide producten veel positiefs.

Je tip van de Ufo pad is wel een goede, het lijkt mij inderdaad lastiger om bij kleine plekken te komen naast het feit dat ik niet zulke grote handen heb waardoor de Ufo pad minder prettig in de hand ligt denk ik.
 
Jup, die bedoelde ik. :) Ik heb er bijv. de literfles van en dan kan ik wel even voorruit. Ik haal bij de supermarkt meestal een paar flessen demiwater en leng de producten hier mee aan.

De kleinere pads zijn gewoon handzamer. ;) Een grotere pad zou betekenen dat je sneller kan waxen, denk ik, maar ik vind het niet handig.
 
Ik treed de reactie van Quantoxx bij, ik heb een grote panelen op m'n auto dus voor mij is een Ufo pad ideaal, maar voor een wagen met kleiner panelen lijkt me de Disco/Nero beter.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx