• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

commentaar op werkwijze/materiaal gevraagd

jeol

Detailing rookie
4 sep 2013
15
0
Hallo poetsers,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik sta nu voor een uitdaging. Ik ben zelf een jaartje geleden begonnen met poetsen (met de hand) dus ik weet de basis van het poetsen. Nu zit er een grote kras op de auto van mijn ouders die ik graag weg wil werken. Naar mijn idee gaat de kras niet diep. Mijn werkwijze;

Auto goed wassen met valma shampoo zodat alles van de auto verdwijnt,
(kleien vind ik niet echt nodig?)
Polijsten met DAP900 met de 4 dodo juice pads en poorboys ssr 3,2,1
Polijsten als laatste met een finish van monello
Als laatste een wax. (nu nog is vaste vorm, aanbrengen met de hand dus)

Ik zat eerst te twijfelen over schuren met 2000 en 3000, maar ik denk niet dat dit nodig is? Polijstmachine goed genoeg?
Moet ik nog een andere pad gebruiken voor de eerste polijst beurt, wol?
Is het verstandig om een sealer te gebruiken?
Ik wil de rest van de auto (en mijn eigen auto) ook polijsten, daarmee heb ik voldoende aan poorboys ssr 2/1 en monello ga ik van uit?

Mijn ouders zijn echt niet van die poetsers dus ik heb geen behoefte aan show resultaat, zelf wassen ze ook met een spons en goedkope shampoo...het gaat me gewoon om die kras en permanent resultaat.

Graag commentaar op de werkwijze en materialen, ik moet het meeste nog aanschaffen!

Dit is de kras, op het dak en naar mijn idee erg oppervlakkig. Uitdeuken lijkt me nog te ingewikkeld...Alvast bedankt voor de reacties!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, bedankt. Denk je dat ik genoeg heb aan de oranje dodo juice cutting pad icm SSR2,5? (3 is tijdelijk op)
Of heb ik wel een compound nodig, zo ja welke is aan te raden?

Is het enkel een kras of zitten er ook kleine deukjes in ?

Indien enkel een kras dan zou ik toch opteren om met een blokje van 3M en zeer fijn schuurpapier te werken........als je zeker weet dat er genoeg lak is ( de toplaag ) en je zorgt ervoor dat je niet dieper schuurt dan het diepste punt van de kras.
Volgens mijn bevindingen moet je dan minder lang polijsten , echter de meningen zijn hierover verdeeld .

Zolang je nog appelsienhuid schuurt ( maw : je controleert veel en ziet telkens dat de toppen van de laklaag geschuurd zijn ) dan zit je zeker nog safe .

Als voorbeeldje kan je deze foto ff bekijken : je ziet duidelijk aan de randen dat de toppen geschuurd zijn en meer in het midden is er dieper geschuurd...
Het fijne witte streepje is de kras en deze zag je al niet meer als je de lak gewoon nat maakte ( niet diep dus )
krasgewetsand.webp

Hoewel je de diepte van de kras niet kan meten : als er 10 micron weg moet om een perfect resultaat te krijgen dan kan je ofwel alles wegpolijsten of ook eerst schuren en de "rest" polijsten. Ik ben voorstander van het laatste omdat je dan minder kans hebt dat je de lak onnodig warm maakt. ( anderzijds kan je zeker ook te diep schuren ......)

Probeer anders eens af te spreken met iemand uit jouw buurt , er zal zeker iemand bereid zijn om je op weg te helpen of raad te geven .
;)

Er zitten zeker ook deuken bij de kras! Deels daarom twijfel ik ook over het schuren. Ik heb maar besloten dat ik gewoon ga polijsten en het schuren achterwege laat...(als ik de kras nat maak is hij ook niet meer te zien dus naar mijn idee ook niet heel diep). Ik heb alleen nog enige twijfel over waarmee te beginnen met polijsten, oranje cutting pad icm SSR 2,5 denk ik nu aan, weet alleen niet hoe lang het dan gaat duren voordat de kras weg is met polijsten...

Denk je dat ik genoeg heb aan de oranje dodo juice cutting pad icm SSR2,5? (3 is tijdelijk op)
Of heb ik wel een compound nodig, zo ja welke is aan te raden?

Tsja, dat kunnen wij jou ook niet vertellen. Daarom bestaat het woord: Testspot.

Misschien is de lak heel zacht en heb je voldoende aan wit+SSR1. Misschien is de lak zacht, maar ook nog eens heel erg dun en zit je er na 1 hit met oranje en SSR 2,5 al doorheen. Hoe groot die kans is? Je weet het niet. Wij ook niet.

Testspotten dus. Succes!

haha bemoedigend! Maar er is dus geen eenduidig antwoord zoals ik het zie. Dan ga ik maar gewoon aan de slag en hoop dat ik er niet al te snel doorheen ga:p
Inmiddels ook al wat verder gekeken en ga voor de dolce verde klei set van monello en als laatste een poorboys EX sealant ipv de commandant wax die hier nog staat...
Toch denk ik nog steeds dat kleien wat is voor de echt fanatieke poetsers. Ga er wel een beetje van uit dat niet elk poetsbedrijf standaard gaat kleien voor het polijsten...Maar voor de goede orde zal ik het wel doen;)

jeol;340619 zei:
Toch denk ik nog steeds dat kleien wat is voor de echt fanatieke poetsers. Ga er wel een beetje van uit dat niet elk poetsbedrijf standaard gaat kleien voor het polijsten...Maar voor de goede orde zal ik het wel doen;)

Daarin onderscheid een detailer zich ook van een poetser.......:bad