• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Corsa '96, goedkoop, wasbox

JoTa

Detailing rookie
2 aug 2010
6
0
Best mensen,

Ik heb al veel geleerd op dit forum en tijdens het leerproces stuit men uiteraard ook op vragen, dat geldt ook voor mij.

Mijn auto: Opel Corsa Swing 3-deurs

Mijn auto heeft al enige deuken, roestplekken en vogelpoep afdrukken. Uiteraard hoeft het allemaal niet erger dan het al is, en wil ik het beetje lak wat er nog over is graag behouden :roll :p .

Ik ben een student met weinig geld en een auto waarvan het lak niet dat van een splinternieuwe auto is. Mijn budget is dus karig en ik wil zelf ook niet te veel geld uitgeven.

Water lijkt hier wel heilig, zodra de kraan opengaat ruiken mijn ouders dat gewoon. Ja, ik woon nog thuis, het heeft dan ook zo z'n voordelen.

Tot nu toe heb ik altijd met emmertjes water gewerkt: water over auto gooien om af te spoelen, met sopje auto wassen, en weer afspoelen met weer een emmertje water (3 emmertjes), met een zemenlap afdrogen, wax aanbrengen met een oude vod, en afnemen met een microvezel doek. Dat was dus echt hartstikke fout voor de lak.

Nu lijkt het mij verstandig maar eens een wasbox op te zoeken, zodat ik de beschikking heb over een hogedrukreiniger.

Dit is hoe ik het aan wil gaan pakken:

Middelen:
voedende autoshampoo;
microvezel handschoen;
twee emmers met gritt guard;
microvezel droogdoek;
aanbreng sponsje;
wax middel;
aanbreng sponsje;
microvezel afneemdoek;
zwart vuller (back to black).

Stap 1: schuimborstelen
Eerst de velgen, banden en andere niet gelakte lage onderdelen van de auto schoon borstelen (onderkant).

Stap 2: auto volledig afspoelen met water

Stap 3: auto inzepen met microvezel handschoen middels twee emmer methode

Stap 4: auto volledig afspoelen met water

Stap 5: auto gelijdelijk afdrogen met een microvezel droogdoek (doek evenredig omdraaien)

Stap 6: naar huis

Stap 7: zwart vuller met aanbreng sponsje aanbrengen op zwarte plastic onderdelen (bumper, wielkast omlijsting).

Stap 8: wax met aanbreng sponsje zo dun mogelijk aanbrengen op het lak

Stap 9: wax met microvezel afneemdoek gelijdelijk afnemen (doek evenredig omdraaien)

Stap 10: interieur stofzuigen

Stap 11: ramen schoonmaken met een ruitenoplosmiddel (glassex o.i.d)

Stap 12: interieur plastic delen reinigen met allesreiniger

Stap 13: interieur plastic delen met cockpitspray inspuiten

Vragen:
Welke middelen kan ik het beste kopen, zonder al te veel geld uit te geven? (handschoen, droogdoek, afneemdoek(en), aanbreng sponsjes, autoshampoo, wax)

In de winter is er schimmel in mijn achterbank gekomen. De deur rubber aan de passagiers kant is kapotgegaan (er is een stuk uit vandaan). Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het erg vochtig in mijn auto was. Mijn ramen waren van binnen bevroren en de ijspegels hingen aan mijn dakraampje. U kun dus wel raden wat er gebeurde toen ik de verwarming aanzette. Wat kan ik doen om het schimmel uit mijn achterbank te krijgen?

Ik heb begrepen dat het oplosmiddel in een wasbox vaak schadelijk is voor de lak i.v.m. de PH-waarde van het middel. Is dit onzin? Zo niet, is het dan niet verstandig in plaats van beginnen met afspoelen van de auto met water, deze eerst af te spoelen met een zachte straal met oplosmiddel, zodat het vuil los kan weken?

Na het wassen van de auto in de wasbox kan thuis de auto in de wax worden gezet, maar van de wasbox naar huis vang je ook nog vuil op. Kan dit beetje vuil schadelijk zijn bij het waxen van de auto?

Is mijn aanpak correct?

Alvast bedankt voor uw feedback!
 
JoTa zei:
Stap 1: schuimborstelen
Eerst de velgen, banden en andere niet gelakte lage onderdelen van de auto schoon borstelen (onderkant).

Zou ik persoonlijk niet doen, maar goed het is het kunststof.

Stap 2: auto volledig afspoelen met water

Stap 3: auto inzepen met microvezel handschoen middels twee emmer methode

Stap 4: auto volledig afspoelen met water

Prima.

Stap 5: auto gelijdelijk afdrogen met een microvezel droogdoek (doek evenredig omdraaien)

Prima

Stap 6: naar huis

Stap 7: zwart vuller met aanbreng sponsje aanbrengen op zwarte plastic onderdelen (bumper, wielkast omlijsting).

Ik zou hier eerder een ander product voor gebruiken aangezien het de boel vult en er, vind ik persoonlijk, niet echt mooi uitziet. Ik zou gaan voor een product zoals Poorboy's Trim Restorer.

Stap 8: wax met aanbreng sponsje zo dun mogelijk aanbrengen op het lak

Stap 9: wax met microvezel afneemdoek gelijdelijk afnemen (doek evenredig omdraaien)

Stap 10: interieur stofzuigen

Prima

Stap 11: ramen schoonmaken met een ruitenoplosmiddel (glassex o.i.d)

Neem Poorboy's Spray and Wipe of de Meguairs NXT Glass Cleaner, deze maken echt streeploos schoon in tegenstelling tot Glassex
Stap 12: interieur plastic delen reinigen met allesreiniger

Stap 13: interieur plastic delen met cockpitspray inspuiten

Gooi AUB die cockpitspray meuk in de kliko, dat is echt siliconenmeuk die OP je dashboard blijft liggen en stof aantrekt en vasthoudt, en het glimt als de ziekte. Neem een product zoals Poorboy's Natural Look of Meguiar'NXT Tech Protect. Dit laat je dashbord er uit zien zoals het hoort, niet glimmend.


Vragen:
Welke middelen kan ik het beste kopen, zonder al te veel geld uit te geven? (handschoen, droogdoek, afneemdoek(en), aanbreng sponsjes, autoshampoo, wax)

Lastig te zeggen, iedere Microvezel washmitt is prima, The Bone is ook een voordelige keuze, doeken, neem de Poorboy's doeken, goede kwaliteit voor een mooie prijs, Applicators, de Carclean applicators, Wat shampoo en wax betreft kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Voordelige en goede keuzes zijn de shampoo en wax (Natty's) van Poorboy's

In de winter is er schimmel in mijn achterbank gekomen. De deur rubber aan de passagiers kant is kapotgegaan (er is een stuk uit vandaan). Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het erg vochtig in mijn auto was. Mijn ramen waren van binnen bevroren en de ijspegels hingen aan mijn dakraampje. U kun dus wel raden wat er gebeurde toen ik de verwarming aanzette. Wat kan ik doen om het schimmel uit mijn achterbank te krijgen?

Een keer een extractor huren of lenen van een forumlid en je bekleding daarmee behandelen.

Ik heb begrepen dat het oplosmiddel in een wasbox vaak schadelijk is voor de lak i.v.m. de PH-waarde van het middel. Is dit onzin? Zo niet, is het dan niet verstandig in plaats van beginnen met afspoelen van de auto met water, deze eerst af te spoelen met een zachte straal met oplosmiddel, zodat het vuil los kan weken?

De shampoo in een wasbox is redelijk aggressief inderdaad, voorwassen is altijd aan te raden om het grofste vuil alvast kwijt te raken en los te weken.

Na het wassen van de auto in de wasbox kan thuis de auto in de wax worden gezet, maar van de wasbox naar huis vang je ook nog vuil op. Kan dit beetje vuil schadelijk zijn bij het waxen van de auto?

Yep! Denk maar even aan een zandkorrel die op je lak ligt en je neemt die mee in de pad waarmee je waxt....8o Voor het waxen afnemen met een detailerspray is het beste.
 
Stimpy, ontzettend bedankt voor de uitgebreide feedback! Ik zit nu nog met een paar kleine vraagjes.

stimpy68 zei:
Een keer een extractor huren of lenen van een forumlid en je bekleding daarmee behandelen.
Om wat voor soort extractor gaat het dan? Bijv. all purpose cleaner van Meguiars?


stimpy68 zei:
De shampoo in een wasbox is redelijk aggressief inderdaad, voorwassen is altijd aan te raden om het grofste vuil alvast kwijt te raken en los te weken.
Dus beginnen met opspuiten van het wasstraat shampoo, een minuutje of twee wachten, afspoelen met water en dan pas beginnen met het insoppen van de auto met autoshampoo? Of zou u geen gebruik maken van de shampoo van de wasbox?


stimpy68 zei:
Yep! Denk maar even aan een zandkorrel die op je lak ligt en je neemt die mee in de pad waarmee je waxt....8o Voor het waxen afnemen met een detailerspray is het beste.
Als ik de auto inspuit met detailersspray en afneem, dan schuur ik toch ook de zandkorrels in de lak? En hoe zou ik het op moeten spuiten? Alleen de onderkant van de auto?

En laatste vraag: hoe maakt u uw interieur schoon?

en nogmaals bedankt voor het advies so far, echt top! :)^ :party:
 
Met extractor bedoelt men deze

Ik kom nooit in een wasstraat (vroeger te gierig, nu weet ik beter) maar kan je niet met water alleen voorweken :weetniet

Als de auto vuil is zou ik voorafgaand aan detailerspray ook even kort wassen.

Hans
 
stimpy68 zei:
De shampoo in een wasbox is redelijk aggressief inderdaad, voorwassen is altijd aan te raden om het grofste vuil alvast kwijt te raken en los te weken.



Yep! Denk maar even aan een zandkorrel die op je lak ligt en je neemt die mee in de pad waarmee je waxt....8o Voor het waxen afnemen met een detailerspray is het beste.

ik persoonlijk spuit de auto altijd alleen maar af in de wasbox, daarna goed inschuimen en laten intrekken...
goed afspuiten, en daarna rustig naar huis rijden en de rest van de stappen ondernemen

Je zal misschien van de wasbox naar huis wat licht vuil op pikken maar spuit je auto thuis nogmaals goed af met de HD reiniger of tuinslang
 
JoTa zei:
Om wat voor soort extractor gaat het dan?

Een B Corsa is niet zo'n hele grote auto, dus als je naar Zeewolde rijden geen moeite vindt willen wij samen met jou wel even onze extractor los laten op de binnenkant.

Denk dat je versteld zal staan als je ziet wat er allemaal aan troep uitkomt ;)
Daarnaast zijn er ook regelmatig een heleboel detail fanaten aan de slag dus er is genoeg te zien en te leren.

Laat maar even weten als je interesse hebt :ja

Groetjes Wilma
 
Hoi Wilma,

Ontzettend bedankt voor het aanbod. Wellicht accepteer ik het, maar is het wellicht ook mogelijk zoiets te huren bij bijvoorbeeld de Bo-rent?
 
Vergeet niet dat je ook APC (eigenlijk APC+) moet hebben en dat je de kunstof delen eigenlijk daarna ook moet behandelen met Natural look ;)
 
[MOD]Gaarne niet onnodig quoten! Dankje![/MOD]

Het is dus niet nodig om het interieur met allesreiniger schoon te maken?

Ik heb nu overigens de volgende middelen op mijn lijstje staan:

PoorBoy's Trim Restorer
PoorBoy's Spray and Wipe
PoorBoy's Natural Look
PoorBoy's droogdoek
Carclean.com applicators
APC+

En een microvezel handschoen haal ik dan bij de bouwmarkt.

Hoe lang kun je overigens zo'n beetje doen met deze middelen?
 
Als je alleen de producten voor je eigen gaat gebruiken, denk ik dat de natural look en trim restorer wel tegen een jaar mee gaan, afhankelijk natuurlijk van hoe vaak je het gaat gebruiken.

spray and wipe en apc plus zullen wel sneller gaan, zijn ook producten die je voor meer doeleinden kan gebruiken namelijk
 
Helemaal super!

Weet nu hoe ik mijn auto op en top schoon krijg.

Allen ontzettend bedankt voor uw tijd en energie om mijn vragen te kunnen beantwoorden.

Echt een top community :)^