• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Smotske's E85 Z4 3.0 "de frikandel"

Weer tijd voor een korte update!
De banden zitten er ondertussen al even onder. Wat een verbetering. Alles word er beter van. Zo kon ik eindelijk op ooghoogte in de wielkasten loeren, en onder de Z4 lopen.
`
Dikke vette bende. Blijkt een Bilstein B6 onderstel te zijn. 1 op 1 vergelijkbaar met origineel, iets goedkoper, en bij "dynamisch" rijgedrag wellicht iets verfijnder.
IMG_8372.jpeg
IMG_8370.jpeg


Ondertussen in etappes polijsten. En embleem verwijderd. Resultaat met Gyeon Compound + en hun paarse pad, Compound met hun rode pad, en Polish met hun blauwe pad. Daarna gewaxt met de Waxaddict Candygloss Mojito editie. Man, wat ruikt die heerlijk zeg! Wel wat een vervelende wax om uit te buffen. Paar uur, en een dag later kan je nog een keer. Zweet erg na. Wel hele goede beading!

tempImageOMay7z.jpg
tempImageKuVpiO.jpg

tempImageYB3p4I.jpg


De motorkap, linker spatbord voor en voorbumper zijn wel echt slecht hoor. Slecht herspoten, ingevreten vogelpoep, mega veel steenslag. Maar wel flink wat glans terug kunnen halen.
tempImagewKmUc2.webp
tempImagea7Yj5x.webp

Voor en na.
Had veel felle lampen hangen. Toen was ook goed te zien dat het slecht herspoten is. Het ziet eruit of er bubbels onder zitten. Kwaaltjes van slecht ontvet heb ik gelezen. In winters zonlicht is het niet te zien. Met een miljoen lumen er net boven wel.

tempImagelxq6IP.webp


De bumper eraf gemeubeld, en koplampen gedemonteerd. Had bij CC een paar Rupes Xcut schuurschijfjes gekocht voor de PXE80 in 1500,200 en 3000 korrel. Met de hand en korrel 1000 de eerste zet gedaan, poging tot nat schuren strande al snel. In no time waren alle schijfjes glad en resultaat was er nog lang niet. Tussentijds door die frustratie vergeten foto's te maken. Maar voor en na is wel duidelijk.

tempImage2966rP.webp
tempImageK2ao21.webp

tempImageE87vyK.webp
tempImageRS1gQs.webp


Motorkapslot beugel zag er ook niet uit. Die herspoten. Kijk je door de nieren zo tegen aan.

tempImagenV3Qhj.webp


tempImageGprtEP.webp
tempImage1NAcVx.webp


Neusje weer gemonteerd. Moet nog een keer opnieuw. Beide koplampen zitten nog niet lekker in de bumper.
tempImagezo0ueU.webp
tempImageh0rrti.webp

tempImage0z2CsV.webp
tempImageYPKSjk.webp

De koplampen met korrel 800, 1000, 1200, 1500, 2000 en 3000 geschuurd. Met een wollen flexipad en compound+, en blauwe gyeon pad met polish weer mooi kunnen maken. Wat een werk. Een lange avond voor 1 lamp. :dizzy:. Met 2 laagjes Mohs voor bescherming kan het hier prima mee door! Zeker niet ontevreden, maar had het liever machinaal gedaan.:D

Hij moest nu ook de garage uit. Tijdelijk onder een Lidl hoesje buiten.
tempImageHroeRD.webp

tempImageMPFZW1.webp

Die Michelin PS5 sidewall ook! :heart_eyes: De rest ook trouwens! Dik tevreden.

De garage waar net 1 auto in kan is voorlopig niet voor het detaillen beschikbaar. De laatste puntjes moeten nog gedaan worden aan de woning voordat "ie in de verkoop komt. Het nieuwe plekje, als goed is, heeft een flinke schuur-upgrade (12mx6m), dus dan geen geklooi meer met ruimte gebrek. ZIN IN! :innocent:
 

Bijlagen

  • tempImageZ61JpU.webp
    tempImageZ61JpU.webp
    232,2 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Kleine update. Weinig tijd maar toch wat door kunnen prutsen.
Z4 stond wegens gebrek aan binnenruimte veel buiten. Dan wel onder een hoesje. Had goede recensies, maar helaas. 2 extra bandjes er om tegen het wapperen. Maar de wind won het toch steeds weer, met als gevolg:
1.jpg
2.jpg

Met wax is het wel een beetje te maskeren, maar wordt toch weer polijsten. Toch jammer. Hoesje heeft nu een andere bestemming. :triumph:
3.jpg


En eindelijk een autosloper gevonden die wel alle benodigde delen had. Een a-stijl bekleding, ventilatie rooster, en wielkuipen voor achter. Links en rechts.
Goed gevraagd of het ventilatie rooster echt wel "Grau Silber" was. Ja meneer, deze is grau. tot 2x eerder toe zwarte vontvangen, en ook deze keer weer! Hoe moeilijk of blind moet het zijn...
17.jpg
18.jpg

Moeimakers...

Voor de rest zouden alle delen onbeschadigd zijn.
12.jpg

Juist ja. Maar gelukkig klemde en paste het wel.
11.jpg
13.jpg

BMW zero's softtouch is berucht voor slijtage en slecht schoon te maken. Ook de vorige eigenaar had dat al ondervonden.

De oude carkit die al niet werkte eruit gehaald.
15.jpg
16.jpg

Hoop niet dat het teveel opvalt straks als ik er weer mee rijd, en anders is zoiets wel te scoren. Als ze mij een zwarte toe sturen, en geen Grau Silberen een. ;)

knipper2.jpg
knipper1.jpg

Verse embleempjes rop de neus en zijschermen. Daar had iemand al wat mee omgekloot...

6.jpg
5.jpg

Wielkuipen waren wel goed! Schoon gemaakt en 3 rondes in de Nanolex Trim Rejuvenator. 3de keer werd niet alles meer opgezogen, dus voor nu verzadigd. Toch wel veel "inkijk" in de wielkasten bij deze types, daarom stoorde het asfalt in de ouwe kuipen mij zo. Dan is echt zwart zwart een heel stuk frisser!
22.jpg

De bak waar de opgevouwen softtop in verblijft is berucht om vol te staan met water en vuil. De aftapplugjes willen wel eens verstopt raken. Dus nu de kuipen er toch af gingen de boel maar even gecontroleerd. Bleek dat er al eerder iemand hier is geweest. :blush:
drain1.jpg
drain2.jpg

Linkerkant miste het rubbertje al, de rechter niet weer terug geplaatst. Open verbinding lijkt mij beter.

8.jpg
9.jpg

Vergeten vers bevestigingsmateriaal te scoren, dus de oude in de ultrasoonreiniger, geborsteld, en verdronken in Nanolex Trim. Alles bij langs met een apc, borstels en kwasten.
En het resultaat!:
10.jpg


Over een paar weken nieuwe Lambdasensoren plaatsen, die geven motorstoring, een oliebeurtje en een APK. Al met al wordt deze frikandel steeds beter. Snel tijd voor beter weer, dan komt ie weer in beweging!

Edit: Ohja! En een nieuw stickertje op de sleutel!
19.jpg

Ja I know. De sleutelhanger moet ook nog gepolijst worden., Of een waterspotremover moet genoeg zijn...
 
Morgen ga ik een Z4 uit 2003 ophalen van een maatje van mij op deze weer netjes te maken van binnen en van buiten. Was leuk om dit topic door te lezen.

M'n plan voor het cabrio dak is om een extractor te huren en met biotex en APC schoon te maken.

@Smotske Wat voor mondstuk heb je gebruikt op je stofzuiger? Ik heb wel een bouwstofzuiger die water kan opzuigen, maar geen deugdelijk mondstuk.

Ben benieuwd hoe hard de lak is, wat vond jij daarvan? Keihard of goed te corrigeren?

Heb er in ieder geval zin in, de auto is er wel aan toe.
 
  • Leuk
Reacties: Smotske
Leuk! Drop die foto’s hier maar op het forum.

Ik had toen tijdelijk geen extractor mee. Ik heb een alixpress mondstuk voor op een oud Miele. Stofzuiger er toen wel uitgehaald. Mondstuk linkje.
Lak was wel een klein gedoetje. Een E36 van ‘97 en een E46 van ‘02 lieten zich anders corrigeren. De mijne is een harde maar erg gevoelige lak. Geloof niet dat ie in de afgelopen 10jaar gepolijst was, dus moest flink opschalen. Ivm tijd gebrek werd het Gyeon Compound+ en Gyeon finish met hun bijbehorende pads. Ondertussen heb ik toch al wel kleine swirls, hoe kien mijn wasprocedure ook is.

Ik zal ook snel eens een update plaatsen, hoewel er weinig is gebeurd. Op leuke ritjes na.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Neelis
Ik zal zeker foto's delen de komende week. Bedankt voor de link naar het mondstuk, morgen ga ik beginnen met de auto, dus ik zal een extractor huren.

Ik ga het meemaken wat betreft de lak, ik ga voorzichtig beginnen met SSR1 en een polishing pad en kan opschalen tot SSR2.5 en een light cutting pad. En anders wordt het een ritje naar CC met het dak open voor wat zwaarder geschut :D

Je ziet ook wel alles op zwart, dankbare kleur, maar de wind lijkt soms al krassen te maken.
 
  • Leuk
Reacties: Smotske
Hoog tijd voor een kleine update.
Weinig tijd voor de Z4 wegens verhuizen en klusserij. Nu vakantie dus nu tijd maken voor detailing.
Net voor de APK heb ik de auto nog eens goed bij langs gelopen met een technisch oog en heb ik de handrem iets afgesteld, nieuwe accu geplaatst, en motor flush in de motorolie gegooid. Bij de APK is alsnog de handrem afgesteld, kogelgewricht achter (LenR) vervangen van een draagarm, remklauw LV gereviseerd (zuiger kwam niet helemaal lekker terug), versnellingsbak ophangrubber vervangen en een giersensor is vervangen. De giersensor zat onder de passagiersstoel, en die heb ik waarschijnlijk zelf het laatste drukje gegeven bij het reiniger van het tapijt. Dit is een sensor die verbonden is aan vanalles. Meet de stuurhoek ten opzichte van de draaibeweging van de auto. Vandaar dat de tractioncontrole het af en toe niet deed, zonder zich te melden! Leuk met nat weer en "dynamische" rijstijl.
Weer een jaartje legaal de straat op, dus gevierd met een borrel.
IMG_0222.webp

Geintje, was net thuis lekker gaan zitten toen het mij naar binnen schoot dat ik ergens anders zou borrelen. Dus de plank maar mee.

Tussen Maart en nu zeker een paar leuke plezier ritjes gemaakt. Weekendjes met de families weg naar Rhenen en Texel onder andere. Dan is het kofferbakje ook precies groot genoeg.
IMG_0619.webp

Net voor Texel op snel een wasje waxje gedaan. Waxaddicts Graphene (BetaV2). Kreng om aan te brengen op een warme dag, maar een super gladde lak en diepe glans.
IMG_0665.webp

IMG_0669.webp


Nu ik eindelijk ruimte in m'n schuur heb eindelijk beide autos op de brug gehad. De 4GC gaat misschien deze zomer de deur nog uit, dus spacers eraf en de AllSeason set eronder, en de spacers op de Z4 geplaatst. Nu was het plan om morgen te beginnen met het bijstippen van de lak. Op de plaatjes is het mooi, maar van dicht bij... Veel kleine lakdefecten hoor. Maar dat wisten we en gaan we morgen aanpakken! Ohnee... toch niet... Toch geen goede lakstift in huis...
Wel alles al gemarkeerd, en hopelijk is PostNL morgen niet te laat.

IMG_1045.webp

IMG_1046.webp

IMG_1028.webp

IMG_1030.webp

IMG_1032.webp

IMG_1033.webp

IMG_1035.webp

IMG_1038.webp

IMG_1041.webp

IMG_1042.webp

IMG_1044.webp

Morgen, en komende week hopelijk veel mooie dingen gaan doen.
Die gestraalde voorbumper waarschijnlijk op de manier van @DetailingGirl doen. Lak op een stukje viltpad en dan "smeren". Overtollige lak met heavy cut weg polijsten. Als het maar niet meer wit is...
 
Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, lak met viltpadje aanbrengen. Heb ik ook in het achterhoofd, voorbumper van mijn auto is ook een steenslagfest. Dat krijg je met zulke lage auto’s en op zwart zie je alles.
 
En veel gestipt heb ik....

Zal eens vaker een kleine update maken, blijft het wat recent.

Op de foto's van m'n vorige post was goed te zien dat er veel steenslag was en andere lakschades. (zie openingspost) Allemaal 'witte" spikjes als je er een meter (of 2) van af stond. Geprobeerd dat een stuk te verminderen, en ben niet geheel ontevreden. Met een oud viltpadje en een hoop lak de grote vlakken, zoals voor de achterwielen, "ingesmeerd". Even drogen met behulp van een verfbrander (voorzichtig natuurlijk) en met een MF-pad op de Flex PXE roterend de overtollige lak er weer goed af kunnen krijgen. Het moment van het overtollige weghalen en het moment de spikjes gekleurd achterlaten liggen erg dicht bij elkaar. Nu zie ik pas da tik wel erg weinig foto's heb gemaakt dus het jullie goed te laten zien valt tegen...

IMG_1106.webp
IMG_1107.webp
IMG_1109.webp
IMG_1110.webp


Na deze actie een één-stapper gedaan. Rode Gyeon pad met Scholl S20black. Gewassen met Gyeon Tabs. Daarmee trok ik niet de verse lak er weer van af.
IMG_1114.webp
IMG_1115.webp
IMG_1130.webp

Op eerdere foto's is te zien dat de voorbumper aardig wit kan zijn van de steenslag. Hoewel het nog steeds kraters zijn, vallen ze IRL een stuk minder op.

Na, en voor. De 5 dikke krassen (schroevendraaier?) vallen een stuk minder op. IRL zijn ze nog wel goed te spotten.

IMG_1120.webp
z49.webp
IMG_1131.webp

Dikke plak met Edding 3000 markeerstift is niet te verhelpen z'n gepruts is het geweest.

Uiteindelijk ben ik tevreden. Deze manier van lakherstel blijft geknoei voor mij, het zal vast ook beter kunnen. Maar wel weer veel geleerd.
Hoewel ik graag m'n auto's wax heb ik de auto in Gyeon CanCoat gezet. De Z4 moest toch wel tot oktober veel buiten staan, en door gebrek aan tijd amper kunnen wassen. Dan is CanCoat een hele fijne om de winter door te komen.

IMG_1116.webp




Eenmaal ruimte in de schuur kon de Z4 naar binnen. Vorig jaar de kap gereinigd toen ik even zonder extractor zat en toen van Gyeon FabricCoat voorzien. Die beading was halverwege deze zomer wel verdwenen. En nu met extractor de kap goed gereinigd. Ronde met Nanolex APC 1:10, ronde met BioTex (en veel inwerk tijd en een ronde met Auto Finesse Rag Top Cleaner gewassen en gescrobt met een borstel. Afplakken, schilders plasticzeiltje van de action (89ct) er over en opnieuw geïmpregneerd met Dodo Juice Fabricadabra. Relatief goedkoop, een het is ook nog eens een literfles. Dit in 3 lager aangebracht met de hand. Nitril handschoen aan en goed wrijven. De laatste laag werd al bijna niet meer opgenomen. Uiteindelijk de helft van de fles gebruikt.

IMG_2179.webp
IMG_2184.webp
IMG_2185.webp

Kapje heeft wel een aantal plekken waar de stof gesleten is, maar die zijn weer mooi zwart bijgekleurd. Benieuwd naar de standtijd volgend jaar, hoop dit niet elk jaar te hoeven doen.


IMG_2329.webp

Fijne indoor hoes erover en wachten op onderdelen om lekker te sleutelen deze winter. De BBS CH-R velgen onlangs gescoord via marktplaats. Deze ben ik al lekker aan het klaar maken. Op Black Friday goed gebruik kunnen maken van de acties die EBC brakes had. Zelfs Autodoc had er een aantal. Aankomende week een hoop zware doosjes.

Kwa lak vind ik het nu wel prima. Zonder spuiten is dit het. De kans dat dit een blijvertje voor lange duur is wordt steeds groter (zeker met aankomend onderhoud en upgrades) dus wellicht zit er ooit nog wel een spuitbeurt in...
 
Laatst bewerkt: